Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'  (gelezen 2467 keer)

Offline HansPeter

  • Lid
Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'
« Gepost op: 2015/01/02, 16:25:27 »
Beste mensen,

Ik ben geheel een newby wat betreft Ubuntu, dus hoop dat jullie me ' domme vragen'  zulen vergeven. Heb al wel wat rondgezocht op forum, maar vind niet helemaal een oplossing/suggestie voor probleem wat ik heb.  Ik ben nl. aan het proberen om op mijn 10 jaar oude Dell Dimension Lubuntu te installeren, als alternatief voor XP en omdat ik nieuwsgierig ben naar (de gebruikersvriendelijkheid van) een Open Source OS. Ik heb geprobeerd de handleiding van de Consumentenbond te volgen (Sjef van Tiburg, januari 2014), die met Wubi werkt. Dat gaat allemaal goed, tot ik de foutmelding krijg: 'indelen schijf mislukt.  Waarschijnlijk teveel partities in schijfindelingstabel'.  Als ik dan op OK klik (enige knop die te zien is), krijg ik de foutmelding: ' er is geen basisbestandssyteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit schijfindelingsmenu'.  Kan iemand me helpen met wat ik het beste kan doen?

Dank, Hans Peter

Offline Klojum

  • Lid
Re: Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/02, 17:21:06 »
En..? Zijn er teveel partities op de hardeschijf op dit moment?

Ik snap het misschien nog niet, waar wat is de bedoeling?
- Alleen maar Lubuntu?
- Of toch Lubuntu naast het bestaande Windows XP?

Lubuntu moet ook een optie kennen (meestal de 1e optie van de partitiemanager wizard), waarbij de gehele hardeschijf bestemd is voor Lubuntu, en dus ook wordt geformatteerd in EXT4 diskformat, met nog een swap partitie.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/02, 17:29:40 »
Een goede, en welkom.
Domme vragen zijn de vragen die niet gesteld worden ;)
Wubi installeert een bestands systeem in een bestandssysteem.
De vraag is of je voldoende gedefragmenteerde schijfruimte binnen je XP omgeving hebt.
Moet deze  XP blijven bestaan? zo niet probeer dan een installatie door direct van CD/DVD op te starten.
Aan de hand van het aanwezige geheugen kun je voor een passende desktop omgeving kiezen.
De standaard Ubuntu zou ik pas installeren bij 2 G geheugen, Xubuntu bij 1 G, Lubuntu bij minder.
Maar daar mag je zelf van afwijken ;)
Uiteraard kun je ook andere "merken" distro's uitproberen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/02, 18:03:36 »
Wubi raad ik af: technisch inferieur. Probeer het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Overigens kun je op een ouwe bak beter kiezen voor lichtgewicht Xubuntu dan voor hoofdversie Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Succes!   :)

Offline HansPeter

  • Lid
Re: Installatie stagneert: 'geen basisbestandssysteem'
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/02, 19:04:35 »
Dank beste mensen!
Ik ga ermee aan de slag, en laat weer van me horen. Leuk en fijn dat jullie zo snel reageren.
Groet, goed weekend,
Hans Peter