Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?  (gelezen 5465 keer)

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/07/22, 23:53:23 »
@Bloom: Ik installeer altijd aptitude vanwege de overzichtelijke zoekfunctie ervan :)

sudo aptitude -f install geeft wel wat pakketten weer, maar niet die pakketten die ik bij jou commando kreeg.

@Johan:
Dan klopt het ineens wél ???

vistausss@vistausss-p6580nl:~$ dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]
linux-headers-3.2.0-25
linux-headers-3.2.0-25-generic
linux-headers-3.2.0-26
linux-headers-3.2.0-26-generic
linux-image-3.2.0-25-generic
linux-image-3.2.0-26-generic
linux-libc-dev:amd64
vistausss@vistausss-p6580nl:~$

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/07/23, 00:23:47 »
linux-libc-dev:amd64
Dit is het probleem :)
Er zit dus een bug in het commando dat filtert op getallen zodat alleen de kernelpakketten overblijven.
Vanwege de nieuwe multiarch-opzet in recente versies van Ubuntu/Debian pakt hij de architectuur (waar getallen in zitten) ook mee.

Dus of het awk gedeelte heeft een aanpassing nodig, of de grep op getallen.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/07/23, 00:24:56 »
Ah, op die fiets. Denk je dat het zin heeft als ik een bugrapport open op Launchpad hierover?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/07/23, 00:36:38 »
Nee, want dpkg doet niets fout, het is een foutje in de logica van het commando dat je zelf uitvoert.
In dit geval is "grep -e [0-9]" niet de goede manier om te filteren op kernelversies, omdat deze ook de getallen uit de architectuur oppikt.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/07/23, 00:57:54 »
Nee, want dpkg doet niets fout, het is een foutje in de logica van het commando dat je zelf uitvoert.
In dit geval is "grep -e [0-9]" niet de goede manier om te filteren op kernelversies, omdat deze ook de getallen uit de architectuur oppikt.

Ah ik snap het, dankje voor de uitleg :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/07/23, 01:05:51 »
Een verbeterde versie van het originele commando:
dpkg -l linux-*|awk '/^ii/{print $2}'|sed 's/:.*//'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs sudo apt-get -y purge
Het extra toegevoegde "sed" commando zal de architectuur uit het resultaat filteren.
Dit moet in het eerste awk commando ook wel mogelijk zijn, alleen kom ik daar nu even niet uit  >:(
En sed werkt ook prima voor dit doel.

Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/07/23, 01:07:33 »
Inderdaad werkt dat 'verbeterde' commando zoals gewenst :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/07/23, 01:38:21 »
Zonder sed, en een iets aangepast awk commando (toch gelukt :)):
dpkg -l linux-*|awk -F" |:" '/^ii/{print $3}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs sudo apt-get -y purge

Offline softbart

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/07/23, 09:56:18 »
Wanneer ik ga ruimen bewaar ik altijd de laatste en de voorlaatste kernels.

groet,

Theo

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/07/23, 09:58:06 »
Dit is er eentje om de meest recente plus de twee vorige kernels te bewaren en alles ouder dan dat te wissen:
dpkg -l | grep ^ii | grep "linux-image-[0-9]" | awk -F' ' '{ print $2 }' | grep -v `uname -r` | sed '$d' | sed '$d' | sed 's/linux-image//' | xargs -i echo "linux-image{} linux-headers{}" | xargs sudo aptitude -y purge

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/07/23, 12:28:00 »
I.d.d zeer leerrijk allemaal, maar ik blijf een beetje op m'n honger zitten.
Dé vraag was : Welke bestanden (pakketten) mogen weg na een (kernel-)update?
Secundaire vraag was:  Waartoe dienen de pakketten die ik opsomde?
Ik wil absoluut weten wat ik weggooi en wat ik bewaar.

En nu is bovendien m'n interesse gewekt voor al die terminal-opdrachten. Welke 'taal' is dat?
Als ik in de terminal bv. 'man -k dpkg' invoer krijg ik een lijst waar ik al evenmin wijzer van word.
Dus, wijze heren (geen enkele dame?) van de discussie, waar kunnen nieuwsgierigen zoals ik hun honger stillen?
Naar mijn mening is er een te grote afstand tussen de gebruiker en zijn middelen, i.c. de programma's die hij gebruikt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #36 Gepost op: 2012/07/23, 12:57:40 »
linux-generic-pae          3.2.0.26.28
Dit is een zogenaamd metapakket. Het bevat zelf geen kernel, maar zorgt ervoor dat de meest recente kernel binnengehaald en geïnstalleerd wordt, en ook bijgewerkt naar hogere versies. Dit moet blijven staan.
linux-headers-3.2.0-24        3.2.0-24.39
linux-headers-3.2.0-24-generic-pae    3.2.0-24.39
Dit zijn oude versies en mogen weg.
linux-headers-3.2.0-26        3.2.0-26.41
linux-headers-3.2.0-26-generic-pae     3.2.0-26.41
linux-headers-generic-pae      3.2.0.26.28
Dit zijn de courante versies en moeten blijven staan. Het eerste is het eigenlijke hoofdingenpakket voor deze kernel, het tweede is een architectuurpakket voor deze hoofdingen en het derde is een metapakket dat ook hoofdingen voor hogere kernelversies zal omvatten.
linux-image-3.0.0-13-generic-pae       3.0.0-13.22
linux-image-3.2.0-24-generic-pae       3.2.0-24.39
Dit zijn weer oude versies en mogen weg.
linux-image-3.2.0-26-generic-pae   3.2.0-26.41
linux-image-generic-pae          3.2.0-26.28
En dit zijn de eigenlijke kernelbestanden (dus niet de hoofdingen). Het eerste is de eigenlijke kernel voor deze architectuur, het tweede is het metapakket voor de kernel voor deze architectuur.
Als je de laatste zou verwijderen, werkt je systeem nog wel maar zal het niet automatisch naar een nieuwere kernelversie bijgewerkt worden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/07/23, 13:05:54 »
En nu is bovendien m'n interesse gewekt voor al die terminal-opdrachten. Welke 'taal' is dat?
Als ik in de terminal bv. 'man -k dpkg' invoer krijg ik een lijst waar ik al evenmin wijzer van word.
Dus, wijze heren (geen enkele dame?) van de discussie, waar kunnen nieuwsgierigen zoals ik hun honger stillen?
Naar mijn mening is er een te grote afstand tussen de gebruiker en zijn middelen, i.c. de programma's die hij gebruikt.
In de terminal kom je terecht in een zogenaamde shell en die heeft zijn eigen taal. Die bestaat uit het aanroepen van externe bevelen (geïnstalleerde hulpprogramma's) en uit interne bevelen en dat laatste is de zogenaamde shellscripttaal. De meeste Linux-systemen gebruiken een shell die Bash heet (van 'Bourne Again Shell'), maar er bestaan er nog vele andere. De basis van al die scripttalen is meestal hetzelfde, maar er zijn uiteraard verschillen tussen de diverse shells.
'man' is een extern bevel voor het tonen van een handleiding (manual). De parameter -k zoekt een handleiding met het genoemde woord in de titel. Je krijgt dan de handleiding van het eveneens externe bevel dpkg (Debian packager), dat dient om Debian pakketten (dat geldt ook voor Ubuntu en afgeleiden) te verwerken. De handleiding bevat hoe het bevel aangeroepen moet worden met de samenvatting van alle opdrachtopties en parameters, gevolgd door een meer uitgebreide uitleg van iedere optie en parameter.
Dit is een goeie beginnershandleiding (wel in het Engels): http://tldp.org/LDP/Bash-Beginners-Guide/html/
Hier iets voor de eerste stapjes (in het Nederlands): http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/De_terminal

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #38 Gepost op: 2012/07/23, 13:43:00 »
Het is geen noodzaak om je oude kernels weg te gooien na een kernelupdate. Dat is een keuze, de voorlaatste(n) zou ik wel laten staan. In aanvulling op bovengenoemde van Bloom (in dit hele interessante draadje), het commando 'man' geeft wel een overzicht, maar is niet echt een handleiding 'die uitlegt'. Er wordt vanuit gegaan, dat de gebruiker al weet hoe het in elkaar steekt, en geeft dus alleen een soort van overzicht.

Prima handleidingen om vertrouwd te raken met de command line zijn ook deze: http://linuxcommand.org/ (wordt doorgaans op IRC aangehaald) en het boek The Linux Command Line (pdf) van William Shotts, die je onderaan voornoemde site kan downloaden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Welke bestanden mogen weg na een update?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/07/23, 14:51:49 »
Mijn speciale dank aan Bloom, dat was precies wat ik wou weten, niet alleen wat het onderwerp van deze topic betreft maar ook  mijn gewekte nieuwsgierigheid.
Eveneens dank aan Asphyxia
Citaat
Er wordt vanuit gegaan, dat de gebruiker al weet hoe het in elkaar steekt
Daarop slaat nou net m'n laatste opmerking . Ik wist niet eens dat Ubuntu óók op Debian gebaseerd is.
Verder dank aan alle bollebozen die zich over dit topic gebogen hebben.

Offline Bloom

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/07/23, 20:22:06 »
En dit kortere bevel verwijdert alle kernels en kernelhoofdingen behalve de momenteel draaiende (zonder meta- en architectuurpakketten te schrappen):
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs aptitude -y purgeAls je eerst wil controleren en niet meteen schrappen, voer dan alles behalve het laatste onderdeel uit:
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]

Offline softbart

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #41 Gepost op: 2012/07/24, 13:27:00 »
Citaat
Prima handleidingen om vertrouwd te raken met de command line zijn ook deze: http://linuxcommand.org/ (wordt doorgaans op IRC aangehaald) en het boek The Linux Command Line (pdf) van William Shotts, die je onderaan voornoemde site kan downloaden.

+1

groet,

Theo

Offline Ayuda

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #42 Gepost op: 2012/11/05, 09:35:11 »
En dit kortere bevel verwijdert alle kernels en kernelhoofdingen behalve de momenteel draaiende (zonder meta- en architectuurpakketten te schrappen):
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|xargs aptitude -y purgeAls je eerst wil controleren en niet meteen schrappen, voer dan alles behalve het laatste onderdeel uit:
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]

Als ik het eerste commando uitvoer onder Precise, krijg ik de volgende foutmelding:
xargs: aptitude: Bestand of map bestaat niet

Kennelijk is er recent iets gewijzigd, waardoor het commando ge-update moet worden.

Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #43 Gepost op: 2012/11/05, 10:08:57 »
aptitude is standaard blijkbaar niet geïnstalleerd. Je kunt het alsnog installeren met sudo apt-get install aptitude


Offline Ayuda

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #45 Gepost op: 2012/11/05, 10:37:20 »
aptitude is standaard blijkbaar niet geïnstalleerd. Je kunt het alsnog installeren met sudo apt-get install aptitude

Dank voor je reactie, Eric!
Ik krijg nu (terwijl ik beheerdersrechten heb) de volgende foutmeldingen:
"E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
xargs: aptitude: eindigde met afsluitwaarde 255 -- gestopt"


Offline Ayuda

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #46 Gepost op: 2012/11/05, 11:05:24 »
aptitude is standaard blijkbaar niet geïnstalleerd. Je kunt het alsnog installeren met sudo apt-get install aptitude

Dank voor je reactie, Eric!
Ik krijg nu (terwijl ik beheerdersrechten heb) de volgende foutmeldingen:
"E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
xargs: aptitude: eindigde met afsluitwaarde 255 -- gestopt"


Mogelijk dat deze foutmeldingen het gevolg zijn van de wijze waarop Xubuntu de beheerdersrechten instelt.
Het commando
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9] werkt wèl; dat geeft een mooi lijstje waarmee ik via synaptic aan het verwijderen kan gaan.

Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #47 Gepost op: 2012/11/05, 11:07:43 »
Heb je toevallig nog een ander programma openstaan dat met de pakketbronnen werkt? (zoals updatebeheer of het softwarecentrum) Die moet je dan eerst sluiten.


Offline Ayuda

  • Lid
Re: OPGELOST Welke bestanden mogen weg na een (kernel-)update?
« Reactie #49 Gepost op: 2012/11/05, 12:55:34 »
Het laatste stuk moet xargs sudo aptitude -y purge i.p.v. xargs aptitude -y purge zijn.

Oké, dat werkt!  :)

Het zou mooi zijn om een commando-reeks te hebben die ook de voorlaatste kernel bewaart (al heb ik in nog nooit meegemaakt dat ik hierop terug moest vallen).