Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???  (gelezen 13817 keer)

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #50 Gepost op: 2014/05/11, 21:31:51 »
En dan koop je een nieuwe laptop met Windows 8.
Wat ga je daar mee doen dan? Of neem je eendualboot?

Let erop dat het fenomeen eurfi je kopzorgen gaat geven. ;)
Lees het maar eens in mijn artikel wat ik geschreven heb voor Helpmij (doe ik maandelijks)

Je kan het hier vinden http://steunpunt-almere.nl/artikelen/ en dan februari 2014.
Artikel heet Appeltje eitje......of toch niet?

Citaat
In leylijnen, aardstralen, (klop)geesten en ander gespuis geloof ik niet in.
aardstralen zijn zo gek nog niet hoor! Maar dat er iets is aan je hele bedrading in je huis, dat is wel duidelijk en misschien nog gevaarlijk ook!
Ik heb ook meerdere voorbeelden hier in huis welke in principe niets met het lichtnet te maken hebben:

Zo is in heel het huis het gebruik van een mobiele telefoon amper tot niet mogelijk, amper signaal en de accu gaat wel heel erg snel leeg, soms binnen een uurtje.
En ik heb ergens een ledlampje op batterijen in de vorm van een hartje, hoewel het aan/uit knopje niks lijkt te mankeren, gebeurt het soms dat dit lichtje spontaan gaat knipperen. En zo gebeuren er wel meer rare dingen hier waarvan ik soms denk dat het haast kan geen toeval meer zijn, maar het wellicht wel gewoon toeval is.

« Reactie #51 Gepost op: 2014/05/11, 21:35:40 »
Behalve als je toevallig een Acer Aspire 5560G notebook hebt, daar kan UEFI absoluut niet uitgeschakeld worden.

Er zou eigenlijk een lijst moeten komen hier van laptop modellen waarvan je het UEFI kan uitschakelen.
Nog beter, een lijst van moderne laptops waarop Ubuntu 14.04 volledig probleemloos draait.(in dat geval kan dus het UEFI uitgeschakeld worden, anders kun je er nooit Ubuntu op booten.)

« Reactie #52 Gepost op: 2014/05/11, 22:19:54 »
Sowieso alle Lenovo-modellen met UEFI hebben de mogelijkheid om UEFI uit te schakelen. De Sony Vaio Tap 20 all-in-one PC ook. Chromebooks (ja, kan je ook Ubuntu op zetten) hebben geen UEFI maar wel een open source Linux-BIOS.
Kijk, daar heb je al een mooi beginnetje van de lijst :)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2014/05/12, 02:00:08 »
Als je bedenkt dat UEFI absoluut geen enkel malwareprobleem voorkomt (hoeveel bootvirusinfecties zouden er voorgekomen zijn de laatste tien jaar?) en Microsoft niettemin de hardwarefabrikanten bijna gechanteerd heeft om die "beveiligingstechnologie" te voorzien terwijl ondanks alle beloften Ubuntu, Debian en andere Linuxen er genoeg problemen mee hebben die een gewone gebruiker effectief zullen verhinderen van het ooit geïnstalleerd te krijgen, wat denken wij dan dat het motief van Microsoft in werkelijkheid geweest zou zijn? Juist ja.

« Reactie #54 Gepost op: 2014/05/12, 09:24:10 »

Afgelopen middag zette ik een 720p mp4 bestand op en spontaan bevroor het geheel en bleef het geluid hangen(net als een cd die door een beschadiging blijft hangen)... een harde reset + een keer in veilige modus opstarten en daarna startte de boel weer op.
Onder Ubuntu wordt het geheel een stuk warmer en ook sneller warmer, dit verklaard waarom kernel panic meldingen zo vaak onder Ubuntu voorkwamen.

Dat warm worden heeft niets te maken met een laptop vol met stof neem ik aan ?

Citaat
Het feit dat mobiele telefoons hier amper signaal oppakken en de accu ook in een recordtijd leeg raakt doet mij denken dat hier iets heel vreemds aan de hand is, zoals ik al eerder zei: Het lijkt hier af en toe net een spookhuis.
Echter ben ik vrij sceptisch en denk dat alle apparatuur ten samen hier een bepaald spanningsveld opwekken. In leylijnen, aardstralen, (klop)geesten en ander gespuis geloof ik niet in.

Woon je vlakbij een hoogspannings mast ?
Woon je in lijn van een straal zender of andere gsm mast ?

En aardstralen en andere electromagnetische natuur krachten bestaan wel degelijk en daar kan je goed last van hebben.
Ook gassen zoals radion die uit de grond komen en zich ophopen onder het huis waardoor deze ruimte altijd goed geventileerd moet blijven.
Heeft nix te maken met spoken of boven natuurlijk, tis gewoon de allerdag natuur waar je in leeft.  =D

Als het werkelijk uit de grond komt zou je nog wat kippengaas kunnen uitrollen in de kruipruimte en dit goed aan de aarde hangen.

Woon je in lijn met een straalzender zou ik het huis te koop zetten en lekker weg gaan, tis bijzonder ongezond om aldoor in dit soort straling te zitten.
Dit nog naast al de ongemakken die je nu al ervaart.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #55 Gepost op: 2014/05/12, 11:38:54 »
Als je bedenkt dat UEFI absoluut geen enkel malwareprobleem voorkomt (hoeveel bootvirusinfecties zouden er voorgekomen zijn de laatste tien jaar?) en Microsoft niettemin de hardwarefabrikanten bijna gechanteerd heeft om die "beveiligingstechnologie" te voorzien terwijl ondanks alle beloften Ubuntu, Debian en andere Linuxen er genoeg problemen mee hebben die een gewone gebruiker effectief zullen verhinderen van het ooit geïnstalleerd te krijgen, wat denken wij dan dat het motief van Microsoft in werkelijkheid geweest zou zijn? Juist ja.

Hoeveel er voorgekomen zijn? Het is niet alleen kwestie van "we plakken er een pleister op". Ooit gehoord van "voorkomen is beter dan genezen"? Bedenk je wel even dat hackers en kwaadwillenden steeds geraffineerder worden. Ik zeg niet dat ik UEFI fijn vind, maar ik kan het vanuit een technologisch oogpunt wel begrijpen. In ieder geval het idee dan.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #56 Gepost op: 2014/05/12, 12:08:37 »
maar ik kan het vanuit een technologisch oogpunt wel begrijpen. In ieder geval het idee dan.
Vroegah had een computer alleen een Boots-Trap-Loader, die gewoon de eerste track(s) van de disk las en daar de besturing aan gaf.
Voor CP/M, toen de standaard, werden 3 dingen geladen als één file:
BIOS       Het Basic Input/Output System
BDOS     Het Basic Disk Operating System
CCP        De Console Command Processor
Wanneer dit nu nog zou bestaan, dan zou een virus zich makkelijk in één van deze programma's kunnen nestelen.
Een ander nadeel was, dat de BIOS (net als nu) hardware afhankelijk was, dus je kon niet simpel even naar een andere computer lopen met andere hardware en vandaaruit opstarten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #57 Gepost op: 2014/05/12, 13:40:16 »
Aangaande het BIOS: klopt, maar daarom is er tegenwoordig Coreboot. Hoewel nog in ontwikkeling (o.a. met hulp van Google), maar het is wel een niet-hardware-afhankelijk (of in ieder geval dat is het doel) open source BIOS.

« Reactie #58 Gepost op: 2014/05/12, 15:22:02 »

Afgelopen middag zette ik een 720p mp4 bestand op en spontaan bevroor het geheel en bleef het geluid hangen(net als een cd die door een beschadiging blijft hangen)... een harde reset + een keer in veilige modus opstarten en daarna startte de boel weer op.
Onder Ubuntu wordt het geheel een stuk warmer en ook sneller warmer, dit verklaard waarom kernel panic meldingen zo vaak onder Ubuntu voorkwamen.

De laptop ziet er fysiek netjes en schoon uit, maar ik zal hem van de week eens open maken, het zou idd weleens een flinke lading stof kunnen zijn die niet vanaf de buitenkant zichtbaar is. Ik sluit het niet uit.

Citaat
Citaat
Het feit dat mobiele telefoons hier amper signaal oppakken en de accu ook in een recordtijd leeg raakt doet mij denken dat hier iets heel vreemds aan de hand is, zoals ik al eerder zei: Het lijkt hier af en toe net een spookhuis.
Echter ben ik vrij sceptisch en denk dat alle apparatuur ten samen hier een bepaald spanningsveld opwekken. In leylijnen, aardstralen, (klop)geesten en ander gespuis geloof ik niet in.

Nope, niet dat ik weet. Er staat hier op 2 km afstand wel een radarpost aan de overkant van de rivier voor de scheepvaart, maar tussen de rivier en mijn huis zit nog een bos.
Dat bos kan wel de oorzaak zijn dat de GSM ontvangst hier zo belabberd is.
Maar er zijn voor de rest geen straalzenders of GSM masten.
Wel is het zo dat de radio ontvangst hierbinnen van zowel FM als AM behoorlijk gestoord is.

Wat mij wel opviel toen ik tijdens het uitlaten van de hond buiten liep met mijn smartphone en ik ging kijken naar het aantal WiFi signalen en dat is gigantisch gestegen de laatste jaren. Het lijstje staat bomvol. Wat ik wel weet is dat in sommige gevallen bepaalde Wi-Fi routers voor veel storing kunnen zorgen in de omgeving ervan.
Het zou kunnen dat er bij de buren een foute router staat te storen.

Citaat
En aardstralen en andere electromagnetische natuur krachten bestaan wel degelijk en daar kan je goed last van hebben.
Ook gassen zoals radion die uit de grond komen en zich ophopen onder het huis waardoor deze ruimte altijd goed geventileerd moet blijven.
Heeft nix te maken met spoken of boven natuurlijk, tis gewoon de allerdag natuur waar je in leeft.  =D

Als het werkelijk uit de grond komt zou je nog wat kippengaas kunnen uitrollen in de kruipruimte en dit goed aan de aarde hangen.

Het zou heel goed kunnen wat je zegt. Een natuurlijk elektromagnetisch spanningsveld, dat wil ik nog wel aannemen, ik woon vrij dicht bij een grote rivier(de Oude Maas), zou heel goed kunnen en het zou de enorme vruchtbaarheid in de achtertuin ook wel kunnen verklaren, alles groeit als kool en de fruit bomen en planten zijn zeer productief.
Ook is het een zeer groene omgeving te noemen hier. Een dergelijke vruchtbare tuin is nou niet iets wat je bij een spookhuis zou denken, dan denk je eerder van een verdorde tuin vol onkruid  =D.

Citaat
Woon je in lijn met een straalzender zou ik het huis te koop zetten en lekker weg gaan, tis bijzonder ongezond om aldoor in dit soort straling te zitten.
Daar ga ik nog niet direct van uit.
Voorlopig zoek ik de oorzaak hier in huis. Wat in geval van een krachtig natuurlijk elektromagnetisch veld wel zou kunnen is dat de hoeveelheid apparatuur in huis, ook al sluit je het nieteens aan, de werking van een soort reusachtige spoel zou kunnen genereren, hoewel.... de meeste audioapparaten zitten in een metalen behuizing wat als een kooi van Faraday fungeert en dus geen invloed zou mogen uitoefenen..

« Reactie #59 Gepost op: 2014/05/12, 15:44:40 »
Ik denk ook aan een monopoliespelletje.

(een kaart uit het illuminatie kaartspel, heel veel gebeurtenissen die in dit mysterieuze kaartspel voorkomen zijn realiteit geworden zoals 9-11, dit kaartspel is echter ouder dan die gebeurtenis)

In 25 jaar nog nooit een bootvirus opgelopen. Ik weet niet op welke sites diegene komen of welke (illegale) software diegene hebben draaien, maar dat heb ik in al die jaren Windows ellende nog nooit meegemaakt.

Tis gewoon een smerig spelletje van Macro$choft.

« Reactie #60 Gepost op: 2014/05/12, 16:01:50 »
Ook uit dat kaartspel wat in 1995 werd uitgebracht:
Een kleine selectie:

Vergeet niet dat dit kaartspel uit 1995 komt:

(9-11)

(Fukushima, wat inmiddels in de doofpot is beland ;))

Een vreemd mysterieus kaartspel uit 1995 waarbij de spelletjes van Macro$choft precies in dit plaatje passen. Dit kaartspel lijkt wel profetisch  :o :o

(ik onderzoek dergelijke samenzweringen al ruim 10 jaar ;), om dergelijke reden heb ik een ontzettende hekel aan MS gekregen en wil ik graag met Linux werken)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/12, 16:16:37 door CB Interactive »

« Reactie #61 Gepost op: 2014/05/12, 17:08:45 »
Betreft stof in een laptop. Van buitenaf is bijna niet te zien hoeveel stof er in zit. Ook bij het openmaken kan de ventilator prima schoon zijn, maar tegen de koelvinnen flink zijn opgehoopt.
Met verschillende programma's kan je de temperatuur van de processor en in de gaten houden. Hiervoor heb je het pakket lm-sensors nodig. Voor de temperatuur van de harde schijf heb je hddtemp nodig.

Betreft de draadloze verbindingen.
Is er buiten om het huis wel goed gsm bereik?
Is er binnen ook de keuze uit veel wifi netwerken?

Verder ik zie wat beweringen langs komen die volgens mij niet helemaal kloppen.
UEFI:
UEFI is ontwikkeld o.a. door Intel niet alleen door Microsoft. Echter MS heeft het wel verplicht gesteld voor nieuwe systemen met W8 en er de grootste tamtam aan gegeven.

Apparaten zijn door metalen behuizingen deels beschermd voor elektro magnetische straling, maar de on afgeschermde kabels buiten de kast niet.
Hoewel het effect per enkele draad zeer klein zou moeten zijn, maar bij bijv. een opgerolde haspel kan het weer oplopen.

« Reactie #62 Gepost op: 2014/05/12, 20:07:54 »
@CB: Dus je gelooft niet in aardstralen maar wel in illuminatie? :rolleyes:

MS heeft UEFI helemaal niet ontwikkeld. UEFI is ontwikkeld door o.a. MS, IBM (en dat is nota bene een pro-Linux-bedrijf), Intel, AMD en HP. EFI, de voorloper, was al sinds de jaren 90 in gebruik. UEFI is gewoon de opvolger en die heeft toevallig cryptografie aan boord voor secure boot, wat gebruik *kan* worden en in dit geval wordt het ook gebruikt op Windows-PC's.

En ik weet niet waar jij vandaan haalt dat Windows de boosdoener is van boot-virussen, maar boot-virussen/rootkits/malware zijn platformonafhankelijk. Zelfs als heb je BSD (een van de veiligste OS'en) op je PC, dan nog kun je een bootvirus krijgen. Dus ook met Linux kan het.
Dat het (nog) weinig voorkomt, ja dat klopt. Maar het is niet gebonden aan een OS.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/12, 20:14:37 door Vistaus »

« Reactie #63 Gepost op: 2014/05/12, 20:21:13 »
@CB: Dus je gelooft niet in aardstralen maar wel in illuminatie? :rolleyes:

MS heeft UEFI helemaal niet ontwikkeld. UEFI is ontwikkeld door o.a. MS, IBM (en dat is nota bene een pro-Linux-bedrijf), Intel, AMD en HP. EFI, de voorloper, was al sinds de jaren 90 in gebruik. UEFI is gewoon de opvolger en die heeft toevallig cryptografie aan boord voor secure boot.

En ik weet niet waar jij vandaan haalt dat Windows de boosdoener is van boot-virussen, maar boot-virussen/rootkits/malware zijn platformonafhankelijk. Zelfs als heb je BSD (een van de veiligste OS'en) op je PC, dan nog kun je een bootvirus krijgen. Dus ook met Linux kan het.
Dat het (nog) weinig voorkomt, ja dat klopt. Maar het is niet gebonden aan een OS.

Pssst.. Naja geloven ;) Ik zeg niet dat het letterlijk de illuminatie is, maar dat er bepaalde samenzweringen zijn is voor mij een feit.
Wat aardstralen betreft: Ik wil niet gelijk van het ergste uitgaan, ik zoek de oorzaak het liefst eerst in huis.
Om nog eerlijker te zijn: Ik weet dat een hoop mensen het allemaal gek vinden, vandaar dat ik me wat terughoudend opstelde ;)

Ik heb ook niet gezegd dat Windows de boosdoener van bootvirussen is, ik zei:
"In 25 jaar nog nooit een bootvirus opgelopen. Ik weet niet op welke sites diegene komen of welke (illegale) software diegene hebben draaien, maar dat heb ik in al die jaren Windows ellende nog nooit meegemaakt."
Maar hiermee suggereer ik nog niet dat Windows de oorzaak is. Ik heb wel veel met Windows gewerkt de afgelopen 25 jaar, zo doende.

« Reactie #64 Gepost op: 2014/05/13, 08:13:46 »
Ik heb zelf ook nooit een bootvirus opgelopen. Dat kan ook alleen als je tijdens het opstarten een floppy, cd/dvd of usb in je computer hebt zitten. Dat is besmel en die staat ingesteld om eerst te booten. Vroeger met Floppy's kwam het wel eens voor, maar tegenwoordig lijkt het mij uitgestorven.

Vistaus, je hebt helemaal gelijk. Ik zie dat ik nu zelf een fout in mijn uitspaak heb.  ;)
De secure boot is slechts een onderdeel van UEFI.

« Reactie #65 Gepost op: 2014/05/13, 10:25:53 »

De laptop ziet er fysiek netjes en schoon uit, maar ik zal hem van de week eens open maken, het zou idd weleens een flinke lading stof kunnen zijn die niet vanaf de buitenkant zichtbaar is. Ik sluit het niet uit.

Dat zie je ook niet aan de buitenkant omdat het aan de binnenzijde tussen de koelribben en de fan zit. Bijv zo

En wanneer de fan weggehaald is ziet het er zo uit:

Citaat
Citaat
Citaat

Nope, niet dat ik weet. Er staat hier op 2 km afstand wel een radarpost aan de overkant van de rivier voor de scheepvaart, maar tussen de rivier en mijn huis zit nog een bos.
Dat bos kan wel de oorzaak zijn dat de GSM ontvangst hier zo belabberd is.
Maar er zijn voor de rest geen straalzenders of GSM masten.
Wel is het zo dat de radio ontvangst hierbinnen van zowel FM als AM behoorlijk gestoord is.

2Km van een radar post is ver genoeg, het moet iets anders zijn anders gaat ook een led niet branden zonder voeding.
Ik ben vrij veel bezig met Tesla achtige zaken en zit toch meer te denken aan een dergelijk fenomeen.
Stel er loopt geen hoogspannings kabel onder je huis door, zou je nog filosoferen dat in het verleden een stukje meteoriet op de plek waar nu je huis staat de grond is ingeslagen, ja ik weet het tis ver gezocht maar sluit nooit iets uit.
In Tesla bewoordingen heb je "Energy from the vacuum" dit is in feite electrische energie van de natuur die in een sterke vorm kan voorkomen op bepaalde plekken.
Je kan die plekken opzoeken of aantonen door een klein neon lampje (tussen de 60 en 200 volt) met 1 kant te aarden en met de open kant beweeg je rond om de plek mee op te sporen.
Zodra het neon lampje gaat branden het je zo'n plek gevonden.
Enigste wat je dan kan doen is afschermen want je kan helaas die energie niet zomaar gebruiken.

Citaat
Wat mij wel opviel toen ik tijdens het uitlaten van de hond buiten liep met mijn smartphone en ik ging kijken naar het aantal WiFi signalen en dat is gigantisch gestegen de laatste jaren. Het lijstje staat bomvol. Wat ik wel weet is dat in sommige gevallen bepaalde Wi-Fi routers voor veel storing kunnen zorgen in de omgeving ervan.
Het zou kunnen dat er bij de buren een foute router staat te storen.

Storen kan, en energie uitstralen doen ze zeker, maar dit is veel te weinig om een pc of ander elektrisch apparaat kapot te maken of een LED te laten branden.

Citaat
Citaat

Het zou heel goed kunnen wat je zegt. Een natuurlijk elektromagnetisch spanningsveld, dat wil ik nog wel aannemen, ik woon vrij dicht bij een grote rivier(de Oude Maas), zou heel goed kunnen en het zou de enorme vruchtbaarheid in de achtertuin ook wel kunnen verklaren, alles groeit als kool en de fruit bomen en planten zijn zeer productief.
Ook is het een zeer groene omgeving te noemen hier. Een dergelijke vruchtbare tuin is nou niet iets wat je bij een spookhuis zou denken, dan denk je eerder van een verdorde tuin vol onkruid  =D.

Dus de natuur is lekker bezig daar alleen maar goed.

Citaat
Daar ga ik nog niet direct van uit.
Voorlopig zoek ik de oorzaak hier in huis. Wat in geval van een krachtig natuurlijk elektromagnetisch veld wel zou kunnen is dat de hoeveelheid apparatuur in huis, ook al sluit je het nieteens aan, de werking van een soort reusachtige spoel zou kunnen genereren, hoewel.... de meeste audioapparaten zitten in een metalen behuizing wat als een kooi van Faraday fungeert en dus geen invloed zou mogen uitoefenen..
[/quote]
Niet geaarde apparaten die in een metalen behuizing zitten stralen niet direct iets uit.
Je moet meer denken dat het hele apparaat zich oplaad tot een hoge spanning en zichzelf dan ontlaad via het stopcontact waardoor een ander apparaat weer op zijn donder krijgt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #66 Gepost op: 2014/05/15, 10:31:04 »
Volledig OT maar met al die wifi maken ze wel leuke kunst: https://www.youtube.com/watch?v=AUzkiIB4QZ8

« Reactie #67 Gepost op: 2014/05/15, 19:11:44 »
Om nog ff OT te blijven:
Wifi.... tja, schijnt nog ongezond te zijn ook. Ik zet het in mijn router alleen aan als ik het gebruik. Ik ben nou niet van het type dat ik constant met mijn smartphone zit te spelen, dus hoeft WIFI ook niet de gehele dag aan te staan.
Bovendien is het als je het niet inschakelt ook nog een stuk veiliger ook. Enne in principe ook nog iets sneller als je gewoon met een ethernetkabel internet, nooit geen gedonder met lastige wachtwoorden en gewoon een bekabeld netwerk is nog energiezuiniger ook. De data hoeft immers niet gemoduleerd te worden -> worden verzonden en ontvangen via de ether -> en gedemoduleerd te worden in de ontvanger. In Henk en Ingrid -taal: Je doet op een laptop zonder Wifi langer met een acculading als met Wifi ;)(wifi belast de accu van een smartphone ook stevig: Met Wifi ingeschakeld onderhoudt de telefoon naast Wifi ook de overige verbindingen wat extra stroom verbruikt en dus de accu eerder leeg is).
Er zitten naar mijn inziens best wel wat nadelen aan of ik moet me sterk vergissen.

EDIT: overbodige regel verwijderd.