Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update  (gelezen 9428 keer)

Offline koos4401

• Lid
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #25 Gepost op: 2016/09/21, 11:40:06 »
Citaat
Ik ken het 'gillette' principe (Give 'em the razor; sell 'em the blades), maar dan geef ik liever een paar centen meer uit bij een concurrent dan dat ik vast zit aan een marketing truuk.
[/mode cynical} Leg mij ( en naar ik vrees alle forumleden) dan even uit welk merk printer je de volgende keer aanschaft! Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen. [/end mode cynical]
Niet alleen Gilette en HP bestaan dank zij het principe van vendor-lock-in, helaas!?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #26 Gepost op: 2016/09/21, 12:59:17 »
[/mode cynical} Leg mij ( en naar ik vrees alle forumleden) dan even uit welk merk printer je de volgende keer aanschaft! Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen. [/end mode cynical]
Niet alleen Gilette en HP bestaan dank zij het principe van vendor-lock-in, helaas!?

Cynisme is nergens voor nodig, volgens mij bestaat er keurig netjes een lijst van printers die werken onder linux.
http://www.openprinting.org/printers

Maar als jij  per sé wilt weten waar ik persoonlijk voor zou kiezen. De Brother DCP-J562DW is volgens mij geen gekke optie, op hun pagina staan keurig netjes  .rpm en .deb files om hem te installeren.
Ik laat mij door Batavus ook niet vertellen met welk merk band ik moet fietsen, waarom zou het bij een printer anders zijn? Het model om iets terug te verdienen snap ik, maar wanneer je veel afdrukken maakt, dan betaal je wel heel veel voor je printer en afdrukken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2016/09/21, 17:06:33 »
@Theo: ik zal me de volgende keer wat scherper uitdrukken, want de kern van mijn vraag was eigenlijk: welke printer zou jij kopen omdat daarbij het verdienmodel van de fabrikant NIET het Gilette-model is?

/offtopic Ondanks alle getob, zweer ik bij Canon ( i550 - MP640 - nu MG 5750 ## ibex  lucid  xenial  - isadora rosa)) loopt trouwens nog steeds op 123inkt-cartidges. /end off-topic

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #28 Gepost op: 2016/09/22, 09:28:45 »
nou... HPLIP ondersteunt nagenoeg alles van HP  =D =D

ff serieus, als ik ergens geen moeite voor hoef te doen dan is t een printer op linux instellen!

« Reactie #29 Gepost op: 2016/09/26, 23:10:23 »
Beste mensen dat HP verhaal over de inkt is niet leuk...maar bedenkt wel dat ALLE printers zo hun eigen manier hebben om de consument (wat inkt betreft) te benadelen. Ik zelf gebruikt een EPSON STYLUS SX 125 scanner/printer nu heeft de EPSON de hebbelijkheid om zogenaamd de inkt hoeveelheid te controleren...MAAR ..niets is minder waar, er wordt gewoon geteld wanneer de printer in bedrijf is om te printen ook als het niet tot printen komt wordt dat gezien als een afdruk..GEVOLG.....op een gegeven moment stopt de printer en geeft aan dat er inkt gekocht moet worden om dat er geen inkt meer zou zijn. Echter de inkt
patronen zijn nog voor een kwart vol....ik bedoel maar..koop GEEN printer met chip inkt patronen..maar of deze nog te koop zijn??..geen iede.  R.Bergveld

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #30 Gepost op: 2016/09/26, 23:24:10 »
Hoi Bergveld,

Ja, dat is vrijwel altijd het geval. Het zijn puur tellers. Er zijn geen patronen met niveau vlotters zoals bij je auto!. Dat is technisch niet uitvoerbaar binnen redelijke kosten.

We worden puur bedrogen. Aan de andere kant is het wel zo dat mensen ook denken dat als je een hele tijd niet print de boel misschien niet een beetje zou kunnen opdrogen? Dat is natuurlijk ook een beetje erg naief.  En tenslotte koopt de meerderheid graag een printer voor niet veel geld.

Als hij dan leeg is krijg ik hem weer uit mijn kennissenkring. Ik koop geen printers, ik krijg ze. Wel leeg of opgedroogd natuurlijk. Nou zit de techniek in de cartridges, dus die printers zijn meestal op zich gewoon goed.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #31 Gepost op: 2016/09/27, 09:05:42 »
Beste mensen dat HP verhaal over de inkt is niet leuk...maar bedenkt wel dat ALLE printers zo hun eigen manier hebben om de consument (wat inkt betreft) te benadelen. Ik zelf gebruikt een EPSON STYLUS SX 125 scanner/printer nu heeft de EPSON de hebbelijkheid om zogenaamd de inkt hoeveelheid te controleren...MAAR ..niets is minder waar, er wordt gewoon geteld wanneer de printer in bedrijf is om te printen ook als het niet tot printen komt wordt dat gezien als een afdruk..GEVOLG.....op een gegeven moment stopt de printer en geeft aan dat er inkt gekocht moet worden om dat er geen inkt meer zou zijn. Echter de inkt
patronen zijn nog voor een kwart vol....ik bedoel maar..koop GEEN printer met chip inkt patronen..maar of deze nog te koop zijn??..geen iede.  R.Bergveld

hebben wij ook gehad. gelukkig heeft 123inkt deze dingen: http://www.123inkt.nl/Epson-chipresetter-voor-T128-T129-en-T130-serie-cartridges-i15480-t31935.html?gclid=Cj0KEQjwsai_BRC30KH347fjksoBEiQAoiaqsWoDRjgHTfNqdtSr5pDG9WMQlMWew_Bksn7ui85uYL4aAqTx8P8HAQ
kun je de chip mee resetten zodat hij weer "0 afdrukken" registreert, hiermee kun je m gewoon weer leegprinten  ^-^ ^-^

« Reactie #32 Gepost op: 2016/09/27, 11:45:36 »
Hallo Niekn,

Wat een geweldige TIP....ik koop gelijk zo'n resetter.!! voor HP gebruikers zou dat misschien ook een oplossing zijn, dacht ik zo....bedankt,  R.Bergveld

« Reactie #33 Gepost op: 2016/09/27, 14:10:46 »
Beste leden,
Het HP verhaal heeft mij toch wat achterdochtig gemaakt over het gebruik van mijn EPSON. Ik ben wat oplettender gaan kijken wat de UPDATES zoal installeren (ondanks dat ik er geen verstand van heb) wat blijkt nu....dat er bij het opstarten als zowel bij het installeren van de reguliere updates er contact gemaakt wordt met de server van EPSON. Ook in SOFTWARE en UPDATES blijkt bij overige updates mijn printer aangevinkt te staan.?? voor updates.!! Dat zou ook kunnen zijn bij de HP printers..ik heb mijn printer af gevinkt en de printer blijft gewoon werken ..vraag waarom zou ik updates nodig hebben voor mijn printer als deze goed werkt. Dat voorkomt misschien bij de HP printers het probleem van de inkt..immers er kan geen verandering plaats vinden in de software  als de HP printer GEEN contact maakt met de server van HP....lijkt mij zo..groet R. Bergveld

« Reactie #34 Gepost op: 2016/09/27, 16:01:58 »
Brother hier. Flikt zij dat ook al? Of (nog) niet?

Als dat wel is klaag ik ze aan. Ik gooi onder mijn auto toch ook het merk banden en benzine wat ik wil!  >:(
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #35 Gepost op: 2016/09/27, 17:37:34 »
vraag waarom zou ik updates nodig hebben voor mijn printer als deze goed werkt.
Voor nieuwe firmware bijvoorbeeld, of als er gaten in print- of netwerkprotocollen zijn ontdekt.

Overigens is dat hier niet het geval (printer aangemeld voor updates). Niet bij mijn huidige Epson en niet bij mijn niet meer in gebruik zijnde HP. Nog nooit gezien dat. Misschien heb je zelf drivers geïnstalleerd van de site van Epson?

« Reactie #36 Gepost op: 2016/09/28, 15:42:26 »
Brother hier. Flikt zij dat ook al? Of (nog) niet?

Als dat wel is klaag ik ze aan. Ik gooi onder mijn auto toch ook het merk banden en benzine wat ik wil!  >:(
Ja,maar als er een fout in de auto zit vind je het toch wel mooi als de fabrikant even die fout hersteld.. :evil:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #37 Gepost op: 2016/09/28, 15:43:44 »
Hallo Niekn,

Wat een geweldige TIP....ik koop gelijk zo'n resetter.!! voor HP gebruikers zou dat misschien ook een oplossing zijn, dacht ik zo....bedankt,  R.Bergveld
Ja,dat vroeg ik me ook al af.Zal zeker niet,want heel ander merk en dus andere software.. :(

« Reactie #38 Gepost op: 2016/09/28, 17:52:47 »
Ja,maar als er een fout in de auto zit vind je het toch wel mooi als de fabrikant even die fout hersteld.. :evil:
Het is nog steeds niet zo dat een fabrikant een fout in de auto zomaar kan wijten aan een ander merk banden. En je fabrieksgarantie kan er ook niet door vervallen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2016/09/28, 21:16:03 »
Op mijn vorige Canon printers heb ik jarenlang probleemloos huismerk van 123inkt kunnen gebruiken en met mijn huidige Brother printer doe ik dat ook, niks aan de hand.
Een resetter heb ik ook nog nooit nodig gehad.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2016/09/28, 21:41:34 »
De MP640-cartridges (zie post #27) hebben het altijd (= 5jaar) op twee sets chips van Canon gedaan én natuurlijk de chipsresetter van 123inkt. De i550-cartridges hadden nog geen chips (zalige tijden) en voor de huidige MG5750-cartridges heb ik nog géén losse 123inktchips kunnen vinden, wel de 123inkt-cartridges. Zal wel samenhangen met het "ingebakken" dus niet meer makkelijk demontabel zijn van de chips.

« Reactie #41 Gepost op: 2016/09/29, 13:40:14 »
Opnieuw een update van dit verhaal (en opnieuw via Computable).

In het kort: HP zal voortaan zorgvuldiger handelen wanneer het inktpatronen van derden buitenspel zet.  :)

Uit het verhaal:
"Ondertussen wordt HP Inc. ervan beschuldigd het vertrouwen in updates te ondermijnen. Het gebruik van een security-update om cartridges zonder HP-beveiligingschip te blokkeren, komt volgens de digitale burgerrechtenorganisatie EFF neer op misbruik van vertrouwen. De EFF spreekt van een anti-feature, die klanten benadeelt."

Yep EFF!

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #42 Gepost op: 2016/09/29, 14:13:59 »
Hoi Paul,

Zo, die knalt er wel in dan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

Offline h2o

• Lid
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #45 Gepost op: 2016/09/30, 23:37:24 »
Ja hoor,mijn zwarte inkt was op,stop er een ander in,niet van HP en hij denkt dat hij niet vol is EN hij vertikt het om te printen! >:( >:( >:( Officejet pro 8600 De oude lege was ook niet van HP.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #47 Gepost op: 2016/10/03, 11:18:14 »
Ja,dat vroeg ik me ook al af.Zal zeker niet,want heel ander merk en dus andere software.. :(

bij HP kun je de cardridges gewoon leegprinten, dat je printer ermee ophoud omdat de cardridge "half leeg" is, is een kwaal van epson, vandaar die chip-resetters.

« Reactie #48 Gepost op: 2016/10/03, 12:59:05 »

bij HP kun je de cardridges gewoon leegprinten, dat je printer ermee ophoud omdat de cardridge "half leeg" is, is een kwaal van epson, vandaar die chip-resetters.
Ja,maar zijn ze wel leeg?Geen manier om dat te controleren..

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #49 Gepost op: 2016/10/03, 13:25:22 »
Ja,maar zijn ze wel leeg?Geen manier om dat te controleren..

Jawel hoor. Even kijken of je inkt op kan zuigen met de injectienaald voor ik hem daarmee weer bijvul en ik weet alles. Daarna weeg ik die cartridge. Bij 30 gram is hij leeg.  Ideaal die digitale keukenweegschaaltjes.

Verder gebruik ik de zwarte 123 huismerk cartridge. Daar gaat 23 ml inkt in inplaats van de 5 ml bij de HP 21 cartridge. Dat scheelt enorm in het gebruik. Met een student in huis is dat wel zo fijn. Die HP's gebruiken relatief bescheiden inkt en verder print ik altijd op draft grayscale. Sneller klaar, nog minder inktgebruik en prima kwaliteit ook nog.

groet,

Just