Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice  (gelezen 10883 keer)

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #25 Gepost op: 2015/09/29, 01:06:16 »
Iets zegt me dat het complete onzin is (dat odf-documenten hersteld zouden moeten worden) en dat deze melding er alleen maar in zit om mensen bang te maken om toch maar het "eigen" formaat van MS te gebruiken (doc/docx). Want MS heeft een aanmerkelijk belang daarin.
Ja, dat denk ik eigenlijk ook. En er wordt expres, nog voordat je het bestand hebt opgeslagen, al een onderhuidse conversie gemaakt. En een door MS Office eenmaal "gerepareerd" bestand is daarna niet meer lekker te gebruiken onder LibreOffice, wil je het daarna weer in LO openen. En dan maakt het niet uit of je daarna het document afsluit zonder het te hebben opgeslagen. MS Office heeft het document al gemodificeerd zonder dat je dat proces weer ongedaan kan maken door simpelweg het document NIET op te slaan. Het kwaad is al geschiedt, en je zit met een verkreupeld document. En bedankt hè?  >:(

Nu zullen er wellicht mensen zijn die me "fanboisme" verwijten (mag, zit ik totaal niet mee!), maar ik ga zelfs verder erin door te zeggen dat MS Office doelbewust OOXML-code toevoegt (het zogenaamde "repareren" dus!), zodat je het document daarna niet meer onder LibreOffice fatsoenlijk kunt openen. LibreOffice zegt namelijk, ná het zogenaamde "herstel" dat het bestand is beschadigd en dat het dus niet meer geopend kan worden. En tja... dan is het UITERAARD wéér de schuld van LibreOffice, die - in de ogen van de MS Office gebruiker - wederom faalt. "Want bij MS Office gebeuren dit soort dingen niet!", hoor je dan. En dus blijven mensen vooroordelen verkondigen over LibreOffice. Dat het slecht zou zijn, functionaliteit mist en weet ik veel wat voor onzin ik al heb gehoord en gelezen.  >:(

Na 16 jaar MS Officegebruik en na 12 jaar intensief LibreOffice/OpenOfficegebruik (alle onderdelen behalve Math) kan ik toch wel beoordelen dat, als ik beide kantoorpakketten naast elkaar leg, er nauwelijks verschil in functionaliteit is tussen Word/Writer, Excel/Calc en Powerpoint/Impress. En in hele specifieke gevallen kan MS Office misschien net wèl dat ene ding nèt iets beter en mooier, en LibreOffice weer dat andere nèt iets beter en mooier dan MS Office. Dát is de ervaring die ik heb, gebaseerd uit de jarenlange praktijk. Er zijn alleen drie levensgrote verschillen tussen de twee pakketten: LibreOffice houdt zich tenminste aan de ISO-standaarden, dringt en dwingt de eindgebruiker niets op en is tot nu toe altijd gratis geweest. En ondanks dat het geen geld kost krijg je er een hele hoop voor! Ik vind het heel bijzonder....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

« Reactie #26 Gepost op: 2015/09/29, 01:20:09 »
Een gesloten pakket uit een land (China) waar het niet al te best gesteld is met de privacy, dat geen open standaarden als ODF ondersteunt, heeft zeer zeker niet mijn voorkeur. Op geen enkele wijze draagt dit bij aan de verdere verspreiding van open standaarden als ODF. Als je ODF een warm hart toedraagt (is niet voor iedereen een prio), heb je niks aan KingSoft. (verder kan het best een prima programma zijn, met goede doc/docx-compatabiliteit, maar daar gaat het mij niet om)

Daar sluit ik me voor 100% bij aan. Met daaraan nog toevoegend (écht niet lullig bedoeld aan de TS): wil je 100% compatibiliteit/uitwisselbaarheid met je leerlingen, dan kun je het best gewoon MS Office blijven gebruiken. Maar dit betekent wèl meteen dat je ertoe veroordeeld bent, en dat elk ander alternatief gewoonweg uitgesloten is. Het enige alternatief is - en dat vereist durf - is door al je leerlingen aan te moedigen LibreOffice te laten installeren en het lesmateriaal dáármee aan te bieden. Ik weet niet in hoeverre je de vrijheid geniet om zoiets te mogen?

Zelf heb ik op mijn werk, lang geleden inmiddels, ook vier PC's ingericht met LibreOffice. Het doel van die machines was zodat mensen die wij begeleiden hun CV's erop kunnen maken met behulp van een sjabloon die ik toentertijd gemaakt heb. Inmiddels, bijna 6 jaar verder, wordt LibreOffice en dat sjabloon nog steeds gebruikt. Een aantal collega's klaagden ooit eens dat er geen MS Word op die PC's stonden, maar ze bonden snel in toen ik zei: "Dan kopen jullie toch lekker 4 MS Office licenties, want we mogen géén illegale versies gebruiken hier op het werk!" Uitgeluld, en na wat tegensputteren had ik ze dus in de tang! Tegenwoordig weten al mijn collega's prima hoe LibreOffice werkt en maken de mensen die we begeleiden zonder morren wegwijs in LibreOffice, wat qua werkwijze helemaal niet zo heel veel verschilt met MS Word. Nooit meer geklaag erover gehoord....  ^-^

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2015/09/29, 10:08:22 »
Ja ja, die Ron kennen we! Heb bewondering voor je vasthoudendheid. Om met name overheidsinstellingen op hun (nota bene) *eigen* regels te wijzen....
Ter info: Gisteren ben ik om 8:30 (uit mijn bed) gebeld door het kantoor van de Digicommissaris over dit onderwerp en een aantal ideeën die ik heb voor overheden om (flink) te bezuinigen op ICT.
Ze maken er een studie van en mij is beloofd, dat ik op de hoogte gehouden wordt.

Blijkbaar wordt ik berucht bij de overheid :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #28 Gepost op: 2015/09/29, 12:36:25 »
Ter info: Gisteren ben ik om 8:30 (uit mijn bed) gebeld door het kantoor van de Digicommissaris over dit onderwerp en een aantal ideeën die ik heb voor overheden om (flink) te bezuinigen op ICT.
Ze maken er een studie van en mij is beloofd, dat ik op de hoogte gehouden wordt.

Blijkbaar wordt ik berucht bij de overheid :lol:

Dat is een goed teken, Ron! Maak van die gelegenheid gebruik, want ze nemen je dus klaarblijkelijk erg serieus. En ik vind het een goede ontwikkeling. Misschien kunnen we je ondersteunen in de ideeën tot besparing van ICT-kosten door er een draadje aan te wijden? Wellicht dat je uit de ideeën van de forumleden weer eventuele nieuwe inzichten opdoet, bekeken door de ogen van een ander? Ik noem maar wat.. :D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #29 Gepost op: 2015/09/29, 13:26:59 »
Kijk. Daar wordt een mens nu vrolijk van. Ga zo door Ron!

« Reactie #30 Gepost op: 2015/09/30, 20:12:30 »
Vraagje aan de open standaard-liefhebbers: gebruiken jullie ook andere open standaarden boven gesloten standaarden, zoals bijv. OTF-lettertypen i.p.v. TTF-lettertypen?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/09/30, 20:40:13 »
Vraagje aan de open standaard-liefhebbers: gebruiken jullie ook andere open standaarden boven gesloten standaarden, zoals bijv. OTF-lettertypen i.p.v. TTF-lettertypen?
Een hele goede vraag!
Wanneer je 100% open standaard wil gebruiken, dan kan je beter bij Debian gaan zitten.
Na het installeren van de restricted-extras voldoe je tenslotte niet meer volledig aan "open".

« Reactie #32 Gepost op: 2015/10/01, 13:56:09 »

OTF lettertypen gaan gegarandeerd de competabiliteit hinderen. Dat gaat opmaken vernachelen.
Mp3 en mp4. Dat is toch opensource?
Is wav open source? Jpeg? Gif?
Ik probeer meestal zo simpel mogelijk te werken dat het wel competable blijft. Wat schiet ik er mee op om iets te gaan doen met bestandssoorten waar bijna niemand meer iets mee kan?
Maar misschien ben ik dan ook geen open standaard-liefhebber pur sang.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #33 Gepost op: 2015/10/01, 14:36:20 »
Mp3 en mp4. Dat is toch opensource?
Is wav open source?
Nee.......
De enige standaarden voor geluid die open zijn volgens de EU regels zijn OGG en AAC, waarbij OGG de voorkeur heeft.
Van MP3 wordt het maken van opnames thuis gedoogd (=er wordt niet tegen opgetreden), maar commerciëel en/of bedrijfsmatig gebruik vereist een licentie van Fraunhofer.
Citaat van: Wikipedia
Patent
De compressie- en decompressiealgoritmen van MP3 zijn gepatenteerd door de eigenaar, de Fraunhofer-Gesellschaft, en dus niet vrij beschikbaar voor commerciële producten of commercieel gebruik van de technologie.
Persoonlijk gebruik van MP3-software is toegestaan.
Opensource-encoders en -decoders worden gedoogd.

Een patentvrij alternatief voor MP3 is Ogg Vorbis.

« Reactie #34 Gepost op: 2015/10/01, 14:48:47 »
Citaat van: Wikipedia
PatentEen patentvrij alternatief voor MP3 is Ogg Vorbis.

Daar ben ik dan toch iets minder fanatiek. Ik zie mijn kinderen niet op school lopen met oortjes in vertellend over hun telefoon vol ogg'tjes.  =D
En ik vrees dat de familie me ook uiterst verbaasd aan zullen kijken als ik ze een leuk mkv'tje wil laten zien. :o
Ik probeer meestal zo simpel mogelijk te werken dat het wel competable blijft. Wat schiet ik er mee op om iets te gaan doen met bestandssoorten waar bijna niemand meer iets mee kan?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #35 Gepost op: 2015/10/01, 15:04:35 »
Wat schiet ik er mee op om iets te gaan doen met bestandssoorten waar bijna niemand meer iets mee kan?
We vervuilen een topic over office :lol:
Voor zover ik weet, zijn alle open-standaarden voor de desktop met gratis (vaak open-source) software te gebruiken.
[OnTopic]
Jammer is alleen, dat Apple (IOS) standaard geen ODF aan kan, daar is weer extra software voor nodig.

« Reactie #36 Gepost op: 2015/10/01, 15:12:46 »
Nee hoor. Ik reageer in de kern over Office en ODF/doc. Wel omtrent mijn visie hierop met aanhalen van wat vergelijkende voorbeelden als antwoord op de vraag van Vistaus. =D

Mijn persoonlijke standpunt (rond office/odf). Het dient wel enigszins competable te zijn anders schiet je je doel voorbij als vooral 'alleen jij er iets mee kan'.
- I ♥ Linux -

Offline markba

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/10/05, 15:25:28 »
Jammer is alleen, dat Apple (IOS) standaard geen ODF aan kan, daar is weer extra software voor nodig.
Niet kunnen of niet willen? Zelf gok ik op het laatste....

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2015/10/05, 15:56:27 »
in LO Office 5.0 kan ik verschillende .doc niet openen, ik krijg dan de onderstaande mededeling,

De toepassing kan niet worden gestart.
Gebruikersinstallatie kon niet worden voltooid.

Maar in WPS-Office, opent die ze wel allemaal ook de .docx

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #39 Gepost op: 2015/10/05, 20:07:33 »
Niet kunnen of niet willen? Zelf gok ik op het laatste....
Dat hoef je niet te gokken, ze willen ook een eigen standaard :lol:

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2015/10/05, 21:34:18 »
Installeer LibreOffice op je IOS en opeens kan het wel (hint: het is niet het besturingssysteem dat al dan niet ODF aankan, enkel de gebruikte programmatuur).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #41 Gepost op: 2015/10/05, 21:53:30 »
Installeer LibreOffice op je IOS
Dat hoeft niet eens, er is ook een ODF lezer, van daaruit kan je kopiëren en plakken.
Alleen is de naam van dat progje mij even ontschoten.

Offline markba

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2015/10/05, 22:02:23 »
hint: het is niet het besturingssysteem dat al dan niet ODF aankan, enkel de gebruikte programmatuur
Quiz: er is maar 1 OS dat standaard uit de doos ODF aankan en dat is......
(vermelding van het prijzengeld na de break)

« Reactie #43 Gepost op: 2015/10/05, 23:25:30 »
hint: het is niet het besturingssysteem dat al dan niet ODF aankan, enkel de gebruikte programmatuur
(vermelding van het prijzengeld na de break)

BlackBerry 10. Ik kan hier prima ODF openen en bewerken op BlackBerry 10 in de standaard documenten/excel/presentatie app Docs To Go. Mijn moeder idem. (we hebben allebei een BlackBerry Passport)

En op de computer verschillende Linux-distro's (en 'sort of' Windows', als je toevallig een computeraanbieding scoort waarbij MS Office al voorgeïnstalleerd is).
« Laatst bewerkt op: 2015/10/05, 23:30:58 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2015/10/06, 00:17:01 »
Hè Vistaus, nu verpest je het weer...  =D
Dat van die blackberry is wel goed nieuws (al zal BB niet nog echt veel gebruikt worden).
En die MS Office-dingen die er standaard opstaan: meestal zijn dat van die frankestein-versies, na een tijdje houden ze vanzelf op met werken...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #45 Gepost op: 2015/10/06, 07:25:16 »
Ieder OS waarbij ABI-word standaard geïnstalleerd wordt, of ieder OS dat standaard LibreOffice, of OpenOffice meelevert?
Deze systemen zijn bekend onder een verzamel naam, maar ik kan er niet opkomen :lol:

Offline JohnP

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2015/10/06, 10:14:00 »
in LO Office 5.0 kan ik verschillende .doc niet openen, ik krijg dan de onderstaande mededeling,

Iemand die hetzelfde probleem heeft met LO Office 5.0? Of is dit een individueel geval?

Offline markba

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2015/10/06, 10:18:24 »

Iemand die hetzelfde probleem heeft met LO Office 5.0? Of is dit een individueel geval?
@Henkp . Kijk anders of je hetzelfde probleem hebt in LO 4.x. Want die 5.0-versie is nogal "heet van de pers".

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2015/10/06, 10:38:35 »
Citaat
Ik herken het probleem in ieder geval niet.
Ik heb zojuist nog zo'n 20 oude doc-documenten (uit diverse bronnen) geprobeerd, maar alle openden probleemloos.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2015/10/06, 11:34:01 »
Ik ga die LO Office 5.0.x zo hem helemaal verwijderen, en kijken of ik hem opnieuw kan installeren.
Niets werkt er dus meer van die LO Office 5.0.x.

Nu gebruik ik dat bijna nooit, maar om dat jullie het er over hadden dacht ik laat ik het eens opstarten.
Nou dat heb ik geweten, toen kreeg ik dus dat probleem bij de writer, en of dat nog niet genoeg was, dus ook bij de rest.