Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie vergroten  (gelezen 9132 keer)

Offline EZ-man

• Lid
Re: Partitie vergroten
« Reactie #25 Gepost op: 2015/06/24, 23:01:02 »
hoe moet het als de unallocated partitie  niet naast de gewenste partitie vergroting staat.

Daar kan ik zonder plaatje van GParted geen antwoord opgeven. 
Ben benieuwd naar de vorderingen.  :D

Aanvullende vraag : Doet Windows 8 het nog?
 Misschien is die in de NU volgende stap nodig om op te starten .......
« Laatst bewerkt op: 2015/06/24, 23:05:00 door EZ-man »

« Reactie #26 Gepost op: 2015/06/25, 19:57:01 »
Alles werkt tot op heden goed, incl Windows. zie bijlage voor het volgende advies.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/06/25, 21:07:25 »
@Buitendijk: een hele gerustelling dat windows werkt.

Ikzelf ga altijd voorzichtig om met die moderne windows partities.
Die laat ik alleen door windows aanpassen.

En nu zal ik je mijn voorstel aan jou geven:
- Verwijder alle ext4 en swap partities (= oude linux installaties) m.b.v. Gparted.
- Start daarna windows op en schuif daar (geheel naar eigen inzicht) met de windows partities.
- Installeer daarna Linux in een ruim jasje  (want de ellende begon eigenlijk door een volle linux-partitie)

Is dit wat je voor ogen stond toen je  eergister dit topic startte ?

« Reactie #28 Gepost op: 2015/06/25, 21:38:30 »
Ik krijg veel reacties, maar die zijn zo verschillend. Goed bedoeld maar soms ook tegenstrijdig waardoor fout op fout. Alles werkt nu goed, maar alleen wil ik de SDA 11 partitie vergroten, hoe kan ik de vrije partitie die niet naast SDA 11 staat toevoegen. KAN DIT JA OF NEE?     Zo ja hoe.  Nee dan volgende stap. Mijn reactie komt door de ervaring van meer dan een maand elke dag hiermee bezig te zijn. En hier moe van wordt. Ik wil ieder zijn advies graag opvolgen maar het werkt nu.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2015/06/25, 22:27:43 »
Ik krijg veel reacties, maar die zijn zo verschillend. Goed bedoeld maar soms ook tegenstrijdig

Dat je er moe van geworden bent, begrijp ik. Het maakt me nieuwsgierig waarom je zoveel moeite doet om Linux onder de knie te krijgen. Het is verdomd niet niks.

Femke en ik (en vele anderen) zijn zeer concequent geweest in het beantwoorden van de vraag. En we hebben meermaals de suggestie gedaan om het samen met een steunpunt op te lossen.

Antwoord op je vraag:
Het is onwijs om verder te gaan met de huidige werkende Linux-installatie op sda11.
Dit zeg ik niet als Pietje Precies, maar het is een welgemeend vriendelijk advies.

De reden om met Linux overnieuw te beginnen?
Omdat partitie sda11 sterk gefragmenteerd is en Linux geen defragmenteringsprogramma kent.

Daarom:
ALLE ext4 en swap verwijderen met Gparted : sda11 / sda12  / sda 10
Start Gparted op vanaf een DVD of USB (en dus niet vanaf de harde schijf Linux opstarten).

De tweede/derde keer linux installeren is niet meer zo'n klus.
Je weet immers al hoe het zit met UEFI en het toewijzen van partities.

Steunpunten
Indien je het allemaal niet vertrouwd en er bibberig van wordt kan je altijd een afspraak maken met het stuenpunt bij u in de buurt.
   http://ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten
   http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

« Reactie #30 Gepost op: 2015/06/26, 13:37:00 »
Advies opgevolgd, SDA1,2,3,4,5,6 laten staan. 6 omdat dat dit ook een NTFS aanduiding Windows was. Rest gewist. Partitie gemaakt,
Ik krijg nu ubi-partman crashed, computer staat vast reageerd nergens meer op. Nu zit ik helemaal.

« Reactie #31 Gepost op: 2015/06/26, 13:47:37 »
Aanvullende informatie, ubi-partman failed with exit code 141. Further information may be found in/var/log/syslog. Maar niets werkt meer ik kan alleen de computer geforceerd uitzetten.

« Reactie #32 Gepost op: 2015/06/26, 14:27:34 »
Kun je nog opstarten vanaf een Live-DVD/USB met Ubuntu?
En dan Ubuntu naast Windows installeren?

« Reactie #33 Gepost op: 2015/06/26, 14:35:41 »
Ik ben  van een live USB begonnen, en heb het advies van Femke 98 opgevolgd.

« Reactie #34 Gepost op: 2015/06/26, 14:37:47 »
Computer staat nog steeds aan, van af het moment van de melding.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2015/06/26, 15:27:38 »
Computer staat nog steeds aan, van af het moment van de melding.

@Buitendijk: Eerlijk gezegd ken ik die foutmelding niet, dus heb daar a.u.b. begrip voor.

Staat de computer nog steeds aan vanaf Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 13:47:37 ?

Verschillende forumleden hebben al geadviseerd om de computer
 - uit te zetten en
 - daarna opnieuw te starten vanaf de LiveCD of LiveUSB.

Doe dat dan: start de computer opnieuw op vanaf de cd/usb

Gebruik dan opnieuw Gparted en kijk naar de schijf-indeling.
Misschien is er iets bij het maken van de nieuwe partitie niet goed gegaan (who knows?).

Vragen aan Buitendijk:
   is de efi-partitie ( fat32 ) nog intact ?
   Wat is de omvang van de usb die wordt gebruikt voor dit werk?

De laatste vraag heeft een technische achtergrond die in deze links verklaard worden en betrekking hebben op de door u genoemde foutmelding:
   http://superuser.com/questions/906776/kubuntu-15-04-installation-error-ubi-partman-failed-with-exit-code-141
   http://superuser.com/questions/713624/trying-to-install-kubuntu-ubi-partman-failed-with-exit-code-141

« Reactie #36 Gepost op: 2015/06/26, 15:38:07 »
Ja de computer staat nog steeds aan , de USB stick is 2 GB en Fat32 is nog aanwezig

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/06/26, 15:49:33 »
Ja de computer staat nog steeds aan , de USB stick is 2 GB en Fat32 is nog aanwezig

UIT DAT DING !!!!

DRUK 5 SECONCEN DE POWER KNOP IN EN HET MACHIENTJE GAAT UIT.

« Reactie #38 Gepost op: 2015/06/26, 16:16:30 »
Ik heb de computer uitgezet en opnieuw gestart, via windows de usb stick geboot en ik ben weer terug. Het volgende staat op G-parted,
sda 1t/m 6 , de 6 is ook een ntfs partitie. Dus ik heb nu sda2 met ntfs dat is een recovery, sda4 ntfs dat is een os, sda5 ntfs dat is data, en sda6 ntfs is restore. Daarbij zijn er 2 partities 260Gb en 480GB vrij . sda5 staat er tussen. Ik krijg de twee partities niet gewist voor een schone lei. Ik heb de sda 6 niet gewist omdat het advies was geen ntfs te wissen.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2015/06/26, 16:22:06 »
Daarbij zijn er 2 partities 260Gb en 480GB vrij . sda5 staat er tussen. Ik krijg de twee partities niet gewist voor een schone lei.

Dit is onvoldoende informatie om iets te kunnen zeggen.
Het plaatje van gister was heel behoorlijk Reactie #31 om 19:57:01

GRAAG EEN NIEUWE PRINT VAN DE SITUATIE IN GPARTED.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2015/06/26, 16:41:36 »
(...) via windows de usb stick geboot (...)
????? :rolleyes:

« Reactie #41 Gepost op: 2015/06/26, 16:50:57 »
Dit is de nieuwe,

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2015/06/26, 17:05:27 »
Ja, dit is (bijna) de gedroomde uitgangspositie.

Ik begrijp dat je één aaneengesloten blok wilt van "unallocated" space.
In dat geval start je windows en gebruik dan de partitie tool van windows.

Maak daarbij - eventueel - gebruik van de handleiding die je al eerder hebt gehanteert:
  http://www.tweaking4all.nl/os-tips-en-trucs/uefi-dual-boot-windows81-ubuntu/

En ga te werk vanaf STAP 3 – Ruimte maken voor Ubuntu
JE KAN NIET ALLEEN DE GROOTTE AANPASSEN, MAAR OOK DE HOEVEELHEID VRIJE RUIMTE.

succes !!

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2015/06/26, 17:08:58 »
AANVULLING:

Laat partitie sda6 achterop de schijf staan.
Dat is een heel belangrijke partitie voor als windows problemen heeft

« Reactie #44 Gepost op: 2015/06/26, 17:41:16 »
In Windows kon ik niets uitvoeren, met verkleinen sprong hij naar andere partitie, dit is het nu, welke moet ik nu wissen?

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2015/06/26, 17:48:30 »
Ik kan u niet verder helpen. U heeft een algemeen gebrek aan computerkennis (windows en linux).
En wil ik me tegenover u verstaanbaar maken dan voel ik me een veedrijver. Dit is niet prettig.

Tot ziens.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2015/06/26, 18:07:15 »
Eventueel zou je met Gparted Live-cd die /dev/sda7 Data partitie naar links kunnen verschuiven, zodat deze naast /dev/sda6 komt te staan. Zie in deze Gparted Screenshots resize/move dialog. Als dat is voltooid zou je voor alle zekerheid in Windows, die Data partitie kunnen checken met chkdsk. Daarna zou je Ubuntu kunnen installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2015/06/26, 19:26:55 »
Zo beroerd is het werk van buitendijk nu ook weer niet, er is nu genoeg ruimte ontstaan om Ubuntu te installeren, 157 Gb is meer dan genoeg; dus wat is verder het probleem? Volg de instructies van jolo zou ik zeggen en je hebt nog veel meer ruimte voor Ubuntu.
Je kan ook één partitie met unallocated space weer formatteren voor b.v. backup-doeleinden.

« Reactie #48 Gepost op: 2015/06/26, 19:30:12 »
Ik volg jullie aanwijzingen precies, maar als ik dan in Windows komt en op de gewilde partities gaat staan om die aan tepassen, is hij naar een naast liggende  partitie   gegaan. Het blijkt dat de gewilde partities zich niet laten aanpassen in Windows. Ik heb een steunpunt benaderd en wachten nu op antwoord.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2015/06/26, 19:32:54 »
Ik volg jullie aanwijzingen precies, maar als ik dan in Windows komt en op de gewilde partities gaat staan om die aan tepassen, is hij naar een naast liggende  partitie   gegaan. Het blijkt dat de gewilde partities zich niet laten aanpassen in Windows. Ik heb een steunpunt benaderd en wachten nu op antwoord.
Daarom moet je het ook doen met een live-usb-dvd van Gparted of met een live-usb-dvd van Ubuntu.
Er zijn genoeg instructies te vinden hoe je met Gparted moet werken, zoals in de link waar iemand  van unallocated space weer een bruikbare partitie maakt, https://youtu.be/RTjNGrqBgjU
« Laatst bewerkt op: 2015/06/26, 19:41:48 door RikRik »