Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting  (gelezen 41901 keer)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #175 Gepost op: 2008/12/30, 22:43:35 »
@bartek omdat zie quote werd voorgesteld,was ik van mening dat topic dicht kon,alleen met de bedoeling om de evt rapportage van Jan Stedehouder in een nieuwe draad duidelijker naar voren te laten komen

Een apart draadje kan natuurlijk altijd gestart worden. Sorry dat ik de link met de post van Wutnubu niet zag. Je hebt gelijk.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #176 Gepost op: 2008/12/30, 22:45:02 »
Citaat
al zou ik het persoonlijk wel prettig vinden als bij het uitblijven van nieuwe berichten direct het slechtste wordt verondersteld.

dat meen je niet....

lol :D
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline eendje

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #177 Gepost op: 2008/12/30, 22:49:59 »
Citaat
al zou ik het persoonlijk wel prettig vinden als bij het uitblijven van nieuwe berichten direct het slechtste wordt verondersteld.

dat meen je niet....

Ik gok dat het woord niet tussen berichten en direct is vergeten... (dat hoop ik tenminste wel en had ik het ook gelezen)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #178 Gepost op: 2008/12/30, 22:53:04 »
Citaat
al zou ik het persoonlijk wel prettig vinden als bij het uitblijven van nieuwe berichten direct het slechtste wordt verondersteld.

dat meen je niet....

Ik gok dat het woord niet tussen berichten en direct is vergeten... (dat hoop ik tenminste wel en had ik het ook gelezen)

jaaa, dat moet wel. goed bezig trouwens jan. we blijven het draadje volgen.

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #179 Gepost op: 2008/12/30, 22:58:56 »

Als de discussie erover al loopt van augustus 2007 (en zelfs ervoor zoals Dennis zelf aangeeft) zonder gevolg blijft en er nu eindelijk schot in de zaak lijkt te komen is het niet meer dan normaal dat we het ijzer warm willen houden voor we binnenkort weer opnieuw alles gaan moeten oprakelen.
Dat is inderdaad waar. Er is ons herhaaldelijk verzekerd dat eraan gewerkt werd maar concrete resultaten van het overleg met Canonical zijn altijd uitgebleven. Zo het ooit al heeft plaatsgevonden.
Vandaar dan ook dat, nu alles steeds urgenter wordt, de vinger steeds steviger aan de pols gehouden moet worden.

En inderdaad.
Geen nieuws is heel slecht nieuws.
Dat mogen we niet nog een keer laten gebeuren.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #180 Gepost op: 2008/12/31, 07:49:58 »
Gelukkig, jullie lezen scherp mee. Geslaagd voor de test  :D

@laacque, bartek en anderen

Jullie mogen er van uitgaan, en dat wil ik ook wel expliciet toezeggen, dat 'geen nieuws' betekent (en gaat betekenen) dat er echt even niets nieuws te melden is. Onduidelijke lange vertragingen, blokkades of afwijzingen zijn wat mij betreft wel nieuws en zullen dan ook worden gemeld. Het hele proces heeft alleen kans van slagen als het geheel transparant wordt afgehandeld en als de gemeenschap én de huidige leiding van Ubuntu-NL erbij betrokken zijn.

Omgekeerd zullen er tussenstappen zijn tussen de leden van de werkgroep en van de werkgroep met personen/partijen die vertrouwelijk moeten blijven totdat sommige zaken goed zijn doorgesproken. Naar mijn mening moet de werkgroep die ruimte wel hebben om zodoende in gesprekken en mailwisseling vrijelijk over knelpunten te spreken. Dit is niets bijzonders en we kennen allemaal in onze dagelijkse werkzaamheden voldoende voorbeelden. Het wil niet zeggen dat we dan 'iets' te verbergen hebben, maar het is een normaal onderdeel van dit soort processen.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #181 Gepost op: 2008/12/31, 08:44:54 »
Ik denk dat we een mooi 2009 tegemoet gaan, succes Jan en wat mij betreft nog even de vraag wat en wie de werkgroep is.
Als ik iets ergens gemist heb volstaat een linkje natuurlijk ook.

Groet en veel vingers in het nieuwe jaar.

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #182 Gepost op: 2008/12/31, 09:15:23 »
Ik denk dat we een mooi 2009 tegemoet gaan, succes Jan en wat mij betreft nog even de vraag wat en wie de werkgroep is.
Als ik iets ergens gemist heb volstaat een linkje natuurlijk ook.

Groet en veel vingers in het nieuwe jaar.

Dit was het voorstel waar we nog steeds van uit gaan.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35171.msg341938.html#msg341938

Degenen die belangstelling hadden/hebben voor deelname aan de werkgroep staan ook in het bericht, maar misschien zijn er nog anderen die nog niet in het lijstje staan. Geef dat even door, dan zet ik de namen er bij.

Offline HP

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #183 Gepost op: 2009/01/02, 10:13:39 »
Gelukkig nieuwjaar!

Eindelijk tijd om deze lange boeiende draad te lezen.

Mijn 2 cent op deze 2 januari: ik ben in principe vóór een rechtspersoon.
Maar wat eigenlijk? Dat weet haast niemand. Dus maar eens wat mensen gepolst het afgelopen jaar. matthijs, dennis, willem.... maar helaas.... mijn pogingen om te achterhalen wie of wat ubuntu-nl is, bleven onbeantwoord. Vooral het feit dat 'het ubuntu-nl' niet reageert in deze draad vind ik weinig hoopgevend. Het zijn slechts 'ex ubuntu-nl-ers' die van zich laten horen. En zij wijzen naar hetzelfde probleem. Misschien moet er maar een zoveelste afsplitsing komen (http://ubuntu-forums.nl:D

Degenen die belangstelling hadden/hebben voor deelname aan de werkgroep staan ook in het bericht, maar misschien zijn er nog anderen die nog niet in het lijstje staan. Geef dat even door, dan zet ik de namen er bij.
Ik ben graag van de partij om het over het bovenstaande (en meer) te hebben.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #184 Gepost op: 2009/01/02, 12:14:18 »
@ HP: ik ben geen voorstander van afsplitsing. Daar bereik je volgens mij helemaal niks mee. Dat kan ook niet de insteek zijn voor een op te richten clubje mensen die het e.e.a. gaat onderzoeken. Doel moet zijn hoe we DEZE club weer vlot trekken.


Offline HP

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #185 Gepost op: 2009/01/02, 16:37:40 »
Ik ben zeker geen voorstander van verdere afsplitsing en dat was ook niet de bedoeling van mijn cynische boodschap. Neen, ik ben van mening dat er juist een krachtige organisatie moet komen in het momenteel zeer versnipperde open source landschap!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #186 Gepost op: 2009/01/06, 13:39:06 »
Even een verzoekje:

Zouden degenen die mee willen werken aan de werkgroep mij een mailtje willen sturen met daarin:

(1) NAW gegevens,
(2) Contactgegevens (e-mail/telefoon),
(3) Eventuele relevante ervaring rond het oprichten van en meedraaien in rechtspersonen voor vrijwilligersorganisaties, dan wel
(4) belangstellingsgebied(en) op dit punt (dan kun je aan de slag met iets wat je toch al leuk vindt ;) )
(5) Een inschatting van de hoeveelheid beschikbare tijd voor deze klus.

Bedankt en tot horens

Jan Stedehouder

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #187 Gepost op: 2009/01/06, 17:39:38 »
Even een verzoekje

Jan Stedehouder


pm verstuurd Jan ;) ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #188 Gepost op: 2009/01/07, 17:49:39 »
Mogen we ook weten hoe ver 't er nu mee staat?

Voor er mensen mee doen zonder te weten waar de trein heen gaat ... :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #189 Gepost op: 2009/01/07, 19:05:38 »
Mogen we ook weten hoe ver 't er nu mee staat?

Voor er mensen mee doen zonder te weten waar de trein heen gaat ... :)

In de categorie 'flauw':
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35171.msg349120.html#msg349120

Wat serieuzer:
Sebastian en ik zijn heen en weer aan het mailen over de opdracht die de werkgroep krijgt, zodat er geen onduidelijkheid gaat bestaan over waar de werkgroep wel of niet mee bezig is. Dat scheelt heel wat frustraties in de loop van het proces.

In de loop van de discussie hebben een aantal mensen aangegeven mee te willen werken aan de werkgroep en het is nu even een kwestie van verzamelen van de contactgegevens.

De lijn waar van uit wordt gegaan is nog steeds deze:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35171.msg341938.html#msg341938

Misschien valt er zo nu en dan een stilte van een week (of zelfs iets langer), maar dat hoort er even bij. Het is geen enkel probleem om morgen met drie man naar een notaris te lopen en de stichting "Vrienden van Ubuntu-NL" op te richten met een prachtige 'charter'. De vraag is dan wel óf dit de juiste vorm is en óf er draagvlak is bij alle betrokken partijen. De inzet is om een rechtspersoon te realiseren met een duidelijke taak en die als legitiem wordt beschouwd door de gehele gemeenschap én externe partijen die Ubuntu-NL financieel willen ondersteunen.

Om dan maar gelijk de volgende vraag af te vangen: "Is de rechtspersoon klaar voor de release parties bij de vrijgave van Ubuntu 9.04?". Het antwoord is eerlijk: Misschien, maar dat wil dan niet zeggen dat dan ook direct de financiën en de waarborgen voor de vrijwilligers klaar zijn. Twee, drie maanden moet genoeg zijn voor het geheel (onderzoek, consultatie gemeenschap, besluitvorming, oprichting, werving en installatie bestuur), maar dan zit je al weer dicht bij de vrijgave.

In principe zou het volgende bericht moeten gaan over de opdracht waarmee de werkgroep aan de slag kan en wie er uiteindelijk in de werkgroep zitting hebben genomen. Aanmeldingen zijn nog steeds welkom.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #190 Gepost op: 2009/01/07, 19:07:03 »
Bedankt voor je bericht en veel succes :)

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #191 Gepost op: 2009/01/14, 08:56:27 »
Bij wijze van update:

(1) SWAT en ik hebben in de marge van het IRC overleg van afgelopen zaterdag met elkaar 'gesproken'. De afspraak is dat ik deze week een opzetje maak voor de werkzaamheden van de werkgroep. Deze worden vervolgens gepubliceerd.

(2) Als leden voor de werkgroep hebben zich aangemeld: Arie, Tommie74, Drummies en HP. Mochten er nog andere mensen belangstelling hebben, dan is nu de tijd aangebroken om dat kenbaar te maken.

Groetjes

Jan Stedehouder
« Laatst bewerkt op: 2009/01/14, 11:47:11 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #192 Gepost op: 2009/01/14, 09:08:54 »
@jan pssst. tommie74 toch? (als er ook een thomas74 is excuus thomas...)

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #193 Gepost op: 2009/01/14, 11:47:35 »
@jan pssst. tommie74 toch? (als er ook een thomas74 is excuus thomas...)

Helemaal gelijk. Is gewijzigd.  ;)

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #194 Gepost op: 2009/01/21, 16:53:02 »
Update per 21 januari

De werkgroep heeft vandaag de definitieve versie van de opdrachtomschrijving naar SWAT gestuurd. De discussie binnen de werkgroep was nuttig en heeft bijgedragen aan een scherper beeld van waar we rekening mee moeten houden bij het uitzoeken van de juiste rechtspersoon.

Het verzoek aan SWAT (en de leiding van Ubuntu-NL) is om deze week akkoord te geven voor de opdrachtomschrijving, zodat wij aan de slag kunnen. Het is de bedoeling om de integrale tekst dan in het forum te plaatsen, zodat jullie weten wat er wel/niet van ons verwacht mag worden.

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #195 Gepost op: 2009/01/21, 18:37:07 »
Goed nieuws Jan, weer een stapje verder!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #196 Gepost op: 2009/01/22, 06:37:41 »
Idd goed nieuws.

Groet

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #197 Gepost op: 2009/01/22, 16:23:34 »
Thx voor de update :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #198 Gepost op: 2009/02/01, 12:31:40 »
Update per 1 februari

De werkgroep heeft moeten besluiten dat zij haar werkzaamheden rond het onderzoek en de oprichting van een passende rechtspersoon voor Ubuntu-NL moet stopzetten. Een uitgebreide toelichting van dit besluit staat in het forum:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37335.0.html

Wij menen wel dat aanvullende stappen richting Canonical noodzakelijk zijn en leggen daartoe een petitie voor aan de gemeenschap:

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37336.0.html

Wij vinden het jammer dat deze stap noodzakelijk is, denken dat het alternatief nog slechter zou uitpakken.

met vriendelijke groet,

namens de werkgroep,

Jan Stedehouder