Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WPA-PSK enTKIP (@Home netwerk)  (gelezen 10300 keer)

Cedric

• Gast
WPA-PSK enTKIP (@Home netwerk)
« Reactie #25 Gepost op: 2007/04/16, 19:20:14 »
Citaat van: pjotr123
Bleek bij mijn buurnetwerken en mijn eigen netwerk te kloppen. Mijn eigen netwerk zat op kanaal 11, en twee buurnetwerken ook. Een ander zat op kanaal 6.

Als je kanaal 2, 3, 4 of 5 instelt (bijvoorbeeld), dan zul je waarschijnlijk een bepaalde kwaliteitsverbetering merken. Sterker signaal, iets hogere snelheid.
Sorry pjotr123, maar er is een goede rede waarom de fabrikanten hun routers default op 1, 6 of 11 instellen. Dit komt omdat de frequentie banden die 3 kanalen gebruiken elkaar niet overlappen in de totale band. Mocht je dus banden 2, 3, 4, of 5 gebruiken overlap je altijd of kanaal 1 of kanaal 6 of ergen nog allebei. Maar goed je zou natuurlijk wel gebruik van dergelijke kanalen kunnen maken als het bij jou in de buurt erg druk is, normaal gesproken lijkt me dit helemaal geen probleem.

PS. er zijn overigens nog andere truks om je eigen bereikbaarheid wat te verbeteren. Echter deze zal ik hier niet gaan uitleggen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #26 Gepost op: 2007/04/16, 19:30:08 »
Citaat van: Cedric
Sorry pjotr123, maar er is een goede rede waarom de fabrikanten hun routers default op 1, 6 of 11 instellen. Dit komt omdat de frequentie banden die 3 kanalen gebruiken elkaar niet overlappen in de totale band. Mocht je dus banden 2, 3, 4, of 5 gebruiken overlap je altijd of kanaal 1 of kanaal 6 of ergen nog allebei. Maar goed je zou natuurlijk wel gebruik van dergelijke kanalen kunnen maken als het bij jou in de buurt erg druk is, normaal gesproken lijkt me dit helemaal geen probleem.
Heb je hier documentatie over, Cedric? Ik vind dit onderwerp namelijk erg interessant. De tip om van kanaal te wisselen had ik overigens uit een computertijdschrift (weet niet meer welk, was Nederlandstalig in elk geval, heb het in de boekwinkel gelezen).

Het kan best zijn dat de tijdschriftauteur het bij het verkeerde eind had, maar ik ben dan wel benieuwd naar de bron waaruit jij jouw kennis hebt.

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2007/04/18, 18:08:13 »
Zelf op zoek gegaan en inderdaad:
De dertien mogelijke kanalen van WIFI in Europa overlappen elkaar voor een groot deel, je moet eigenlijk reeds 4 kanalen opschuiven om geen last meer te hebben van een overlap met een naburig station. Kanaal 1, 6 ,11 zijn zulke kanalen die op zich ver genoeg uit elkaar liggen.

Wifi werkt op de frequentie van de vrije 2,4Ghz band. Met name over 2400 tot 2483,5 Ghz zijn de dertien kanalen verdeeld. Ze hebben wel degelijk een overlap. Kanaal 1 gaat bijvoorbeeld van 2402 tot 2422 terwijl kanaal 3 gaat van 2412 tot 2432 en daartussen zit dus nog kanaal 2. De kanalen zijn bij wijze van spreken geschrankt overlappend.

Het is daarom niet zo moeilijk om te beseffen dat je in een straal van pakweg 50 meter alvast zeker niet ongestoord meer dan vier verschillende basisstations kan hebben aanstaan. Wifi zal in dichtbebouwde gebieden met gemengd kantoren en wonen dus geen geweldige keuze zijn... de kans dat de buren een wifi-verbinding maken is immers groot.

Bovendien wordt de frequentie band van 2,4 Ghz nog eens gedeeld met magnetrons, bluetooth, draadloze videofoons, ... maar ook met draadloze babyfoons, auto-alarm afstandsbedieningen ... vele van die zogenaamde korte-afstandsapparaten werken in de 2,4 ghz band.

http://www.draytek.co.uk/support/kb_vigor_wlanchannels.html

De goede aanpak is dus: bepaal eerst op welke kanalen de andere draadloze netwerken in de buurt zitten (bijvoorbeeld in Ubuntu met SWscanner; SWscanner kun je gewoon uit de pakketbronnen van Ubuntu installeren). Activeer vervolgens voor je eigen draadloze router, dat kanaal van de drie niet-overlappenden (1, 6, 11), dat het minst door de anderen wordt gebruikt.