Beste forumleden,
Sinds 2010 ben ik helemaal 'Ubuntu / Linux'. Al duurde het wel even voordat ik overweg kon met de materie. Maar toen het kwartje eenmaal was gevallen, kon ik ongehinderd de ene na de andere Linux-distributie op mijn oude Compaq Pressario uitproberen (met een harde schijf). Sterker, ik gebruikte Linux ook als mijn werkomgeving. En als ik ergens niet uitkwam, dan was er altijd wel op internet of de Ubuntu fora een oplossing te vinden voor het probleem.
Sinds kort heb ik een Lenovo Ideapad 80K6. Daarop zit een hdd met 250 GB en een ssd met 25 GB. Op de hdd staat Windows, op de ssd de recovery tools van Lenovo plus nog wat andere dingetje van Lenovo. Uiteraard wil ik ook op deze computer Ubuntu zetten. Eerst in dualboot met Windows 10 en als het bevalt / werkt alleen nog Ubuntu Mate. Maar .....
.... er zwerven inmiddels zoveel versies op internet rond (de beschrijving van Pjotr mag ik natuurlijk ook niet vergeten te melden) hoe je een installatie met Ubuntu in (U)EFI - alleen of in dualboot - moet aanpakken, dat ik door bomen het bos niet meer zie: inclusief het uitzetten van Fast Start in Windows 10, het indelen van de partities voor root, swap en eventueel home of de EFI sda, en nog veel meer stappen. Maar er is geen enkel eenduidig standaard verhaal / beschrijving te vinden, die alle stappen helder op een rij zet voor mensen die juist naar zo'n simpel stappenplan op zoek zijn. Kortom: ik, en met mij vele andere minder ingevoerde Linux-liefhebbers, moet het installatiewiel weer helemaal opnieuw leren ontdekken.
Ik vind Ubuntu / Linux vele malen beter en handiger dan Windows. Maar dat gehannes met installeren is inmiddels zo storend, dat ik dan toch maar bij Windows blijf de komende tijd. Het is trouwens niet voor niets, dat er zoveel installatie-guides zijn verschenen, want de uitgevers van Ubuntu (Canonical) laten het op dit punt ernstig afweten. Waarschijnlijk interesseert ze het ook geen zier, omdat ze op andere terreinen het geld verdienen.