Dat geldt idd voor déze malware op déze hardware. Maar wie zegt nu dat er geen sprake is van andere malware, die geen Superfish heet, maar die ongeveer hetzelfde doet? En die vrijwel niet te detecteren is? Daar is dus geen enkele zekerheid voor, want het hek is wat mij betreft van de dam. Als leveranciers van hardware moedwillig besluiten om malware te installeren voor een financiele vergoeding, is immers alles mogelijk. Denken dat je dan 'gelukkig' niet getroffen bent omdat je een ander model hebt, is in mijn ogen dan wat naief.
Tsja....waakzaamheid en een kritische houding is goed, maar met zo'n redenering gooi je elke dialoog dood.
Allerminst.
Graag wil ik de discussie wat breder trekken. We worden immers al jaren gebombardeerd met allerlei voorgeinstalleerde programma's, waar eigenlijk niemand wat aan heeft, behalve de leverancier die er (financieel) beter van wordt. Experts (zoals die hier op het forum te vinden zijn), zijn er vaak uren mee kwijt om die ongevraagde rommel te verwijderen; voor zichzelf of ook als hulp voor anderen. Het is ergernis nummer 1 op dat soort apparaten.
Wat de rode draad is, is de volledige minachting van fabrikanten voor de klant. Of het nu deze malware op de Lenovo's is, of die eindeloze stroom trial-versies van virus-scanners, etc. Maw, de klant vraagt er niet om, maar krijgt het wel naar binnen geschoven. En omdat iedereen het doet, is er eigenlijk geen keuze (mits je een PC zelf laat bouwen of zo).
Volgens jouw logica is alles verdacht: ook HP, Dell, Mint in the Box, de lokele PCboer, etc.
Juist door alles op een grote hoop te gooien, wordt de discussie doodgeslagen.
Iedereen kan op zn klompen aanvoelen dat hét verschil tussen mega-fabrikanten als HP, Lenovo, Acer, etc. en bv. de locale PC-boer zit in de afstand die een bedrijf heeft tot zijn klanten. Die PC-boer zit er dicht op en zal er alles aan doen om de klant tevreden te stellen. Zomaar wat additionele rommel installeren omdat hij (en niet de klant) er beter van wordt, zie ik dan ook niet zo snel gebeuren.
Zelf denk ik dat de industrie nu aan zet is om te laten zien dat de klant nummer 1 is. Hoe? Dat mogen ze zelf bepalen.