Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS aankoppelen... hoe en waar?  (gelezen 10825 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/04/12, 00:24:12 »
Citaat van: markba

In deze handleiding van de WD MyBook Live zie ik dat NFS wel ondersteund wordt:
http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/NLD/4779-705042.pdf

Dat is dezelfde handleiding als ik heb, maar ik vind daarin alleen het volgende:

NFS – Network File System. Een Network File System (NFS) is een systeemprotocol
voor netwerkbestanden waarmee een gebruiker op een client-computer net zo
gemakkelijk toegang tot bestanden in het netwerk krijgt, alsof de netwerkapparaten
aan de lokale schijven gekoppeld zouden zijn. Meestal gebruikt bij UNIX-systemen.

Kunt U aangeven wáár ik in de handleiding iets kan vinden over de instellingen van met name NFS ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/04/12, 07:59:51 »
-
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 08:11:17 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/04/12, 08:07:28 »
Kunt U aangeven wáár ik in de handleiding iets kan vinden over de instellingen van met name NFS ?
Het was wat kort door de bocht, het was al laat op de avond zeg maar. Bij nadere beschouwing staat NFS wel genoemd, maar kun je helemaal niet bepalen of je dat wel of niet wilt inschakelen. Dat geldt ook overigen ook voor SMB en AFP; dit betekent dus dat AFP niet uitgeschakeld kan worden, dit was ook een vraag. Probleem bij NFS (eigenlijk gewoon een fout) is dat deze wel technisch aanwezig is (de poort staat open) maar niet configureerbaar: je hebt er dus helemaal niets aan.

In de bijlage de installatiepagine van de niet-Live uitvoering. Daaraan is te zien dat het mogelijk is om zowel SMB als AFP en NFS afzonderlijk aan- en uit te schakelen. Blijkbaar is de Live-versie een gestripte versie, die ook nog eens slordig afgewerkt is: als NFS niet configureerbaar is, zet de (NFS-)server dan gewoon uit.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 08:09:20 door markba »

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/04/12, 13:30:15 »
Ik heb van de "MyBookLive´ ook het tabblad "Network" opgezocht op zoek naar "NFS".

Ik weet niet of dit helemaal goed gaat; ik heb nog nooit met bijlagen gewerkt in het forum.
Het moeten er 2 zijn omdat ik met printscreen dat tabblad niet helemaal op mijn scherm kreeg.

Edit:
even een aanvulling; tot mijn verrassing is het gelukt om de printscreen als bijlagen te plaatsen.
Ik zie er niets over NFS, maar wel over FTP; is dat bruikbaar??

Maar nog even een vraag:
Voor het gebruik van Windows-gedeelde mappen moest Samba op mijn PC geïnstalleerd worden.
Moet er soms ook iets op de PC geïnstalleerd worden van/over NFS om dat werkend te krijgen ??
Zo ja; wat moet ik dan installeren en zit dit in Ubuntu Softwarecentrum of moet het via Synaptic paketbeheer?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 13:39:38 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/04/12, 16:08:58 »
Ik zie er niets over NFS, maar wel over FTP; is dat bruikbaar??
FTP is niet bedoeld om bestanden te delen over een locaal netwerk, daar zijn specifieke protocollen voor als SMB, NFS, etc. Zelf zou ik me er niet aan wagen.
Citaat
Voor het gebruik van Windows-gedeelde mappen moest Samba op mijn PC geïnstalleerd worden.
Nee, dat is niet zo. Windows-shares (als client) worden uit-de-doos ondersteund (via gvfs)
Citaat
Moet er soms ook iets op de PC geïnstalleerd worden van/over NFS om dat werkend te krijgen ??
Er vanuit gaande dat de NAS kan dienen als NFS-server. Heb daar een hard hoofd in.
Blijkbaar moet er op de client nog het pakket nfs-common  geinstalleerd worden.
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo
« Laatst bewerkt op: 2015/04/12, 16:11:16 door markba »

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/04/12, 16:29:58 »

Citaat
Moet er soms ook iets op de PC geïnstalleerd worden van/over NFS om dat werkend te krijgen ??
Er vanuit gaande dat de NAS kan dienen als NFS-server. Heb daar een hard hoofd in.
Blijkbaar moet er op de client nog het pakket nfs-common  geinstalleerd worden.
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

Misschien een domme vraag, maar wie of wat is in dit geval de cliënt?   Is dat de NAS of de PC ?

De info uit de "help-link" is allemaal in het Engels en helaas voor mij onbruikbaar omdat ik die taal niet beheers.  :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/04/12, 16:39:16 »
In bericht #9 had je het voor elkaar: je kon verbinding maken met de SMB share van de NAS en daar bestanden en folders in kopiëren. Je kan het nu nog oneindig moeilijk gaan maken, dan wel gewoon via die SMB share gaan werken. Samba is ondertussen universeel, wordt op praktisch elke linux distro standaard ondersteund en is geheel geïmplementeerd in vrije software. Er zijn weinig "ethische" bezwaren tegen het gebruik van SMB.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/04/12, 16:47:20 »
In bericht #9 had je het voor elkaar: je kon verbinding maken met de SMB share van de NAS en daar bestanden en folders in kopiëren. Je kan het nu nog oneindig moeilijk gaan maken, dan wel gewoon via die SMB share gaan werken. Samba is ondertussen universeel, wordt op praktisch elke linux distro standaard ondersteund en is geheel geïmplementeerd in vrije software. Er zijn weinig "ethische" bezwaren tegen het gebruik van SMB.
Precies mijn idee....

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/04/12, 17:32:58 »
In bericht #9 had je het voor elkaar: je kon verbinding maken met de SMB share van de NAS en daar bestanden en folders in kopiëren. Je kan het nu nog oneindig moeilijk gaan maken, dan wel gewoon via die SMB share gaan werken. Samba is ondertussen universeel, wordt op praktisch elke linux distro standaard ondersteund en is geheel geïmplementeerd in vrije software. Er zijn weinig "ethische" bezwaren tegen het gebruik van SMB.
@vanadium  &  @markba,
Linux/Ubuntu is voor mij iets wonderlijk moois;  er kan van alles mee gedaan worden. (alleen IK kan het nog niet) :'(
Zo heb ik begrepen dat op verschillende manieren gebruik gemaakt kan worden van externe harde schijven voor opslag (backup) van bestanden.
Er zijn geen "ethische bezwaren" tegen het gebruik van SMB maar in het verleden heb ik heel hardnekkige en onduidelijke problemen gehad met "windows-gedeelde mappen". Ik kan niet duidelijk aangeven wát die problemen waren, maar bij gebrek aan voldoende kennis om ze op te lossen, heb ik besloten te zoeken naar een andere methode.
Uit berichten/antwoorden in dit forum heb ik begrepen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen SMB; dat wil ik graag proberen.
Daarom pak ik alles aan wat me geboden wordt. Ik heb inmiddels 2 bladwijzers of snelkoppelingen op mijn PC met mogelijkheden die ik wil uitproberen.  In beide gevallen kan ik mijn NAS nu benaderen; als ik het goed begrijp, met FTP en met SMB. (Zie de bijlage)
Nu zou ik nog graag willen weten welke van die 2 mogelijkheden het beste geschikt is voor mij om met Grsync backup 's te maken op de NAS.


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/04/12, 18:19:05 »
In beide gevallen kan ik mijn NAS nu benaderen; als ik het goed begrijp, met FTP en met SMB. (Zie de bijlage)
Nu zou ik nog graag willen weten welke van die 2 mogelijkheden het beste geschikt is voor mij om met Grsync backup 's te maken op de NAS.
SMB. rsync moet over de twee bestandsystemen beschikken om die te kunnen vergelijken. Met SMB heb je je bestandssysteem ter beschikking. Met FTP kan wel "gefaked" worden, maar het blijft "faken".

Beter nog voor grsync (en rsync) is een SSH verbinding: rsync ondersteunt dat natief. Maar om SSH toegang open te zetten, moet je hacken, en we hadden besloten dit niet moeilijk meer te maken.

Ga dus voor je werkende SMB verbinding. Naar ik hier (onderaan bericht) gehoord heb, kan je in grsync rechtstreeks het adres (de URI) gebruiken dat ook nautilus gebruikt. Anders kan het ook altijd, zoals ik al aangaf, via het koppelpunt in .gvfs (voordeel van dit laatste is dat het niet alleen binnen gnome-progamma's, maar ook op terminalniveau  werkt. Dus ook rechtstreeks met rsync, waarvoor grsync een grafische interface is).

Offline softbart

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/04/12, 19:31:09 »
Kees,   Werkt je ssh nog?
groet, 
Theo 
Nautilus verbinden met server werkt niet met naam "MyBookLive" en ook niet met IP-adres 192.168.xxx.xxx
In beide gevallen is het resultaat:   "Verbinding geweigerd door de server"
Kees,

"Verbinding geweigerd door de server"
Dit betekent dat er wel een ssh-verbinding mogelijk is echter wordt er niet aan de voorwaarde voldaan.
Ik had begrepen dat je een van de systemen opnieuw had geïnstalleerd. Hierdoor zijn mogelijk enkele instelling veranderd.
Wil je de ssh verbinding een keer proberen met de machine welke niet opnieuw geïnstalleerd is?

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/04/12, 19:41:43 »
In beide gevallen kan ik mijn NAS nu benaderen; als ik het goed begrijp, met FTP en met SMB. (Zie de bijlage)
Nu zou ik nog graag willen weten welke van die 2 mogelijkheden het beste geschikt is voor mij om met Grsync backup 's te maken op de NAS.
SMB. rsync moet over de twee bestandsystemen beschikken om die te kunnen vergelijken. Met SMB heb je je bestandssysteem ter beschikking. Met FTP kan wel "gefaked" worden, maar het blijft "faken".

Beter nog voor grsync (en rsync) is een SSH verbinding: rsync ondersteunt dat natief. Maar om SSH toegang open te zetten, moet je hacken, en we hadden besloten dit niet moeilijk meer te maken.
Even een vraagje vooraf: Wat betekent "natief"? (rsync ondersteunt dat natief)
Dan Grsync en SSH.
Een goede vriend, die helaas momenteel niet beschikbaar is, had voor mij met "Rsync" en "SSH" in de terminal een programma/commando gemaakt voor een dagelijkse backup van al mijn mappen en bestanden.
Ik hoefde in de terminal alleen maar een commando te kopiëeren en uit te voeren en ik had steeds een bijgewerkte backup. Nieuwe bestanden werden toegevoegd en oude verwijderde bestanden waren gelijk opgeruimd. Heel dom van mij heb ik die backup laten versloffen.
Toen ik later weer eens probeerde dat commando uit te voeren lukte dat niet; ik had inmiddels kennelijk te veel verknoeid op mijn PC.
Omdat ik van die terminal-commando's niets begreep en nog steeds niet begrijp, probeerde ik het met Grsync. Ik dacht daarmee kan ik tenminste zien wat ik doe. Maar ook dat ging niet. Toen niet ...... en nu ook niet.  :'( :'( :'(

Citaat van: vanadium
Ga dus voor je werkende SMB verbinding. Naar ik hier (onderaan bericht) gehoord heb, kan je in grsync rechtstreeks het adres (de URI) gebruiken dat ook nautilus gebruikt. Anders kan het ook altijd, zoals ik al aangaf, via het koppelpunt in .gvfs (voordeel van dit laatste is dat het niet alleen binnen gnome-progamma's, maar ook op terminalniveau  werkt. Dus ook rechtstreeks met rsync, waarvoor grsync een grafische interface is).
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #37 Gepost op: 2015/04/12, 19:50:49 »
Kees,   Werkt je ssh nog?
groet, 
Theo 
Nautilus verbinden met server werkt niet met naam "MyBookLive" en ook niet met IP-adres 192.168.xxx.xxx
In beide gevallen is het resultaat:   "Verbinding geweigerd door de server"
Kees,

"Verbinding geweigerd door de server"
Dit betekent dat er wel een ssh-verbinding mogelijk is echter wordt er niet aan de voorwaarde voldaan.
Ik had begrepen dat je een van de systemen opnieuw had geïnstalleerd. Hierdoor zijn mogelijk enkele instelling veranderd.
Wil je de ssh verbinding een keer proberen met de machine welke niet opnieuw geïnstalleerd is?

groet,

Theo
@Theo,
dit alles gebeurd op capc, mijn PC is niet opnieuw geïnstalleerd.
Ik werk (liever gezegd KNOEI), nog steeds met Ubuntu 12.04.2 LTS.

groeten,
Kees
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #38 Gepost op: 2015/04/12, 22:48:21 »
Omdat ik van die terminal-commando's niets begreep en nog steeds niet begrijp, probeerde ik het met Grsync. Ik dacht daarmee kan ik tenminste zien wat ik doe. Maar ook dat ging niet. Toen niet ...... en nu ook niet.  :'( :'( :'(
Hmmm, denk dat er toch wat dingen door elkaar lopen (mss heb ik ook niet de correcte info gegeven), maar bij het doel dien je het koppelpunt aan te geven:
12:04: ~/.gvfs/<sharenaam> op <servernaam>
14.04: /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=<server>,share=<sharenaam>

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #39 Gepost op: 2015/04/12, 23:47:27 »
Citaat van: markba
Hmmm, denk dat er toch wat dingen door elkaar lopen (mss heb ik ook niet de correcte info gegeven), maar bij het doel dien je het koppelpunt aan te geven:
12:04: ~/.gvfs/<sharenaam> op <servernaam>
14.04: /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=<server>,share=<sharenaam>
@markba,
graag nog even wat toelichting.
12:04:                      = hiermee bedoelt U denk ik Ubunu 12.04..2 LTS   ???
~/                             =  mijn map /home/ca  ???
/.gvfs                      = vul ik hier in "/.gvfs"   of de regel die in dat bestand staat ???
<sharenaam>      =  wat wordt of is mijn "sharenaam" ???
op
<servernaam>     =   mybooklive/backup     ???

en wat wil zeggen: bij het doel dien je het koppelpunt aan te geven  ???
het doel               =  de NAS of de map in de NAS waar de backup in moet komen  ???
koppelpunt        =   ???????? wat is dat  ???

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #40 Gepost op: 2015/04/13, 00:01:49 »
Citaat van: markba
Hmmm, denk dat er toch wat dingen door elkaar lopen (mss heb ik ook niet de correcte info gegeven), maar bij het doel dien je het koppelpunt aan te geven:
12:04: ~/.gvfs/<sharenaam> op <servernaam>
14.04: /run/user/1000/gvfs/smb-share:server=<server>,share=<sharenaam>
@markba,
graag nog even wat toelichting.
12:04:                      = hiermee bedoelt U denk ik Ubunu 12.04..2 LTS   ???
Ja.
Citaat
~/                             =  mijn map /home/ca  ???
/.gvfs                      = vul ik hier in "/.gvfs"   of de regel die in dat bestand staat ???
<sharenaam>      =  wat wordt of is mijn "sharenaam" ???
op
<servernaam>     =   mybooklive/backup     ???
In totaal wordt het koppelpunt dan zoiets: /home/ca/.gvfs/backup on mybooklive
Denk ik. Het gemakkelijkst browse je er naar toe via de bestandsverkenner (Nautilus).

Citaat
en wat wil zeggen: bij het doel dien je het koppelpunt aan te geven  ???
het doel               =  de NAS of de map in de NAS waar de backup in moet komen  ???
koppelpunt        =   ???????? wat is dat  ???
Het doel wat opgegeven dient te worden in grsync, is het interne koppelpunt op je eigen PC (dus niet op de NAS).
Het koppelpunt is hierboven al weergegeven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #41 Gepost op: 2015/04/13, 11:15:44 »
Even een vraagje vooraf: Wat betekent "natief"? (rsync ondersteunt dat natief)
Sorry, ik bedoel hier dat rsync dat standaard ondersteunt: je kan met rsync rechtstreeks over de SSH verbinding werken.
Citaat
Omdat ik van die terminal-commando's niets begreep en nog steeds niet begrijp, probeerde ik het met Grsync. Ik dacht daarmee kan ik tenminste zien wat ik doe. Maar ook dat ging niet. Toen niet ...... en nu ook niet.  :'( :'( :'(
Ik zie in de schermafdruk dat je het SMB pad hebt opgegeven. Er werd gezegd dat grsync dat ondersteunde, maar je schermafdruk laat uitschijnen dat dit niet het geval is. Vervang eens "smb://mybooklive/public/" door de koppeling in .gvfs ("/home/ca/.gvfs/..."). Het gedeelte "..." moet je aanvullen met wat je in .gfvs ziet. Ik zie dat markba je precies daarmee al aan het helpen is.

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #42 Gepost op: 2015/04/13, 11:56:14 »
Ik zie in de schermafdruk dat je het SMB pad hebt opgegeven. Er werd gezegd dat grsync dat ondersteunde, maar je schermafdruk laat uitschijnen dat dit niet het geval is. Vervang eens "smb://mybooklive/public/" door de koppeling in .gvfs ("/home/ca/.gvfs/..."). Het gedeelte "..." moet je aanvullen met wat je in .gfvs ziet. Ik zie dat markba je precies daarmee al aan het helpen is.
Er gaat iets mis; ik zond 2 bijlagen van simulatie en Grsync uitvoeren, maar het bestand was te groot.
Nu probeer ik het met de bijlage van de simulatie:

ik snap dit net. Onderaan zie je dat ik meer bestanden verzend dan ontvang.
Toch staat er boven dat het geslaagd is.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 11:58:36 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #43 Gepost op: 2015/04/13, 12:05:23 »
@vanadium,
hier het vervolg van Grsync, als bijlage de uitvoer:

Er staat "Voltooid met fouten", maar ik kan op de NAS helemaal niets terug vinden van deze backup.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #44 Gepost op: 2015/04/13, 12:14:09 »
Je bent er bijna, maar ik denk dat het gedeelte na ".gvfs" niet juist is. Je moet in .gvfs gaan kijken hoe dat koppelpunt noemt, het is zeker niet "smb://mybooklive". Je moet zelf gaan kijken, want niemand zal het kunnen raden. Als ik aan een netwerkschijf met share "public" samba share aankoppel, dan noemt het koppelpunt bij mij "smb-share:server=files.server.be,share=public". Dit is een folder onder .gvfs die automatisch aangemaakt wordt als je verbinding maakt.

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #45 Gepost op: 2015/04/13, 17:24:29 »
Je bent er bijna, maar ik denk dat het gedeelte na ".gvfs" niet juist is. Je moet in .gvfs gaan kijken hoe dat koppelpunt noemt, het is zeker niet "smb://mybooklive". Je moet zelf gaan kijken, want niemand zal het kunnen raden. Als ik aan een netwerkschijf met share "public" samba share aankoppel, dan noemt het koppelpunt bij mij "smb-share:server=files.server.be,share=public". Dit is een folder onder .gvfs die automatisch aangemaakt wordt als je verbinding maakt.
@vanadium,
het gaat me (nog) niet lukken.
Ik stop er voor vandaag mee want ik word er helemaal gestrest van; ik word te oud voor die rommel. :'( :'(
Wel heb ik nog het volgende ontdekt.

Ik kan van "/home/ca/Documenten" kopiëeren naar "smb://mybooklive"    en naar   "ftp://mybooklive".
Dat heeft/geeft dan dezelfde resultaten dezelfde mappen en bestanden.

Voor eigenschappen bij "smb", kunnen de rechten niet worden bepaald.
Voor eigenschappen bij "ftp", staat bij "rechten" "Eigenaar = FTP"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #46 Gepost op: 2015/04/14, 14:04:47 »
Je bent er bijna, maar ik denk dat het gedeelte na ".gvfs" niet juist is. Je moet in .gvfs gaan kijken hoe dat koppelpunt noemt, het is zeker niet "smb://mybooklive". Je moet zelf gaan kijken, want niemand zal het kunnen raden. Als ik aan een netwerkschijf met share "public" samba share aankoppel, dan noemt het koppelpunt bij mij "smb-share:server=files.server.be,share=public". Dit is een folder onder .gvfs die automatisch aangemaakt wordt als je verbinding maakt.

@vanadium,
*** RSYNC-opdracht wordt uitgevoerd:
rsync -r -t -p -o -g -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14

sending incremental file list
rsync: mkdir "/public op 192.168.1.14" failed: Permission denied (13)
rsync error: error in file IO (code 11) at main.c(605) [Receiver=3.0.9]
rsync: connection unexpectedly closed (9 bytes received so far) [sender]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(605) [sender=3.0.9]
Rsync process exit status: 12

Het wil, ook na een nachtje erover slapen, nog niet echt lukken.
Ik heb het geprobeerd met "MyBookLive"   en met het "IP-adres", Ook met /.gvfs werkt het niet.
 Kunt U aan de hand van bovenstaande gegevens vinden wat er fout gaat?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/14, 14:06:18 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #47 Gepost op: 2015/04/14, 14:17:53 »
rsync -r -t -p -o -g -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14
Probeer eens via de terminal naar het doelpad te lopen: /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14
Let er wel op dat dat pad (koppelpunt) pas aanwezig is als via Nautilus de (gvfs-)verbinding is gemaakt.

Het rsynccommando kan simpeler:
man rsync:  -a, --archive               archive mode; equals -rlptgoD (no -H,-A,-X)Dat wordt dan:
rsync  -a -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14Hmmm, mss is die -x wel het probleem. -x betekent nl. "This tells rsync to avoid crossing a filesystem boundary when recursing." Probeer het eens zonder. (zelf gebruik ik die optie nooit)

Waar komt het commando overigens vandaan? Is dat van grsync?

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #48 Gepost op: 2015/04/14, 14:42:39 »
rsync -r -t -p -o -g -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14
Probeer eens via de terminal naar het doelpad te lopen: /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14
Let er wel op dat dat pad (koppelpunt) pas aanwezig is als via Nautilus de (gvfs-)verbinding is gemaakt.
@markba,
dat gaat me niet lukken. Ik kom niet verder dan /home/ca/Testmap voor backup.
Ik weet niet hoe ik in de terminal verder moet/kan gaan op de NAS (/public op 192.168.1.14)
In de terminal bevind ik me bovendien op heel gevaarlijk/onbekend terrein.
Citaat van: marba}
Het rsynccommando kan simpeler:
[code
man rsync:  -a, --archive               archive mode; equals -rlptgoD (no -H,-A,-X)[/code]
Dat wordt dan:
rsync  -a -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14Hmmm, mss is die -x wel het probleem. -x betekent nl. "This tells rsync to avoid crossing a filesystem boundary when recursing." Probeer het eens zonder. (zelf gebruik ik die optie nooit)

Waar komt het commando overigens vandaan? Is dat van grsync?
Dat commando vind ik bij gebruik van Grsync:  Toepassingen>   Systeemgereedschap>   Grsync>
Daarin staan een aantal 'opties' aangevinkt (heb ik zo laten staan) waarvan ik de werking niet helemaal begrijp.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #49 Gepost op: 2015/04/14, 14:51:06 »
rsync -r -t -p -o -g -x -v --progress --delete -u -s /home/ca/Testmap voor backup /public op 192.168.1.14
Dit is alvast geen correct commando: er staan spaties in wat op bestandsnamen lijkt.

Als je NAS goed is aangekoppeld, open dan eens de terminal (jazeker), en post zowel het commando als de uitvoer ervan hier in een bericht:
ls ~/.gvfs
Dit zal de koppeling naar je NAS in de folder .gvfs laten zien. Dan kan ik op basis hiervan het correcte commando geven. Mag ik ervan uitgaan dat het de map "/home/ca/Testmap" is die je (bij wijze van test) met rsync naar je NAS wil kopiëren?