Oké, laat ik het eens even van een andere kant stellen (en ja, wat ik hieronder ga schrijven is serieus!):
Foundations, marketing... het is allemaal toch hopeloos. En dat zeg ik niet om zo lekker pessimistisch te doen, maar het grote publiek bereik je alleen als je de winkels bereikt hebt. Zolang er geen Ubuntu-computer in een winkel als bijv. Media Markt of Mycom staat, blijft het grote publiek schuw.
Andere grote vraag is hoeveel kans er überhaupt nog is. Kijk bijv. naar het succes van de Chromebooks. En waarom? Omdat er zoveel dingen naar de cloud en mobiele apps verschuiven. En dan heb je geen volledig OS nodig op een lompe computer/laptop wat je ook nog eens moet downloaden en installeren; een simpel OS als ChromeOS of een mobiel OS (denk aan tablets en smartphones) is dan al voldoende. Je ziet ook dat Windows langzamerhand marktaandeel aan het verliezen is op Chromebooks en Windows Phone slaat, ondanks @Pattattezak's optimisme in zijn omgeving, totaal niet aan bij het publiek; marktaandeel is gestagneerd en de apps blijven uit.
En dan kunnen we wel weer een leuke discussie gaan voeren over privacy in de cloud/apps, maar bespaar jullie de moeite: ik heb het hier echt over het grote publiek en veel van hun denken anders over dat punt dan wij op dit forum.
Over 20 jaar zijn computers passé; mensen als wij (en zo ook in onze opvolgende generaties!) blijven ermee bezig, maar dat blijft een klein clubje. Het grote publiek heeft dan allemaal Chromebooks, tablets en smartphones (en wat er nog meer is tegen die tijd, zoals échte smartwatches bijv.).
Wellicht is er een tweede topicvraag die erbij kan: "In een tijd als deze dat computers uit de trend raken, is Ubuntu nog relevant voor de consumentenmarkt (het grote publiek dus, niet wij Linuxers)?"