Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97954 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #500 Gepost op: 2015/07/08, 09:44:29 »
--Hoewel ik mijn activiteiten als steunpunt gestopt ben (geen tijd meer) --

Ik heb via AliExpress een Ubuntu T-shirt gekocht (gewoon, ik MOEST het hebben  :P ) en ja daar staat in grote letters Ubuntu en daaronder Linux for human ... , dus daar paradeer ik mee in het dorp .

Je zou verbaast zijn hoeveel mensen iets vragen over dat Ubuntu, en vooral hun verwondering dat dat goede gratis besturingssystemen zijn waar je, bijna, alles mee kan.
Regelmatig praat ik in de lokale café's met mensen op een terrasje over dat Linux.

Nu neem ik zelfs mijn laptopje mee (met Debian 8 erop voorlopig) en laat het hen zien , en dat leidt toch tot "ik wil dat ook hebben" .
Ik weet niet of het een strategie kan behoren, maar in ieder geval heeft die T-shirt aardig wat gesprekken op gang getrokken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #501 Gepost op: 2015/07/08, 10:02:42 »
--Hoewel ik mijn activiteiten als steunpunt gestopt ben (geen tijd meer) --

Ik heb via AliExpress een Ubuntu T-shirt gekocht (gewoon, ik MOEST het hebben  :P ) en ja daar staat in grote letters Ubuntu en daaronder Linux for human ... , dus daar paradeer ik mee in het dorp .

Je zou verbaast zijn hoeveel mensen iets vragen over dat Ubuntu, en vooral hun verwondering dat dat goede gratis besturingssystemen zijn waar je, bijna, alles mee kan.
Regelmatig praat ik in de lokale café's met mensen op een terrasje over dat Linux.

Nu neem ik zelfs mijn laptopje mee (met Debian 8 erop voorlopig) en laat het hen zien , en dat leidt toch tot "ik wil dat ook hebben" .
Ik weet niet of het een strategie kan behoren, maar in ieder geval heeft die T-shirt aardig wat gesprekken op gang getrokken.
Heel herkenbaar !!!!  :D :D :D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #502 Gepost op: 2015/07/08, 16:15:09 »

Het Ubuntu-promotieteam van De Vrije PC - me on the left.  :)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #503 Gepost op: 2015/07/08, 16:39:06 »
@ markba, ik had een totaal ander beeld van jou  ^-^
Leuke foto  8-)

Offline markba

• Lid
« Reactie #504 Gepost op: 2015/07/08, 17:09:40 »
Blond hair, blue eyes?  :D
Dat is op zich het leuke van bijeenkomsten als een releaseparty: dan zie je hoe mensen er echt uitzien!

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #505 Gepost op: 2015/07/08, 21:16:47 »
Off topic
ik had meer zoiets verwacht  :D
@Moderator, dit is niet kwaad bedoeld, integendeel  ^-^

[moderator input: tegen een leuk geintje kijken we nooit kwaad ! lol ]
« Laatst bewerkt op: 2015/07/08, 21:44:17 door Joshua Orbit »

Offline markba

• Lid
« Reactie #506 Gepost op: 2015/07/08, 21:24:25 »
Off topic
ik had meer zoiets verwacht  :D
@Moderator, dit is niet kwaad bedoeld, integendeel  ^-^
Hmmm, hij doet me denken aan Catweazle (voor de jongere kijkers, ff zoeken)
I consider this as a compliment, haha.

« Reactie #507 Gepost op: 2015/09/07, 23:41:08 »
Ubuntu is in ieder geval terug de meest gebruikte Linux: http://t.co/WneCyLq29q
Wellicht dat de gegeven redenen nog kunnen helpen bij het overtuigen van mensen? :)

« Reactie #508 Gepost op: 2015/09/17, 07:55:28 »

Offline markba

• Lid
« Reactie #509 Gepost op: 2015/09/17, 11:07:28 »
Italiaans leger schakelt over naar LibreOffice en ODF: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/italian-military-switch-libreoffice-and-odf
Hier het bericht in NL: http://tweakers.net/nieuws/105285/italiaans-leger-stapt-over-op-libreoffice.html
Goed nieuws!
Citaat
De LibreItalia-organisatie schrijft op zijn eigen website dat de overstap het gevolg is van een wet die in juni 2012 werd aangenomen. In deze wet wordt gesteld dat vrije en opensourcesoftware de standaard moeten zijn binnen de publieke instellingen van het land.
Kijk, dat schiet op. Zouden we ook hier eens moeten doen in het  land van de labbekakken (veel geblaat weinig wol)......

« Reactie #510 Gepost op: 2015/09/17, 13:03:48 »

Kijk, dat schiet op. Zouden we ook hier eens moeten doen in het  land van de labbekakken (veel geblaat weinig wol)......

Hier in het land van het bier en patat friet wordt nog veel gezopen en gesmuld, maar van Open Source kennen ze hier niks.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
« Reactie #511 Gepost op: 2015/09/17, 13:09:38 »
Hier in het land van het bier en patat friet wordt nog veel gezopen en gesmuld, maar van Open Source kennen ze hier niks.
Hè jammer, het rijmt niet. Dat doe ik even voor jou:
Citaat
Hier in het land van het bier en patat friet wordt nog veel gezopen en gesmuld,
maar van Open Source kennen ze hier niks zijn ze niet vervuld.
=D
« Laatst bewerkt op: 2015/09/17, 13:55:06 door markba »

« Reactie #512 Gepost op: 2015/11/02, 00:01:55 »
Overheid India gaat ook aan de slag met open source :)
http://tuxdiary.com/2015/11/02/indian-govt-adopts-open-source/

Offline hclabbers

• Lid
« Reactie #514 Gepost op: 2015/12/14, 04:32:35 »
Wellicht al genoemd ergens in dit topic. In steeds meer plaatsen in Nederland ontstaan "repaircafeś". Volgens mij is dit een goede plek en ingang om Ubuntu in het algemeen maar ook afgeleiden zoals Xubuntu en Lubuntu onder de aandacht te brengen en mensen de mogelijkheid bieden dit te installeren. Ik weet dit niet zeker maar het lijkt me dat hier mensen komen die hun oude pc of laptop nog wat langer willen kunnen gebruiken. 
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #515 Gepost op: 2015/12/14, 10:52:55 »
Hoi hclabbers,

Spidey draait in Honselersdijk een inloop en vandaar uit doet men veel goed werk. Aan de andere kant lopen daar veel mensen binnen met een totaal verz**** W*** installatie, die die weer op gang willen hebben. Ik ben persoonlijk niet beschikbaar voor dat soort puinruimen tegen beter weten in.

Maar goed, er is hier wel eens eerder gediscussieerd over repair café's (#117). Het is een goed idee.

Daarnaast lijkt me dat we moeten werken aan naamsbekendheid en goede informatie. In principe zijn mensen bang van computers. Ze snappen niet hoe het werkt en onbegrip gaat gauw gepaard met angst. Daarnaast zien ze dat ze met een computer nuttige dingen kunnen doen.

In mijn visie moet het een eitje zijn om Linux aan de man te krijgen. Het is veruit beter dan dat andere. Het is gewoon steengoed, mensen! Aan de andere kant zal het een duivelstoer zijn om in de hedendaagse bonte heksenketel, die de reclamewereld is geworden, een beetje naar voren te komen.

Ik heb een doodsimpel foldertje gemaakt voor Xubuntu. Tot mijn stomme verbazing is dat al dik 2000 keer gedownload in een tempo van zo'n vijf stuks per dag. Het ding ziet er eigenlijk niet uit. Zo groot is de behoefte dus blijkbaar.
Ik had dat foldertje ook zo graag willen maken voor de andere Ubuntu en Mint versies, maar dat kwam er helaas niet van. Het is ook aardig wat werk, hoor.

Sinds kort ben ik lid van een filmclub. Laatst kwam het voorstel om weer eens gezamenlijk een film te maken.
Dat lijkt me persoonlijk erg leuk. Ik leer daar zoveel van de anderen.

Nou kwam bij mij wat later het idee om een video te maken voor de promotie van Linux (Ubuntu dus vooral). Dan denk ik aan een film in reality stijl. Een tikje met wat parodie richting dat reality-gedoe. De rode draad in dat verhaal wordt dan het werk van een steunpunt. De hoofdrol zou een figuur kunnen zijn als een Harrie Steun, die allerlei ietwat markante figuren helpt aan een fijn werkende Linux bak.
Het basis-idee is een reality-video. Net zoiets als die serie over veearts Dr. Pol, die de een na de andere zwangere koe weer op de been helpt en tussendoor een overreden hond weer op de poten zet. Gewoon leuk ontspannen kijkwerk. Inplaats van zwangere koeien dan kreupele computers en weigerende printers. En inplaats van die Dr. Pol bijvoorbeeld een soort Harrie Steun. Ook een aardige man, beetje zonderling , maar doodgoed en een absolute pesthekel aan W*, maar dat zal hij nooit bekennen.

Een idee is leuk. Ik barst altijd van ideeën. Gek wordt je ervan. Maar het uitvoeren is heel wat anders, het uiteindelijk echt op de plank hebben liggen. Enne, wees reëel, als ik niet verder kwam dan dat ene foldertje, een video is nog heel veel meer werk.

Ik ga het toch proberen voor te stellen op de filmclub. Nee heb je, ja kun je krijgen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline hclabbers

• Lid
« Reactie #516 Gepost op: 2015/12/16, 21:02:22 »
Dag JVecht, Film maken? Prima, goed idee, wel veel werk. Wellicht zou ook een aanpak kunnen zijn; vraaggesprekjes met ervaren en minder ervaren gebruikers van Ubuntu (en afgeleiden). Weergave van ervaringen  (ook kritische dus). Ik denk dat behalve de relatieve onbekendheid ook de onzekerheid een probleem is; Waarom zou ik het risico nemen? Straks doet mijn computer het niet meer? Help!
Luchtige, eerlijke, duidelijke en educatieve gesprekjes op video, verspreid via een eigen Forum- Youtubekanaal, daardoor deelbaar via sociale media kan volgens mij daadwerkelijk bijdragen aan verspreiding.
Zelf zijn we van plan om, vanuit de zorgboerderij die we runnen, afgedankte laptops te installeren met afgeleiden. Daarna gaan we ze doorgeven aan mensen die weinig geld hebben voor aanschaf. Groetjes en succes met de filmplannen.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

« Reactie #517 Gepost op: 2015/12/21, 13:13:17 »
Zelf heb ik LinuxMint ->VirtualBox->Windows10.
Internetten en Mail via Linux en in Windows het netwerk uitgeschakeld.
Alle data in een afzonderlijke partitie, die zowel vanuit Windows als vanuit LinuxMint benaderbaar is.
Zo houd ik virussen buiten mijn systeem en wordt Windows dus niet besmet.

Nu vraag ik men af: Stel je draait het om, dus:
De gebruiker heeft Windows met de angst voor virussen. Als je nu Windows zo inricht
Booten met Windows waarin (gratis) VirtualBox en daar binnen de een of andere (gratis) Linux of Ubuntu voor het Internetten en Mail.
En ook hier in Windows het netwerk uitgeschakeld en de data in een afzonderlijke partitie
Zou je dan ook de zekerheid hebben dat Windows virusvrij blijft?
Als dat zo is, kun je Windows gebruikers misschien op die manier verleiden tot een eerste Ubuntu-gebruik (met Linux als een gratis virusscanner).
(De mogelijkheid bestaat natuurlijk nog wel dat Windows wordt besmet via door Ubuntu van Internet gehaalde besmette data of programmaatjes, die door Windows uit de data-partitie worden gehaald).

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #518 Gepost op: 2015/12/21, 13:32:29 »
Of nog makkelijker: Windows installeren in GNOME Boxes. Is een makkelijker programma voor beginnende gebruikers maar draait Windows net zo goed (en het is ook iets lichter, dus voor minder krachtige computers ook geschikt) :)

Inderdaad lijkt me dat een prima oplossing, Windows virtualiseren voor nieuwe gebruikers :)

Offline markba

• Lid
« Reactie #519 Gepost op: 2015/12/21, 13:40:29 »
En ook hier in Windows het netwerk uitgeschakeld en de data in een afzonderlijke partitie
Als je op de host (in dit geval: Windows) het netwerk/internet uitschakelt, dan kun je met de client (in dit geval: Linux) ook niet (meer) op internet. Omgekeerd kan het wel natuurlijk.

« Reactie #520 Gepost op: 2015/12/21, 23:24:42 »
Als je op de host (in dit geval: Windows) het netwerk/internet uitschakelt, dan kun je met de client (in dit geval: Linux) ook niet (meer) op internet. Omgekeerd kan het wel natuurlijk.
Jammer. Je kunt dus niet in Windows een Linux installeren die wel gebruik maakt van het netwerk, als in Windows het netwerk is geblokkeerd. Begrijp ik dat goed?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #521 Gepost op: 2015/12/22, 00:10:56 »
Voor mij blijft het toch bij "persoonlijke marketing". Ik ben indertijd van Windows XP zonder enig probleem overgegaan naar Xubuntu. Ik ben 65, dus ook voor ouderen moet het geen enkele belemmering zijn om over te stappen. Ik heb in mijn omgeving nu drie 65+ ers met succes naar Linux omgeturnd; ben met hen begonnen met Zorin en Linux Mint (vanwege vermeend gehecht zijn aan Windows uiterlijk), maar dat beviel niet. Uiteindelijk is het Xubuntu geworden. Ik promoot Linux in mijn omgeving en op sociaal media wanneer dat te pas komt.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #522 Gepost op: 2015/12/22, 07:27:35 »
Hoi Wally,

Ergens klopt dat. Marketing cursussen zeggen over de juiste aanpak:
  • zorg voor een goede "klik" met je klant
  • verkoop eerst jezelf
  • dan je product
  • en als laatste pas je bedrijf
Leuk om te horen dat je als 65+ zo bezig bent! Grandioos.

Xubuntu is trouwens ook mijn grote favoriet. Ik vind wel dat de andere mogelijkheden, inclusief MINT, eveneens de moeite waard zijn. Het is een kwestie van smaak.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #523 Gepost op: 2015/12/22, 10:16:08 »
Uiteindelijk is het Xubuntu geworden.
Xubuntu is trouwens ook mijn grote favoriet.
Ja, voor ex-XP gebruikers vind ik ook Xubuntu de mooiste oplossing.
Omdat ik zelf na Gnome-2 niet kon wennen aan Gnome-3 en Unity, ben ik ook bij Xubuntu terecht gekomen, zelfs op mijn bloedsnelle laptop (de bovenste hieronder).
Het voordeel van een installatie die je zelf ook gebruikt, is dat bij problemen dit meestal via de telefoon is op te lossen.

Wanneer ik een installatie doe bij iemand die twijfelt, dan neem ik een paar USB-sticks en DVD's mee, om een aantal versies te laten zien.
Wel vertel  ik daarbij, dat ik een Xubuntu gebruiker ben en problemen mogelijk niet direct kan oplossen in andere versies.
Tot slot: het blijft een kwestie van smaak en gewenning.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

• Lid
« Reactie #524 Gepost op: 2015/12/22, 10:21:04 »
Jammer. Je kunt dus niet in Windows een Linux installeren die wel gebruik maakt van het netwerk, als in Windows het netwerk is geblokkeerd. Begrijp ik dat goed?
Het OS in de virtuele sessie heeft zelf geen netwerkpoort (want alles is immers virtueel), maar maakt gebruikt van de fysieke netwerkpoort op de host om netwerkverbinding te maken. Als deze poort er niet is (of geblokkeerd wordt), kan de virtuele sessie ook niets qua netwerk.