Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!  (gelezen 31809 keer)

FrSu

• Gast
Re: XP-campagne: laatste loodjes, zet hem op!
« Reactie #50 Gepost op: 2014/03/29, 17:41:53 »
Toch even een vraagje over het XP gedoe. Internet doe je met een browser. IE zal niet meer ondersteund worden, maar als je bv Firefox gebruikt en je hebt een goed AV programma en een firewall dan ben je toch nog best wel goed beveiligd? Of zie ik iets over het hoofd?

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #51 Gepost op: 2014/03/29, 18:07:37 »
Toch even een vraagje over het XP gedoe. Internet doe je met een browser. IE zal niet meer ondersteund worden, maar als je bv Firefox gebruikt en je hebt een goed AV programma en een firewall dan ben je toch nog best wel goed beveiligd? Of zie ik iets over het hoofd?

"best wel goed" is nog steeds niet "goed genoeg" xp doet nog steeds niet aan "sandboxing" dus waar een hack voor firefox in vista, 7 en windows 8 alleen firefox naar de haaien helpt, kan dat in xp aan elk onderdeel van je systeem....

« Reactie #52 Gepost op: 2014/03/29, 18:44:46 »
Terug on-topic:
Probeer eens een artikeltje over het XP-probleem te laten plaatsen in het plaatselijke huis-aan-huis blad. Zolang je daarin niet de plaatselijke computerwinkel tegen de schenen schopt, lukt dat vast wel. Even de redactie bellen, dat is het snelst. Maandag de tekst ingeleverd, Woensdag geplaatst.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #53 Gepost op: 2014/03/29, 20:06:47 »

"best wel goed" is nog steeds niet "goed genoeg" xp doet nog steeds niet aan "sandboxing" dus waar een hack voor firefox in vista, 7 en windows 8 alleen firefox naar de haaien helpt, kan dat in xp aan elk onderdeel van je systeem....

Bij mijn weten is sandboxing pas volledig geïntroduceerd in Windows 8. Ruim nadat AmigaOS (4.0/4.1) en OSX (10.7) het al hadden ingevoerd... (en mobiele systemen)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #54 Gepost op: 2014/03/29, 22:28:59 »
Individuelen bewust maken van alternatieven is prima. Of ze daarvoor ontvankelijk zijn is een tweede, of zoals amerikanen zeggen: you can bring a horse to the water, but you you cannot make it drink. Niettemin daargelaten, elke persoonlijke poging om mensen bewust te maken dat ze een keuze hebben, maar dat ze daarvoor ook moeite moeten doen, is prima  ;)

Blijft nog over dat ik me meer zorgen maak over het feit dat overheden, die over mijn persoonlijke gegevens gaan, mogelijkerwijs een stukje actualiteit missen.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/29, 22:36:35 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline yJi

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2014/03/30, 19:23:46 »
Als leek en gebruiker van Xubuntu 12.04 LTS, vind ik wel dat het een stuk beter en gemakkelijker en sneller dan Windows XP draait. Maar ik mis nog steeds dat toch bepaalde programma's nog steeds niet onder Xubuntu wil draaien c.q. werken. Zelfs niet onder Wine.
Dus moet ik wel XP erop houden om ook met die programma's te blijven werken. Al zal ik dat dan niet meer online doen en zeker niet verbonden zijn dan met internet.

Bepaalde printers zijn soms ook moeilijker/lastiger te installeren onder Xubuntu. En het scanprogramma bijgeleverd bij de HP printers werken naar mijn idee ook wat gemakkelijker met zaken als formaat en soort wat je scant (jpg, gif, ocr etc.).

Natuurlijk is dat mijn 'gevoel' waar het hier over gaat terwijl velen nog steeds slechts uit hun verstand redeneren, daarom begrijpen ook velen mij vaak dan niet en ook dat is dan ook weer heel begrijpelijk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2014/03/30, 19:40:29 »
Ik heb me vandaag flink zitten ergeren aan het VRT journaal. Ze hadden in elk journaal vandaag een bijdrage over het naderende einde van de ondersteuning van WinXP. Maar als enige oplossing werd een nieuwe computer met Windows 8.1 vermeld. Zucht... :(

« Reactie #57 Gepost op: 2014/03/30, 20:22:32 »
Ik heb me vandaag flink zitten ergeren aan het VRT journaal. Ze hadden in elk journaal vandaag een bijdrage over het naderende einde van de ondersteuning van WinXP. Maar als enige oplossing werd een nieuwe computer met Windows 8.1 vermeld. Zucht... :(

Niet eens Mac OSX alternatief? Oh, dat verbaast me nogal dan...

HP is een van de weinige die juist stuurprogramma's heeft voor de printers en scanners. (de all-in-one's werken out of the box).

Inderdaad. En HPLIP heeft keurig een scanfunctie ingebouwd en als die je niet bevalt dan zijn er alternatieven zoals Simple Scan ('Scannen') of XSane.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2014/03/31, 13:44:07 »
@Pjotr Het ISO recorder programma kan in Windows XP geen dvd iso's branden (wel cd iso's).
ISO recorder kan pas dvd iso's te branden vanaf Windows Vista. (van de website van alexfeinman: "(DVD support is only available on Windows Vista)"
Hier ben ik net tegen aan gelopen bij een laptop van iemand. Gelukkig stond er ook
 Nero op en heb daarmee de iso gebrand.

3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #59 Gepost op: 2014/03/31, 15:33:03 »
@Pjotr Het ISO recorder programma kan in Windows XP geen dvd iso's branden (wel cd iso's).
ISO recorder kan pas dvd iso's te branden vanaf Windows Vista. (van de website van alexfeinman: "(DVD support is only available on Windows Vista)"
Bedankt voor de melding..... Knap vervelend trouwens.  :(

Ik heb de handleiding inmiddels aangepast: ik raad nu ImgBurn aan. Lijkt een betrouwbaar proggie en is blijkbaar veel in gebruik....
« Laatst bewerkt op: 2014/03/31, 15:51:34 door Pjotr »

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2014/03/31, 16:44:39 »
Imgburn is prima, maar let wel op tijdens de installatie dat je de meegeleverde meuk niet installeert.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2014/03/31, 17:12:41 »
@vincent dat boekje, een soort kleine handleiding waar heb je dat gevonden? ik zou namelijk ook zoiets willen doen voor de mensen die ik help. vind het een goed idee .
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #62 Gepost op: 2014/03/31, 17:37:22 »
Imgburn is prima, maar let wel op tijdens de installatie dat je de meegeleverde meuk niet installeert.
Ik zal er een waarschuwing bij zetten.... bedankt voor de tip.  :)

« Reactie #63 Gepost op: 2014/03/31, 17:57:57 »
Infrarecorder is ook een goed brandprogramma. Dat is het brandprogramma dat ik Windows gebruikers altijd aanbeveel.
Het mooie is dat het een GPLv3 licentie heeft, en opensource is.

http://infrarecorder.org/
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

« Reactie #64 Gepost op: 2014/04/01, 18:22:02 »
goede middag allemaal. =D

ik vindt het jammer dat je in hier in de media veel hoort over het einde van Windows XP. en dat je nu over moet stappen op Windows 7 of 8.1.
en dat je bijna niks hoort over Linux wat voor versie dan ook. in Engeland en Duitsland hoor je wel vrij veel over Linux en dan voor al Ubuntu 12.4 of nu dan 14.4.  het kan dus wel.

ik zelf gebruik al Ubuntu van af versie 6. en ben nog steeds zeer tevreden.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

« Reactie #65 Gepost op: 2014/04/02, 08:01:42 »
Ik was ook blij verrast dat afgelopen maandag in het Nood Hollands dagblad in de rubriek consumenten een groot deel van het bericht over XP over Ubuntu als alternatief ging.  ^-^
En nee het was geen klein berichtje in een hoek. Halve pagina in het midden.

Klein nadeel was dat het niet geheel compleet en kloppend was. Bijvoorbeeld een kleine verwijzing naar Xubuntu voor oudere systemen zou wel handig zijn geweest.

Offline palm

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2014/04/03, 18:00:42 »
Ik was ook blij verrast dat afgelopen maandag in het Nood Hollands dagblad in de rubriek consumenten een groot deel van het bericht over XP over Ubuntu als alternatief ging.  ^-^

Klein nadeel was dat het niet geheel compleet en kloppend was. Bijvoorbeeld een kleine verwijzing naar Xubuntu voor oudere systemen zou wel handig zijn geweest.
Ik vraag mij of deze mensen ubuntu voorstellen:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/14/studenten-helpen-windows-xp-gebruikers-met-overstap
Blijkbaar niet.Negeren die handel.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 18:04:19 door palm »

« Reactie #67 Gepost op: 2014/04/03, 20:10:03 »
"blijkbaar niet"

Dat maak ik er niet uit op. Er staat: "ander besturingssysteem". Als MS dat zou zeggen, dan zou het wel duidelijk zijn. Maar in dit geval weten we het niet. Ubuntu en Fedora worden ook af en toe in ICT-opleidingen gebruikt (zo ervaarde ik tijdens mijn ICT-opleiding en dat was nota bene 'slechts' MBO). Dus wie weet...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #68 Gepost op: 2014/04/03, 20:26:59 »
"blijkbaar niet"

Dat maak ik er niet uit op. Er staat: "ander besturingssysteem". Als MS dat zou zeggen, dan zou het wel duidelijk zijn. Maar in dit geval weten we het niet. Ubuntu en Fedora worden ook af en toe in ICT-opleidingen gebruikt (zo ervaarde ik tijdens mijn ICT-opleiding en dat was nota bene 'slechts' MBO). Dus wie weet...
De pagina van de oorspronkelijke link is wat onduidelijk hierin, maar de doorverwijzing laat niets duidelijkheid te wensen over:
http://www.studentaanhuis.nl/het-einde-van-het-tijdperk-xp

Citaat
Welke opties heeft u?

Wilt u echt geen afscheid nemen van uw XP, dan is er eigenlijk maar een oplossing. Ga nooit meer via uw XP computer op internet of sterker nog zorg dat er geen internetverbinding actief is.

Maar ‘geen internet’ is niet van deze tijd en dat houdt in dat u een aantal andere opties heeft. De twee meest voor de handliggende zijn:

1. Een nieuw besturingsysteem aanschaffen. Dit kan bijvoorbeeld door een nieuwe licentie van Windows 7 of Windows 8(.1) te kopen.
U moet er wel rekening mee houden dat Windows 7 en 8(.1) hogere eisen aan uw computer stellen dan XP. Het is daarom niet altijd mogelijk om zomaar een nieuw besturingssysteem te installeren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw computer traag wordt of dat bepaalde hardware niet meer werkt.

2. Een nieuwe computer aanschaffen, waar Windows 8(.1) en soms nog Windows 7 op is geïnstalleerd. U heeft dan een systeem dat lekker vlot werkt en waar u weer een tijd mee vooruit kunt.
Geen woord over Linux dus.......

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #69 Gepost op: 2014/04/03, 22:19:23 »
@femke98. Goed bezig!!!

« Reactie #70 Gepost op: 2014/04/03, 22:20:47 »

Ik vraag mij of deze mensen ubuntu voorstellen:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/14/studenten-helpen-windows-xp-gebruikers-met-overstap
Blijkbaar niet.Negeren die handel.
Heb ze geantwoord, mij benieuwen of ze wat terug schrijven.

"Linux vereist een hoop computerkennis en je moet veel in de terminal werken. Dat is niet iets wat we simpele XP-gebruikers willen aan doen."

Ik voel hem al aankomen ;)

Online Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #71 Gepost op: 2014/04/03, 23:14:07 »
Dankzij de laatste verkiezingen, zal er tijdens een commissie vergadering van de gemeente hier, in ieder geval één Xubuntu laptop aanwezig zijn.
Nu ben ik benieuwd of er vragen over gesteld gaan worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #72 Gepost op: 2014/04/03, 23:23:04 »
Dankzij de laatste verkiezingen, zal er tijdens een commissie vergadering van de gemeente hier, in ieder geval één Xubuntu laptop aanwezig zijn.
Nu ben ik benieuwd of er vragen over gesteld gaan worden :lol:
Haha, nou ben ik nieuwsgierig.... Ik zit de webstek van je gemeente door te pluizen, maar ik zie jou niet terug in een commissie?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/04, 12:05:31 door Ron »

« Reactie #73 Gepost op: 2014/04/04, 11:29:37 »
Weer twee XP'ers die over willen op Xubuntu.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #74 Gepost op: 2014/04/04, 11:50:10 »
Weer twee XP'ers die over willen op Xubuntu.  :)
Mooi zo!  :)

Tussen twee haakjes: ik heb m'n direct-doen-lijstje voor Xubuntu, al omgezet naar 14.04. Als dat hinderlijk is voor jouw Xubuntu-actie, dan kan ik wel even kijken of ik 't oude direct-doen-lijstje voor Xubuntu 12.04 tijdelijk kan terugzetten.