Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualisatie: Vmware, Virtualbox, Qemu etc.  (gelezen 16533 keer)

schoappied

• Gast
Virtualisatie: Vmware, Virtualbox, Qemu etc.
« Reactie #25 Gepost op: 2007/04/18, 22:26:20 »
1. Hoeveel harde schijf ruimte moet een Os (winXP) in Virtualbox minimaal hebben?
    Kun je dit achteraf nog veranderen?

2. Kan Virtualbox, 'by the way', ook met volledig scherm? Nu heb ik een scherm dat 4 x 3 cm kleiner is dan mijn beeldscherm....

Furcatus

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2007/04/19, 07:25:21 »
Bij VMWare doe je toetsen combinatie alt+enter voor fullscreen.
Virtualbox ken ik niet, maar is misschien hetzelfde?

schoappied

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2007/04/19, 08:56:12 »
Heb je dan bij Vmware helemaal volledig scherm...... (met dezelfde omvang als je host-OS?)

Zie hieronder, het virtuele OS is slechts in een kleiner venster te zien, dan het host-OS
(donkergrijs=bijv Ubuntu...).
Kan het Virtualbox venster en dus het virtuele OS, ook het hele beeldscherm bedekken?

Furcatus

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/04/19, 10:14:14 »
Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met Virtualbox, ik denk echter dat het wel mogelijk moet zijn.
Misschien is het een optie bij de settings oid.

schoappied

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2007/04/19, 20:46:30 »
Jo jongens die VMware of Virtualbox draaien... Kun je en zo ja hoe, een helemaal volledig scherm krijgen...

Ik vind het echt cool zo'n virtual OS, maar voor de keuze tussen dualboot of virtual OS, moet ik echt antwoord op deze vraag hebben!! :)

Alvast hartelijk dank!

corb

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/04/19, 20:59:58 »
Ik heb VirtualBox op XP getest en een VM gemaakt met Vista erop.
Na het installeren van de Additions, of hoe ze het noemen, is het mogelijk om in vol scherm te draaien. In mijn geval was/is dat 2560x1600. Schermreactie is wel is trager als op hardware.
Op Ubuntu heb ik het nog niet getest.

schoappied

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2007/04/19, 21:03:11 »
Citaat van: corb
Ik heb VirtualBox op XP getest en een VM gemaakt met Vista erop.
Na het installeren van de Additions, of hoe ze het noemen, is het mogelijk om in vol scherm te draaien. In mijn geval was/is dat 2560x1600. Schermreactie is wel is trager als op hardware.
Op Ubuntu heb ik het nog niet getest.
Dank! Additions (of bedoel je ad-ons) extra plugins ofzo? Kan ik die van de site halen?

corb

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2007/04/19, 21:24:33 »
Het is een iso bestand dat bij VirtualBox wordt meegeleverd.
De naam is VBoxGuestAdditions.iso Je kunt die mounten in de instellingen en dan worden de juiste drivers in de guest OS geinstalleerd. Hoe precies kan ik niet direct uitleggen maar het staat in de meegeleverde documentatie. Ik ben ook een leek op dit gebied maar het lukte vrijwel meteen.

« Reactie #33 Gepost op: 2007/04/19, 21:58:30 »

Deze emulator schijnt zeer goed te werken.
Downloaden en installeren en vervolgens je PS2 games op je PC in Ubuntu-Linux laten werken.
Naar commentaar schijnt het met deze emulator nog mooier te zijn als op een echte PS2.

Download voor Linux : ePSXe v1.6.0

Download voor Windows : ePSXe v1.6.0

Website

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

schoappied

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2007/04/19, 22:36:31 »
Citaat van: Gandyman
http://www.epsxe.com/images/right_banner.jpg

Downloaden en installeren en vervolgens je PS2 games op je PC in Ubuntu-Linux laten werken.
Naar commentaar schijnt het met deze emulator nog mooier te zijn als op een echte PS2.

Download voor Linux : ePSXe v1.6.0

Download voor Windows : ePSXe v1.6.0

Website

SCCS

Dank voor je reactie. Op de site staat echter weinig info over de emulator.

Wat is een emulator precies en wat doet deze emulator?
Moet ik 'm in Virtualbox installeren?
Is dit om het probleem van de fullscreen op te lossen?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #35 Gepost op: 2007/04/20, 03:10:55 »
Dat is een emulator voor Playstation spellen.
Niet echt relevant dus :)

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #36 Gepost op: 2007/04/20, 08:13:07 »
VMWare kan je full screen laten lopen. Gewoon in de console klikken van het OS dat draait en dan op CTRL+Enter drukken ... done.
Om een betere resolutie te krijgen in XP moet je inderdaad de VMWare additions installeren. Selecteer daarvoor uw virtueel OS, rechter muisklik en selecteer "Install VMWare Tools". In XP zal dan automatisch een CDROM gemount worden en zal een installer starten. Next, Next, Finish en virtuele XP rebooten. Je kan dan de resolutie aanpassen.

schoappied

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2007/04/20, 09:27:05 »
Citaat van: kennywest
VMWare kan je full screen laten lopen. Gewoon in de console klikken van het OS dat draait en dan op CTRL+Enter drukken ... done.
Om een betere resolutie te krijgen in XP moet je inderdaad de VMWare additions installeren. Selecteer daarvoor uw virtueel OS, rechter muisklik en selecteer "Install VMWare Tools". In XP zal dan automatisch een CDROM gemount worden en zal een installer starten. Next, Next, Finish en virtuele XP rebooten. Je kan dan de resolutie aanpassen.
Welke versie van VMware moet ik hebben? (Heb nu trouwens Virtualbox geinstalleerd, maar als Vmware beter werkt, zeker met fullscreen, wil ik het graag proberen)

Furcatus

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2007/04/20, 11:23:05 »
Ik weet niet of VMWare tools ook in de VMWare player zitten?

Ik gebruik zelf VMWare Workstation 5.0 en daar kan ik dit inderdaad gewoon installeren.
een ander voordeel van VMWare tools is dat je niet meer op ctrl-alt hoeft te drukken om de muis los te laten (behalve in fullscreen)
je kunt als de virtuele pc niet in fullscreen is gewoon de muis uit het venster trekken en makkelijk verder werken op de host pc.

en inderdaad de toetsen combinatie die ik eerder vermeldde was niet juist, ik zei alt-enter ipv ctrl-enter, kleine vergissing

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #39 Gepost op: 2007/04/20, 11:38:59 »
Citaat van: Gandyman
http://www.epsxe.com/images/right_banner.jpg

ePSXe is voor Playstation 1 games, en ik kan je verzekeren dat een echte Playstation de games beter draait. Een groot aantal games werkt echter prima met ePSXe, maar dan heb je ook wel een vrij krachtige computer nodig (voor de hardware emulatie)

Maar ik denk dat de open source emulator PCSX nog beter is:
http://www.pcsx.net/

En zij zijn inderdaad zelfs bezig met een Playstation 2 emulator:
http://www.pcsx2.net/

----

Op de Virtualbox site vond ik dit:
Citaat
Host key (Right Ctrl by default) + F. Repeat to exit full-screen mode.
Maar zelf heb ik ook alleen maar ervaring met VMWare.

----

Citaat van: Furcatus
Nee, maar je kan ze wel extracten uit een pakket dat gratis te downloaden valt en op die manier installeren in vmware player :) is volgens mij volkomen legaal
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

schoappied

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2007/04/20, 11:39:15 »
Citaat van: Furcatus

Ik gebruik zelf VMWare Workstation 5.0 en daar kan ik dit inderdaad gewoon installeren.
een ander voordeel van VMWare tools is dat je niet meer op ctrl-alt hoeft te drukken om de muis los te laten (behalve in fullscreen)
je kunt als de virtuele pc niet in fullscreen is gewoon de muis uit het venster trekken en makkelijk verder werken op de host pc.

en inderdaad de toetsen combinatie die ik eerder vermeldde was niet juist, ik zei alt-enter ipv ctrl-enter, kleine vergissing
wat is het verschil tussen Vmware server en Wmware workstation?

En Vmware GSX server 3.2, kun je alleen downloaden als je een licencie hebt. Ik dacht dat je na registratie zo'n licensie kreeg... maar heb niets ontvangen...

???

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2007/04/20, 11:44:49 »
VMWare server is gratis en VMWare workstation niet.
In essentie doen ze allebei hetzelfde en zijn ze even goud qua performantie. Alleen in de workstation zit een snapshot functie die _meerdere_ snapshots toelaat. VMWare server laat maar 1 snapshot toe bij mijn weten.
Wat zijn snapshots?
- Ik installeer XP + VMWare tools ---> ik maak een snapshot
- Ik installeer Office --> ik maak een snapshot
- Ik installeer firefox --> ik maak een snapshot
- Ik installeer SP 235 --> vlam, systeem naar de knoppen
- Ik keer gewoon terug naar een vorige snapshot en ik heb terug een werkend systeem
VMWare server kan je perfect gratis downloaden en na registratie krijg je sleutels opgestuurd per mail.

EDIT: Heb het nog eens nagekeken. Na registratie kom je op een pagina waar je de serials gewoon kan copy/pasten. Je krijgt geen mail. Druk deze pagina af, schrijf ze op, bewaar ze, ...

schoappied

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2007/04/20, 12:09:20 »
VMWare server is gratis en VMWare workstation niet.
In essentie doen ze allebei hetzelfde en zijn ze even goud qua performantie. Alleen in de workstation zit een snapshot functie die _meerdere_ snapshots toelaat. VMWare server laat maar 1 snapshot toe bij mijn weten.
Wat zijn snapshots?
- Ik installeer XP + VMWare tools ---> ik maak een snapshot
- Ik installeer Office --> ik maak een snapshot
- Ik installeer firefox --> ik maak een snapshot
- Ik installeer SP 235 --> vlam, systeem naar de knoppen
- Ik keer gewoon terug naar een vorige snapshot en ik heb terug een werkend systeem
VMWare server kan je perfect gratis downloaden en na registratie krijg je sleutels opgestuurd per mail.

EDIT: Heb het nog eens nagekeken. Na registratie kom je op een pagina waar je de serials gewoon kan copy/pasten. Je krijgt geen mail. Druk deze pagina af, schrijf ze op, bewaar ze, ...
Ok,zal een kijken.
Volgens mij kun je hier trouwens vmware workstation downloaden hoor : http://www.vmware.com/download/ws/

Hier staat hoe je Xp makkelijker fullscreen kan draaien...
http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=657

Maar wellicht kan dit met Virtualbox ook. Kan het wellicht aan mijn resolutie liggen van XP, dat ik in Virtualbox geen fullscreen kan krijgen. Hoe kan ik dat veranderen in XP?

Edit: en dan kom je toch weer op dit forum uit :)
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7572

(en http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7091)

Edit2: HEt registreren snap ik nog niet helemaal. Volgens mij heb ik nergens een serialnumber gekregen en die wordt wel gevraagd:

VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems)

Sorry, at the moment you are not authorized to download VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems). You have the following options:

* GSX Server has been replaced by VMware Server which can be freely downloaded at www.vmware.com/download/server

* If you have a valid serial number of VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems) and you have not registered it, please register it here, so you can get download access.

« Reactie #43 Gepost op: 2007/04/20, 12:16:00 »
Waar het mij in principe omging was dat dit ook een emulator is echter 1 waarmee je spellen kan spelen.

Dit is de klaagzang over Linux, en met deze emulator kan je dus ps2 spellen spelen.
In mijn ogen tellen alle beetjes, dus ook dit proggie. :P

En het is altijd leuk om te testen, en te weten.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2007/04/20, 12:19:36 »
@schoappied: Natuurlijk kan je VMWare workstation downloaden, maar dat wil niet zeggen dat het gratis is. Je krijgt dan een trial van 30 dagen denk ik ... daarna stopt het met werken. Ik heb geruime tijd VMWare workstation op Linux gedraaid ... gekraakte versie. Nu ben ik volledig legaal en gebruik ik VMWare server.

schoappied

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2007/04/20, 12:37:32 »
Ok. Duidelijk.

Dan blijft alleen de vraag over het registreren staan... Ben wel geregistreed, maar heb nergens een serial number gekregen en die wordt wel gevraagd:

VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems)

Sorry, at the moment you are not authorized to download VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems). You have the following options:

* GSX Server has been replaced by VMware Server which can be freely downloaded at www.vmware.com/download/server

* If you have a valid serial number of VMware GSX Server 3.2 (for Linux Systems) and you have not registered it, please register it here, so you can get download access.

Furcatus

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2007/04/20, 12:54:39 »
@schoappied: Natuurlijk kan je VMWare workstation downloaden, maar dat wil niet zeggen dat het gratis is. Je krijgt dan een trial van 30 dagen denk ik ... daarna stopt het met werken. Ik heb geruime tijd VMWare workstation op Linux gedraaid ... gekraakte versie. Nu ben ik volledig legaal en gebruik ik VMWare server.
Dat is inderdaad wat ik ook heb gedaan.
Ik wilde mijn Linux systeem graag legaal houden, echter is VMWare server nog niet zo oud.
Ik zal hem gelijk even downloaden.

Citaat van: schoappied
misschien moet je deze link even volgen? denk dat hij daar te vinden zal zijn.

schoappied

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2007/04/20, 14:06:13 »
Ik zag dat Vmware-player ook in de synaptic staat... of is dit weer wat anders dan de Vmware server?

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2007/04/20, 15:50:26 »
Met VMWare player kan je geen images aanmaken. Alleen bestaande images laten draaien. Dat is niet hetzelfde en is hier al ettelijke keren aan bod gekomen. Vooraleer je Windows virtueel gaat installeren, moet je een image aanmaken. Deze image reserveert in verschillende bestanden ruimte voor uw virtuele omgeving. Vergelijk het met aanmaken van partities.
Blijkbaar hebben jullie een ander Internet dan ik, want ik heb zonet 10 serials tevoorschijn getoverd. Dit zijn er 2 van:
90W0W-YHU6N-2CK6M-4KPK4
989AX-YKU6N-21K60-4U6L1
Dit is niet illegaal!

schoappied

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2007/04/20, 17:21:52 »
HELLUP!!!

Ben Vmware server aan het configureren...

Maar krijg deze vraag en weet niet wat ik moet antwoorden:

None of the pre-built vmmon modules for VMware Server is suitable for your
running kernel.  Do you want this program to try to build the vmmon module for
your system (you need to have a C compiler installed on your system)? [yes]

Using compiler "/usr/bin/gcc". Use environment variable CC to override.

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include]

The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory.

Edit: heeft het iets met 'headers te maken? Ik kom er niet uit, onderstaande heb ik bijvoorbeeld geprobeert:

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] [/usr/src/kernel-headers-2.4.27-2/include]

The path "[/usr/src/kernel-headers-2.4.27-2/include]" is not an existing
directory.

Edit2: Misschien helpen deze gegevens bij het oplossen van het probleem?

dirk@dirk-desktop:~$ uname -r
2.6.15-28-386
dirk@dirk-desktop:~$ unam -a
bash: unam: command not found
dirk@dirk-desktop:~$ uname -a
Linux dirk-desktop 2.6.15-28-386 #1 PREEMPT Tue Mar 13 20:49:31 UTC 2007 i686 GNU/Linux

EDIT3: Volgens mij heb ik het opgelost.... wordt vervolgd :)

Edit4: Vmware server draait. Ben er erg tevreden over zo op het eerste gezicht. Ik heb Xp flink uitgehold en overweeg serieus dit te verkiezen boven dualboot...