Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren Ubuntu  (gelezen 8300 keer)

Re: Opnieuw installeren Ubuntu
« Reactie #50 Gepost op: 2015/02/25, 12:21:25 »
Ja, @femke98 is een steunpunt en je zou dus met haar kunnen afspreken. Maar dat hangt ervanaf of jij in de buurt woont.

Als je nog bij Windows kan, probeer dan eens dit trucje wat bij mij werkte: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86122.msg940600#msg940600

Offline Anna

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2015/02/25, 12:26:34 »
Ja, @femke98 is een steunpunt en je zou dus met haar kunnen afspreken. Maar dat hangt ervanaf of jij in de buurt woont.

Als je nog bij Windows kan, probeer dan eens dit trucje wat bij mij werkte: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86122.msg940600#msg940600

Dat wist ik niet. Bedankt.

Offline Anna

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2015/02/25, 12:54:08 »
Citaat
Vanmorgen opgestart kan ik kiezen Windows/Ubuntu, kies ik Ubuntu krijg ik de melding dat Windows niet kan opstarten. Dus ik denk in de hoek van het niet herkennen van Ubuntu tijdens het opstarten.

Kijk, dat is al goed nieuws, dat je een dualboot hebt weten te creëren. Nu moeten we het nog werkend zien te krijgen.

Echter Vistaus, jouw trucje is gebaseerd op het niet verkrijgen van de Grub. Anna krijgt dit wel te zien, want ze kan kiezen.

Vraag je voor Anna: als je Ubuntu kiest, krijg je die melding van Windows, maar kan je wel Ubuntu opstarten?

Kijk anders hier eens: https://sites.google.com/site/computertip/windows of deze : https://sites.google.com/site/computertip/6
in deze laatste link staat hoe je het probleem kan oplossen als Ubuntu niet start maar wel is geinstalleerd.
Nee dat is het probleem. Ik krijg dan de melding dat Windows niet kan opstarten terwijl ik de Ubuntu keus had gemaakt. Ik kies vervolgens (weer) de optie besturingssysteem kiezen en dan weer die melding. Ik blijf in kringetjes ronddraaien. Daarom dacht ik ineens dat Ubuntu niet wordt herkend.

Offline Anna

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2015/02/25, 14:07:12 »
Bovenstaand link gesuggereerd door Femke gevolgd.
Aanwijzingen opgevolgd tot aan:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo chroot /mnt             na deze opdracht enter en dan deze melding:
root@ubuntu:/#

vervolgens volgende opdracht:
ubuntu@ubuntu:~$ apt-get install --reinstall grub-efi-amd64         na enter deze melding:

E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?
ubuntu@ubuntu:~$

Doet dit misschien een belletje rinkelen bij iemand?

Anna

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2015/02/25, 14:12:48 »

ubuntu@ubuntu:~$ sudo chroot /mnt             na deze opdracht enter en dan deze melding:

ubuntu@ubuntu:~$ apt-get install --reinstall grub-efi-amd64         na enter deze melding:

Anna

Citaat
Deze opdracht moet zijn:  sudo apt-get install --reinstall grub-efi-amd64
En dan je paswoord in typen, dat zie je niet, dus dan gewoon een enter geven.

« Laatst bewerkt op: 2015/02/25, 14:19:33 door Henkp »

Offline Anna

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2015/02/25, 14:23:21 »

Anna

Citaat
Deze opdracht moet zijn:  sudo apt-get install --reinstall grub-efi-amd64
En dan je paswoord in typen, dat zie je niet, dus dan gewoon een enter geven.

ja klopt maar dat is een tikfout van mij in de forumvraag, wel goed ingevoerd. maar de voorgaande opdracht:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo chroot /mnt    dan krijg ik deze melding:       
root@ubuntu:/#  is dit een foutmelding  omdat er geen dollarteken staat of klopt dit

« Laatst bewerkt op: 2015/02/25, 14:28:19 door Anna »

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2015/02/25, 15:19:27 »
Citaat
root@ubuntu:/#  is dit een foutmelding  omdat er geen dollarteken staat of klopt dit
Zo je root bent (geworden) via de terminal, geeft de terminal niet langer de $ maar het # als prompt. Dit is een extra waarschuwing dat je je systeem grondig kunt ruïneren.
Deze vraag van jou naar een basiszaak, in combinatie met wat ik verder lees, benadrukt IMHO het advies van femke98:
Citaat
En Anna, geen idee waar je woont, maar er zijn steunpunten genoeg in Nederland. ;)
"If you can't fix it, don't break it!"
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2015/02/25, 17:38:10 »
Eerst maar als suggestie voor de kenners: is het een idee om boot-repair te draaien? Ik herken de "geslaagde" installatie, maar het niet kunnen booten. Boot-repair maakte vervolgens voor mij de zaak in orde (Xubuntu 14.04 op een Acer met UEFI).
« Laatst bewerkt op: 2015/02/25, 20:33:55 door ajjp »

Offline PKing

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2015/02/25, 19:57:56 »
Ik heb het twee keer gebruikt, en 1 keer werkte het en de andere keer was niks meer bereikbaar, dus nieuwe install.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Anna

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2015/02/26, 10:41:00 »
Citaat
ja klopt maar dat is een tikfout van mij in de forumvraag, wel goed ingevoerd. maar de voorgaande opdracht:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo chroot /mnt    dan krijg ik deze melding:       

De tips zijn niet van mij afkomstig hoor (in die zin dat ik de websites niet gemaakt heb, ik geef alleen de linken maar door ;) )
maar als je commando's gebruikt, moet je wel heel goed opletten want een schrijffout kan gevolgen hebben.
En het is zaak om die pagina's die ik gaf als tip, goed te lezen. En vooral doen wat er staat, dus stap voor stap.

En Anna, geen idee waar je woont, maar er zijn steunpunten genoeg in Nederland. ;)

Wanneer je terug leest zie dat ik schreef: Link gesuggereerd door Femke niet tips Ook schreef ik: tikfout van mij op forum, dat is wat anders dan fout invoeren in Terminal.

Wat betreft steunpunten ging ik ervan uit dat het allemaal via e-mail zou gaan en daarom niet belangrijk is of men in Lutjebroek of in Rotterdam woont zoals ik.
Het invoeren in terminal ging goed tot aan de opdracht: sudo chroot /mnt

Offline Anna

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2015/02/26, 10:43:15 »
Citaat
Zo je root bent (geworden) via de terminal, geeft de terminal niet langer de $ maar het # als prompt. Dit is een extra waarschuwing dat je je systeem grondig kunt ruïneren.
Deze vraag van jou naar een basiszaak, in combinatie met wat ik verder lees, benadrukt IMHO het advies van femke98:
Citaat
"If you can't fix it, don't break it!"
Ha, dat is belangrijk dat wilde ik weten. Bedankt

« Reactie #61 Gepost op: 2015/02/26, 13:20:23 »
Wat betreft steunpunten ging ik ervan uit dat het allemaal via e-mail zou gaan en daarom niet belangrijk is of men in Lutjebroek of in Rotterdam woont zoals ik.

Ja, via de mail kun je inderdaad contact hebben met een steunpunt. Maar dat heeft weinig nut want dan kun je net zo goed hier op het forum posten waar iedereen mee kan denken. Wat we in dit geval bedoelden is dat je wellicht kunt kijken of er een steunpunt in jou buurt is dat ofwel bij jou langs kan komen ofwel jij bij diegene zodat je persoonlijk 'aan huis' kunt worden geholpen :)
Om te zien of dat het geval is, kun je op de Steunpuntenkaart kijken: http://kaart.ubuntu-nl.org/ of op @femke98's Steunpuntenlijst: http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

Offline Anna

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2015/02/27, 14:05:08 »

Wanneer de vraag bij installeren partities ontkoppelen JA of Nee verschijnt: is het dan veilig om ja te kiezen. Die vraag kreeg ik toen ik vanaf de try versie van Ubuntu het programma opnieuw ging installeren. Bij de 1ste installatie kreeg ik deze vraag niet. Het ging goed, maar toch denk ik dat ik de USB stick te vroeg verwijder, ik krijg namelijk geen keuzeschermpje. Toen de stick verwijderd werd kreeg ik ineens allemaal foutmeldingen zoals: entry denied en caches.
Ga nogmaals installeren met de stick er langer in.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2015/02/27, 19:34:49 »
.......... toch denk ik dat ik de USB stick te vroeg verwijder, ik krijg namelijk geen keuzeschermpje. Toen de stick verwijderd werd kreeg ik ineens allemaal foutmeldingen zoals: entry denied en caches.

't Is alweer een hele tijd geleden dat ik Ubuntu (12.04) installeerde, maar aan het einde van de installatieprocedure krijg je een tekst op het beeldscherm dat je de cd/dvd/usb-stick moet verwijderen en daarna op Enter moet drukken. Waarna de pc uit zichzelf opnieuw opstart. ;)

Offline Anna

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2015/02/28, 12:29:49 »
Mikkel:
't Is alweer een hele tijd geleden dat ik Ubuntu (12.04) installeerde, maar aan het einde van de installatieprocedure krijg je een tekst op het beeldscherm dat je de cd/dvd/usb-stick moet verwijderen en daarna op Enter moet drukken. Waarna de pc uit zichzelf opnieuw opstart. ;)

Ik schreef al:
Citaat
Als de installatie klaar was, dan komt er zo in mijn geheugen te graven, te staan dat je de stick moet verwijderen voor het herstarten.
Want anders start hij weer op van de stick, omdat je nog steeds de usb als opstartbare als eerste hebt staan.
Dat moet dus je harde schijf worden.
Dat zou dan heel dom van mij zijn om de instructie te negeren.
Ik schreef al: dat verschijnt niet.

Offline Anna

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2015/02/28, 12:40:51 »
Vandaag de Opstartlader Grup voor Windows instructies helemaal doorgelopen met een reboot aan het eind. Ging weer prima. Dan de test of Ubuntu van de harde schijf opstart. En dat deed het niet.
Ik heb inmiddels alle suggesties opgevolgd.

En ja, ik weet het, een steunpunt zoeken maar ik geef toch alles door wat ik geprobeerd heb daar kunnen anderen die met hetzelfde probleem worstelen toch wat van opsteken in de zin wat wel en wat niet te doen.

Zou graag willen weten of iemand het bovenstaande probleem herkent en wat de oplossing was.

Anna

« Reactie #66 Gepost op: 2015/02/28, 12:51:35 »
Als je graag wilt bijdragen voor anderen die met hetzelfde probleem zitten (wat ik overigens erg nobel en goed vind van je :)), dan is een steunpunt nog steeds geen probleem. Noteer gewoon wat het steunpunt doet om het werkend te krijgen en geef hier dan door hoe het gelukt is, dan draag je nog steeds op dezelfde manier bij :)

Offline Anna

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2015/03/03, 12:51:04 »
Opgelost.

Eindelijk kan ik Ubuntu opstarten. Na lang zoeken, veel vragen en omzwervingen op het net kwam ik een goed artikel tegen zie link hieronder:

https://overstappen2ubuntu.wordpress.com/faq/pc-wil-niet-opstarten-na-installeren/

ik heb Ubuntu  toen geïnstalleerd vanaf een Live DVD  i.p.v. de USB stick. De opstart verliep niet vlekkeloos maar ik kan opstarten, iets afwijkend.
Ik krijg de keus Windows/Ubuntu kies ik Ubuntu dan is het weer hetzelfde verhaal foutmelding etc. maar ik heb ontdekt dat wanneer ik i.p.v. Ubuntu te kiezen eerst ESC indruk ik een ander BOOT schermpje krijg met maar 2 keuzes: Windows of harde schijf. Ik kies dan voor de harde schijf en voila: Ubuntu start op.

PS ik heb niet eens de sudo opdrachten hoeven doen, beschreven in het artikel.

« Reactie #68 Gepost op: 2015/03/03, 12:57:39 »
heb je de optie wel opgeslagen na het verlaten van het bios anders een bios update draaien misschien?

Offline Anna

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2015/03/03, 13:04:40 »
heb je de optie wel opgeslagen na het verlaten van het bios anders een bios update draaien misschien?

Bij dit BOOT schermpje - nog nooit eerder gezien - is er geen keuze om op te slaan. Ik heb de computer een paar keer opnieuw laten opstarten om zeker te zijn dat Ubuntu echt opstart maar ik moet wel iedere keer de keuze zoals eerder beschreven maken.

« Reactie #70 Gepost op: 2015/03/03, 13:54:20 »
Als het is opgelost, zou je dan nog wel even je topic willen markeren als opgelost? Dit doe je door linksonderin op de knop Markeer dit topic als opgelost te klikken.

Fijn om te horen dat het is opgelost, trouwens! :)

Offline Anna

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2015/03/04, 09:17:06 »
Nou, als ik het zo lees, is het nog niet opgelost want de opstart procedure is niet zoals het hoort.
Het is wel opgelost want ik kan Ubuntu opstarten; met 1 extra klik t.w.: ik maak de keuze Ubuntu maar geef geen enter maar een ESC vervolgens moet ik kiezen tussen Windows of HDD unknown device (dat is ook waarom ik een extra keuze moet maken, unknown). Bij de laatste start het probleemloos op.
Zoals ik al schreef het is niet vlekkeloos maar het werkt. Ik ben al lang blij.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2015/03/04, 12:09:35 »
@Anna,
Dat het nu werkt voor je is heel mooi. Maar het is niet zoals het hoort te werken, en dat bedoelt @femke98 en daar ben ik het ook mee eens.

Maar het gaat er om dat jij tevreden bent, en dat ben je schijnbaar en dat is prachtig.
Maar daarmee is het probleem niet volledig op gelost.  =D

« Reactie #73 Gepost op: 2015/03/04, 12:27:43 »
Een topic is opgelost wanneer de topicstarter vind dat hij/zij tevreden is met de door hem/haar uitgevoerde oplossing. Of die oplossing is zoals het zou moeten horen of niet is een totaal ander verhaal ;)

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2015/03/04, 12:32:55 »
Een topic is opgelost wanneer de topicstarter vind dat hij/zij tevreden is met de door hem/haar uitgevoerde oplossing. Of die oplossing is zoals het zou moeten horen of niet is een totaal ander verhaal ;)

Kijk en daar heb jij volkomen gelijk in.  =D =D