Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17 Cinnamon en Mate: een korte bespreking van de definitieve versies  (gelezen 15093 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mod edit: En ook dit hoeft niet. Meld het gewoon en laat het daar bij. Dat is al genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/03, 19:34:06 door TopGear »

Mint lijkt me eerder aangewezen voor mensen die niet wensen te verbeteren, noch te willen

durven.

Daar ben ik het (voorzichtig) mee eens.

Nee, ik kan me daar niet in vinden. Dat zal voor de één wellicht gelden, maar zeker niet voor iedereen. Het is niet altijd een kwestie van "niet durven of niet willen verbeteren". Het ligt 'm (in mijn geval) meer in het gegeven dat ik me niet (meer) thuis voel op de standaard Ubuntu. Ik kan met de meeste desktopomgevingen uitstekend uit de voeten (Gnome 3 vind ik bijvoorbeeld erg mooi en best lekker werken, behoudens dan die té verstopte settings), maar Unity "voelt" voor mij niet lekker aan in het gebruik. Het heeft zijn handigheidjes, het concept is zeker weldoordacht en ziet het er helemaal niet onaardig uit. Is het dan toch slecht? Nee, zeker niet! Het is alleen niet "my-cup-of-tea".

Hetzelfde met Enlightenment: het mag er geinig uitzien (ik heb zelfs een tijdje op een hele oude machine MacPup gedraaid!), maar als ik ermee werk voel ik me er niet bij thuis. Het is dus - en laat ik even voor mezelf spreken - meer een gevoelskwestie en een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Dat geldt dus ook voor besturingssystemen, werkomgevingen, browservoorkeur, etc. etc.

Resumé: de beslissing om voor iets anders te kiezen geeft niet persé een waardeoordeel aan het één of het ander. Het is simpelweg: You like it or you don't. En van Mint zet ik nu eenmaal lekkerdere thee! ;)

De reden waarom ik zélf sinds Ubuntu 11.04 ben overgestapt op Linux Mint is omdat ik vind dat het Mint-team de te varen koers heel erg doordacht doet. Ze vinden een optimale gebruikerservaring van hun gebruikers erg belangrijk. And that shows! Dat Cinnamon een "Windows-like" gebruikerservaring heeft is voor een heleboel mensen een groot pluspunt. Voor mij gaf dat niet persé de uiteindelijke doorslag, want ik was voorheen, tot en met Ubuntu 10.10 (Maverick Meerkat) een verstokte Gnome 2 gebruiker. En dat lijkt dus zeker niet op de "traditionele" desktop die Windows-gebruikers gewend zijn.

Een desktopomgeving moet voor JOU werken en goed aanvoelen. Bij de één is dat Xfce, voor de ander is dat Openbox of LXDE, en voor de ander is dat Unity, KDE, Mate, Cinnamon of Gnome 3. Voordat ik Petra installeerde op mijn hoofdlaptop draaide ik Mate. Helaas vertoonde dat toen redelijk veel (onoplosbare) kuren. Toen ik vervolgens Petra met Cinnamon erop knalde waren alle problemen in één keer verdwenen. En toen was ik verkocht! :)

Is Mint beter dan Ubuntu? Technisch gesproken: nee! Beide zijn even goed (want dezelfde basis en repositories). Gevoelsmatig: da's een kwestie van voorkeur en smaak. Maar allebei hebben een wezenlijke bijdrage geleverd aan de Linux-wereld. De één doet het op een andere manier dan de andere. ;)

Wees gezegend dat je Linux gebruikt en dat je ZELF kunt kiezen wát je gebruikt en hóe je het gebruikt. Bij andere besturingssystemen is dat toch écht een ander verhaal en zit je vast aan hetgeen je voorgeschoteld krijgt. Alsof je elke dag zuurkool eten lekker moet vinden. Zoiets...  :P
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 11:30:20 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline TopGear

• Forumteam
Uitgevogeld hoe ik berichten terug kon zetten en dat ook gedaan. Femke, je berichten zijn er weer dus.

Offline RikRik

• Lid
Er zijn maar bar weinig reviews te vinden over Linux Mint 17; of ben ik te ongeduldig?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Er zijn maar bar weinig reviews te vinden over Linux Mint 17; of ben ik te ongeduldig?
Komt nog wel, denk ik.... Mint 17 Cinnamon is immers ideaal als alternatief voor Windows 8.1, op moderne computers. De gemiddelde gebruiker van Windows 8.1 slaakt een zucht van verlichting als hij z'n computer weer "normaal" kan gebruiken.  =D

Ik draai nu al weken lang Mint 17 Cinnamon op m'n proefbak, en ik moet de eerste echte fout nog tegenkomen. De combinatie van de inspanningen van de Ubuntu-ontwikkelaars en de Mint-ontwikkelaars heeft iets bijzonder moois opgeleverd.

Ik draai nu al weken lang Mint 17 Cinnamon op m'n proefbak, en ik moet de eerste echte fout nog tegenkomen. De combinatie van de inspanningen van de Ubuntu-ontwikkelaars en de Mint-ontwikkelaars heeft iets bijzonder moois opgeleverd.
De lat wordt bij elke release steeds hoger gelegd. Je voelt gewoon de kwaliteit in gebruik en beleving. Worden we straks niet té verwend? Ha ha....  :laugh:

Komt langzaam op gang (LM 17 is ook nog maar net uit...)
http://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

Ik denk dat Mint 17 (Qiana) binnenkort gereviewed wordt op Distrowatch. Wellicht komende maandag al? Of dien een verzoek in bij Distrowatch voor een review. Dat kan, wist je dat?

Of maak er zelf eentje!!  ;)
Ik denk dat Mint 17 (Qiana) binnenkort gereviewed wordt op Distrowatch. Wellicht komende maandag al? Of dien een verzoek in bij Distrowatch voor een review. Dat kan, wist je dat?
Ja, dat kan ook! Dus RikRik: be our guest!  :P

Offline midas

• Lid
D'r staan er al minstens 4 op Distrowatch:

http://distrowatch.com/

Kijk maar naar 'Laatste Recencies'  :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline lord42

• Lid
Ik heb ook Cinnamon 17 en het is een mooie distributie maar ik heb wel problemen met mijn nvidia kaart nvidia-331 bevriest regelmatig en is toch wel minder, trouwens met Ubuntu 14.04 had ik dat probleem ook. Is daar een oplossing voor?

Offline RikRik

• Lid
Of maak er zelf eentje!!  ;)
Ja, dat kan ook! Dus RikRik: be our guest!  :P
Ik ben een recensist die Mint bekijkt met een roze bril , veel te enthousiast over Mint 17  =D
Ik ben juist benieuwd naar de kritische noot.
@Midas, de recensies op distrowatch had ik inderdaad nog niet gelezen, bedankt voor de tip 
@Lord42 had je de standaard xserver-xorg-video-nouveau  ook geprobeerd? Mijn nvidia kaart werkt met deze driver als een speer in Mint. En je kan ook nvidia 304 proberen..

Offline Zeha

• Lid
Als eenvoudige gebruiker: Ik heb na de positieve recensies van Pjotr deze week Linux Mint 17 Cinnamon geinstalleerd naast Windows 8.1 op een recente laptop. Het is na een jaartje gebruik van Ubuntu werkelijk een feestje: snel, een prachtige vormgeving, overzichtelijk en inzichtelijk.

Offline RikRik

• Lid
D'r staan er al minstens 4 op Distrowatch:

http://distrowatch.com/

Kijk maar naar 'Laatste Recencies'  :)
Gelezen en ik ben het eens: I cannot see why I should not recommend it!  :D Mooie review !
http://www.hecticgeek.com/2014/06/linux-mint-17-cinnamon-review/

Citaat
. Users can now uninstall installed applications through the start-menu by selecting and right-clicking on an application icon.
Haha, nou, mag je aanwijzen waar dat zit! Ik heb dat in ieder geval niet!!

Wel goed gekeken Femke?
In mijn versie van Mint 17 Cinnamon (die ik opnieuw heb geïnstalleerd nadat de definitieve versie vrij was gegeven ) wijs ik bijvoorbeeld Menu>Kantoor>Libre Office aan. Druk ik dan op de rechtermuisknop, dan krijg ik als een mogelijke keuze Deïnstalleren.
Iets wat je niet iedere dag gebruikt, dat geef ik toe, maar wel een stuk eenvoudiger als de weg via Softwarebeheer of Synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/07, 11:11:47 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline RikRik

• Lid
Citaat
. Users can now uninstall installed applications through the start-menu by selecting and right-clicking on an application icon.
Haha, nou, mag je aanwijzen waar dat zit! Ik heb dat in ieder geval niet!!

Citaat
. On Nemo’s side bar there is a new menu entry called ‘Recent’ which once clicked displays the users recently opened files & folders.
Die heb ik ook niet.
Ik heb optie, net als Old man, wel.

Was zeker nog niet wakker
Ach, ik begrijp dat wel Femke. 't Is vrijdagavond, je gaat stappen, je bent jong en je drinkt wat... :rolleyes: :rolleyes:
Maar het wordt onverbiddelijk weer morgen.. :evil: :evil:
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Citaat
[ On Nemo’s side bar there is a new menu entry called ‘Recent’ which once clicked displays the users recently opened files & folders.
Die heb ik ook niet.
Nog wakker Femke?
Kies Nemo (Bestanden) uit het Menu
Zorg met F9 dat de donkere zijbalk links wordt getoond
En wat zien we daar? Na de mapnamen? Een optie Onlangs gebruikt.
Bij jou ook?