Ik heb het allemaal eens rustig overwogen. Nu heb ik tijd om het ten uitvoer te brengen.
Uitgangspunten:
- continu aanstaan is te duur vanwege stroomverbruik. Dan heeft een netwerkverbinding ook geen echte meerwaarde
- NAS oplossingen zijn boven budget als je veiligheid wil omdat ik dan gelijke schijven moeten kopen. Daar is nu geen sprake van
- Ik wil alle schijven afzonderlijk hebben draaien, zodat ik met data-recovery uit de voeten kan, mocht het mis gaan
- Ik wil het ding buitenshuis plaatsen. Dan heb ik mijn data op mijn externe USB HD en elders op de databank PC
Ik denk er dus over er een gewone Xubuntu installatie op te zetten. Die installatie komt op een aparte schijf, waar ik geen data op ga parkeren. Verder wordt die installatie heel kaal. Hij is alleen voor databeheer bedoeld.
Alle andere schijven worden dataschijven. Die wil ik om de veiligheid verder alleen aankoppelen als dat nodig is. Dus heb ik schijf A nodig, dan koppel ik die aan en de rest niet. Dan tenslotte wil ik de paden naar die schijven liefst lekker simpel om het werken met rsync gemakkelijk te maken.
Qua workflow ga ik dan eens in de zoveel tijd met mijn externe USB schijf naar mijn databank, start hem op, start rsync en na afloop zet ik die PC weer netjes uit.
Het is niet 100% waterdicht, maar wel beter dan een dure stroomvretende eigenbouw NAS op zolder.
Dat wordt dan een basis Xubuntu installatie (ik meen dat er ergens een core install is), met fstab in de weer voor een nette configuratie en die schijven goed plaatsen plus een handige korte naam geven. Zoiets als foto voor de een en video voor de ander. Dat soort indeling heb ik al. Dan heb ik al een simpel en robuust doorzoeksysteem om snel data te vinden op de externe USB stick. Dat kopieert vanzelf mee naar mijn databank.
De betrokken PC heeft nog ouderwetse IDE sloten plus een heel stel SATA. Dat zal wel SATA "oertijd" zijn, vrees ik

.
Is het dan een bruikbaar idee om de systeem disk op de IDE te zetten en al die disks op de SATA slots?
De twee DVD stations gaan er uit. Die gebruik ik vrijwel niet meer en ik denk wel zoveel disks te hebben dat ik alle SATA slots nodig heb.
Wat denken jullie ervan?