Iets zegt me dat het complete onzin is (dat odf-documenten hersteld zouden moeten worden) en dat deze melding er alleen maar in zit om mensen bang te maken om toch maar het "eigen" formaat van MS te gebruiken (doc/docx). Want MS heeft een aanmerkelijk belang daarin.
Ja, dat denk ik eigenlijk ook. En er wordt expres, nog voordat je het bestand hebt opgeslagen, al een onderhuidse conversie gemaakt. En een door MS Office eenmaal "gerepareerd" bestand is daarna niet meer lekker te gebruiken onder LibreOffice, wil je het daarna weer in LO openen. En dan maakt het niet uit of je daarna het document afsluit zonder het te hebben opgeslagen. MS Office heeft het document al gemodificeerd zonder dat je dat proces weer ongedaan kan maken door simpelweg het document NIET op te slaan. Het kwaad is al geschiedt, en je zit met een verkreupeld document. En bedankt hè?

Nu zullen er wellicht mensen zijn die me "fanboisme" verwijten (mag, zit ik totaal niet mee!), maar ik ga zelfs verder erin door te zeggen dat MS Office doelbewust OOXML-code toevoegt (het zogenaamde "repareren" dus!), zodat je het document daarna niet meer onder LibreOffice fatsoenlijk kunt openen. LibreOffice zegt namelijk, ná het zogenaamde "herstel" dat het bestand is beschadigd en dat het dus niet meer geopend kan worden. En tja... dan is het UITERAARD wéér de schuld van LibreOffice, die - in de ogen van de MS Office gebruiker - wederom faalt. "Want bij MS Office gebeuren dit soort dingen niet!", hoor je dan. En dus blijven mensen vooroordelen verkondigen over LibreOffice. Dat het slecht zou zijn, functionaliteit mist en weet ik veel wat voor onzin ik al heb gehoord en gelezen.

Na 16 jaar MS Officegebruik en na 12 jaar intensief LibreOffice/OpenOfficegebruik (alle onderdelen behalve Math) kan ik toch wel beoordelen dat, als ik beide kantoorpakketten naast elkaar leg, er nauwelijks verschil in functionaliteit is tussen Word/Writer, Excel/Calc en Powerpoint/Impress. En in hele specifieke gevallen kan MS Office misschien net wèl dat ene ding nèt iets beter en mooier, en LibreOffice weer dat andere nèt iets beter en mooier dan MS Office. Dát is de ervaring die ik heb, gebaseerd uit de jarenlange praktijk. Er zijn alleen drie levensgrote verschillen tussen de twee pakketten: LibreOffice houdt zich tenminste aan de ISO-standaarden, dringt en dwingt de eindgebruiker niets op en is tot nu toe altijd gratis geweest. En ondanks dat het geen geld kost krijg je er een hele hoop voor! Ik vind het heel bijzonder....