Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!  (gelezen 31790 keer)

Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #75 Gepost op: 2014/04/04, 12:01:10 »
@Pjotr: Evt. kun je de 12.04 Direct Doen op een verborgen pagina zetten en de link alleen hier delen, dan hoef je de 14.04-lijst ook niet weg te halen :)

Online Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #76 Gepost op: 2014/04/04, 12:04:08 »
Haha, nou ben ik nieuwsgierig.... Ik zit de webstek van de gemeente  door te pluizen, maar ik zie jou niet terug in een commissie?
De website is nog met personen van de verkiezingen in 2010 ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline palm

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2014/04/04, 15:27:56 »
Ik was ook blij verrast dat afgelopen maandag in het Nood Hollands dagblad in de rubriek consumenten een groot deel van het bericht over XP over Ubuntu als alternatief ging.  ^-^
En nee het was geen klein berichtje in een hoek. Halve pagina in het midden.

Klein nadeel was dat het niet geheel compleet en kloppend was. Bijvoorbeeld een kleine verwijzing naar Xubuntu voor oudere systemen zou wel handig zijn geweest.
Ik vraag mij of deze mensen ubuntu voorstellen:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/14/studenten-helpen-windows-xp-gebruikers-met-overstap
Blijkbaar niet.Negeren die handel.
Die kunnen het zelfs doen zonder verplaatsing:
http://webwereld.nl/beveiliging/82043-ubuntu-neemt-op-afstand-xp-computers-over

« Reactie #78 Gepost op: 2014/04/04, 16:19:16 »
Hoe zo trouwens de laatste loodjes? Het is niet zo dat er na 8 april geen mensen meer over kunnen naar een ander OS. Ik geloof niet op 9 april 2014 0:00 UTC opeens alle XP-computers ontploffen :P

« Reactie #79 Gepost op: 2014/04/04, 16:35:04 »

De is nog een lange weg te gaan ook na 8 april  ;)

Offline bjeli

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2014/04/04, 16:47:34 »
Ik weet niet wat het totaal aantal gebruikers is dus hoeveel aantallen 1,6% is. Ik denk een hoop.

Daarnaast lijkt het mij ook niet zo wonderbaarlijk. Het gros van de mensen koopt een systeem met een vooraf geïnstalleerd OS.
Gemiddeld 10 van de 10 gekochte systemen heeft geen Linux erop.
De meeste zullen de gedachte hebben zolang hij 'aan gaat hoe traag ook' laat ik maar zo. Verandering is een gedoe! Dat verklaart 29,23 XP (meer dan al het andere dan WIN7 bij elkaar).

Het moet dus van enthousiastelingen komen die het leuk vinden maar ook leuk vinden voor anderen te beheren.
Alle andere (98,4%) denken hetzelfde als mijn branche (verzekeringen). Het is geen hobby maar een noodzaak.
Met andere woorden, men is goed bezig! Laten we proberen richting Apple te gaan qua gebruikers. Dat is toch wen schril contrast kijkende naar budget mogelijkheden.
Het blijft een probleem voor velen dat "gratis" nooit goed kan zijn en als het zo goed was (terwijl het gratis is) waarom het niet iedereen heeft.

Ik ben ieder geval bezig (uit hobby) om mijn naasten ervan te overtuigen en het gewoon voor ze te regelen. Ze komen ook bij mij terecht als ze WIndows vragen hebben.........

Succes!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #81 Gepost op: 2014/04/04, 17:10:49 »

29.23 + 1.6 = 30.83%  =D
(te meten ergens eind april)

Succes!
Dank.

Alle redenen waarom Linux niet voor iedereen werkt, kennen we inmiddels al. We (ik) gaan liever uit waarom het wel werkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/04, 17:13:54 door markba »

Offline Anco

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2014/04/04, 17:55:01 »

Ligt er erg aan welke bron je volgt. Volgens deze was het ongeveer 6,6 % in maart.
Maar dan nog zijn genoeg na 8 april op xp.
Linux user #485563

« Reactie #83 Gepost op: 2014/04/04, 18:21:49 »
Ergens ruim een jaar geleden heb ik 2,0% en 2,5% lang zien komen.
De statistieken zijn dus erg wisselend.
De methodes van meten verschillen sterk en het zijn vooral moment opnames.

Ik ben vaak wat sceptisch over statistieken in het algemeen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/04, 18:35:59 door Erik Krom »

« Reactie #84 Gepost op: 2014/04/04, 20:25:55 »
Ik weet niet wat het totaal aantal gebruikers is dus hoeveel aantallen 1,6% is. Ik denk een hoop.

Daarnaast lijkt het mij ook niet zo wonderbaarlijk. Het gros van de mensen koopt een systeem met een vooraf geïnstalleerd OS.
Gemiddeld 10 van de 10 gekochte systemen heeft geen Linux erop.
De meeste zullen de gedachte hebben zolang hij 'aan gaat hoe traag ook' laat ik maar zo. Verandering is een gedoe! Dat verklaart 29,23 XP (meer dan al het andere dan WIN7 bij elkaar).

Het moet dus van enthousiastelingen komen die het leuk vinden maar ook leuk vinden voor anderen te beheren.
Alle andere (98,4%) denken hetzelfde als mijn branche (verzekeringen). Het is geen hobby maar een noodzaak.
Met andere woorden, men is goed bezig! Laten we proberen richting Apple te gaan qua gebruikers. Dat is toch wen schril contrast kijkende naar budget mogelijkheden.
Het blijft een probleem voor velen dat "gratis" nooit goed kan zijn en als het zo goed was (terwijl het gratis is) waarom het niet iedereen heeft.

Ik ben ieder geval bezig (uit hobby) om mijn naasten ervan te overtuigen en het gewoon voor ze te regelen. Ze komen ook bij mij terecht als ze WIndows vragen hebben.........

Succes!

10 van de 10 gekochte systemen heeft geen Linux erop? Dan vraag ik me af hoe Google aan 2 miljoen verkopen van de Chromebook in 2013... (ze staan er zelfs mee op nummer 1 in de Amazon.com verkoop top 10).

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #85 Gepost op: 2014/04/04, 22:27:41 »
Die kunnen het zelfs doen zonder verplaatsing:
http://webwereld.nl/beveiliging/82043-ubuntu-neemt-op-afstand-xp-computers-over
De aanbieding wil ik niet onderuithalen, op internet zie ik meer aanbiedingen van betaalde teamviewer-computerhulp op afstand (voor Windows). Daar is blijkbaar terecht vraag naar. Het gaat hier om een bedrijf en installeren kost vijftig euro (goedkoper dan een nieuwe Windows licentie, die je alsnog zelf moet installeren).
Maar over spionagemogelijkheden gesproken,
"Windows, Mac en Android hebben ingebouwde spionagemogelijkheden die persoonlijke data versturen naar onbekende instanties"
Het toestaan van remote access maakt Ubuntu ook gevoelig(er) voor spionage? ;)
Na de installatie van Ubuntu is ook nog remote access vereist
Gat in de markt? Succes.
"Linux vereist een hoop computerkennis en je moet veel in de terminal werken. Dat is niet iets wat we simpele XP-gebruikers willen aan doen."

Ik voel hem al aankomen ;)
Nu ook. Een digitale kloof (nog)?

En het lijkt zo simpel: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #86 Gepost op: 2014/04/04, 23:40:39 »
Nog drie dagen te gaan.... De belangstelling voor Linux is aanhoudend massaal, zie ik aan de bezoekersaantallen op m'n webstek. Ook in gesprekken met vrienden, familie en bekenden is het een alternatief waar men ineens veel oor naar heeft, merk ik.

Ik verwacht nog een week of wat overweldigende interesse voor Linux, en daarna is het tijdvak van de historische kans voor Linux weer voorbij. Wie dan nog geen Linux heeft geïnstalleerd, heeft een nieuwe computer gekocht of verpest het internet met een gekraakte XP-computer.

Maar de blijvende oogst voor Linux zal waarschijnlijk groot zijn, verwacht ik: een verdubbeling of verdriedubbeling van het percentage Linuxgebruikers. Wat natuurlijk geweldig is, met dank aan Microsoft en z'n Windows 8.   =D

De volgende golf aan belangstelling wordt meer een golfje: op 11 april 2017 houdt de ondersteuning op voor Windows Vista. Een duidelijk kleinere aangelegenheid dan nu, want Vista was niet populair. Maar toch: straks weer een nieuwe kans.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/04, 23:48:16 door Pjotr »

« Reactie #87 Gepost op: 2014/04/04, 23:44:41 »
Als we op 3% uitkomen ben ik al heel blij  ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #88 Gepost op: 2014/04/04, 23:45:43 »
Als we op 3% uitkomen ben ik al heel blij  ;)
Lijkt me een reële verwachting.  =D

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #89 Gepost op: 2014/04/05, 00:31:40 »
Ik vind het niet eens zo spannend op welk percentage we uitkomen, het is geen wedstrijd hoor  ;). En, wat ik zelf ik mijn omgeving praktiseer: vindt men het uiteindelijk toch teveel moeite en/of koudwatervrees dan is het uiteindelijk ok, is men geinteresseerd dan help ik ze. Eigen keuze vooraan voor de goede verstaander. Het kost alleen wat tijd en moeite voor verstaan, en verwacht geen wonderen.

Wellicht is een gedachte dat de magische grens  van einde XP imho niet eens zo strak een grens hoeft te zijn. Zum Beispiel draait een groot deel van China nog op XP, waarvan een substantieel gedeelte niet eens helemaal legaal maar dat hoeft ons probleem niet te zijn.
Wat ik bedoel is dat einde XP slechts een begin kan zijn van een lange nasleep van ellende. Dat gun ik overigens niemand, maar het aanbieden van alternatieven zou nog weleens een langere tijd kunnen voortduren.

En of iemand besluit te gaan proberen met Ubuntu, Mint, Debian, Fedora, OpenSuse of een van de andere 600 Linux distro's, of een van de BSD's, of voor mijn part OS X: kan potdorie eerst eens iets meer begrip groeien voor het kale feit dat je zelf ook iets te kiezen hebt ? Laten we daar eens mee beginnen. Ik word er bv. bijna moedeloos van dat hier en daar in de standaard media geopperd wordt dat je een shell-deskundige moet zijn om met Linux te werken. Uhm, hallo, welkom in de werkelijkheid.

Voor iedereen die hierin zijn of haar energie steekt: veel succes. En dat bedoel ik positief  ;) 
« Laatst bewerkt op: 2014/04/05, 01:08:43 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #90 Gepost op: 2014/04/05, 09:44:01 »
Laten we daar eens mee beginnen. Ik word er bv. bijna moedeloos van dat hier en daar in de standaard media geopperd wordt dat je een shell-deskundige moet zijn om met Linux te werken.

Dan mogen ze op android ook maar eens de terminal-emulator-app standaard voorinstalleren!!  =D =D

« Reactie #91 Gepost op: 2014/04/05, 09:50:25 »
Kijk zo kan het ook: in het huis-aan-huis blad. De aangeleverde tekst overgenomen zonder correcties:

http://www.detoren.net/artikelen/Bedrijvennieuws/Windows_XP_stopt_er_mee_46073#.Uz-1SqaRC8M

En het staat ook op de lokale tv-zender NOOS (kanaal 41 Ziggo)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/05, 09:52:07 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #92 Gepost op: 2014/04/05, 10:08:27 »
Weer twee XP'ers die over willen op Xubuntu.  :)
Mooi zo!  :)

Tussen twee haakjes: ik heb m'n direct-doen-lijstje voor Xubuntu, al omgezet naar 14.04. Als dat hinderlijk is voor jouw Xubuntu-actie, dan kan ik wel even kijken of ik 't oude direct-doen-lijstje voor Xubuntu 12.04 tijdelijk kan terugzetten.
Sorry voor de verlate reactie Pjotr, ik zet er gelijk Xubuntu 14.04 op als het even kan. Dus geen probleem. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #93 Gepost op: 2014/04/05, 10:29:48 »
Sorry voor de verlate reactie Pjotr, ik zet er gelijk Xubuntu 14.04 op als het even kan. Dus geen probleem. :)
OK.  :)

Maar bij sommige oude computers loop je wellicht aan tegen wat beperkingen van 14.04, zoals het ontbreken van een non-PAE-kernel en de onmogelijkheid om het stuurprogramma nvidia-96 te installeren. Daarvoor heb je Xubuntu 12.04 nodig....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #94 Gepost op: 2014/04/05, 10:34:36 »
Kijk zo kan het ook: in het huis-aan-huis blad. De aangeleverde tekst overgenomen zonder correcties:

http://www.detoren.net/artikelen/Bedrijvennieuws/Windows_XP_stopt_er_mee_46073#.Uz-1SqaRC8M

En het staat ook op de lokale tv-zender NOOS (kanaal 41 Ziggo)
Prima actie!

« Reactie #95 Gepost op: 2014/04/05, 10:36:02 »
Ik heb altijd diverse versies bij mij, ook een zonder PAE-kernel en een mini iso, zowel op cd/dvd als USB stick. Dan moet het gek lopen als ik niet een *ubuntu versie erop krijg. Mocht dat echt niet lukken probeer ik het met LFS, iets meer werk dat dan weer wel. :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #96 Gepost op: 2014/04/05, 10:43:33 »
Ik vind het niet eens zo spannend op welk percentage we uitkomen, het is geen wedstrijd hoor  ;).
Het is inderdaad geen wedstrijd, maar het gaat om het bereiken van een bepaalde "kritische massa".  :)

Wanneer Linux flink groeit, dan komt Linux op een gegeven moment "boven de radar" van veel bedrijven, overheidsinstanties en (onderwijs)instellingen. Men gaat dan *uit zichzelf* al rekening houden met Linux, bij het vervaardigen van nieuwe programmatuur. En daar plukken alle Linuxgebruikers weer de vruchten van....

Het einde van XP biedt een historische kans op een enorme groeispurt, en dus op het bereiken van de "kritische massa". Stel dat we met Linux ineens uitkomen op 5 % van de computergebruikers. Dat zou een vervijfvoudiging zijn, met waarschijnlijk grote positieve gevolgen.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/04/05, 10:45:34 door Pjotr »

« Reactie #97 Gepost op: 2014/04/05, 11:29:05 »
OK.  :)

Maar bij sommige oude computers loop je wellicht aan tegen wat beperkingen van 14.04, zoals het ontbreken van een non-PAE-kernel en de onmogelijkheid om het stuurprogramma nvidia-96 te installeren. Daarvoor heb je Xubuntu 12.04 nodig....

Nog wel ja. AFAIK gaat Bodhi Linux door met de non-PAE-versie aan te bieden straks. Dus als Bodhi 3.0, gebaseerd op 14.04, straks komt heb je nog steeds een non-PAE-versie naast de PAE-versie (zoals nu ook het geval is) en kun je weer 5 jaar door met die PC :)

« Reactie #98 Gepost op: 2014/04/05, 11:54:59 »
@Vistaus Dat is mooi, eens kijken hoelang een computer mee kan ondanks de ouderdom. (lijkt wel of het over mezelf gaat  =D )

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2014/04/05, 14:12:50 »
Ook een bericht geplaatst op nujij, eens afwachten of hij geaccepteerd wordt     8-)