Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!  (gelezen 31696 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #150 Gepost op: 2014/04/09, 10:21:17 »
Misschien enige nuance, zover ik het begrijp was XP gisteren nog veilig maar vandaag plotseling niet meer?
Het meeste bankverkeer is browser gerelateerd, en FF wordt ook in XP gewoon bij de tijd gehouden...

Begrijp me goed dit zou best een kans(je) voor Linux kunnen zijn, maar het e.e.a. wordt wel heel erg overtrokken vind ik =D
Onderschat het niet.... Besmetting is bijvoorbeeld ook mogelijk via dynamische advertentieblokken op onschuldige websites. Je bent sneller de klos dan je denkt.

En sommige internetmisdadigers hebben gewacht op dit ogenblik: ze hebben bewust kwaadaardige programmatuur opgespaard om hem nu pas te lanceren. Ideaal moment: het doel wordt niet meer verdedigd. Dat is scoren en blijven scoren, voor onbepaalde tijd.

Een bijgewerkte webbladeraar (Firefox, Chrome, ...) is geen adequate bescherming: dat is als een nieuwe veiligheidsgordel in een auto waarvan het koetswerk totaal doorgeroest is. Veiligheids-updates voor het onderliggende besturingssysteem zijn er niet voor niets, hoor....  :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #151 Gepost op: 2014/04/09, 10:45:38 »
Inmiddels is het echt einde oefening voor XP: wie nu nog XP gebruikt op het internet is a) dom bezig voor zichzelf (prooi voor plunderaars) en b) asociaal jegens zijn medemensen (inlijving in botnet is een reële kans).
Windows kent maandelijkse updates. De laatste update was gisteren. De situatie is feitelijk niet anders dan normaal op de 1e dag na een maandelijkse update. Vandaag nog XP gebruiken noem ik niet dom (niet dommer als voorheen ;)) noch asociaal.
Zoals bekend komen er volgende maand geen updates meer voor XP. Dus op korte termijn afscheid nemen is beter. Als je nog iets nieuws zoekt (Windows 8, linux, een tablet of bijvoorbeeld een chromebook) is mijn advies, ga niet alleen af op de eenzijdige informatie van dit forum en kies alleen voor een Ubuntu oplossing als je weet waar je aan begint.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #152 Gepost op: 2014/04/09, 10:53:48 »
Inmiddels is het echt einde oefening voor XP: wie nu nog XP gebruikt op het internet is a) dom bezig voor zichzelf (prooi voor plunderaars) en b) asociaal jegens zijn medemensen (inlijving in botnet is een reële kans).
Windows kent maandelijkse updates. De laatste update was gisteren. De situatie is feitelijk niet anders dan normaal op de 1e dag na een maandelijkse update.
Wel, want veel internetmisdadigers hebben waarschijnlijk bewust tot dit moment gewacht met het lanceren van kwaadaardige programmatuur: http://www.pcworld.com/article/2046548/windows-xps-retirement-could-spark-a-hacker-feeding-frenzy.html

Kerncitaat uit dit artikel van ruim een half jaar geleden: "Because Microsoft will stop patching XP, hackers will hold zero-days they uncover between now and April, then sell them to criminals or loose them themselves on unprotected PCs after the deadline.

"When someone discovers a very reliable, remotely executable XP vulnerability, and publishes it today, Microsoft will patch it in a few weeks," said Fossen. "But if they sit on a vulnerability, the price for it could very well double."

Citaat
Als je nog iets nieuws zoekt (Windows 8, linux, een tablet of bijvoorbeeld een chromebook) is mijn advies, ga niet alleen af op de eenzijdige informatie van dit forum en kies alleen voor een Ubuntu oplossing als je weet waar je aan begint.
Koudwatervrees. Je hebt niks te verliezen met het proberen van Linux op een ouwe XP-bak, zelfs als je niet precies weet waar je aan begint. Het kost immers niks. En als Linux je niet bevalt: die nieuwe Windows 8-computer kun je altijd nog gaan kopen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 12:02:39 door Pjotr »

« Reactie #153 Gepost op: 2014/04/09, 23:10:59 »
Misschien enige nuance, zover ik het begrijp was XP gisteren nog veilig maar vandaag plotseling niet meer?
Het meeste bankverkeer is browser gerelateerd, en FF wordt ook in XP gewoon bij de tijd gehouden...

Begrijp me goed dit zou best een kans(je) voor Linux kunnen zijn, maar het e.e.a. wordt wel heel erg overtrokken vind ik =D

Eens. Het is wel goed dat mensen van XP worden afgeholpen maar de berichtgeving was wel heel lomp. Het lijkt mij ook stug dat je INEENS bloot staat aan allemaal cyberaanvallen en de dag ervoor nog niet (alsof er toen een magisch schild omheen zat). Ik vind het meer vergelijkbaar met de houdbaarheidsdatum van etenswaren. Die beschimmelen ook niet opeens om 0:01, maar op termijn moet je ze toch echt weggooien :P

FrSu

• Gast
« Reactie #154 Gepost op: 2014/04/10, 09:26:54 »
Als ik de media zo lees verdient Microsoft weer een bak geld met dit verhaal.

Nog erger vind ik het dat ik via de belasting er ook nog eens aan mee betaal.  Of ik wil of niet. De overheid/gemeentes hebben/gaan massaal met M een deal aan en wij betalen dat allemaal. >:(

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #155 Gepost op: 2014/04/10, 12:11:25 »

Eens. Het is wel goed dat mensen van XP worden afgeholpen maar de berichtgeving was wel heel lomp. Het lijkt mij ook stug dat je INEENS bloot staat aan allemaal cyberaanvallen en de dag ervoor nog niet (alsof er toen een magisch schild omheen zat). Ik vind het meer vergelijkbaar met de houdbaarheidsdatum van etenswaren. Die beschimmelen ook niet opeens om 0:01, maar op termijn moet je ze toch echt weggooien :P

Valt best mee, toch?

Citaat
Cybercriminelen zijn in recordtijd op Windows XP gedoken. Sinds dinsdag wordt het dertien jaar oude besturingssysteem van Microsoft niet langer ondersteund met veiligheidsupdates. De eerste phishingmails die hierop proberen in te haken, zijn inmiddels massaal verstuurd.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2014/04/cybercriminelen-duiken-op-xp-gebruikers

Offline PKing

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2014/04/10, 12:17:29 »
Tuurlijk pishingmails komen alleen bij XP binnen, andere besturingssystemen krijgen ze niet, oh wacht het is een mail dus wordt het door elk mailproggie binnengehaald ongeacht het OS :rolleyes:

Maar goed laten we niet verzanden in welles nietes, ook ik zal zien of ik nog mensen warm kan maken voor Linux, want daar draait het toch allemaal om in dit draadje.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #157 Gepost op: 2014/04/10, 12:21:41 »
Phishing mail maakt geen gebruik van (plotselinge) lekken in XP, maar van de angst daarvoor, die mede voortkomt uit de inderdaad wat overdreven doemverhalen over het einde van (de ondersteuning van) Windows XP.

Hetgeen niet wegneemt dat overstappen naar een nieuwer, veiliger besturingssysteem wel een goed idee is.

(Zelf geen mensen overgezet, weinig bekenden met XP, wel wat reclame gemaakt.)
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

« Reactie #158 Gepost op: 2014/04/10, 12:32:16 »
Tuurlijk pishingmails komen alleen bij XP binnen, andere besturingssystemen krijgen ze niet, oh wacht het is een mail dus wordt het door elk mailproggie binnengehaald ongeacht het OS :rolleyes:

Tenzij de schadelijke software uit die phishing mail misbruik maakt van een lek dat alleen in XP zit...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #159 Gepost op: 2014/04/10, 12:56:33 »
Het gaat natuurlijk niet om het feit dat het in het Spitsnieuwsartikel phishing betreft. Het gaat erom, dat internetmisdadigers blijkbaar massaal op XP aan het duiken zijn. Als een zwerm aasgieren op een dode olifant....

Zoals verwacht. Daarom is 9 april geen gewone "zero day". Het is een slachting. Niet verstandig om daarvoor je kop in het zand te steken....  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 12:59:26 door Pjotr »

Offline markba

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2014/04/10, 13:10:20 »
Maar goed laten we niet verzanden in welles nietes, ......
Of XP nu wel of niet veilig is/blijft/wordt lijkt me uiterst relevant voor of je nu wel/niet Linux moet gaan aanraden. Want als je zegt dat er niets aan de hand is (XP = veilig beweer je dan), dan hoeven mensen ook niet over te stappen lijkt me.

Tenzij de schadelijke software uit die phishing mail misbruik maakt van een lek dat alleen in XP zit...
Precies. Zo staat het ook in het artikel:
Citaat
De eerste phishingmails die hierop proberen in te haken, zijn inmiddels massaal verstuurd.

« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 13:13:40 door markba »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #161 Gepost op: 2014/04/10, 17:09:53 »
Citaat
De eerste phishingmails die hierop proberen in te haken, zijn inmiddels massaal verstuurd.
Nee, dat staat er volgens mij niet, phishing is een vorm van internetfraude die mensen naar een vervalste website probeert te lokken.
In dit geval haken criminelen in op mogelijke angst en onzekerheid bij XP gebruikers over het wegvallen van beveiligingsupdates.
Vanwege een zogenaamde beveiligingsupdate moeten klanten een afspraak maken met een medewerker. Dit kan via een link in de mail. Zodra je daar op klikt, kunnen de oplichters mogelijk bij je gegevens komen
Dit gebeurde vóór 8 april ook al maar dan met andere smoezen. Je kan net zo goed slachtoffer worden als je met Ubuntu op de link klikt en je gegevens intoetst…

Offline markba

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2014/04/10, 17:14:34 »
Citaat
Nee, dat staat er volgens mij niet, phishing is een vorm van internetfraude die mensen naar een vervalste website probeert te lokken.
Mss proberen ze wel mensen te lokken naar eea website met allerlei malware? En dan toegespitst op XP-veiligheidsgaten......
Weet het niet hoor. Het artikel is wat onduidelijk.

Offline rman

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2014/04/10, 18:16:16 »
Voor iemand anders, wil ik haar Windows Xp vervangen.

Het gaat om een oude notebook
:Asus AH2500H
-celeron 2,8 MHz pocessor
-768 MB gebeugen
-harddisk 30GB

Deze is van iemand, oudere dame, die voornamelijk de webbrowser gebruikt.
Wat is handig?
-Xubuntu
-Lubuntu of
 Mint of?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 18:18:02 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline daniel

• Lid
« Laatst bewerkt op: 2014/04/10, 20:00:47 door daniel »

Offline markba

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2014/05/16, 11:54:13 »
De Chinese overheid raadt op TV aan dat XP-gebruikers Linux (Ubuntu Kylin) zouden moeten gaan gebruiken:
http://news.softpedia.com/news/Chinese-Government-Says-on-TV-that-Windows-XP-Users-Must-Choose-Linux-441889.shtml

En ja, dan gaat het hard als die miljard Chinezen in een keer overgaan naar Linux...  :D
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 12:01:42 door markba »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #166 Gepost op: 2014/05/16, 14:30:26 »
De Chinese overheid raadt op TV aan dat XP-gebruikers Linux (Ubuntu Kylin) zouden moeten gaan gebruiken:
but they also explained that Linux was not ready to receive new users.

Offline markba

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2014/05/16, 15:04:37 »
but they also explained that Linux was not ready to receive new users.
Het bekende riedeltje:
Citaat
Some of the main applications employed by the regular Chinese users are not supported on Linux
Laat me raden: MS Office (illegaal verkregen natuurlijk)....  :)

Uit de praktijkervaring van De Vrije PC (100-150 installaties): slechts een enkeling (~2%) heeft écht iets van Windows nodig, daarvoor installeren we Wine/Virtualbox. Het Silverlight-gebeuren (Magister!!!) lijkt nu gelukkig toch met Pipelight opgelost. En de overige 98% kan prima uit met alleen maar Linux-programma's....

« Reactie #168 Gepost op: 2014/05/16, 15:21:06 »
@markba: Helaas, no fish. Een groot gedeelte van China gebruikt Kingsoft Office en die hebben een keurige Linux-versie :)

Trouwens, Pipelight+Magister = ???
Heb je het dan toch aan de praat gekregen? Want ik herinner me dat het je niet helemaal werkend kreeg...