Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 57517 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #225 Gepost op: 2014/12/11, 15:17:52 »
@Vistaus, waar Ubuntu voor staat, weet ik al een tijdje.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen kritische noot mag hebben over het systeem!

Dat ontken ik ook niet. Ik had het meer over de houding van jou maar vooral ook anderen (!) t.o.v. producten van 'de concurrentie'.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #226 Gepost op: 2014/12/11, 17:46:48 »
Ach elk OS zal zijn problemen hebben met installeren, mijn mening is dat Linux niet perse beter/makkelijker installeert dan Windows.
Aan de andere kant de meeste installatie problemen die je met Linux hebt zal je met Windows ook hebben.

Het gaat er uiteindelijk om wat je na installatie over houdt en hoe makkelijk dat te gebruiken is.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #227 Gepost op: 2014/12/12, 22:21:35 »
De afgelopen dagen neemt dit draadje een interessante wending: wil Linux groeien en op welke manier dan? De steunpunten en andere locale initiatieven zijn moedig.

Op de blog van Jan Stedehouder heb ik een aantal weken geleden geopperd om voor de Nederlandse consumentenmarkt de HCC en Ubuntu te laten samenwerken met de consumentenbond. De bond is redelijk vasthouden in het bereiken van haar doelen, maar dat was nogal ondoordacht van mij. Ik wil een poging doen het van een andere kant te belichten.

Je zou een instituut in de samenleving wensen dat objectieve voorlichting geeft over digitale veiligheid en dat tevens zo toegankelijk is als de bibliotheek. Houdt dit beleid vervolgens 15 jaar lang vol en kijk dan wat er van terecht komt.

Daarbij zou dat instituut de volgende taken kunnen uitdragen :
1.  Het verzorgt opleiding en training voor het gebruik van de digitale meuk. Niet alleen gebruikers (burgers), ook de ict-branche laat een hoop liggen.
2.   Het adviseert organisaties gebruik te maken van standaarden die de belangen van burgers niet schaden.
3.  Samenwerking met de bestaande locale initiatieven.
4.  Steekt niet onder stoelen of banken dat de IT-industrie moet veranderen om de rechten van burgers te respecteren. Laat marktpartijen voelen dat bepaalde zaken niet kunnen.

En - hou - dat - vol.    Zoals Mingus zei: Stand fast old mule, stand fast !

Voor een deel zijn de bemoeienissen van het europarlement iets in deze richting. Bits of Freedom is ook actief op dit front (maar net als Ubuntu moet je die club onafhankelijk laten). Ik dacht aan een nieuw op te richten Nelie Kroes Foundation die dit kan agenderen, maar zoals je deze week hebt kunnen vernemen gaat zij iets uitdagender doen. 

Ubuntu levendig houden in Europa zal sterk afwijken van wat in ruraal Afrika gangbaar is. Maar ook de binnelanden van Afrika veranderen. Of Linux de race wint is niet eens zo interessant. Wat winnen wij - burgers - er mee.

Ik las vandaag een stuk in de krant van Alexander Rinnooy Kan & Paul Schnabel. Ze gaven in Amerika college  en stelden de studenten de vraag: Wat stel je je voor bij Europa over tien jaar?
Ze waren kritisch, die studenten. De slotzin van het artikel is: Ze gaan het hopelijk ver brengen in een wereld die gevormd is door ideeën uit Europa, hetzelfde Europa dat nu zo weinig ideeën heeft over zijn eigen toekomst.

Die zin beschrijft naar mijn mening ook de toestand van Ubuntu.

- -
Ik bedoel dit alles niet zo verheven, meer realistisch: if it aint broken, don't fix it. De samenleving ( en een OS) - welke dan ook - kan tegen een stootje. Of zou dat althans moeten kunnen.

« Reactie #228 Gepost op: 2014/12/12, 22:34:31 »
Oké, laat ik het eens even van een andere kant stellen (en ja, wat ik hieronder ga schrijven is serieus!):

Foundations, marketing... het is allemaal toch hopeloos. En dat zeg ik niet om zo lekker pessimistisch te doen, maar het grote publiek bereik je alleen als je de winkels bereikt hebt. Zolang er geen Ubuntu-computer in een winkel als bijv. Media Markt of Mycom staat, blijft het grote publiek schuw.

Andere grote vraag is hoeveel kans er überhaupt nog is. Kijk bijv. naar het succes van de Chromebooks. En waarom? Omdat er zoveel dingen naar de cloud en mobiele apps verschuiven. En dan heb je geen volledig OS nodig op een lompe computer/laptop wat je ook nog eens moet downloaden en installeren; een simpel OS als ChromeOS of een mobiel OS (denk aan tablets en smartphones) is dan al voldoende. Je ziet ook dat Windows langzamerhand marktaandeel aan het verliezen is op Chromebooks en Windows Phone slaat, ondanks @Pattattezak's optimisme in zijn omgeving, totaal niet aan bij het publiek; marktaandeel is gestagneerd en de apps blijven uit.

En dan kunnen we wel weer een leuke discussie gaan voeren over privacy in de cloud/apps, maar bespaar jullie de moeite: ik heb het hier echt over het grote publiek en veel van hun denken anders over dat punt dan wij op dit forum.

Over 20 jaar zijn computers passé; mensen als wij (en zo ook in onze opvolgende generaties!) blijven ermee bezig, maar dat blijft een klein clubje. Het grote publiek heeft dan allemaal Chromebooks, tablets en smartphones (en wat er nog meer is tegen die tijd, zoals échte smartwatches bijv.).

Wellicht is er een tweede topicvraag die erbij kan: "In een tijd als deze dat computers uit de trend raken, is Ubuntu nog relevant voor de consumentenmarkt (het grote publiek dus, niet wij Linuxers)?"
« Laatst bewerkt op: 2014/12/12, 22:40:35 door Vistaus »

Offline PKing

• Lid
« Reactie #229 Gepost op: 2014/12/12, 22:53:40 »
Kan het hier eigenlijk wel mee eens zijn.
Alhoewel het e.e.a. natuurlijk echt met marketing en aanverwante zaken te maken heeft, kan ik me in dit betoog wel aardig vinden :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #230 Gepost op: 2014/12/12, 22:55:56 »
@Vistaus, @PKing: even een vrolijke noot. "Hierbij lanceren we het eerste steunpunt in Blaricum."

Offline PKing

• Lid
« Reactie #231 Gepost op: 2014/12/12, 22:58:33 »
Hee het is vrijdag dus ben ik redelijk beschonken, maar kan nog typen zonder al teveel fauten.
Maar Blaricum gaat me iets te ver nu.

« Reactie #232 Gepost op: 2014/12/13, 00:44:47 »
Blaricum is niet zo ver van hier (Almere); nog geen halfuurtje met de bus :)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #233 Gepost op: 2014/12/13, 12:25:39 »
Oké, laat ik het eens even van een andere kant stellen (en ja, wat ik hieronder ga schrijven is serieus!):

Foundations, marketing... het is allemaal toch hopeloos. En dat zeg ik niet om zo lekker pessimistisch te doen, maar het grote publiek bereik je alleen als je de winkels bereikt hebt. Zolang er geen Ubuntu-computer in een winkel als bijv. Media Markt of Mycom staat, blijft het grote publiek schuw.

Andere grote vraag is hoeveel kans er überhaupt nog is. Kijk bijv. naar het succes van de Chromebooks. En waarom? Omdat er zoveel dingen naar de cloud en mobiele apps verschuiven. En dan heb je geen volledig OS nodig op een lompe computer/laptop wat je ook nog eens moet downloaden en installeren; een simpel OS als ChromeOS of een mobiel OS (denk aan tablets en smartphones) is dan al voldoende. Je ziet ook dat Windows langzamerhand marktaandeel aan het verliezen is op Chromebooks en Windows Phone slaat, ondanks @Pattattezak's optimisme in zijn omgeving, totaal niet aan bij het publiek; marktaandeel is gestagneerd en de apps blijven uit.

En dan kunnen we wel weer een leuke discussie gaan voeren over privacy in de cloud/apps, maar bespaar jullie de moeite: ik heb het hier echt over het grote publiek en veel van hun denken anders over dat punt dan wij op dit forum.

Over 20 jaar zijn computers passé; mensen als wij (en zo ook in onze opvolgende generaties!) blijven ermee bezig, maar dat blijft een klein clubje. Het grote publiek heeft dan allemaal Chromebooks, tablets en smartphones (en wat er nog meer is tegen die tijd, zoals échte smartwatches bijv.).

Wellicht is er een tweede topicvraag die erbij kan: "In een tijd als deze dat computers uit de trend raken, is Ubuntu nog relevant voor de consumentenmarkt (het grote publiek dus, niet wij Linuxers)?"
Ik denk dat je hier een heel erg goed punt hebt, Vistaus. Ubuntu moet extreem veel uit de kast trekken willen ze nog aanslaan bij de massa. Ubuntu Phone is tot nog toe hopeloos, partnerships met Dell en HP hebben niets bijgedragen... In een markt waar slechts naamsbekendheid er echt toe doet, heeft Ubuntu het ook zwaar.

Ik denk dat het pas echt wat gaat worden, zoals jij ook al zegt, als Ubuntu op die ene computer bij de computerboer komt te staan. Maar of dat ooit gaat gebeuren, betwijfel ik.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #234 Gepost op: 2014/12/13, 12:54:42 »
De "massa" is m.i. voorlopig niet haalbaar, inderdaad. Maar de 10 % behendige computergebruikers wel..... Een ruime vervijfvoudiging van het huidige aantal, dus.  =D

« Reactie #235 Gepost op: 2014/12/13, 13:33:36 »
Ik denk dat Vistaus gelijk heeft aangaande computers en conventionele laptops.
Ook deze (klik hier) technologie is al feitelijk op punt; wie weet wat we nog mogen verwachten (ik weet dat Sony en Matsushita momenteel werken aan een "brace" die de ganse onderarm rondom rond klikt en als gigantisch display zelfs toelaat c.q. tattoo's eventueel te vervangen + alle communicatie die we op dit moment kennen. Dus flexi- touch-screens worden de toekomst)

Op dit moment zijn wij t.o.v. de nieuwe generatie "computers" al hopeloos achter als een stel bejaarden dat nog cassetjes speelt op een recorder van de jaren 70 .
Voor Linux zal embedded werken de enige uitweg zijn (pre-installed zogezegd) om nog mee te kunnen spelen in de toekomstige markt van vernieuwde hardware. Smartphones zijn nu al volwaardige vervangers die nog slechts een habbekrats kosten in aankoop (ik doel vooral op de Chinese merken van smartphones waar ook o.a. Asus en Lenovo zijn toegetreden) en al een scherm van 5.5 inch hebben voor makkelijk opzoekwerk.

Kabels en al die spullen zijn nu al feitelijk achterhaald.

Voor Linux is de enige uitweg volgens mij zien te kunnen integreren (en liefst nu al i.p.v. nog een jaar te wachten) met grote fabrikanten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tico

• Lid
« Reactie #236 Gepost op: 2014/12/17, 18:33:32 »
<knip> ....Op dit moment zijn wij t.o.v. de nieuwe generatie "computers" al hopeloos achter als een stel bejaarden dat nog cassettes speelt op een recorder van de jaren 70 ....... <knip>
Soms heb ik het idee dat de mensen die mij met Linux zien dit inderdaad denken.
Totdat ik een succesmomentje haal  met die door hen afgedankte scanner (die niet langer werkt op W7) of het fototoestel die zonder enige driver te hoeven installeren moeiteloos de fotos binnentrekt

« Reactie #237 Gepost op: 2014/12/17, 23:09:43 »
Ook deze (klik hier) technologie is al feitelijk op punt;
Hallo, dat is vrij vet leuk, om maar eens een ouderwetse term te gebruiken, zo'n smartphone op je onderarm. Zeer wel mogelijk dat iets dergelijks over een poosje gemeengoed is.

Maar om je onderarm te gebruiken om het beste demozaïekalgoritme te vinden om je 14-bit raw-foto's naar 16-bit tiffs te converteren  - ik weet het niet. Ik denk dat ik daar toch liever een groot, al dan niet kleurgekalibreerd IPS-beeldscherm voor gebruik. Ook over een poosje als de smartphone op je onderarm al lang en breed is voorzien van 16 cores en 256GB RAM en een grenzeloze cloud-opslag. Maar wie weet...

Offline PKing

• Lid
« Reactie #238 Gepost op: 2014/12/17, 23:54:56 »
lol de eerste telefoon waar haar op groeit:-)

« Reactie #239 Gepost op: 2014/12/18, 13:57:15 »
Eindelijk een reden om dikker te worden en heel veel lekkers te eten in de Kerstvakantie.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline h2o

• Lid
« Reactie #240 Gepost op: 2014/12/18, 14:21:10 »
Soms heb ik het idee dat de mensen die mij met Linux zien dit inderdaad denken.
Totdat ik een succesmomentje haal  met die door hen afgedankte scanner (die niet langer werkt op W7) of het fototoestel die zonder enige driver te hoeven installeren moeiteloos de fotos binnentrekt
Daar heb ik niet zoveel last van. Als ik mijn collega's zie tobben en ik zelf met mijn veel oudere laptop ze moeiteloos inhaal qua efficiëntie en productiviteit (en zij dat zelf ook constateren), dan zie ik alleen maar jaloerse blikken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #241 Gepost op: 2014/12/18, 14:45:40 »
Daar heb ik niet zoveel last van. Als ik mijn collega's zie tobben en ik zelf met mijn veel oudere laptop ze moeiteloos inhaal qua efficiëntie en productiviteit (en zij dat zelf ook constateren), dan zie ik alleen maar jaloerse blikken.

LOL! Ja, ik ken dat. Heerlijke momenten.
Citaat
"Just, lukt dat misschien wel onder Linux?"

en dan zeg ik heel bescheiden: "We kunnen het gewoon even proberen. Je weet maar nooit!" en zie ik gelijk al een ietwat hoopvol gezicht.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JvH

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2014/12/18, 16:31:28 »
Eindelijk een reden om dikker te worden en heel veel lekkers te eten in de Kerstvakantie.
Haha dat dacht ik ook al. Zo'n ding zou voor mij niets zijn, met die dunne polsjes van me...

« Reactie #243 Gepost op: 2014/12/18, 16:50:04 »
Als die mooie polsband-cicret nu eens met Ubuntu zou draaien, dan draaide ik mijn hand er niet voor om er eentje te kopen. Dat zou ik wel ontzettend gaaf vinden.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #244 Gepost op: 2014/12/18, 17:04:03 »
Als die mooie polsband-cicret nu eens met Ubuntu zou draaien, dan draaide ik mijn hand er niet voor om er eentje te kopen. Dat zou ik wel ontzettend gaaf vinden.

Aan alle gevaren van straling wordt weer niet stil gestaan. bah

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #245 Gepost op: 2014/12/18, 18:16:25 »

Aan alle gevaren van straling wordt weer niet stil gestaan. bah

Heb je een mobiele telefoon? Heb je wifi op je router van je provider?
Zo ja..........
Hè, bah,.....aan straling wordt niet gedacht!  ;)

Ik heb geen  mobiele telefoon, heb ik ook niet nodig, en ja ik heb wifi op je router van mijn provider, alleen zit daar een knop op waar mee je dat wifi kan uit zetten. En aangezien ik mijn Laptop maar zelden gebruik staat die wifi dus uit.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #246 Gepost op: 2014/12/18, 18:22:41 »
@HenkP: straling is geheel OffTopic. Als je over straling een eigen topic wil maken, ga je gang.  ;)

« Reactie #247 Gepost op: 2014/12/18, 20:09:34 »
Haha dat dacht ik ook al. Zo'n ding zou voor mij niets zijn, met die dunne polsjes van me...

Same here.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #248 Gepost op: 2014/12/18, 20:23:02 »
@HenkP: straling is geheel OffTopic. Als je over straling een eigen topic wil maken, ga je gang.  ;)

Is een polsband-cicret dan ook niet Offtopic?, op deze manier hoef ik nergens meer iets van te vinden. Zodat ik dan ook maar beter kan stoppen.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #249 Gepost op: 2014/12/18, 20:29:54 »
Zodat ik dan ook maar beter kan stoppen.
Nee, dat bedoel ik niet. Je begrijpt best het verschil tussen enthousiasme en offtopic