Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muisaanwijzer  (gelezen 653 keer)

Offline coos

  • Lid
muisaanwijzer
« Gepost op: 2016/08/04, 20:23:03 »
Xubuntu 16.04.1

Na een schone installatie van versie 16.04.1 en een aanpassing van de muisaanwijzer naar grootte 48, verdwijnt de muisaanwijzer na een pauzestand.
De muisaanwijzer kun je terug krijgen door Alt-F4 en dan voor kiezen Annuleren.
Bij opnieuw opstarten van de pc komt het ook vaak voor dat de muisaanwijzer weer klein wordt, de grootte bij installatie.
Dit komt nu voor bij 2 pc´s.

Hoe kun je voorkomen dat de muisaanwijzer weer klein wordt?

Groetjes Coos

Offline HarzG

  • Lid
Re: muisaanwijzer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/07, 15:31:08 »
Als je een Intel grafische kaart hebt dan helpt een aanpassing van je /etc/X11/xorg.conf (dit configuratiebestand is tegenwoordig meestal afwezig/leeg).
 ... met sudo leafpad/muispad.
Section "Device"
    Identifier "Intel Graphics"
    Driver "intel"
    Option "AccelMethod" "uxa"
EndSection
Daarna afmelden en weer aanmelden.
Dat schijnt een oplossing voor uiteenlopende problemen bij de weergave te zijn. Bij mij hielp dat tegen het verdwijnen van de muisaanwijzer na een afmelden/aanmelden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline coos

  • Lid
Re: muisaanwijzer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/09, 11:14:23 »
Een van de pc´s heeft een NVIDIA kaart en de andere weet ik niet.
De andere is van mijn zus en dat moet ik nog bekijken.
Groetjes Coos

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: muisaanwijzer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/09, 14:20:29 »
Ik heb dat verdwijnen van die muisaanwijzer ook elke keer als ik het scherm vergrendel. De muis zelf werkt dan nog steeds,  je weet alleen niet precies waar hij is. Daarom gebruik ik daarvoor i3lock. Dan gaat daarbij wel goed.

Bij i3lock kan je ook een afbeelding instellen. Dus dan pak ik de afbeelding voor mijn bureaublad met een tekst als "Op Slot" en "Geef je wachtwoord op".  Staat wel leuk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline coos

  • Lid
Re: muisaanwijzer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/12, 14:34:33 »
Het verkleinen van de muisaanwijzer gebeurt ook tijdens het opnieuw opstarten. Zelf kan ik de muisaanwijzer nog wel zien, maar helaas mijn zus niet.
Vroeger had ik er nog een programmaatje opgezet, waardoor bij het indrukken van de Ctrl-toets er een aantal cirkels om de muisaanwijzer kwamen te staan. Helaas ik heb geen idee welk programma dat was, maar eigenlijk vind ik dat ook niet de beste oplossing.
Ik ben voor haar van versie 12.04, waarbij het wel goed werkte, naar 16.04 gegaan. Momenteel draai ik zelf op 14.04 en 16.04 en heb bij 14.04 geen problemen, dus denk ik erover om bij haar er toch maar 14.04 op te zette.
Of is er nog een andere mogelijkheid?
 
Groetjes Coos

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: muisaanwijzer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/12, 14:57:33 »
Hoi Coos,

14.04 wordt tot 2019 ondersteund, dus waarom niet, hè? Als er geen andere redenen zijn lijkt me dat een prima idee.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021