Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie van Linux  (gelezen 1021 keer)

Offline yJi

  • Lid
Welke versie van Linux
« Gepost op: 2015/07/13, 12:15:10 »
Welke versie van Linux zou jij nog uitproberen voor mijn AIO's Brother en HP.
Zodat alle functies van de AIO's wel werken net als het het doet op mijn oudje van  negen jaar met
LM Xfce 17.1 32 bit.

Hier gaat het dus om deze nieuwe notebook V•BOOK 15CL07: quad-core + SSD 15.6 inch, weer volledig te gebruiken met de AIO's.

Heb tot nu toe LM 17.1 Rebecca en LM 17.1 Xfce en Ubuntu 14.01 gebruikt, maar alle drie systemen nop qua de AIO's op het printen na dan. Het printen lukt dus wel via de netwerk-optie.

Ook in Windows 7 in VirtualBox levert het ook niet het juiste resultaat op, maar dat met name omdat ik Internet Explorer niet wil gebruiken. Verder is Windows 7 op deze notebook toch ook niet zo snel als drie Linux systemen.
Dit heeft dan  vooral te maken met mijn modem/router de Fritz.Box 7360, die die optie dan alleen maar aanbiedt onder Windows + IE. 
Anders gebruikte ik Windows niet eens meer. Nu is dit trouwens allemaal weer verwijderd en alleen LM Rebecca en Xfce staat er dus nog wel op.

Het heeft dus te maken met het 64 bits gedoe en qua de Netwerkopties volledig te gebruiken ook nog eens met de Fritz.Boxen, alleen deze mensen kunnen mij mogelijk dan de juiste tips
verstrekken qua Linux gebruik.
Volgens is dit een heel groot vraagteken vanwege mijn AIO's en vanwege mijn Fritz.Box 7360!
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 12:21:19 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline RikRik

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/13, 12:41:26 »
Ik had nooit gehoord van de term AIO's , na ff googlen: All In One  =D
Welke type Brother en HP je wil gebruiken in een Linux distro ?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/13, 14:50:29 »
Je kan de onderstaande nog proberen,

LMDE (64 bit) Desktop: Cinnamon 2.6.13  Distro: LinuxMint 2 betsy

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/13, 18:00:47 »
Ik had nooit gehoord van de term AIO's , na ff googlen: All In One  =D
Welke type Brother en HP je wil gebruiken in een Linux distro ?

Bij voorkeur de Brother MFC-J5910DW  en mogelijk als 2e de veel oudere HP 1410 PSC (alleen die werkt dan ook weer niet met de Fritz.box goed samen onder Windows 7)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/13, 18:06:22 »
Je kan de onderstaande nog proberen,

LMDE (64 bit) Desktop: Cinnamon 2.6.13  Distro: LinuxMint 2 betsy

Komt alleen maar de Linux Mint  (64 bit) daarvoor in aanmerking, of de LM 2 Betsy .
De andere versie niet volgens jou? Ligt dat dan mogelijk aan mijn notebook?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Henkp

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/13, 18:36:03 »
Je kan de onderstaande nog proberen,

LMDE (64 bit) Desktop: Cinnamon 2.6.13  Distro: LinuxMint 2 betsy

Komt alleen maar de Linux Mint  (64 bit) daarvoor in aanmerking, of de LM 2 Betsy .
De andere versie niet volgens jou? Ligt dat dan mogelijk aan mijn notebook?

Ik zeg alleen maar proberen, dus mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
En verder de LMDE versie is iets anders dan de LM 17.2

Het lijkt mij wel dat je moet onthouden dat je vrijblijvend advies krijgt en niemand je wat verplicht.
En zelf uit testen is de beste leer meester.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/15, 09:36:24 »
Nee hoor @Henkp, ik ben de enige verantwoordelijke. Ik probeer uit.

Verder staat LMDE voor een KDE-versie, of is dit een verkeerde veronderstelling van mij.

Las net even verder dat het niet een KDE versie is maar een speciale Linux Mint met Debian.

5e5d617c6c6daed27cba9c1aca75c4ca, dit is de MD5 code van de LMDE versie, klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/15, 10:15:06 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Welke versie van Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/15, 10:20:57 »
http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=LMDE#LMDE

Linux Mint Debian Edition LMDE is een semi rolling-release-Linuxdistributie (bijna rollende uitgave) Een normale static-release-LinuxMint distributie heeft een beperkte houdbaarheid en moet bij een vernieuwing opnieuw worden geïnstalleerd, de LMDE wordt bijgewerkt zoals de normale Debian distributie.
In tegenstelling tot de normale Linux Mint versies die op Ubuntu zijn gebaseerd heeft LMDE de Linux kernel als basis.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/15, 10:29:59 »
http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=LMDE#LMDE

Linux Mint Debian Edition LMDE is een semi rolling-release-Linuxdistributie (bijna rollende uitgave) Een normale static-release-LinuxMint distributie heeft een beperkte houdbaarheid en moet bij een vernieuwing opnieuw worden geïnstalleerd, de LMDE wordt bijgewerkt zoals de normale Debian distributie.
In tegenstelling tot de normale Linux Mint versies die op Ubuntu zijn gebaseerd heeft LMDE de Linux kernel als basis.

Dank je @maasnet!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/15, 10:50:38 »
De hele status rondom LMDE is wat veranderd:
- LMDE (1) stopt per 01-02016;
- er si nu LMDE2 (codenaam Betsy);
- het is een semi-rolling-relaese (whatever that may mean) geworden. Dus NIET meer roling. Lees je eerst even in voor dat je iets om gaat gooien.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

DarkEra

  • Gast
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/15, 10:52:34 »
Wil je het elders zoeken in de Linux wereld dan zou ik uit de cirkel van Ubuntu en Debian gebaseerde distro's stappen daar de basis/onderliggende technologie hetzelfde is en je tegen dezelfde problemen aan blijft lopen.

Kijk eens naar bijvoorbeeld PcLinuxOs, een gebruikersvriendelijke rolling release distributie met RPM pakketten. Fedora is ook een optie, die gebruikt meer de laatste nieuwe technologie en is een beetje de speeltuin van RedHat. Wil je een gebruikers vriendelijke Fedora variant waar net als bij Mint een hoop voorgeinstalleerd is dan is er Korora.
Een nadeel is wel dat een uitgave van Fedora/Korora maar ruim een jaar tot 13 maanden ondersteund wordt waarbij je de mogelijkheid hebt te upgraden via FedUp of je moet een herinstallatie doen. Elk half jaar verschijnt er trouwens een nieuwe versie.

Maar gezien je kennis en problematiek zou ik, in plaats van hot naar her te gaan springen, me eerst eens gaan verdiepen in 1 distributie, daar de problemen oplossen die je hebt en eerst uitzoeken plus leren wat wat betekend. Het internet gonst van de nuttig info en uitleg.... m.a.w. er is genoeg documentatie etc. te vinden.

In tegenstelling tot de normale Linux Mint versies die op Ubuntu zijn gebaseerd heeft LMDE de Linux kernel als basis.

De kernel die Ubuntu gebruikt is ook nog steeds een Linux kernel. Daar is niks anders aan naar mijn mening.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke versie van Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/17, 00:17:27 »
Eigenlijk heb ik maar één (1) probleem/uitdaging, en dat zijn mijn AIO's.
Heb me voorgenomen me maar te 'beperken' tot dit ene systeem, want op Linux Mint Xfce 17.1 32 bit werkt wel alles zoals het dient te werken. Printen, scannen, kopiëren en faxen, allemaal perfect.
Weet niet hoe lang deze versie nog ondersteunt blijft, meende tot 2017?
En ja het is dus op het oude joybookje, want op de 64 bit notebook werkt dit dus niet .

Mate 17.2 verder afmaken/installeren ga ik ook niet verder mee.  Weet nu niet meer of ik wel een  nieuwe puter wilde omdat al die  64 bit versies hier nog steeds NIET op werken, qua de AIO's, behalve het printen dan.

Mogelijk dien ik te zoeken naar een AIO, die wel werkt op mijn nieuwe notebook op 64 bit. En dan maar zien om de huidige AIO's ergens te doneren of zo.

Window's, welke versie ook is echt uit bij mij.
 
De puter heb ik nodig dat is de enige reden nu, verder ben ik niet meer zo geïnteresseerd dan alleen maar voor mijn dagelijkse gebruik in puters. Die tijd heb ik spiritueel nu wel gehad, dit is een verstandzaak voor mij en ik richt mijzelf meer en meer op zaken van mijn 'Werkelijke Hart'  ;).

liefs,
Yvonjana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro