Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting  (gelezen 45965 keer)

Offline lcup

• Lid
Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #100 Gepost op: 2008/12/09, 13:16:22 »
Heb nog eens op de duitse Ubuntu-site gekeken. Ik zou geen betere oplossing weten zoals ze daar hebben gevonden. Vooral het feit dat vereniging en forum strikt gescheiden zijn is een groot voordeel. Zo blijft het forum voor iedereen vrij toegangkelijk, zoals dat hoort bij een Linuxforum. Het voorkomt ook een onderscheid tussen betalenden en niet-betalenden. Dat zou het slechtste zijn wat Linux kan overkomen.

Wat de betaalmogelijkheid betreft zie ik ook graag een gewoon rekeningnummer.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2008/12/09, 14:34:24 »
heir4c en lcup: Helemaal mee eens. Ik denk dat nu het meeste wel gezegd is, eens wat concreet gaan maken via het werkgroepje.
Bijvoorbeeld over de vraag: moeten we een vereniging worden om release party-medewerkers dekking te kunnen geven van de aansprakelijkheidsverzekering, of kan dat ook via een stichting?

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2008/12/09, 14:52:42 »
Is er iemand op het forum die ongeveer weet over welk bedrag totaal per jaar we nu praten? Nu, zoals het nu loopt. En wat zou het bedrag moeten/kunnen worden als we een stichting met verzekeringen, enz, enz oprichten.
Is er enig idee wat collectieve WA-verzekeringen voor vrijwilligers kosten. Mogelijk via een stichting.
De omvang van de organisatie (bestuur, vrijwilligers, ed) moet wel een beetje in overeenstemming met de totale besomming zijn. Ik bedoel te zeggen: Als het over 1000 euro gaat hoef je niet zo'n moeite te doen.
Vr.groet, peter

Offline Double12

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2008/12/09, 15:05:16 »
Is er iemand op het forum die ongeveer weet over welk bedrag totaal per jaar we nu praten? Nu, zoals het nu loopt. En wat zou het bedrag moeten/kunnen worden als we een stichting met verzekeringen, enz, enz oprichten.
Is er enig idee wat collectieve WA-verzekeringen voor vrijwilligers kosten. Mogelijk via een stichting.
De omvang van de organisatie (bestuur, vrijwilligers, ed) moet wel een beetje in overeenstemming met de totale besomming zijn. Ik bedoel te zeggen: Als het over 1000 euro gaat hoef je niet zo'n moeite te doen.
Vr.groet, peter

We doen de moeite niet alleen om meer geld binnen te halen. Het gaat om een stuk professionaliteit. Duidelijkheid voor sponsors. Verzekeringen voor vrijwilligers.
En het geeft inderdaad ook de mogelijkheid om meer geld binnen te gaan halen. Dat zal dan ook wel moeten, want een rechtspersoon brengt, zoals jij zei, kosten met zich mee.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2008/12/09, 15:18:43 »
Als een stichting notarieel is vastgelegd is het een rechtspersoon, en kan die, via een bestuur, WA verzekeringen afsluiten. De verzekering mij zal het risico onderzoeken, een premie vaststellen, enz. De prijs staat niet in een tarievenboekje. WA dekkingen zitten tamelijk ingewikkeld in elkaar.
Edit: Zelfs voor bestuursleden kun je verschillende voorwaarden afspreken.

Wat ik vroeg, en er moeten toch mensen zijn die dat weten, hoeveel gaat er nu per jaar om aan kosten voor alle activiteiten. En wat wordt het als je een stichting opricht. Het laatste doet er eigenlijk nog niet toe, maar als iemand ideeën heeft?

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2008/12/09, 16:41:39 door Petervdw »

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2008/12/10, 11:52:51 »
Over WA verzekeringen.

Volgens mijn verzekeringman is iedere vrijwilliger bij deelname aan evenementen als release party's ook middels zijn persoonlijke WA verzekering gedekt. Vermits geen beloning of honorarium wordt gegeven of geïncasseerd.
Kwestie van navragen.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2008/12/10, 23:00:40 »
De organistievorm vereniging of stichting.
Vanmiddag in een gesprekje nog een paar dingen tegen het licht gehouden.

Vereniging kan leden en ook donateurs hebben. Met een vereniging moet je een algemene jaarvergadering houden en moet de jaarrekening worden gepresenteerd. D.w.z. het bestuur legt verantwoording af, en kan bij mis functioneren door de leden worden afgezet.

Bij een stichting wordt een bestuur ingesteld, maar dat kan vervolgens zichzelf in stand houden, Beetje ondoorzichtig qua financiën. Geen jaarvergadering, geen kascontroles etc. M.a.w. op papier kan er een heel aardige reserve bestaan, terwijl de poet al lang op de Bahama's ligt.  :D

Vr.groet, peter

Offline BitMapper

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2008/12/10, 23:11:58 »
En gaat de rechtspersoon al de releasepartys en activiteiten met betrekking tot Ubuntu verzekeren?

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2008/12/10, 23:25:32 »
En gaat de rechtspersoon al de releasepartys en activiteiten met betrekking tot Ubuntu verzekeren?

Dit ben ik me eigelijk ook aan het afvragen. Als er nu een vereneging gemaakt wordt en over financiéle middelen beschikt, gaan die dan ook alle releaseparties sponsoren?

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2008/12/10, 23:34:39 »
Duidelijk Arie.

Ik overdrijf uiteraard.
Het risico van een coup kun je door minimum quota's en zo wel begrenzen.
En wat die Caimaneilanden betreft, jij weet zo te lezen goed de weg.   =D
Nee, in alle ernst, al pratend steeds meer overtuigd geraakt dat er veel haken en ogen aanzitten.

Vr.groet, peter

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2008/12/11, 00:46:50 »
Wat je kan doen is een raad van bestuur vormen van mensen die totaal niets met ubuntu-nl te maken hebben, en die mee samenkomen in de bestuursvergadering om het reilen en zeilen te controleren. Zoals in een grote vereniging die subsidies krijgt of een groot bedrijf een raad van bestuur is. (Ik wil niemand hiermee voor het hoofd stoten en wantrouwen scheppen, dit is goed bedoeld, beter voorkomen dan genezen.) En dit wekt het vertrouwen van sponsors.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #111 Gepost op: 2008/12/11, 01:06:30 »
Allemaal hele leuke voorstellen, maar waar halen we alle mankracht vandaan?

Als ik kijk naar de bereidwilligheid van mensen om zich echt in te zetten voor de eerdere release party's en dergelijke, dan valt dat vies tegen. Veel mensen hebben mooie ideeën en willen altijd commentaar geven, maar als puntje bij paaltje komt dan hebben ze het ineens heel erg druk en kunnen ze niet helpen...
Gelukkig zijn er altijd wel wat mensen die het wel graag willen en kunnen doen, maar dat zijn er niet genoeg als we een aantal plannen die hier genoemd worden uit willen voeren.

En dan heb ik het alleen nog maar over helpen met een "simpele" releaseparty, waar altijd genoeg te doen is waarvoor je geen diepgaande kennis hoeft te hebben. Voor het besturen van een vereniging/stichting is die kennis wel nodig dus vallen er bij voorbaat al een hoop mensen uit. Zo hou je dus nog minder mensen over...

Laten we dus eens klein en simpel beginnen. Als we een groepje mensen bij elkaar hebben dat groot genoeg is om alles te doen en het loopt goed, dan kunnen we altijd nog kijken of we het uit kunnen breiden.

Offline palm

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2008/12/11, 09:26:18 »
Allemaal hele leuke voorstellen, maar waar halen we alle mankracht vandaan?

Als ik kijk naar de bereidwilligheid van mensen om zich echt in te zetten voor de eerdere release party's en dergelijke, dan valt dat vies tegen. Veel mensen hebben mooie ideeën en willen altijd commentaar geven, maar als puntje bij paaltje komt dan hebben ze het ineens heel erg druk en kunnen ze niet helpen...
Gelukkig zijn er altijd wel wat mensen die het wel graag willen en kunnen doen, maar dat zijn er niet genoeg als we een aantal plannen die hier genoemd worden uit willen voeren.

En dan heb ik het alleen nog maar over helpen met een "simpele" releaseparty, waar altijd genoeg te doen is waarvoor je geen diepgaande kennis hoeft te hebben. Voor het besturen van een vereniging/stichting is die kennis wel nodig dus vallen er bij voorbaat al een hoop mensen uit. Zo hou je dus nog minder mensen over...

Laten we dus eens klein en simpel beginnen. Als we een groepje mensen bij elkaar hebben dat groot genoeg is om alles te doen en het loopt goed, dan kunnen we altijd nog kijken of we het uit kunnen breiden.

Tja, dat is het verhaal van de kip en het ei: je kan maar een degelijke groep mensen samenbrengen als er een degelijke structuur is. Je kan toch niet verwachten dat helpers staan te springen om op hun vrije dag onverzekerd te helpen? Je kan toch niet verwachten dat bedrijven staan te springen om iets zonder structuur en fakturatiemogelijkheid te sponsoren?
Wat was de reden van de leegloop van bekwame mensen hier enkele maanden geleden? Er zaten daar toch mensen bij die rp's georganiseerd hebben?

« Reactie #113 Gepost op: 2008/12/11, 09:53:07 »
Hier is een handboek voor stichtingsbestuurders.

http://www.goededoelenwereld.nl/goede-doelen/oprichting-stichting/boekbesprekingen/
http://www.diverti.nl/product_info.php?cPath=1&products_id=39

Mocht er een groepje opgericht worden, dan lijkt het me verstandig dat de desbetreffende mensen zich een beetje verdiepen in de materie middels dit soort literatuur. Stichtingen worden vaak door totale amateurs zonder enige relevante opleiding opgericht en bestuurd. Geen probleem, gelukkig is het altijd mogelijk iets meer over zo'n onderwerp te leren middels dit soort van boekjes.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 09:55:32 door tommie74 »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2008/12/11, 12:18:01 »
@tommie, +1  thx voor de info
@palm, dat is een interne aangelegenheid waar ik me ver van zal houden, zonder details kunnen/mogen we daar niet over oordelen. ('t Is NIET mijn bedoeling te zeggen dat u dit hier doet, 't Is een algemene vaststelling)

@johan, dit zijn slechts suggesties die men in een later stadium (evt.) kan doen. Beter met 100 punten beginnen om te eindigen met een stevige basis met 10 punten.
Ik wil ook wel iets op poten zetten. (Een groepje uit de buurt die bijv. elke week, maand samenkomen om hun ervaringen te delen) Gewoon  plaatselijk, maar vind dit voor mijzelf nog te vroeg. Wil eerst mijn eigen kennis van Linux/Ubuntu wat uitbreiden,en wat ik er verder wil mee doen. Moet nog zoveel leren en lezen dat ik een beetje tijd te kort kom. Ben nog niet naar een release-party geweest. Zal dit volgend jaar zeker doen. Om een beetje de sfeer van de ubuntu-community op te snuiven.
Ik kan alleszins een start maken met de volgende release om de Livecd te bestellen van  8.0.4 en 9.0.4 om die uit te delen om meer bekendheid te geven aan ubuntu. (en zo langzaam aan een groepje te vormen)

« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 18:30:15 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline KenSentMe

• Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
« Reactie #115 Gepost op: 2008/12/12, 09:11:12 »
Ik ben ook een groot voorstander van het oprichten van een rechtspersoon die de activiteiten van de community faciliteert. Ik denk dat het verstandig is dit onderwerp ook tijdens de meeting van morgen te bespreken. Ik zie wel dat er iets dergelijks al op de agenda staat:

Citaat
9 Voorstel organisatie structuur Release Partys: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35241

Maar dat gaat vooral over de release parties en niet zozeer over een eventuele stichting/vereniging. Ik kan zelf helaas niet bij de vergadering aanwezig zijn, maar zou iemand dit onderwerp op de agenda willen zetten en ook bij de vergaring aanwezig willen zijn als vertegenwoordiger van het onderwerp?

Overigens kan ik me goed voorstellen dat de stichting los van de huidige community wordt opgericht en dus dat de huidige leden van het team van Ubuntu-nl niet met de oprichting worden belast. Hoewel het misschien wel verstandig is een vertegenwoordiger van het team bij de oprichting te betrekken.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2008/12/12, 13:43:44 »
Overigens kan ik me goed voorstellen dat de stichting los van de huidige community wordt opgericht en dus dat de huidige leden van het team van Ubuntu-nl niet met de oprichting worden belast. Hoewel het misschien wel verstandig is een vertegenwoordiger van het team bij de oprichting te betrekken.
Zo'n structuur had ik ook precies in gedachten.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #117 Gepost op: 2008/12/12, 14:09:54 »
Zo'n structuur had ik ook precies in gedachten.
+1
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #118 Gepost op: 2008/12/12, 14:40:02 »
Goed, bij deze even wat gedachten ter voorbereiding van het IRC overleg op 13 december.

Het voorstel is om een kleine werkgroep in te stellen die gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een rechtspersoon voor Ubuntu-NL. Volgens mij betekent dat het volgende:

(1) Ubuntu-NL heeft behoefte aan een kleine formele organisatie voor twee hoofdtaken:
-a- het inzamelen en beheren van fondsen ten behoeve van de Nederlandstalige Ubuntu gemeenschap, en
-b- het zorgdragen voor rechtsbescherming voor vrijwilligers die activiteiten verrichten namens de Nederlandstalige Ubuntu gemeenschap op officiële door Ubuntu-NL georganiseerde evementen.

(2) De nieuwe rechtspersoon mag geen afbreuk doen aan het bestaande karakter van Ubuntu-NL, hetgeen zoveel betekent als:
-a- de rechtspersoon gaat uit van de Ubuntu Code of Conduct
-b- de rechtspersoon is bedoeld ter ondersteuning van een gemeenschap van vrijwilligers
-c- de rechtpersoon mag geen onderscheid creëren tussen betalende/niet-betalende, dan donerende/niet-donerende leden van de Ubuntu-NL gemeenschap.

(3) De nieuwe rechtspersoon moet zodanig worden ingericht dat een uitbreiding van de werkzaamheden kan plaatsvinden zonder ingrijpende wijzigingen in de rechtspersoon of de statuten. Dat gezegd zijnde moet duidelijk zijn dat de nieuwe rechtspersoon geen organisatie mag worden met een winstdoelstelling.

Qua stappenplan zou dan het volgende gehanteerd kunnen worden:

(1) Besluit tot instelling van de werkgroep.
Dit moet geschieden op het IRC overleg van 13 december

(2) Nadere uitwerking van de vereisten van de nieuw op te richten rechtspersoon
De werkgroep dient eerst te kijken naar de behoeften en wensen van Ubuntu-NL. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van de opmerkingen die al in het forum zijn gemaakt, maar kunnen ook specieke nieuwe polls worden opgestart.
Zodra de vereisten klaar zijn, worden deze voorgelegd aan de Ubuntu-NL gemeenschap voor vaststelling.

(3) Inventarisatie van de beschikbare rechtspersonen aan de hand van de vereisten
De werkgroep onderzoekt de verschillende rechtspersonen (en kijkt daarbij ook naar best-practices elders) en zet per rechtspersoon de voor- en nadelen op een rij. De verschillende mogelijkheden worden vervolgens voorgelegd aan de Ubuntu-NL gemeenschap voor keuze/vaststelling.

(4) Het begeleiden van de instelling van de rechtspersoon.
Na vaststelling van de rechtspersoon krijgt de werkgroep de taak om deze te realiseren. Dat betekent:
-a- het afhandelen van de werkzaamheden om de rechtspersoon formeel in te stellen
-b- het inzamelen van de middelen die hiermee verband houden
-c- het opstellen van een profiel van de bestuursleden
-d- het voordragen van kandidaatsbestuursleden
-e- het overdragen van het beheer van de rechtspersoon aan de uiteindelijke bestuursleden
Het profiel van de bestuursleden en de kandidaatsbestuursleden worden voorgelegd aan de Ubuntu-NL gemeenschap.

Met de overdracht van de rechtspersoon aan de uiteindelijke bestuursleden stopt het werk van de werkgroep. Stap -a- kan betekenen dat de werkgroep tijdelijk de status heeft van een bestuur ad interim.

Op voorhand wordt niet gesteld dat de leden van de werkgroep zitting nemen in het bestuur van de rechtspersoon. Dat kan een mogelijkheid zijn, indien een of meerdere leden van de werkgroep zich daarvoor beschikbaar stellen, voldoen aan het profiel en indien de Ubuntu-NL gemeenschap daarmee instemt.

De werkgroep is eventueel beschikbaar om samen met het bestuur te werken aan een plan ter invulling van de twee bovengenoemde hoofdtaken.

Voor de werkgroep hebben de volgende personen zich beschikbaar gesteld:

Drummies
Arie
tommie74
satshow
Jan Stedehouder
(ben ik niemand vergeten?)

Even ter info: Ik kan zaterdagavond pas later aanschuiven in het IRC overleg (als het al op tijd lukt).

Aanvulling: ik zie net dat dit punt nog niet op de agenda staat. Misschien kan iemand het alsnog inbrengen. Eén van de andere vrijwilligers misschien?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 15:43:19 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

Offline Double12

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2008/12/12, 16:26:02 »
Arie heeft de rechtspersoon op de agenda van de meeting van 13 december gezet. Ik zelf zal er waarschijnlijk ook bij zijn, weet alleen nog niet hoe laat.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20081213

@ Jan Stedehouder: Ik had me oorspronkelijk ook aangemeld om mee te doen met het werkgroepje. Maar ik weet niet of het echt iets voor mij is om ook de rechtspersoon op te richten.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 16:28:44 door Double12 »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2008/12/12, 16:58:59 »
@Jan, +1
Ik ken weinig van al die administratieve en juridische zaken, maar zoals jij het hierboven beschrijft... Eenvoudig en to the point, Lijkt mij prima.

« Reactie #121 Gepost op: 2008/12/12, 21:03:57 »
@Jan,
duidelijk. Ik sta er helemaal achter.

« Reactie #122 Gepost op: 2008/12/12, 21:10:21 »
Ik zie wel dat er iets dergelijks al op de agenda staat:

Citaat
9 Voorstel organisatie structuur Release Partys: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35241

Maar dat gaat vooral over de release parties en niet zozeer over een eventuele stichting/vereniging.

Inderdaad is dit echt een ander punt. De voorgestelde organisatiestructuur gaat wel uit van een rechtspersoon Ubuntu-NL, maar is niet afhankelijk van zo'n rechtspersoon. Ook als er besloten wordt geen rechtspersoon op te richten is dit voorstel voor de structurering van de organisatie van releaseparties geldig, alleen zullen de voorzitter en penningmeester in het voorstel dan geen deel uitmaken van die rechtspersoon.

Offline Bitbuntu

• Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #123 Gepost op: 2008/12/13, 12:32:48 »
In geval van een jaarlijks lidmaatschapsgeld zou dit, met de ruim 14000 leden van nu, €350.000,- opleveren. Nogal wat dus.

Dan zou ik zeker gaan voor lidgeld, goed sparen en na een paar jaartjes kun je Canonical overnemen :)
En dan lees ik hier nog verder tips hoe je het beste en gemakkelijkste kan frauderen. Mooi. Geeft een goede indruk. Een nuchter mens zou daar toch het zijne van gaan denken en mooi rustig op andere forums gaan zoeken als zie hier op dit forum moeten gaan betalen om erop te mogen. En die Releases? Die komen vanzelf wel uit zonder die partys. Dan stel ik me enkel nog de vraag wat je met die jaarlijse opbrengst van 350.000 euro per jaar gaat doen? 1 grote release in de AHOI in rotterdam? Lijkt me wel leuk, kei vette releaseparty. Enkel is sta ik daar dan niet graag voor Jan met de korte achternaam als er maar een 100tal mensen op af komen. Je ziet nu al de megaopkomsten van de party's. ik hoor getallen in nederland van 40 a 45 per party, voor Belgie was het in Hasselt net de kaap van 80 voorbij, en Mechelen en Brussel zal niet beter gaan doen. Deze hadden verleden jaar al een succes met een 15 tot 20 tal boekers.

ik blijf erbij, forumus moeten gratis blijven. Want indien je gaat verplichten om te doneren ben je ergens ook verplicht van mensen te gaan helpen met hun probleem. Wat als de bezoeker van het forum geen antwoord op hun vraag vinden? Dit is een forum dat gevoed wordt door de hulp van vrijwilligers (die trouwens hun best doen om andere te helpen) en dan gaat er één of ander bedrijfje of rechtspersoon met geld lopen waar zij voor gewerkt hebben? Ik dacht net dat het succes van dit forum te danken was aan de manier waarop het tot nu toe gewerkt heeft? (cijfers liegen niet, kijk mar naar het aantal leden)
Die releaseparty's waar ik naar toe ga kunnen uiteraard op mijn steun rekenen. En dat vind ik ook niet meer dan normaal.

« Reactie #124 Gepost op: 2008/12/13, 12:34:22 »
denk je dat elk lid, dat zich hier "gratis" heeft aangemeld,, er geld voor krijgt? dat is onmogelijk....

ik zou ieder lid via (mass)mail bereiken, en vragen om een eventuele bijdrage :)