Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?  (gelezen 14965 keer)

Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #25 Gepost op: 2007/09/04, 12:55:48 »
SPSS is inmiddels te koop als linuxversie in de VS.

http://www.spss.com/stores/1/Software_HigherEducation_C91.cfm

beetje duur, dat wel...

Misschien zijn er meer mensen te interesseren en zou het mogelijk kunnen zijn om SPSS en de kosten te delen.. ? Stel dat er zo'n tien mensen mee zouden doen, dan is het zelfs voor ons studenten wel op te hoesten.

« Reactie #26 Gepost op: 2007/09/04, 12:59:32 »
ps.
ik heb spss 11.5 werkende onder Xubuntu, maar de grafische functies werken niet. Dus alleen numerieke analyses, output in tabellen enz. werken. Grafieken enz. daar loopt ie op vast. Ik gebruik daarvoor Crossover Office.

« Reactie #27 Gepost op: 2007/09/04, 13:03:51 »
Wellicht gaat SPSS 16.0 voor linux ook aangeboden worden via slim.nl of surfspot.nl.

schoappied

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/09/04, 17:44:05 »
Citaat van: tommie74
Wellicht gaat SPSS 16.0 voor linux ook aangeboden worden via slim.nl of surfspot.nl.
Dank voor het meedenken tommie!

Ja normaal gesproken via surfspot.nl, maar dan moet jouw hogeschool of uni wel een licentie hebben voor dat product, slechts dan kan je als student de versie voor een gereduceerde prijs krijgen.... En laat de uni nou net die licentie niet aanschaffen...

Als een andere hogeschool en/of universiteit dit wel doet, dan lees ik het heel graag, wellicht dat we dan via via wat kunnen regelen.

saskia

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2007/09/21, 18:56:54 »
Hallo,
Zijn er ondertussen al nieuwe ontwikkelingen?
Ik heb net geprobeerd SPSS (Version 11.01) met behulp van Wine te installeren. Uiteindelijk is het dan wel gelukt, maar nu zijn alle letters (van de menu's etc.) vervormd (het zijn vreemde tekens geworden).
Kent iemand dit probleem? Bestaat er een oplossing? Of heeft iemand goede ervaring met een alternatief? (Het is voor mijn opleiding, waar ik met .sav files en plotjes moet spelen etc.)

Bedankt en grts,
Saskia

ps: Bij mijn weten heb ik de laatste versie van Wine (automatische updates)

schoappied

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/09/21, 19:07:27 »
Citaat van: saskia
Hallo,
Ik heb net geprobeerd SPSS (Version 11.01) met behulp van Wine te installeren. Uiteindelijk is het dan wel gelukt, maar nu zijn alle letters (van de menu's etc.) vervormd (het zijn vreemde tekens geworden).
Kent iemand dit probleem? Bestaat er een oplossing? Of heeft iemand goede ervaring met een alternatief? (Het is voor mijn opleiding, waar ik met .sav files en plotjes moet spelen etc.)

Bedankt en grts,
Saskia

Er komt dus een versie uit voor Linux ergens in de komende maanden...

Ik zal SPSS 13 nog eens proberen met de nieuwe wine...

Een alternatief is wellicht R-project http://www.r-project.org/ maar helemaal vervangen doet het spss wellicht niet en het vraagt wel wat tijd om er mee te leren werken.

Wil je het ons laten weten als je verder bent?

!EDIT: Ik heb nu spss 13 via wine erop gekregen, maar zou niet weten hoe ik het nu moest starten. Jij bent al aardig ver gekomen, kun je me helpen?

schoappied

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2007/09/21, 19:50:01 »
Citaat van: schoappied
Citaat van: saskia
Hallo,

Bedankt en grts,
Saskia

Er komt dus een versie uit voor Linux ergens in de komende maanden...

Ik zal SPSS 13 nog eens proberen met de nieuwe wine...

Een alternatief is wellicht R-project http://www.r-project.org/ maar helemaal vervangen doet het spss wellicht niet en het vraagt wel wat tijd om er mee te leren werken.

Wil je het ons laten weten als je verder bent?

!EDIT: Ik heb nu spss 13 via wine erop gekregen, maar zou niet weten hoe ik het nu moest starten. Jij bent al aardig ver gekomen, kun je me helpen?
Even onder de aandacht brengen!
Ik heb SPSS geinstalleerd via wine, maar hoe start je een programma op via wine?

Offline Dirk Tas

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2007/09/21, 21:06:47 »
In dit topic [http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14454] wordt een programma gestart via snelkoppeling, het toont dus ook hoe je een programma via wine start.
Ubuntu User #14670

schoappied

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2007/09/21, 21:19:46 »
Potjandorie... hij draait :) :)

Ff afwachten nog of die het echt doet....

edit: de eerste x opstarten feilloos maar nu geeft ie problemen :(

« Reactie #34 Gepost op: 2007/09/21, 22:29:03 »
De Open Universiteit krijgt ergens in november een licentie voor SPSS 16.0 via SLIM.nl. Misschien dat deze licentie ook geld voor SPSS 16.0 voor Linux.

schoappied

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2007/09/21, 23:00:21 »
De Open Universiteit krijgt ergens in november een licentie voor SPSS 16.0 via SLIM.nl. Misschien dat deze licentie ook geld voor SPSS 16.0 voor Linux.
Heb jij toegang tot SLIM.nl?

Wellicht kun je de OU mailen?

« Reactie #36 Gepost op: 2007/09/21, 23:05:46 »
Ik heb de OU gemailed met de vraag of SPSS 16.0 voor Linux beschikbaar gesteld zal worden. Als antwoord kreeg ik dat men niet wist dat SPSS 16.0 ook voor Linux was, maar dat SPSS 16.0 voor studenten en medewerkers in november beschikbaar komt. Ik weet dus niet of deze licentie ook voor Linux geldig is.

Citaat
Beste Thomas,

Voor mij is je vraag nieuw. Tot nog toe wist ik alleen dat versie 16 op
Windows Vista kon draaien. Helaas komt deze versie pas in november (!)
voor ons en onze studenten - via SURF, vandaar die gigantisch grote
korting op dat pakket - beschikbaar. Dus je moet nog even wachten.
Groet

saskia

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2007/09/22, 02:29:19 »
Ik heb SPSS geinstalleerd via wine, maar hoe start je een programma op via wine?
Vast offtopic hier, maar hoewel alles ook via 'n terminal kan, vind ik "winefile" prettig om door alle files browsen. Windows EXEcutables zijn altijd makkelijk te herkennen en daarna is 't n kwestie van in t rond klikken..

Ik ben het nu aan het bekijken, maar mn eerste indruk is dat het wellicht niet echt helemaal geschikt is (nb: mijn (verplichte) korte termijn doel is dingetjes-in-spss-leren-doen), en ook niet super gebruiksvriendelijk.. (hoewel dat nog wel te overkomen is)

nouja, laten we op een betere oplossing hopen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2007/09/22, 16:25:28 »
Citaat
schoappied wrote:

Onderschat R niet! Zoals je mogelijk weet is dit een open source "dialect" van S. Door statistici worden deze moderne statistische tools als top notch ervaren vergeleken met de "oude" systemen zoals SPSS en SAS die nog uit het mainframe tijdperk dateren. Ook het gemak om spiksplinternieuwe statistische technieken in S (of R) te implementeren is hier een factor.

R start met de commandolijn, wat natuurlijk minder toegankelijk is dan een grafische interface. Echter, van zodra je wat meer moet doen dan een variantieanalyse moet je bij gelijk welk statistisch pakket op een bepaald ogenblik naar de commandolijn, wil je efficiënt blijven werken. Er bestaat het pakket Rcommander, dat toelaat op grafische manier commando's te construeren. Doet een beetje denken aan SPSS onder DOS (wie heeft daar ooit mee gewerkt?)

schoappied

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2007/12/05, 20:59:40 »
Is iemand al in het bezit van spss 16.0 for linux? Het lijkt er echt op dat de uni geen licentie aan gaat schaffen....

Zit er iemand op een hogeschool of uni waar wel een licentie voor spss for linux wordt verschaft?

« Reactie #40 Gepost op: 2008/02/14, 19:47:22 »
Ik draai op dit moment SPSS in VirtualBox, loopt supergoed. Dit op een laptop van 1 Gigaherz pentium mobile met 512 mb geheugen. De Virtual Machine heeft een geheugen van 160 mb, en daar loopt windows 2000 prima onder.

Windows 2000 geïnstalleerd in VirtualBox, basic, zonder onnodige dingen. Geen netwerkverbinding aangemaakt in VB dus, geen toegang tot het internet, dus ook die 66 updates niet nodig. Zonder die updates is windows2000 supersnel en gebruikt ie erg weinig geheugen. Loopt volgens mij sneller in VirtualBox zonder de updates, dan een dual boot met updates. Via een gesharede folder met linux kan je gemakkelijk exporteren vanuit SPSS. Je kan natuurlijk ook meteen word installeren, heb ik in ieder geval wel gedaan omdat de universiteit eist dat ik verslagen in word format inlever. Ik geloof dat mijn dual-boot binnenkort tot het verleden behoort!

Offline panzervos

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2008/02/16, 18:04:50 »
Met OpenOffice.org Writer kun je je verslag toch ook opslaan als Microsoft Word 97/2000/XP (.doc)?
Zo hoef je geen Word aan te schaffen.

schoappied

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2008/02/16, 22:36:38 »
Ik draai op dit moment SPSS in VirtualBox, loopt supergoed. Dit op een laptop van 1 Gigaherz pentium mobile met 512 mb geheugen. De Virtual Machine heeft een geheugen van 160 mb, en daar loopt windows 2000 prima onder.

Windows 2000 geïnstalleerd in VirtualBox, basic, zonder onnodige dingen. Geen netwerkverbinding aangemaakt in VB dus, geen toegang tot het internet, dus ook die 66 updates niet nodig. Zonder die updates is windows2000 supersnel en gebruikt ie erg weinig geheugen. Loopt volgens mij sneller in VirtualBox zonder de updates, dan een dual boot met updates. Via een gesharede folder met linux kan je gemakkelijk exporteren vanuit SPSS. Je kan natuurlijk ook meteen word installeren, heb ik in ieder geval wel gedaan omdat de universiteit eist dat ik verslagen in word format inlever. Ik geloof dat mijn dual-boot binnenkort tot het verleden behoort!
Nog geen spss 16 voor linux via de OU?

goede tip, had virtualbox al eens geprobeert, maar toen was het wat traag allemaal en het werkt niet echt bij mij.

Nu heb ik het nog eens geinstalleerd en het lijkt hoopvol.

Ik heb een geripte (nlite) versie van XP, heb mn prullemand op 2% en de hoeveelheid beschikbaar voor systeemherstel op 'laag', geen wallpaper en ik gebruik fluxbox op linux...
Zo hoop ik efficient met de CPU om te gaan....

edit: voor een goede ervaring met vbox heb je eigenlijk wel min. 1 gig RAM nodig heh?

schoappied

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2008/02/29, 11:17:06 »

Wordt win2000 of WMe nog ondersteunt door Microsoft? Weet iemand dat?

schoappied

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2008/05/08, 10:49:12 »
hoewel we hard bezig zijn R onder de knie te krijgen, zie offtopic, is het altijd handig om nog SPSS bij de hand te hebben, zeker in het begin.

Is er al iemand die SPSS for linux kan krijgen via een licentie?

« Reactie #45 Gepost op: 2008/07/29, 10:17:57 »
En is er al iemand die SPSS voor linux kan krijgen via de universiteit of hogeschool?

« Reactie #46 Gepost op: 2008/07/29, 14:31:52 »
Je kan een probeer versie (werkt tijdelijk zonder authorizatiecode) van de SPSS site downloaden. Ik heb op een forum gelezen dat de linux versie gewoon werkt als je de authorizatiecode van een windows versie gebruikt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik op het moment geen authorizatiecode heb.

Hier kan je wellicht wat meer info vinden:
http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=724613&page=4

Jean_

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2008/07/30, 08:57:09 »
Op je vraag hoe iets in wine te draaien: Je start dan ook 'gewoon' de setup.exe van zo'n programma op. Je ubuntu ziet dat het een .exe is en wine wordt gestart om de boel te installeren.
Als het eenmaal geinstalleerd is, en er dus een map met de bestanden van spss bestaat, net zoals in windows, start je dus het daar geinstalleerde programma, in jouw geval zoiets als spss.exe.
In kde wordt ook meestal een entry in het k-menu gezet voor je prog.
Succes.

Offline yozdje

• Lid
Re: Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #48 Gepost op: 2010/11/01, 16:57:52 »
Op je vraag hoe iets in wine te draaien: Je start dan ook 'gewoon' de setup.exe van zo'n programma op. Je ubuntu ziet dat het een .exe is en wine wordt gestart om de boel te installeren.
Als het eenmaal geinstalleerd is, en er dus een map met de bestanden van spss bestaat, net zoals in windows, start je dus het daar geinstalleerde programma, in jouw geval zoiets als spss.exe.
In kde wordt ook meestal een entry in het k-menu gezet voor je prog.
Succes.

Installeren van SPSS in Wine is mij gelukt. Als ik vervolgens SPSS wil opstarten, krijg ik een error over Java vm ofzo. Daarom via Wine, Java geinstalleerd (Windows versie). Daarna SPSS nog een keer gestart en toen zag ik wel het beginscherm, maar daarna niks meer.

Is iemand het al gelukt? Ik heb trouwens Ubuntu 10.10 en SPSS 17. O ja en excuses voor de bump!

Re: Hoe krijg ik SPSS draaiende op LINUX?
« Reactie #49 Gepost op: 2010/11/01, 19:24:31 »
Ik heb nog wel een image van SPSS 16 voor linux. Die werkte bij mij in 8.04. Of die in 10.04 nog werkt zonder probs weet ik niet. Je hebt er wel een geldige authorizatie code voor nodig.