Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux MINT = Geen Windows!  (gelezen 7671 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux MINT = Geen Windows!
« Reactie #25 Gepost op: 2016/01/17, 23:01:09 »
Ik heb bewust gekozen voor een windows look, dus taakbalk onder en een "menuknop" linksonder, ik ben waarschijnlijk geconditioneerd daarvoor:-)
Dat heb ik ook, en zelfs het "oude" menu, misschien is het de leeftijd en zit ik vastgeroest :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #26 Gepost op: 2016/01/17, 23:14:54 »
Het is in deze wereld not done om een andere keuze te maken dan de overgrote rest. Je hoort als kuddedier netjes in het koor mee te zingen.

Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord dat dat not done zou zijn.  :evil:
Zo heb ik ook gehoord dat het not done is mij niet te respecteren voor wat ik bijdraag aan onze maatschappij en de wereld. Zo heb ik ook gehoord dat het not done is als men mij niet netjes behandeld. Not done is als men mij teveel declareert. Not done is als men mij probeert voor de gek te houden en zelfs voorliegt.
Ja er is zo veel not done, heb ik weleens gehoord.  :P Jammer genoeg zie ik daar ook niet zoveel van.

Hoe zegt men dat ook alweer? Een vlieger kan alleen opstijgen door benodigde tegenwind? ^-^
Nog altijd trots dat ik met enige regelmaat eigenwijs ben, want dat heeft me al vaak geholpen en zelfs uit moeilijke situaties gehouden of gered. Niets mis met een gezond stukje eigen wijsheid, zolang je er maar niet irrationeel in vast blijft hangen.
En gelukkig is een ander soort OS geen doodzonde.

Dus qua gebruik vindt ik het verschil niet zo groot, je moet alleen soms wat extra moeite doen.
Voorbeeld: mijn dochter had veel problemen met de conversie van Worddocumenten vanuit haar school, dus heeft ze nu ook Word op Xubuntu.

Vreemd. Hier amper problemen daarmee. Het leest onderling niet anders in dan andere onderlinge versies. Ja een beetje layout aanpassingen zijn soms nodig. Wie heeft nu exact dezelfde versie als op school? Wij niet destijds en dat gaf ook al dezelfde conversieproblemen als nu met LibreOffice.
En wat ingeleverd moet worden wordt vaak ingeleverd in pdf, dus fixed opmaak.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/17, 23:47:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2016/01/18, 00:24:43 »
mijn dochter had veel problemen met de conversie van Worddocumenten vanuit haar school, dus heeft ze nu ook Word op Xubuntu.
Even die school op het matje roepen!
Wanneer ze subsidie krijgen, zijn ze zijn verplicht om met openstandaarden uit de Pas_Toe_Of_Leg_Uit lijst te werken.
Het hier niet aan voldoen kan een reden zijn, om de subsidie in te trekken.
In het verleden heb ik al eens een school op het matje geroepen, omdat een werkstuk aangeleverd in ODF was afgekeurd, omdat de leraar nooit van ODF had gehoord. (was Basis school)
Uiteraard heeft de overkoepelende organisatie (binnen 2 weken) excuus aangeboden, zowel aan de leerling als aan mij :lol:

Offline sidonia

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2016/01/18, 06:41:13 »
Ik help veel mensen die problemen hebben met hun computer (tot nu toe windows).
Een kennis vroeg mij of ik nog ergens een computer of laptop had, waar ik iemand blij mee kon maken die echt geen cent te makken had.

Nou ja, ik had nog een oude laptop staan. Gevraagd wat die persoon met de computer deed.

Alleen maar email (gmail) en internet. Verder echt niks.

Linux Lite op de computer gezet (het was een oud beestje en dat werkte best wel goed).
Twee snelkoppelingen gemaakt op het bureaublad (1 voor google chrome (dat kende ze en wilde ze gebruiken), en 1 voor gmail.
Nou geen probleem dus.
Die kennis uitgelegd dat ze alleen maar die twee snelkoppelingen hoefde te gebruiken.

Later hoorde ik dat ze die laptop niet gebruikte, omdat ze er niks van snapte, want het was geen windows.
Nou, daar zakte mijn broek dus echt van af. Dan gaat bijna de lust om anderen te helpen over.

En alleen maar omdat het geen WINDOWS was.

« Reactie #29 Gepost op: 2016/01/18, 10:06:57 »

Later hoorde ik dat ze die laptop niet gebruikte, omdat ze er niks van snapte, want het was geen windows.
Nou, daar zakte mijn broek dus echt van af. Dan gaat bijna de lust om anderen te helpen over.

En alleen maar omdat het geen WINDOWS was.

Dit dus.
Een gevalletje bij mij was dus zo, dat er Xubuntu geïnstalleerd moest worden en eigenlijk werd daar dan ook niets anders mee gedaan dan wat internet browsen. Later hoorde ik dat niet veel later weer Windows erop gezet was, want 1 programmaatje die ze wilden gebruiken (Windows) werkte niet.  Ze hadden blijkbaar iets gezien bij een ander en  i.p.v. een telefoontje naar mij om te vragen of er een alternatief was...
Daar gaat je uren aan werk aan installatie, configuratie en uitleg.
Natuurlijk zijn er ook wel mensen die ik goed geholpen heb en die tevreden zijn, het is niet alleen kommer en kwel. Maar feit is wel dat de negatieve ervaringen het minder plezierig maken. Bij elke vraag maak je een afweging of het eigenlijk wel zin heeft om daadwerkelijk te helpen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #30 Gepost op: 2016/01/18, 10:20:01 »
Je kunt alleen iemand helpen als die persoon geholpen wil worden. Anders houdt het simpelweg op.
Richt je op mensen die wel geholpen willen worden. Mijdt gewoon de frustratie en zoek de tevreden reacties.
Dat komt je eigen gemoedsrust toch zo veel ten goede.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #31 Gepost op: 2016/01/18, 10:37:48 »
Hoi Theo,

Dat soort dingen was waarom ik lang getwijfeld heb om actief te worden als steunpunt. Ondertussen deed ik trouwens toch al het nodige. Inmiddels ben ik dan wel steunpunt, maar ik bekijk dat wel nuchter.

Ik doe de installatie, zorg voor basisdingen als Internet en mail en het overzetten van bestanden( geen vele GB's, dat niet), ik zet mijn boekje op het bureaublad en daar houdt de actie als steunpunt op. Ik doe er niet lullig over en er zit natuurlijk wel rek in, maar dat is het toch.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen erg leuk en mijn "klanten" echt dankbaar. Dat ik ooit een echte e***l tegen ga komen zit er dik in. Gelukkig heb ik daar tegenwoordig ruime oefenmogelijkheden voor. In het verkeer dan :D .

Je moet er ergens ook de moed inhouden, hè?

groet,

Just

PS: het was vanmorgen ondanks het moeten krabben van de autoruiten een buitengewoon mooie ochtend. Ik had het helaas niet voor het zeggen anders had ik de auto ergens brutaalweg de stoep op gereden en was ik lekker gaan blauwbekken met de camera.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2016/01/18, 11:52:58 »
@jvecht

Moet je niet doen, auto op de stoep. Dat is erg vervelend voor mensen met rolstoel of rollator.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #33 Gepost op: 2016/01/18, 12:17:32 »
Hoi Sidonia,

Als die auto in de weg staat doe ik dat beslist niet. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar daar in het superdeluxe Beatrixkwartier in Den Haag zijn de stoepen vaak heel erg breed. Toch ben je dan met de rolstoel o.i.d. nog regelmatig de klos.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #34 Gepost op: 2016/01/18, 13:06:03 »
Den haag zeg je? Ja met den haag ben je altijd de klos.  :evil:
Momenteel al helemaal als je afhankelijk bent van een rolstoel of rollator. >:(

=D Grapje. Moet kunnen toch? Of liever niet? Dan haal ik hem wel weg.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/18, 13:07:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2016/01/18, 13:39:44 »

PS

Mint en mijn computer crashen te vaak:-)

Heb je de Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 32/64-Bit al uitgetest?.
Met de 17.2 had ik er ook af en toe last van, maar dan hoofdzakelijk bevriezen van het Scherm in Firefox.
Nu met de 17.3 totaal geen last meer.  =D

« Reactie #36 Gepost op: 2016/01/18, 21:59:03 »
Just, wellicht is dat een optie, een linkje plaatsen naar de site van Pjoter en naar je handleiding.
Het eerste deed ik al, alhoewel ik de 'basisdingen' qua configuratie al in orde had gemaakt.
Daarnaast probeer ik het een qua uiterlijk een beetje op Windows te laten lijken, wat met Xubuntu niet erg moeilijk is.
En laten we eerlijk zijn wanneer ik nu iets van 'Gentoo' op gezet had dan kon ik nog begrijpen dat een normale gebruiker zou vluchten. Maar schijnbaar is een programma zoeken in het software centrum ingewikkelder dan een toevlucht nemen naar een vage site en dan iets downloaden met hack/crack en duimen dan je computer daarna niet lek is... of erger.
Bij sommigen krijg je het er echt niet in.

Ik heb hier zelf een aantal computers staan (2x Xubuntu 14.04, 1x Mint Cinnamon 17.3, 1x Ubu netinstall Openbox, 1x Ubu netinstall IceWM, 2x AntiX, 2x Delicate, 3x Linuxbbq *debian-based*, 1x Slackware, en nog een aantal testmachines).  Misschien zien mensen dan ook wel teveel bij mij en willen ze teveel zonder er bij na te denken dat mijn kennis ook niet in 1 dag is komen aanwaaien en dat ik ook nog elke dag wat leer.

Ik wil het niet helemaal naar het negatieve trekken, als ik bijvoorbeeld Partyrabbit hier op het forum zie dan geeft het ook weer hoop. Er zijn gelukkig ook mensen die er wel voor gaan en alles willen weten en dingen doen waar we op ten duur misschien ook wat aan hebben.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #37 Gepost op: 2016/01/18, 22:06:23 »
Den haag zeg je? Ja met den haag ben je altijd de klos.  :evil:
Momenteel al helemaal als je afhankelijk bent van een rolstoel of rollator. >:(

=D Grapje. Moet kunnen toch? Of liever niet? Dan haal ik hem wel weg.

Nee hoor, is de waarheid en niet alleen in Den Haag :)
Ik ben zelf ook met de regelmaat van de klok slecht ter been en galgenhumor past mij het best.
Lachen om ongemakken en een beetje relativeren is de beste medicijn.
Je krijgt er geen rekening van onder het mom van 'eigen risico', dus dat is een opsteker :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #38 Gepost op: 2016/01/18, 22:44:53 »
Just, wellicht is dat een optie, een linkje plaatsen naar de site van Pjoter en naar je handleiding.

Ik dacht dat Pjotr al in mijn boekje stond, toch?

groet,

Just

« Reactie #39 Gepost op: 2016/01/19, 16:29:16 »
Lachen om ongemakken en een beetje relativeren is de beste medicijn.

Even een kleine nuance. Ik lach zeker niet om ongemakken want die zijn erg genoeg. Ik lach om 'den haag'.  ;)
- I ♥ Linux -

« Reactie #40 Gepost op: 2016/01/20, 00:10:14 »

Ik dacht dat Pjotr al in mijn boekje stond, toch?

groet,

Just

Nee ik bedoelde dat ik de site van Pjotr standaard bij het configureren in hun bookmarks zet, en dat het verstandig is om ook een bookmark naar het boekje van jou zou moeten plaatsen.

Partyrabbit lachen om ongemakken is niet zo erg.. zolang je die hebt heb je het voorrecht om te leven. Ik ben nog geen 3 jaar geleden afgevoerd doordat ik een hartstilstand kreeg, dus wellicht heb ik een iets andere kijk op het leven gekregen. Dus als ik wat loop te stuntelen kan ik er zelf wel om lachen en mag een ander dat ook... Dat ongemak vanuit 'Den Haag' neem ik maar op de koop toe :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #41 Gepost op: 2016/01/20, 10:51:31 »
Hoi Theo,

Ik snap het. Ik zet gewoon mijn boekje op hun bureaublad (de pdf). Daarin zit de link naar Pjotr. Wat ik er tot nu toe van ervaar is dat mijn "klanten" dat behoorlijk serieus doorlezen. Ze bestuderen het, zo zou je het een beetje kunnen zeggen.

Wat betreft dat lachen om ongemakken snap ik jou wel, maar onze Rabbit ook. Ik heb gelukkig zelfs geen hartinfarct gehad, maar ik moest wel gedotterd worden. Dat doet je toch nadenken. Elke ochtend dat ik de deur uitloop en de vogels hoor kwetteren is het een genot.

Tegelijk heb ik een hoop last met mijn benen. Dat is de laatste jaren behoorlijk toegenomen. Leeftijd en de invloed van medicatie. Als dat opspeelt en ik me heel beroerd voel valt er niet zoveel meer te lachen. Het is een heel raar verhaal. Ik wist niet dat ik dat had, heel mijn leven al. Het is iets dat heel verborgen kan spelen. Nu weet ik het en daar ben ik heel blij mee. Nu weet ik wat het is, wat het met je doet. Nu kan ik de chagrijn weghouden in mijn contacten met andere mensen. Die snappen dat niet. Heel begrijpelijk. Wat dat betreft heeft een mooi wit gebroken been in het gips zo wel zijn voordelen.

Hou je haaks, Theo!

groet,

Just

« Reactie #42 Gepost op: 2016/01/20, 12:17:44 »
Partyrabbit lachen om ongemakken is niet zo erg.. zolang je die hebt heb je het voorrecht om te leven. Ik ben nog geen 3 jaar geleden afgevoerd doordat ik een hartstilstand kreeg, dus wellicht heb ik een iets andere kijk op het leven gekregen. Dus als ik wat loop te stuntelen kan ik er zelf wel om lachen en mag een ander dat ook...

En ondanks dat ik ook voldoende levenservaring heb om andere waarden in het leven te beleven dan de gemiddelde mens wilde ik toch echt even nuanceren dat het mij niet om de ongemakken ging. Je lacht simpelweg niet om andermans gebreken. Zo simpel is het. Hooguit met.. maar dat is wat anders.
Dat is hoe ik er over denk en dat daarover geen misverstand mag bestaan.  8-)
En dat jij er zo sterk in staat doet me deugd. Daar zouden er genoeg wat van kunnen leren.
Maar we drijven wel erg ver af, niet?  =D

Linux mint = Windows. Ook wiskundig gezien klopt dit gewoon hoor.  :evil: Het is maar net of je front of back hierin benaderd.
- I ♥ Linux -

Offline PKing

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2016/01/21, 18:12:23 »
mijn dochter had veel problemen met de conversie van Worddocumenten vanuit haar school, dus heeft ze nu ook Word op Xubuntu.
Even die school op het matje roepen!
Wanneer ze subsidie krijgen, zijn ze zijn verplicht om met openstandaarden uit de Pas_Toe_Of_Leg_Uit lijst te werken.
Het hier niet aan voldoen kan een reden zijn, om de subsidie in te trekken.
In het verleden heb ik al eens een school op het matje geroepen, omdat een werkstuk aangeleverd in ODF was afgekeurd, omdat de leraar nooit van ODF had gehoord. (was Basis school)
Uiteraard heeft de overkoepelende organisatie (binnen 2 weken) excuus aangeboden, zowel aan de leerling als aan mij :lol:

Nou mijn dochter zit in het laatste jaar van haar studie, kampt met wat ziekte, en heeft geen tijd om de school op het matje te roepen.
Het gaat erom dat het e.e.a. in de conversie niet goed ging, ook met ODF raak je gewoon vaak opmaak kwijt wanneer je tussen Libre en gewoon office heen en weer schrijft.
Open standaarden zijn leuk, maar geen garantie dat ze in elke situatie werken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #44 Gepost op: 2016/01/21, 18:46:10 »
Je draait de boel om!
De school moet gewoon in ODF aanleveren, doen ze dit niet, dan kan je klagen bij de gemeente, die hebben de bevoegdheid om de subsidie te verminderen, of terug te vorderen.
e.e.a. is wettelijk geregeld, de school heeft geen enkel excuus in deze..............

« Reactie #45 Gepost op: 2016/01/22, 12:32:53 »
Het gaat erom dat het e.e.a. in de conversie niet goed ging, ook met ODF raak je gewoon vaak opmaak kwijt wanneer je tussen Libre en gewoon office heen en weer schrijft.
Zoals ik al aangaf. Dat kun je niet aan open standaarden wijten.
Als je een versie document in probeert te lezen in een nieuwere of oudere versie office gaat het ook heel vaak mis (ook met de opmaak). Dat begint al bij een niet gelijkwaardig aanwezig lettertype.
En ja, er hangen nu eenmaal heel veel versies rond dus loop je hier nagenoeg altijd tegenaan.
Ik heb het hier vaak genoeg zien gebeuren als er documenten van school of van klasgenoten geopend moesten worden. Niet (veel) meer problemen dan inlezen in libre en vice versa.
Krijg je simpelweg te horen welke versie office school heeft en en als jij die versie dan 'maar even' aanschaft heb je dat probleem niet meer (wéér eur 149 euro ;) toedeloe)

Kids werken hier gewoon in ODT. Bewerken eventueel in office online. En inleveren gebeurd vrijwel altijd in het geaccepteerde PDF (geen opmaakverschil).
Het probleem ligt niet alleen aan mijn zijde dus mag dit wederzijdse probleem ook gezamelijk ondervangen worden. Pdf is een geaccepteerde bestandvorm, en ODT zou dat ook moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/22, 13:32:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2016/01/22, 13:20:05 »
Pdf is een geaccepteerde bestandvorm, en ODF zou dat ook moeten zijn.
Een werkstuk van mijn kleinzoon werd niet geaccepteerd door de school, omdat het in ODT was bewaard.
Na een email aan de school, met een verwijzing naar de wettekst en de Staatscourant.
Binnen 48 uur had ik het excuus, daarna nooit meer problemen gehad.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #47 Gepost op: 2016/01/22, 13:36:42 »
Zoals ik al aangaf. Dat kun je niet aan open standaarden wijten.
Precies. Sterker nog, het zou kunnen zijn dat in al die conversies juist MS Office voor de problemen zorgt. Met in het achterhoofd dat MS er geen enkel belang bij heeft dat het omgaan met open formaten feilloos werkt.

En elke conversie zorgt voor problemen. Ping maar eens een paar keer op-en-neer met een doc-bestand met verschillende versies van MS Office en kijk dan dat wat er gebeurt.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2016/01/22, 16:19:06 »
En het is zo eenvoudig voor de docent en automatisering Libre of Kingsoft Office naast M$bOffice te installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2016/01/22, 16:19:27 »
En het is zo eenvoudig voor de docent en automatisering Libre of Kingsoft Office naast MS Office te installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL