Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: touchpad uitschakelen kubuntu 14.04  (gelezen 6433 keer)

Offline MKe

• Lid
Re: touchpad uitschakelen kubuntu 14.04
« Reactie #25 Gepost op: 2015/09/27, 18:46:53 »
Klopt dus, 3.19 is nog geen 4.00 of hoger.  Blijkbaar is de hoogste kernel die je van Ubuntu krijgt versie 3.19. Misschien moet je Manjaro of een andere Arch gebaseerde distro proberen. Die heeft wel de nieuwste kernel. Of je kunt nog steeds proberen om de git repo van de kernel binnen te trekken en die te compileren. Dat is wel een leerzame ervaring ;)
Of ff wachten tot 15.10.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 18:48:55 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Nero

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2015/09/27, 20:03:36 »
Debian Testing heeft nu 4.1.0

Offline MKe

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/09/27, 20:07:07 »
Die zou dan ook moeten werken.

« Reactie #28 Gepost op: 2015/09/28, 08:11:14 »
Wederom uw dank voor het meedenken, het komt er dus in feite op neer dat er een nieuwe distro op moet ten gevolge van een overgevoelige touchpad. We zullen ons eens gaan orienteren...... Manjaro heb ik nog niet bekeken, zal ik eens gaan doen. Bijvoorbeeld LM 17.2 die dus problemen had met wifi, (waarvan ik me nu afvraag of dat niet gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden was) kon ik wel de touchpad uitzetten en die lijkt mij ook beperkt te zijn in de kernel. Op heb ik al best wat distro's geprobeerd, maar wel allemaal Debian based en dat bevalt goed maar nog altijd keuze zat.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

« Reactie #29 Gepost op: 2015/09/30, 07:58:08 »
Geachte meedenkenden met dit probleem: de oplossing was al voorbij gekomen echter ging ik of jullie of wij allemaal aan een stap voorbij.
Ik googlede gisteren namelijk op "Ubuntu disable touchpad" en vervolgens kwam ik er achter dat er aan een commando dat ik hier ook al als advies had gekregen, nog een stap moest worden toegevoegd en nu is het opgelost.

xinput list

daaruit volgt:

⎡ Virtual core pointer                          id=2    [master pointer  (3)]
⎜   ↳ Virtual core XTEST pointer                id=4    [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ Logitech USB Optical Mouse                id=9    [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ PS/2 FocalTech FocalTech Touchpad in mouse emulation mode id=13   [slave  pointer  (2)]
⎣ Virtual core keyboard                         id=3    [master keyboard (2)]
    ↳ Virtual core XTEST keyboard               id=5    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Power Button                              id=6    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Video Bus                                 id=7    [slave  keyboard (3)]
    ↳ Sleep Button                              id=8    [slave  keyboard (3)]
    ↳ USB2.0 VGA UVC WebCam                     id=10   [slave  keyboard (3)]
    ↳ Asus WMI hotkeys                          id=11   [slave  keyboard (3)]
    ↳ AT Translated Set 2 keyboard              id=12   [slave  keyboard (3)]

Vervolgens:

xinput set-prop 13 "Device Enabled" 0

En de touchpad staat uit en irriteert mij niet langer. Lang leve de terminal!!

Nogmaals dank voor uw pogingen.

« Reactie #30 Gepost op: 2015/09/30, 08:17:17 »
Helaas: de touchpad was buiten werking gesteld en nog geen kwartier later springt het systeem in de pauzestand, ik log weer in en verdraaid nog aan toe, de touchpad heeft zich spontaan weer ingeschakeld........Als het apparaat in kwestie een bewustzijn had, riekt dit naar treiteren :P

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #31 Gepost op: 2015/09/30, 10:01:49 »
Hoi ZB,

Ze moeten je echt hebben, arme kerel!

Ik snap het niet. Ik zet altijd dat touchpad gewoon uit in mijn Xubuntu in de Voorkeuren en nooit ergens meer last van. Nou draai ik op dit moment als Chromebook  Met Chromium OS. Dus ik kan dat nu even niet nalopen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2015/09/30, 12:05:09 »
Hoi ZB,

Ze moeten je echt hebben, arme kerel!

Ik snap het niet. Ik zet altijd dat touchpad gewoon uit in mijn Xubuntu in de Voorkeuren en nooit ergens meer last van. Nou draai ik op dit moment als Chromebook  Met Chromium OS. Dus ik kan dat nu even niet nalopen.
Dat is inderdaad als je kernel de goede driver heeft. In dit geval loopt Ubuntu te ver achter. Met versie 15.10 is dit opgelost, dan zit er kernel 4.2 in en werkt de touchpad zoals hij het hoort te doen.

ZB, ik had niet begrepen dat je de touchpad permanent wilde uitzetten, alleen dat je dat wilde doen tijdens het typen. Xinput kan het permanent uitzetten, maar blijkbaar wordt dit gereset in de pauze stand (slaapmodus?). Blijkbaar moeten we iets gaan doen met systemd (dacht ik op 14.04), maar ik weet niet of je dat wilt. Makkelijker is om ff te wachten op Ubuntu 15.10 denk ik.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #33 Gepost op: 2015/09/30, 12:09:03 »
Met 15.10?? Ubuntu?? Ik snap hier echt niks van. Ik doe dat al jaren zo. Wat kernel-4-en-nog-wat? Echt mensen, ik geloof dat we er helemaal naast zitten. Ik wil niet dwarsliggen of onrust stoken, hoor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #34 Gepost op: 2015/09/30, 12:37:06 »
Het kan er aan liggen dat ik gewoon zo stronteigenwijs ben dat ik zonodig een KDE distro op een laptop moet draaien.
Heb gisteren ook "weer gewoon" ubuntu 14.04 op deze laptop gezet en daar kon ik de touchpad ook gewoon uitzetten. Tot nu in de Kubuntu installatie na opnieuw uitschakelen bleef deze ook nog steeds uitgeschakeld dus wie weet.

In Xubuntu kan uitschakelen inderdaad gewoon, heb het uitgezocht. Maar in Xubuntu kan je ook gewoon bijvoorbeeld zonder veel omwegen twee monitoren aansluiten en op elkaar afstemmen maar bijvoorbeeld Mint Xfce (bij mij tenminste) een partij moeilijk deed. Met Xubuntu krijg ik wel een stokoude athlon aan de praat en dan werkt deze nog redelijk aardig ook. Xubuntu hapert en stottert niet als je dit op een laptop uit 2010 zet, Linux Mint 17,2 Xfce bij mij wel....ook na de tweaks als gegeven door Pjotr. Bij een eventuele overstap/terugkeer naar Xubuntu ga ik de distro wel ontzettend aanpassen want in de vormgeving van de standaardinstallatie vind ik het ronduit een aartslelijk gedrocht ....Sorry Vecht ;)

Maar ik heb zolang Ubuntu dr naast gezet, en ik kijk wel weer. Het is een vette i3 dus het apparaat kan wel wat trekken. Het trekt windows 10 ook, al ratelt ie dan wel als bende uitgelaten pubermeisjes, maar hij trekt het :P

« Reactie #35 Gepost op: 2015/09/30, 12:38:27 »
tussen twee haakjes: wordt 15.10 een LTS? De .04 zijn toch altijd LTS versies?

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #36 Gepost op: 2015/09/30, 12:57:52 »
Bij een eventuele overstap/terugkeer naar Xubuntu ga ik de distro wel ontzettend aanpassen want in de vormgeving van de standaardinstallatie vind ik het ronduit een aartslelijk gedrocht ....Sorry Vecht ;)
Geen probleem, Bal! Smaken verschillen, maar dan niet mopperen als het "oogverblindend moois" bijvoorbeeld niet wil afwassen, hè  O0 ?

Offline Nero

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/09/30, 13:01:13 »
tussen twee haakjes: wordt 15.10 een LTS? De .04 zijn toch altijd LTS versies?
Nee, de volgende 16.04 wordt LTS. 04 van de pare jaren. Tot nog toe.

« Reactie #38 Gepost op: 2015/09/30, 13:33:56 »
Tja, het kan er aan liggen dat ik thuis gewend ben dat het oogverblindend moois waar ik mee getrouwd ben, ook gewoon de afwas aanpakt :P
Maar weet iemand of ik nog iets moet doen om dat uitschakelen van de touchpad in de terminal met de eerder gegeven commando's permanent te maken, want nu start ik net weer op en de touchpad doet het helaas weer......
En misschien ga ik toch wel gewoon over op het aartslelijke gedrocht :P;)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #39 Gepost op: 2015/09/30, 13:44:09 »
Ik zeg lekker expres niks :D

« Reactie #40 Gepost op: 2015/09/30, 13:54:24 »
......als ik dat aartslelijke gedrocht tenminste zo mooi kan krijgen als bijvoorbeeld Mint kde of Kubuntu......:P.......

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #41 Gepost op: 2015/09/30, 14:11:25 »
Je komt al een eind met een beetje fatsoenlijk bureaublad-achtergrondje: http://bit.ly/just-wallpapers  :rolleyes: , ZB!
« Laatst bewerkt op: 2015/09/30, 14:17:27 door jvecht »

« Reactie #42 Gepost op: 2015/09/30, 14:20:19 »
Zijn dit jouw foto's? In dat geval vraag ik nederig om toestemming (met vermelding van naam en toenaam uiteraard) deze foto's ooit eens in mijn eigen gemaakte lesmethode te gebruiken voor natuurtekenen.

Off topic, dus wellicht is dit gewoon weer stof voor een nieuwe draad.

« Reactie #43 Gepost op: 2015/09/30, 14:27:40 »
En overigens:
Lang leve de terminal!!! Dat op zich wel, maar in dit geval nog meer: "Lang leve de bios".....
Want nu staat het touchpad gewoon voor eens en voor altijd uit!!!! Hulde!!!!!!

MkE: inderdaad ik wilde de pad gewoon uitzetten daar ik toch met een muis werk. En zoals je kunt lezen kreeg ik ineens een ingeving.
Soms moet je gewoon voor een sovjetrussische oplossing gaan in plaats van de technologische kwinkslag ;)

Iedereen nogmaals dank voor het meedenken, ik ga bij dit soort fratsen eerst gewoon in de bios kijken.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/30, 15:18:58 door ZijneBalorigheid »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #44 Gepost op: 2015/09/30, 15:30:47 »
Bal, je bent een kanjer! De Bios, nooit aan gedacht.

Overigens, zie PB!

« Reactie #45 Gepost op: 2015/09/30, 15:35:33 »
PB is (nog) niet binnen??

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #46 Gepost op: 2015/09/30, 15:37:27 »
Nu wel :D Ik ben nog één van die fossielen die maar "twee vingers - niet blind" kan tikken, hoor!

Offline MKe

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2015/09/30, 15:54:55 »
Met 15.10?? Ubuntu?? Ik snap hier echt niks van. Ik doe dat al jaren zo. Wat kernel-4-en-nog-wat? Echt mensen, ik geloof dat we er helemaal naast zitten. Ik wil niet dwarsliggen of onrust stoken, hoor.
Tja, bij mij was het zo op een asus laptop. Het gaat om de driver. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2253069.

Een groot verschil tussen Windows en Linux is de kernel, die van Windows is een micro kernel, wat simpel gezegd wil zeggen dat drivers e.d. buiten de kernel gehouden worden. Linux daarintegen is een monolietische kernel. Alle aansturing zit geintegreerd in de kernel. Drivers dus ook. Daarom heb je bij Linux vaak kernel updates voor nieuwe hardware, terwijl dat bij Windows veel minder noodzakelijk is.
ZB heeft dezelfde  touchpad als ik en heeft dus dezelfde problemen.

Volledig uitzetten is trouwens een ander verhaal. Dat kan idd in de Bios, zoals ZB heeft ontdekt.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/30, 16:02:18 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #48 Gepost op: 2015/09/30, 17:20:37 »
Ja mooi, hè? Gewoon uitzetten in de BIOS!

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, MKe :D .

« Reactie #49 Gepost op: 2015/10/01, 10:07:23 »
Verdomt als het niet waar is: mijn laptop ging in de slaapstand en jawel jawel........ toen ik deze uit de slaapstand haalde, was het touchpad ingeschakeld.....terwijl dit juist was uitgeschakeld in de bios....????

Na een herstart was alles dan weer wel zo ik het hebben wilde. Gewoon de slaapstand, geen gelul ;)