Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS  (gelezen 4915 keer)

Offline RDN

  • Lid
Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Gepost op: 2021/05/12, 11:27:16 »
Als totale Linux-leek heb ik onlangs succesvol Ubuntu 20.04 geïnstalleerd op een dual boot partitie op een SSD in een Windows 10 omgeving.
Dit werkt perfect maar wegens beperkte opslagruimte is dit uiteraard niet geschikt om hier ook data op te slaan.

Vandaar mijn prangende vraag: hoe kan ik de standaard Ubuntu locatie /home/ ombuigen naar een Synology NAS die bvb aanspreekbaar is via: <ip-adres:5xxx>/Vol-1/
Via bestandsbeheer kan ik de NAS zichtbaar en toegankelijk maken maar blijkbaar blijven apps zoeken naar de standaard Ubuntu locatie.
De achterliggende bedoeling is dat ik bestanden zowel met Windows als met Ubuntu kan beheren/gebruiken.

Uiteraard kijk ik uit naar een oplossing of suggesties in eenvoudige mensentaal.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/12, 12:40:16 »
Over het algemeen is het geen goed idee om dat te doen. Een NAS over een netwerk is beduidend langzamer dan een lokale /home en bovendien zal je systeem helemaal niet meer opstarten als er een keer iets mis is met de NAS of je netwerk.

Meestal is het voldoende om niet /home maar de directory's Videos, Muziek, Documenten, Downloads enzovoorts daarin over te brengen naar de NAS. Dat doe je dan met softlinks.
Ik gebruik daar een bash-scriptje voor als volgt:

if [ -d "Muziek" ]; then
  mkdir old-userdirs
  mv Afbeeldingen old-userdirs/
  mv Documenten old-userdirs/
  mv Downloads old-userdirs/
  mv Muziek old-userdirs/
  mv Video\'s old-userdirs/
  mv Openbaar old-userdirs/
fi
ln -s .liz/data Openbaar
ln -s Openbaar/Doc Documenten
ln -s Openbaar/pub/Downloads Downloads
ln -s Openbaar/Media/Fotos Afbeeldingen
ln -s Openbaar/Media/Muziek Muziek
ln -s Openbaar/Media/Videos Videos
ln -s Afbeeldingen/DesktopWallpapers .wallpapers
ln -s Openbaar/cfg/bin bin

Het script gaat eerst na of er al een Muziek-directory bestaat en zo ja, verplaatst alle data naar een lokale subdirectory old-userdirs.

Vervolgens maakt het een softlink aan zodat Openbaar wijst op een data-directory op de aangekoppelde NAS. In mijn geval staat die koppeling op .liz/data in mijn homedirectory, in jouw geval zou dat een koppeling van een NFS-share kunnen zijn op bijvoorbeeld /mnt/NAS of /media/NAS. In dat geval gebruik je dat.

Alle andere softlinks verwijzen naar Openbaar, dat zorgt ervoor dat als je iets verandert in je netwerk je alleen die ene koppeling moet aanpassen, de rest blijft dan altijd hetzelfde.

Eenmaal dat Openbaar in orde is, laten we alle normale home-subdirectory's naar subdirectory's onder Openbaar wijzen. Ik heb nog twee directory's in mijn home om een korte weg te hebben naar een 'bin' (binaries) waarin voornamelijk mijn zelfgemaakte bash-scripts staan en '.wallpapers' met alle desktopachtergronden.

Tot slot kun je al je data uit de old-usersdirs subdirectory's overkopiëren of verplaatsen naar de net aangemaakte home-softlinks voor Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek en Videos.

Offline RDN

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/12, 16:11:18 »
Dank je Bloom!
Uw opmerking ivm het ombuigen van de /home/ folder lijkt me terecht en alhoewel ik hier een snel netwerk hebt ga ik dit denkpad verlaten.
Van bash-scriptjes heb ik nog geen kaas gegeten maar ik begrijp de denkpiste.

Voor zover ik begrijp is dit een éénrichting script en bestanden gewijzigd door een applicatie in Windows worden niet doorgegeven naar de Ubuntu folder /home/

Misschien kunnen Ubuntu apps wel op de één of andere manier direct de NAS benaderen? Voor Calc en Writer is dat al geen probleem...
Wordt (waarschijnlijk) vervolgt....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/12, 16:44:37 »
Het script maakt verwijzingen aan van sommige home-directory's naar overeenkomstige op een NAS. De dataverwerking gebeurt in twee richtingen. Als je vanuit een Windows systeem bestanden wijzigt of bijzet of weghaalt op die directory's op de NAS, zullen ze ook bij het Ubuntu systeem gewijzigd, bijgevoegd of verwijderd zijn. Maar andere onderdelen van je home-directory worden niet gewijzigd door Windows en dat mag je ook nooit toelaten, want Windows snapt niets van het hele rechtensysteem of de indeling van tekstconfiguratiebestanden van Linux en helpt je hele desktopconfiguratie om zeep als je in die directory's van home zou beginnen knoeien vanuit Windows. Data delen tussen Windows en Linux mag alleen maar met echte data-directory's en nooit met systeem- of configuratiedirectory's van Linux.

Offline RDN

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/13, 15:59:24 »
Mooi, dank je Boom!
Ik ga nu moeten leren hoe je bash files aanmaakt, uitvoerd en automatisch kan laten starten.
Lijkt me zeer krachtig maar ik moet me de terminologie eigen maken, dat zal me wel lukken.
De 'beginners/bashscripting' heeft me al een heel klein beetje wijzer gemaakt maar ik lees (nog) niets over het automatich laten opstarten van een script.
In dos-times bestond er zoiets als autoexec.bat maar toen bestond er geen netwerk en vlogen de olifanten nog :--)

U heeft me zeker al op een goeie weg gezet, waarvoor dank!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/13, 18:15:18 »
Dit specifieke bash-script moet je maar één keer uitvoeren en daarna niet meer tenzij je Linux zou herinstalleren.

Bash scripts zijn net als batchfiles onder Windows gewone tekstfiles. Alleen zijn ze, als je ze nieuw aanmaakt, standaard niet uitvoerbaar.
Dat kun je veranderen met:
chmod +x jescript.sh
En uitvoeren kan dan met:
./jescript.sh
Om taken (zowel scripts als gecompileerde software) geautomatiseerd (volgens een tijdsschema) te laten uitvoeren heb je crontab nodig. Google daar maar eens naar.
Taken automatisch te laten uitvoeren bij de start van het systeem is ook mogelijk, maar hangt meestal af van je desktopomgeving. Bij XFCE (het desktopsysteem dat ikzelf gebruik) kun je onder Instellingen het topic 'Sessie en Opstart' vinden waarin je dat soort taken kunt definiëren.

Offline wowo

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/13, 21:17:54 »
De methode van Bloom ken ik niet en heb ik nooit gebruikt.
Zelf gebruik ik al heel lang de volgende methode om ervoor te zorgen dat als ik bijvoorbeeld op "Afbeeldingen" klik in mijn Persoonlijke map, ik gelijk naar de map Afbeeldingen ga die op mijn NAS staat.
Ook ik maak gebruik van het NFS protocol omdat dat de voorkeur heeft op Linux machines.
De gedeelde mappen op mijn NAS worden gemount tijdens het opstarten van de PC. Er wordt dan een verbinding gemaakt met de gedeelde map op de NAS-server.
Zorg ervoor dat je van te voren op je NAS toegang NFS toegangsrechten hebt gegeven voor de gedeelde map "Afbeeldingen"

Werkwijze in het kort:
1) Installeer nfs-common op je PC met bv Synaptic.
2) fstab bestand op je PC (staat in /etc) aanpassen met een of andere editor met root rechten. Ik gebruik hiervoor DoubleCommander met root privileges (zie website makkelijke linuxtips).
Een voorbeeld van de inhoud van mijn fstab bestand:# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx /               ext4    errors=remount-ro     0       1
# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
UUID=xxxxxxxxx  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
# NAS Gedeelde Mappen door silencio1 toegevoegd:
192.168.2.99:/Afbeeldingen /home/pipo/Afbeeldingen nfs defaults 0 0
Vul in de plaats van 192.168.2.99  het ip-adres in van jouw NAS-server.
Vul in de plaats van pipo de door jouw gebruikte gebruikersnaam.
Per gedeelde map die je van je NAS wilt mounten wordt er een 1 regel toegevoegd aan fstab. In dit geval alleen de regel: 192.168.2.99:/Afbeeldingen /home/pipo/Afbeeldingen nfs defaults 0 0
Wanneer je fstab opslaat en de computer opnieuw opstart dan worden de desbetreffende netwerkverbindingen automatisch aangenmaakt (=gemount)
Als het goed is, moet alles nu werken.
Soms moet je nog wat doen met het verborgen bestand user-dirs.dirs.
Om dat bestand te vinden moet je even de verborgen bestanden zichtbaar maken in je persoonlijke map. Dat kan door <CTRL+H>
Klik op de map ".config"
Op met de teksteditor (geen rootrechten!) het bestand user-dirs.dirs.
Een voorbeeld van mijn inhoud:
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run.
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video"
Maar tegenwoordig gaat alles gelijk goed en hoef je hier meestal niets aan te passen.
Als de pictogrammen op een of andere manier niet goed zijn: De pictogrammen staan nu in:
usr/share/icons/Yaru/places/48x48
Je kan in Nautilus met eigenschappen map eventueel het map icoon veranderen in je Persoonlijke Map.
Als je een gedeelde map niet in je Persoonlijke Map zou willen hebben dan moet je van te voren een koppelpunt aanmaken in /media.
Als je het eenmaal doorhebt is het best wel eenvoudig. ;)

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline RDN

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/14, 13:17:27 »
Hartelijk dank voor jullie hulp!
Wowo uw suggestie lijkt me misschien eleganter omdat er minder over en weer gecopieerd wordt. Ik vrees echter dat ik nog veel te leren heb want blijkbaar sla ik er niet in om root privileges toe te kennen aan DoubleCommander.
Ik kan er niets over terugvinden op gemakkelijke linuxtips en de google info lijkt me niet toereikend. 
Zo biedt het commando: sodu ln -s ~/.config/doublecmd/ /root/.config/doublecmd geen soelaas.
Er zou een doublecmd bestand staan in de .config folder die je kunt verplaatsen naar de rootfolder maar die config folder zie ik nergens staan.
Voor vandaag ben ik er knettergek van geworden… misschien probeer ik het morgen nogmaals….
Met groetekes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/14, 15:36:49 »
De oplossing voor /etc/fstab doet in feite hetzelfde als die van mij. Maar hier moet je eerst een back-up maken van je gegevens vooraleer de mounts in die fstab uit te voeren!
Bij mijn oplossing gaat het om een back-up via een move-operatie, die neemt dus minder dan een seconde in beslag. En mocht je de inhoud van je directory's al eerder naar de NAS gekopieerd hebben, dan hoeft dit natuurlijk allemaal niet en kun je rechtstreeks die directory's vervangen door mounts (koppelpunten in goed Nederlands).

Zoals de opties in de fstab gedefinieerd werden, zal je systeem hangen als hij niet aan de NAS kan om wat voor reden dan ook.

Offline wowo

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/14, 19:02:10 »
Ik vrees echter dat ik nog veel te leren heb want blijkbaar sla ik er niet in om root privileges toe te kennen aan DoubleCommander.
Ik kan er niets over terugvinden op gemakkelijke linuxtips en de google info lijkt me niet toereikend. 
Zo biedt het commando: sodu ln -s ~/.config/doublecmd/ /root/.config/doublecmd geen soelaas.
Er zou een doublecmd bestand staan in de .config folder die je kunt verplaatsen naar de rootfolder maar die config folder zie ik nergens staan.
Ik kan me goed voorstellen dat het in het begin allemaal overweldigend is.
Ook ik ben ooit een Ubuntu Linux beginner geweest en leer trouwens dagelijks wat bij. ;)
Via de documentatie hier op dit forum, Engelse Documentatie, de hulp van vele forumleden hier (denk ook van Bloom :)) etc etc, ben ik een meer dan tevreden Ubuntu gebruiker geworden.

Vroeger was https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/ geheel op Ubuntu gericht maar nu op Linux Mint. Maar omdat Linux Mint ook op Ubuntu is gebaseerd, kan je veel tips die hier staan ook in Ubuntu gebruiken.
Zie hiervoor: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/handleiding-ubuntu.html
Dat over doublecommander met root rechten is inderdaad niet zo goed te vinden.
Het staat echter op deze pagina:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html
Het begint bij de sectie:
Citaat
Maar bestandbeheer als root, kan in alle edities van Ubuntu en Linux Mint ook prima met de eenvoudige losstaande bestandbeheerder Double Commander. Mits u die zelf de ontbrekende PolicyKit-rugdekking geeft. Installeer hem eerst als volgt:

Als je echter overweg kunt met bv de editor nano = Terminal editor zonder grafische schil, dan je "heel eenvoudig" fstab met root-rechten aanpassen door:
sudo nano /etc/fstab
Persoonlijk vind ik grafisch werken zoals met Double Commander (Bestandsmanager met 2 panelen en ingebouwde tekst-editor) of de goede oude Midnight Commander prettiger werken. Ook gebruik ik vaak de gewone Teksteditor.
Voor het draaen van grafische toepassingen (dus ook bv Nautilus) met rootbevoegdheid moet je pkexec (of admin://) gebruiken.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/14, 19:21:02 »
Zoals de opties in de fstab gedefinieerd werden, zal je systeem hangen als hij niet aan de NAS kan om wat voor reden dan ook.
Als de NAS niet bereikt kan worden (bv de NAS staat uit; netwerkkabel niet aangesloten; NAS kapot) dan zal het wat langer duren voordat het systeem opstart. Hij wil namelijk netwerkverbindingen aanmaken, maar dat kan ie niet.
Bij mij gaat het syteem echter niet hangen, het blijft gewoon werkbaar maar als je bijvoorbeeld op de map afbeeldingen klikt, zal daar natuurlijk niets te vinden zijn.
Niet panikeren want je ziet in Bestandsbeheer ook dat de desbetreffende netwerkverbinding niet gemount (aangekoppeld) is.
Hierop moet je inderdaad verdacht zijn.
Als het probleem van het niet kunnen benaderen van de NAS langdurig is (Nas kapot), dan kan je de desbetreffende regels in fstab weghalen of vooraan de regel een # zetten.
@Bloom bedankt op de aanvulling.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/15, 11:47:27 »
Voor de volledigheid:
Je kan met Nautilus (net als in Windows met de verkenner) heel eeenvoudig ook direct een netwerkverbinding maken met een gedeelde map op je NAS.
Klik hiervoor links onder in Nautilus op <+ Andere locaties>.
Vul bij <Verbinden met server> in geval van het NFS protocol bv nfs://192.168.2.99/Afbeeldingen in en klik op <Verbinden>. Ontkoppel kan door op het "Ontkoppel icoontje" te klikken bij de aangemaakte netwerkverbinding. In dit geval bij Afbeeldingen op 192.168.2.99.
Vul bij het ip-adres het adres in van het door jou gebruikte ip-adres van je server.
Je kan hier ook (net als onder Windows) gebruik maken van het SMB prototocol (smb://192.168.2.99/Afbeeldingen) maar dat heeft onder Linux niet echt de voorkeur.

Ik zal binnenkort misschien ook even de methode van Bloom (virtueel) gaan uitproberen om te kijken of het tzt wat voor mij kan zijn. Maar ik heb voorlopig nog genoeg te doen want ik ben aan het overschakelen van mijn oude nas naar een nieuwe nas. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/15, 12:50:53 »
De methode van Bloom is hier veruit het eenvoudigst, alhoewel Bloom het, met dat bash scriptje, wel wat ingewikkeld voorstelt. Idealiter wordt de netwerkschijf dan wel automatisch aangekoppeld tijdens de opstart (fstab) (en dat hoeft maar één lijntje te zijn). Anders moet je er als gebruiker telkens zelf even aan denken de netwerkverbinding tot stand te brengen vooraleer je aan je data kan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ombuigen standaard /home/ folder naar NAS
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/15, 15:36:56 »
Tegenwoordig gebruik ik dus LizardFS voor mijn centrale netwerkopslag, maar daarvoor had ik gewone RAID-5 systemen en werkte ik ook via NFS.
De link daarnaar in mijn /etc/fstab zag er toen zo uit:
opslag:/Data   /mnt/Opslag   nfs4   rw,hard,intr,async,rsize=1048576,wsize=1048576,actimeo=0,timeo=14,nodev,nosuid,noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10 0 0
En dan gebruikte ik dus ook dat softlink-scriptje dat ik hierboven vermeldde, maar dan met de verwijzing van /mnt/Opslag naar Openbaar.