Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Typische termen vertalen.  (gelezen 6794 keer)

Typische termen vertalen.
« Gepost op: 2007/01/29, 19:14:08 »
Ik ben juist begonnen met te helpen vertalen. Hierbij stuit ik dan ook onmiddelijk op een klassiek vertaalvraagstuk. Hoe vertaal ik de typische computertermen. Gebruik ik 'mooie' nederlandse woorden of kan ik beter de verbasteringen gebruiken.
vb.:
'frontend': 'gebruikersinterface' of gewoon 'frontend'
'initialize': 'initialiseren' of ???
enz.

Is er een webpagina of zo die als basis gebruikt kan worden?

Paretje

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/29, 21:09:40 »
De eerste lijkt me duidelijk: Gebruikersinterface

« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/30, 09:48:26 »
en initialiseren

Toen ik een tijdje geleden wat vertaalwerk deed kreeg ik telkens suggesties erbij van hoe anderen het vertaald hadden... Maar misschien is het iets anders dat je doet.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/30, 09:54:23 »
Vul maar iets in waar je je 't beste bij voelt. Je kunt alleen maar voorstellen doen als je net begint met vertalen. Later kun je eventueel wel tot 't vertaalteam toetreden.
Alle voorstellen worden nadien nagekeken en de beste opties geselecteerd.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 15:55:27 »
Je moet niet té veel verengelsen. Woorden die je al bijna in de Dikke van Dale terug zou kunnen vinden (downloaden, updaten), laat je natuurlijk engels. Maar de woorden die jij noemde zijn geen 'ingeburgerde' woorden, gewoon vertalen dus.

@bartek: als je invult waar je je het beste bij voelt, en je bent een doorgewinterde linuxer, dan krijg je miss te ingewikkelde woorden in de vertaling... Veel beginners zullen het woord 'frontend' bijv niet kennen.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/30, 18:34:47 »
Bedankt voor de input. Gewoon verstaanbaar proberen te zijn met zo min mogelijk dure woorden.

Aline

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/30, 19:23:18 »
Mij lijkt dat het ook sterk samenhangt met hoe goed je thuis bent in de materie. Wat is een 'frontend' tegenover een 'backend'? Begrijpen wat daar gebeurt. Je ziet dus ook vertalingen als 'gebruiksomgeving' (frontend; de kant waar gebruikers de input geven) tegenover 'verwerkomgeving' (backend; de kant waar beheerder en zo de input verwerken tot zinvolle data). Zo maar een gedachte :)