Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting  (gelezen 42195 keer)

Offline lcup

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #125 Gepost op: 2008/12/13, 12:44:51 »
In geval van een jaarlijks lidmaatschapsgeld zou dit, met de ruim 14000 leden van nu, €350.000,- opleveren. Nogal wat dus.

Dan zou ik zeker gaan voor lidgeld, goed sparen en na een paar jaartjes kun je Canonical overnemen :)
En dan lees ik hier nog verder tips hoe je het beste en gemakkelijkste kan frauderen. Mooi. Geeft een goede indruk. Een nuchter mens zou daar toch het zijne van gaan denken en mooi rustig op andere forums gaan zoeken als zie hier op dit forum moeten gaan betalen om erop te mogen. En die Releases? Die komen vanzelf wel uit zonder die partys. Dan stel ik me enkel nog de vraag wat je met die jaarlijse opbrengst van 350.000 euro per jaar gaat doen? 1 grote release in de AHOI in rotterdam? Lijkt me wel leuk, kei vette releaseparty. Enkel is sta ik daar dan niet graag voor Jan met de korte achternaam als er maar een 100tal mensen op af komen. Je ziet nu al de megaopkomsten van de party's. ik hoor getallen in nederland van 40 a 45 per party, voor Belgie was het in Hasselt net de kaap van 80 voorbij, en Mechelen en Brussel zal niet beter gaan doen. Deze hadden verleden jaar al een succes met een 15 tot 20 tal boekers.

ik blijf erbij, forumus moeten gratis blijven. Want indien je gaat verplichten om te doneren ben je ergens ook verplicht van mensen te gaan helpen met hun probleem. Wat als de bezoeker van het forum geen antwoord op hun vraag vinden? Dit is een forum dat gevoed wordt door de hulp van vrijwilligers (die trouwens hun best doen om andere te helpen) en dan gaat er één of ander bedrijfje of rechtspersoon met geld lopen waar zij voor gewerkt hebben? Ik dacht net dat het succes van dit forum te danken was aan de manier waarop het tot nu toe gewerkt heeft? (cijfers liegen niet, kijk mar naar het aantal leden)
Die releaseparty's waar ik naar toe ga kunnen uiteraard op mijn steun rekenen. En dat vind ik ook niet meer dan normaal.

Even voor de goede orde; ik ben toen van een heel willekeurig, en achteraf nogal hoog, bedrag uitgegaan. Dat kan dus ook veel lager uitvallen.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #126 Gepost op: 2008/12/13, 13:32:37 »
Even voor de goede orde; ik ben toen van een heel willekeurig, en achteraf nogal hoog, bedrag uitgegaan. Dat kan dus ook veel lager uitvallen.

Mochten er meer middelen binnen komen dan nodig, dan is het bijvoorbeeld mogelijk vast te leggen dat deze bijvoorbeeld ten goede komen aan canonical voor de verdere ontwikkeling van Ubuntu.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #127 Gepost op: 2008/12/13, 13:42:47 »
Citaat van: Bitbuntu
Dan stel ik me enkel nog de vraag wat je met die jaarlijse opbrengst van 350.000 euro per jaar gaat doen? 1 grote release in de AHOI in rotterdam?

persoonlijke mening grote release party niet aan beginnen,ben zelf voorstander van workshops, waarin specifieke problemen en persoonlijke aandacht belangrijk zijn,op het forum ben je nu als advies vragende afhankelijk, wie doet iets met je postje,hoe goed is je probleem omschreven,hulp op afstand kan complex zijn

om bovenstaande te realiseren zou samenwerken met lokale computerclubs een uitkomst kunnen bieden,en daar zou een vorm van contributie aan besteed kunnen worden

bovenstaande is waarschijnlijk utopie maar niet onuitvoerbaar......

Citaat van: Bitbuntu
ik blijf erbij, forumus moeten gratis blijven.

sluit aan bij stelling eerder omschreven,forum blijft voor iedereen gratis,wil je wat meer is lidmaatschap verplicht,die keuze kenbaar maken tijdens registreren op het forum
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #128 Gepost op: 2008/12/13, 16:26:27 »
Je ziet nu al de megaopkomsten van de party's. ik hoor getallen in nederland van 40 a 45 per party, voor Belgie was het in Hasselt net de kaap van 80 voorbij, en Mechelen en Brussel zal niet beter gaan doen. Deze hadden verleden jaar al een succes met een 15 tot 20 tal boekers.
als je met bezoekers aantallen komt, moet je wel volledig zijn
Amsterdam +/- 650
Herk-de-Stad +/- 300
Hilversum ( 2007 ) ook een paar honderd, exakte aantal weet ik niet meer.

Ik dacht wel dat ik volledig was. ik sprak met name over de laatste release. Ik ben bang dat als er om de 6 maanden een releaseparty wordt gegeven, dat dan de belangstelling van de bezoekers ook veel minder gaat worden. Nu al krijg je reacties van" pffff weeral, ik wacht wel tot in april."

denk je dat elk lid, dat zich hier "gratis" heeft aangemeld,, er geld voor krijgt? dat is onmogelijk....

Ik heb nooit beweerd dat de mensen die zich gratis aanmelden er geld voor krijgen. Ik wil enkel zeggen dat ik het jammer vind dat er dan mensen zijn die "en" bijdrage betalen, "en" gratis andere mensen helpen. Dus = zelf betalen om anderen te kunnen helpen.
ik zou ieder lid via (mass)mail bereiken, en vragen om een eventuele bijdrage :)
Oei, gaan we nu ook al beginnen te spammen? Lijkt echt wel of er sommige dringen geld nodig hebben :)

persoonlijke mening grote release party niet aan beginnen,ben zelf voorstander van workshops, waarin specifieke problemen en persoonlijke aandacht belangrijk zijn,op het forum ben je nu als advies vragende afhankelijk, wie doet iets met je postje,hoe goed is je probleem omschreven,hulp op afstand kan complex zijn

om bovenstaande te realiseren zou samenwerken met lokale computerclubs een uitkomst kunnen bieden,en daar zou een vorm van contributie aan besteed kunnen worden

bovenstaande is waarschijnlijk utopie maar niet onuitvoerbaar......
Hier ben ik het nu volledig mee eens. Ondanks de goede hulp van hier op het forum blijven sommige mensen nog met enkele (specifieke) problemen zitten. Deze mensen kunnen beter geholpen worden op kleinere bijeenkomsten. En dit is inderdaad beter te verwezelijken door plaatselijke computerclubs. Maar mensen die naar zo een computerclub gaan betalen meestal daar al een contributie. Of zie ik het verkeeerd en moet ik het eerder op deze manier zoeken dat mensen met ubuntuproblemen naar een computerclub gaan en dat een overkoepelend orgaan (waar iedereen dan contributie aan betaald) die dan de plaatselijke clubs sponsoren?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 16:28:59 door Bitbuntu »

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #129 Gepost op: 2008/12/13, 16:33:40 »
Even ter verduidelijking voor dat er mensen zijn die denken dat ik enkel dwars wil liggen, of enkel comentaal wil geven. Of dat er mensen zijn die zich persoonlijk geviseerd voelen door mijn meningen en opmerkingen.
Ik wil enkel duidelijk maken dat er veel verschillende mensen zijn, dus ook veel verschillende menigen zijn. Het is al niet gemakkelijk om goed te doen voor een kleine groep mensen, laat staan op landelijk vlak.
Het is haast onmogelijk voor iedereen goed te doen.

Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #130 Gepost op: 2008/12/13, 21:49:39 »
Op de open irc-meeting is vastgesteld dat de Ubuntu-nl leiding gaat overleggen over een op te richten rechtspersoon voor Ubuntu-nl. Er moet in verband met de naamgevingskwestie toestemming zijn van Canonical om een rechtspersoon met deze naam op te richten. Hierover neemt de Ubuntu-nl leiding contact op met Canonical. Zodra er meer duidelijkheid is kan het groepje dat door Jan Stedehouder is genoemd (Drummies, Arie, tommie74, satshow, Jan Stedehouder) aan de slag volgens het plan zoals Jan in deze draad heeft voorgesteld.

edit: ik zie nu pas dat je er niet bijstaat Double12? Doe je mee?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 22:03:02 door tommie74 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #131 Gepost op: 2008/12/14, 23:20:23 »
de oorspronkelijke titel van dit topic dekt niet meer helemaal de lading. het was: Topic: Support Ubuntu NL. het is uiteindelijk
uitgekomen bij de orientatie van een eventueel op te richten rechtspersoon/stichting.(vereniging) is iedereen het daar mee eens?
wat mij betreft, als drummies het in orde vindt, kan de topic-titel ietsje aangepast worden ten voordele van de duidelijkheid. immers er lopen
nu drie draadjes, die wat mij betreft geen warrig geheel moeten worden.
ook het "Organisatie Release Parties-topic " heeft reeds veel raakvlakken met bovenstaand omschreven topic. in een eerste vrij ingewikkelde opzet gaat men daar ook uit van de oprichting van een stichting/rechtspersoon. je kunt dat voorbarig noemen, maar er is veel tegelijk aan de orde gekomen. niet erg wanneer de draadjes duidelijk en helder blijven, en zich vooral niet te breed , ambigu, en te theoretisch door ontwikkelen.
ook geloof ik dat in het "media-team topic" de rechtspersoon aan de orde komt, terwijl een duidelijke (definitieve) "go" van de leiding van ubuntu-nl (canonical)over een in te stellen rechtspersoon nog wel even kan duren las ik.
ik bedoel maar te zeggen dat de kern in veel voorstellen de rechtspersoon is. dat is door iedereen goed gezien. vrijwel alles draait daarom.
ik hoop op een snelle "go" van de leiding. zodat iedereen door kan. er zijn immers mensen binnen ubuntu-nl met uitstekende contacten binnen canonical, en inhoudelijk lijkt het mij een formaliteit om dit te regelen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 06:56:22 door leoquant »

Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #132 Gepost op: 2008/12/15, 10:12:12 »
ook het "Organisatie Release Parties-topic " heeft reeds veel raakvlakken met bovenstaand omschreven topic. in een eerste vrij ingewikkelde opzet gaat men daar ook uit van de oprichting van een stichting/rechtspersoon.
Ik heb in deze draad reeds duidelijk aangegeven dat de discussie over een rechtspersoon los staat van het voorstel ter structurering van de ReleaseParty organisatie.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35171.msg342110.html#msg342110

Maar je hebt gelijk dat er raakvlakken zijn. Zo zal bij oprichting van een rechtspersoon dit ook gevolgen hebben voor het organiseren van ReleaseParties, en zal een mediateam waarschijnlijk sterk betrokken zijn bij de organisatie van ReleaseParties. En voor een mediateam kan de oprichting van een rechtspersoon ook bijdragen aan het genereren van mogelijkheden om het een en ander te ondernemen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #133 Gepost op: 2008/12/15, 10:38:41 »
Citaat
Ik heb in deze draad reeds duidelijk aangegeven dat de discussie over een rechtspersoon los staat van het voorstel ter structurering van de ReleaseParty organisatie.

en ik zeg, en volgens mij iedereen, dat bij het organiseren van grote LTS party''s, de organisatie van die party''s nooit (meer) los kan staan van de nog op te richten rechtspersoon. en al die redenen daarvoor zijn nu gepasseerd en herhaald, nu is de leiding van ubuntu-nl aanzet.

Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #134 Gepost op: 2008/12/15, 17:19:21 »
Citaat
Ik heb in deze draad reeds duidelijk aangegeven dat de discussie over een rechtspersoon los staat van het voorstel ter structurering van de ReleaseParty organisatie.

en ik zeg, en volgens mij iedereen, dat bij het organiseren van grote LTS party''s, de organisatie van die party''s nooit (meer) los kan staan van de nog op te richten rechtspersoon. en al die redenen daarvoor zijn nu gepasseerd en herhaald, nu is de leiding van ubuntu-nl aanzet.

Ik ben het met Leoquant eens. Het is wel een goed idee om een stevig draaiboek neer te zetten, zodat de organisatoren er straks mee aan de slag kunnen. Maar de drie onderdelen (rechtspersoon, media en release parties) zijn wel dusdanig met elkaar vervlochten dat we moeten oppassen niet drie aparte clubjes te maken die we straks weer in elkaar moeten schuiven. Enthousiasme is goed, maar een solide uitwerking is belangrijker. Dan duurt het maar een maandje langer.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #135 Gepost op: 2008/12/15, 17:24:47 »
de oorspronkelijke titel van dit topic dekt niet meer helemaal de lading. het was: Topic: Support Ubuntu NL. het is uiteindelijk
uitgekomen bij de orientatie van een eventueel op te richten rechtspersoon/stichting.(vereniging) is iedereen het daar mee eens?
wat mij betreft, als Drummies het in orde vindt, kan de topic-titel ietsje aangepast worden ten voordele van de duidelijkheid.

ben de moeilijkste niet  ;) topic titel aangepast,had wat mij betreft ook een moderator mogen doen,maar ik begrijp het dat jullie liever de keuze aan mij laten,zoals lequant aangeeft is wijziging titel wel zo duidelijk
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 17:30:34 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #136 Gepost op: 2008/12/15, 17:50:16 »
even een test of onderwerp titel,als er een reactie is mee aanpast

edit:schijnt gelukt te zijn XD XD
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #137 Gepost op: 2008/12/15, 19:40:10 »
Even voor de duidelijkheid, het voorstel ter structurering van de organisatie van RP's is geen clubje. Het doel ervan is rollen te beschrijven en die te koppelen aan bepaalde taken die uitgevoerd moeten worden bij de organisatie van een RP. Welke personen die rollen precies gaan invullen is daarvoor niet van belang.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #138 Gepost op: 2008/12/15, 20:59:31 »
Citaat
Ik ben het met Leoquant eens. Het is wel een goed idee om een stevig draaiboek neer te zetten, zodat de organisatoren er straks mee aan de slag kunnen. Maar de drie onderdelen (rechtspersoon, media en release parties) zijn wel dusdanig met elkaar vervlochten dat we moeten oppassen niet drie aparte clubjes te maken die we straks weer in elkaar moeten schuiven. Enthousiasme is goed, maar een solide uitwerking is belangrijker. Dan duurt het maar een maandje langer.

dank voor je input en heldere kijk. je formuleert het iets anders, maar de visie op de zaak delen we.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #139 Gepost op: 2008/12/15, 21:00:11 »
even een test of onderwerp titel,als er een reactie is mee aanpast

edit:schijnt gelukt te zijn XD XD

thx. :D

Re: Support Ubuntu NL
« Reactie #140 Gepost op: 2008/12/15, 22:01:09 »

Ik ben het met Leoquant eens. Het is wel een goed idee om een stevig draaiboek neer te zetten, zodat de organisatoren er straks mee aan de slag kunnen. Maar de drie onderdelen (rechtspersoon, media en release parties) zijn wel dusdanig met elkaar vervlochten dat we moeten oppassen niet drie aparte clubjes te maken die we straks weer in elkaar moeten schuiven. Enthousiasme is goed, maar een solide uitwerking is belangrijker. Dan duurt het maar een maandje langer.

Juist, het is 1grote megaklus die in ieder geval een half jaar voor de volgende LTS rond moet zijn.
Is dat niet het geval dan moet je niet eens een releaseparty willen.
Je hebt hier niet alleen mensen nodig met verstand van zaken maar ook mensen die willen doen wat ze zeggen.
Het is een kutklus die veel tijd en moeite kost maar absoluut geklaard moet worden.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #141 Gepost op: 2008/12/16, 06:58:59 »
En het is een klus die heel sterk ad-hoc actie vereist, veel overleg met een groep mensen is veelal niet eens mogelijk, tijdsdruk, veranderende omstandigheden, geldgebrek en nog veel meer maken dat een heel erg georganiseerde structuur sneller remmend werkt dan ondersteunend. Het is hard werken in een periode van hooguit twee/drie maanden tijd.

Belangrijker is een goed draaiboek, checklists etc. Niet de structuur in de organisatie dus.
Deze organisatiestructuur is toch maar tijdelijk en geheel afhankelijk van de bereidheid van vrijwilligers.
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.

Heel belangrijk is communicatie naar buiten, openheid dus, waardoor steun ontstaat. Ubuntu-NL kan hierin cataliserend optreden.

Maar het meest belangrijk is enthousiasme en inzet. Of dat verbeterd/vergroot door een omvangrijke organisatiestructuur is de vraag.

Groet

« Laatst bewerkt op: 2008/12/16, 07:02:21 door wutnubu »

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #142 Gepost op: 2008/12/16, 19:18:37 »
foutje.. verkeerde draad..  :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #143 Gepost op: 2008/12/20, 18:14:37 »
nog wat uit de oude doos, zo'n jaar geleden opgesteld. misschien handige informatie.

Citaat
Waarom ontstaat de behoefte bij een vrijwilligersorganisatie aan een duidelijke structuur?

Omdat de risico's voor de vrijwilligers toenemen naarmate de werkzaamheden toenemen zowel in financiele zin als door de inzet van eigen middelen en tijd.

Risico' s kunnen worden beperkt door het aanbieden van de diensten door een rechtspersoon. Hierdoor  blijft de rechtspersoon verantwoordelijk.

Rechtspersoon.

Een rechtspersoon kan  een vereniging of stichting zijn. Ook kan dat een besloten vennootschap zijn.

Gezien de doelstelling (zonder winstoogmerk) komt een vereniging of stichting in aanmerking.

Een stichting dient notarieel te worden opgericht en moet worden ingeschreven bij de kamer van koophandel om zo te voldoen aan de voorwaarden om individuele en persoonlijke verantwoordelijkheid uit te blijven sluiten. Het stichtingsbestuur dient zich te verzekeren, omdat zij nu de aansprakelijke partij wordt, en niet meer de verschillende vrijwilligers.

Hieraan zijn kosten verbonden. De oprichtingskosten zijn eenmalig. En soms bij een welwillende notaris zelfs nihil. En de contributie bij de KvK. is jaarlijks. (Ongeveer 160,00 per jaar)
De kosten van de additionele aansprakelijkheidsverzekering(en) lopen sterk uiteen.

Om belastingheffing (vennootschapsbelasting) te voorkomen dient in de doel-omschrijving van de stichting winststreven uit te sluiten. Bijvoorbeeld: democratische en open toegankelijkheid van een ieder op het wereldwijde web. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door middel van Open Source software.
(Om maar iets te noemen.)

Dit doel moet worden bereikt door het aantrekken van  middelen. Bijvoorbeeld giften, legaten  en bijdragen van donateurs.  Het exploiteren van een winkel kan een probleem voor de fiscus worden.
Dit zou opgelost kunnen worden door die winkel in afzonderlijke vorm te exploiteren.  De stichting zou daarin kunnen participeren en (een deel van de winst) krijgen.
Die middelen moeten worden ingezet om het doel te bereiken.

Een goedgekeurde stichting kan haar vrijwilligers een belastingvrije vergoeding betalen van max.
1.500,00 per jaar.

Een stichting kent een bestuur dat zichzelf aanvult. Dit moet allemaal in de oprichtingsakte worden geregeld bij een notaris. Kern van een stichting zijn immer: voorzitter, secretaris en een penningmeester aangevuld met verschillende leden. Het dagelijks bestuur. De financiele middelen dienen centraal beheerd te worden.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 19:01:40 door leoquant »

Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #144 Gepost op: 2008/12/21, 12:01:24 »
Altijd nuttig zo'n oude doos! :)  Zo zie je maar dat er vaak weer opnieuw hetzelfde werk verzet wordt. Maar goed, enige kleine aanvullingen.
Citaat
Waarom ontstaat de behoefte bij een vrijwilligersorganisatie aan een duidelijke structuur?

Omdat de risico's voor de vrijwilligers toenemen naarmate de werkzaamheden toenemen zowel in financiele zin als door de inzet van eigen middelen en tijd.

Risico' s kunnen worden beperkt door het aanbieden van de diensten door een rechtspersoon. Hierdoor  blijft de rechtspersoon verantwoordelijk.

Rechtspersoon.

Een rechtspersoon kan  een vereniging of stichting zijn. Ook kan dat een besloten vennootschap zijn.

Gezien de doelstelling (zonder winstoogmerk) komt een vereniging of stichting in aanmerking.

Een stichting dient notarieel te worden opgericht en moet worden ingeschreven bij de kamer van koophandel om zo te voldoen aan de voorwaarden om individuele en persoonlijke verantwoordelijkheid uit te blijven sluiten. Het stichtingsbestuur dient zich te verzekeren, omdat zij nu de aansprakelijke partij wordt, en niet meer de verschillende vrijwilligers.
Naast een aansprakelijkheidsverzekering voor het bestuur is het nodig om voor een stichting zelf ook een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Want een derde partij kan niet alleen het bestuur, maar ook de stichting aansprakelijk stellen. Er kan trouwens geen aansprakelijkheidsverzekering voor het bestuur worden afgesloten als er niet ook een aansprakelijkheidsverzekering voor de stichting is, dus dat hoort daar eigenlijk gewoon bij.

Ook kan een derde partij een vrijwilliger aansprakelijk stellen. In dat geval kan het zijn dat de verzekeraar van de vrijwilliger niet wil uitkeren omdat de schade is ontstaan tijdens vrijwilligerswerk. Hiervoor is het mogelijk ook nodig voor vrijwilligers een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
Citaat
Hieraan zijn kosten verbonden. De oprichtingskosten zijn eenmalig. En soms bij een welwillende notaris zelfs nihil. En de contributie bij de KvK. is jaarlijks. (Ongeveer 160,00 per jaar)
De kosten van de additionele aansprakelijkheidsverzekering(en) lopen sterk uiteen.

Om belastingheffing (vennootschapsbelasting) te voorkomen dient in de doel-omschrijving van de stichting winststreven uit te sluiten. Bijvoorbeeld: democratische en open toegankelijkheid van een ieder op het wereldwijde web. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door middel van Open Source software.
(Om maar iets te noemen.)

Dit doel moet worden bereikt door het aantrekken van  middelen. Bijvoorbeeld giften, legaten  en bijdragen van donateurs.  Het exploiteren van een winkel kan een probleem voor de fiscus worden.
Dit zou opgelost kunnen worden door die winkel in afzonderlijke vorm te exploiteren.  De stichting zou daarin kunnen participeren en (een deel van de winst) krijgen.
Die middelen moeten worden ingezet om het doel te bereiken.
Het is voor een stichting mogelijk om vrijstelling van vennootschapsbelasting aan te vragen. Daarvoor moet voldaan worden waaronder dat er niet meer winst in een jaar is dan 7.500 euro. Ik vermoed dat aan deze voorwaarden voor een stichting ten behoeve van Ubuntu-nl wel te voldoen zou zijn.

Sinds 1 januari 2008 is het nodig een beschikking van de belastingdienst te hebben om in aanmerking te komen voor vrijstelling van afdragen van successie en schenkingsrechten. Dat is van belang denk ik als een stichting middelen wil verwerven door donaties. Hiervoor zijn een aantal voorwaarden waaraan een stichting moet voldoen die verder gaan dan een doelomschrijving die winststreven uitsluit. Zo moet er bijvoorbeeld een actueel beleidsplan zijn dat inzicht geeft in de werkzaamheden van de stichting, in de manier waarop geld wordt verkregen en de wijze waarop het vermogen wordt beheerd en besteed en nog een aantal andere voorwaarden.
Citaat

Een goedgekeurde stichting kan haar vrijwilligers een belastingvrije vergoeding betalen van max.
1.500,00 per jaar.

Een stichting kent een bestuur dat zichzelf aanvult.
Het is ook mogelijk een Raad van Toezicht in te stellen. Dit is een orgaan dat zich bezighoudt met toezicht op het bestuur. w.o. bijv. benoemen, schorsen en ontslag van Raad van Bestuur. Maar dit gaat misschien wat ver voor een kleine stichting. Verder wordt in het algemeen in de statuten opgenomen dat het bestuur nieuwe bestuurders benoemt, maar ik kan me voorstellen dat hiervoor ook iets anders te bedenken is, bijvoorbeeld een goedkeuringsclausule waarin de goedkeuring van de community of de leiding van Ubuntu-nl wordt vereist bij het benoemen van een nieuw bestuurslid.
Citaat
Dit moet allemaal in de oprichtingsakte worden geregeld bij een notaris. Kern van een stichting zijn immer: voorzitter, secretaris en een penningmeester aangevuld met verschillende leden. Het dagelijks bestuur. De financiele middelen dienen centraal beheerd te worden.
Verder moeten er nog een aantal belangrijke zaken vastgelegd worden in de statuten zoals vertegenwoordiging. Hiermee kan je bijvoorbeeld vastleggen dat de stichting door minstens twee bestuursleden vertegenwoordigd moet worden. Zo kan je voorkomen dat een enkel bestuurslid een auto koopt in naam van de stichting en vervolgens de stichting verantwoordelijk is voor die aankoop. Ook vertegenwoordiging middels volmacht is een mogelijkheid om een praktisch werkbare situatie te verzorgen. Ook de besluitvorming e.d. moet worden vastgelegd in de statuten. Ook is het handig om een huishoudelijk regelement in te stellen waardoor het mogelijk wordt om een aantal zaken  die niet direct te maken hebben met de structuur en verhoudingen binnen de stichting zonder wijziging van statuten (moet je voor naar de notaris) te regelen en veranderen.

Deze gegevens komen uit het boek "Handboek Stichtingsbestuurder". Hierin staat vrij kort uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij een stichting van oprichting, tot besturen tot opheffen. Wanneer iemand van het groepje geïnteresseerd is, kan ik het opsturen. (Ik wil het nog wel een keer doornemen, dus misschien over een paar dagen.) Ik wil het uiteindelijk wel graag weer terug.  Het lijkt me goed als een aantal leden van het groepje dit een keer hebben bekeken.

Offline Tom

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #145 Gepost op: 2008/12/21, 12:25:58 »
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Voor geestdrift aan te wakkeren en inzet vind ik deze zin niet erg bevorderend.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #146 Gepost op: 2008/12/21, 12:44:00 »
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Voor geestdrift aan te wakkeren en inzet vind ik deze zin niet erg bevorderend.

? wie citeer je? uit welk draadje?

Offline Tom

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #147 Gepost op: 2008/12/21, 12:55:15 »
En het is een klus die heel sterk ad-hoc actie vereist, veel overleg met een groep mensen is veelal niet eens mogelijk, tijdsdruk, veranderende omstandigheden, geldgebrek en nog veel meer maken dat een heel erg georganiseerde structuur sneller remmend werkt dan ondersteunend. Het is hard werken in een periode van hooguit twee/drie maanden tijd.

Belangrijker is een goed draaiboek, checklists etc. Niet de structuur in de organisatie dus.
Deze organisatiestructuur is toch maar tijdelijk en geheel afhankelijk van de bereidheid van vrijwilligers.
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.

Heel belangrijk is communicatie naar buiten, openheid dus, waardoor steun ontstaat. Ubuntu-NL kan hierin cataliserend optreden.

Maar het meest belangrijk is enthousiasme en inzet. Of dat verbeterd/vergroot door een omvangrijke organisatiestructuur is de vraag.

Groet



Dit draadje , maar ben zeker dat het niet slecht bedoelt  was (is).
Maar eventuele vrijwilligers voelen zich misschien op hun teentjes getrapt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #148 Gepost op: 2008/12/21, 13:00:29 »
En het is een klus die heel sterk ad-hoc actie vereist, veel overleg met een groep mensen is veelal niet eens mogelijk, tijdsdruk, veranderende omstandigheden, geldgebrek en nog veel meer maken dat een heel erg georganiseerde structuur sneller remmend werkt dan ondersteunend. Het is hard werken in een periode van hooguit twee/drie maanden tijd.

Belangrijker is een goed draaiboek, checklists etc. Niet de structuur in de organisatie dus.
Deze organisatiestructuur is toch maar tijdelijk en geheel afhankelijk van de bereidheid van vrijwilligers.
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.

Heel belangrijk is communicatie naar buiten, openheid dus, waardoor steun ontstaat. Ubuntu-NL kan hierin cataliserend optreden.

Maar het meest belangrijk is enthousiasme en inzet. Of dat verbeterd/vergroot door een omvangrijke organisatiestructuur is de vraag.

Groet



Dit draadje , maar ben zeker dat het niet slecht bedoelt  was (is).
Maar eventuele vrijwilligers voelen zich misschien op hun teentjes getrapt.

die link hoort bij het release party topic. het staat volgens mij per abuis in het stichtingstoestand draadje.
het lijkt me zeker niet slecht bedoeld idd.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting
« Reactie #149 Gepost op: 2008/12/21, 15:13:49 »
En vrijwilligers zijn natuurlijk vaak wat onbetrouwbaar voor wat betreft inzet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Voor geestdrift aan te wakkeren en inzet vind ik deze zin niet erg bevorderend.

Is niet negatief bedoeld, excuus..

Wat ik bedoel is dat, wanneer je iets doet met hulp van vrijwilligers, je nooit zeker weet of en wanneer er er genoeg mensen zijn en blijven om datgene wat gepland is daadwerkelijk te realiseren. Ikzelf heb hier ook eens verstek moeten laten gaan op een crusiaal moment omdat persoonlijke omstandigheden dat afdwongen.

Groet