Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] VirtualBox  (gelezen 12391 keer)

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #25 Gepost op: 2014/03/30, 12:29:22 »
Bij de aanmaak van de vdi kies je normaal geen partitie type.
Hier even uitgeprobeerd:
New -> Name: XP / Type: Microsoft Windows / Version: Windows XP
Next -> Memory size 192 MB *** Standaardwaarde
Next -> Hard Drive: Create a virtual hard drive now
Create -> Hard drive file type: VDI
Next -> Storage: Dynamically allocated
Next -> File location: (XP) 10 GB *** Standaardwaarde
Create

Dan krijg ik volgend resultaat bij de settings:

Re: VirtualBox
« Reactie #26 Gepost op: 2014/03/30, 12:53:44 »
Jana,

Er is sprake van een misverstand.
VirtualBox, de naam zegt het al: virtual. Dat wil zeggen dat er geen echte partitie voor XP moet worden aangemaakt maar een virtuele. En dat doet VirtualBox zelf.
Een partitie voor XP is niet nodig, maar de ruimte is wel nodig binnen Xubuntu.
Het eerdere plaatje toont aan dat in de partitie waarin Xubuntu is  geïnstalleerd - ext4 - maar 13 Gb meer vrij is.
Dus ext4 moet worden vergroot.
Zoals eerder gezegd: Ik zie dat je een extended partitie hebt van 20 Gb die niet in gebruik is. Laat die vervallen en voeg die vrije ruimte toe aan ext4

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: VirtualBox
« Reactie #27 Gepost op: 2014/03/30, 13:02:40 »
Waarom eigenlijk? staat toch al win op de joybook.

Ja maar dat is straks niet meer betrouwbaar vanaf 8 april dus.
Misschien een tweede misverstand.
Xp onder Virtual Box is net zo onveilig als de versie die naast Ubuntu staat. Om die reden hoef je XP niet in VirtualBox te installeren.
Anders gezegd: Waar XP ook staat: niet mee Internetten.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #28 Gepost op: 2014/03/30, 13:20:53 »
Waarom eigenlijk? staat toch al win op de joybook.

Ja maar dat is straks niet meer betrouwbaar vanaf 8 april dus.
Anders gezegd: Waar XP ook staat: niet mee Internetten.

Duidelijker kan het dan ook niet, niet meer mee internetten dan dus met XP!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #29 Gepost op: 2014/03/30, 14:27:09 »
Ik heb net zoals Nero een klein testje gedaan met VirtualBox, in een Nederlandstalige Ubuntu.

VirtualBox > Nieuw: Naam XP, Type Microsoft Windows, Versie Windows XP > Volgende Geheugen grootte: 256 MB > Volgende > Harde schijf: Maak nieuwe virtuele harde schijf nu aan > Aanmaken > Bestandstype harde schijf: VDI (VirtualBox Disk Image) > Volgende > Opslag op fysieke harde schijf: Vaste grootte > Volgende > Locatie en grootte virtuele schijf: Windows XP 15,00 GB. Als je dan klikt op Aanmaken, dan wordt de XP.vdi daadwerkelijk aangemaakt. Zie onderstaande afbeelding.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #30 Gepost op: 2014/03/30, 14:50:34 »
Ik heb net zoals Nero een klein testje gedaan met VirtualBox, in een Nederlandstalige Ubuntu.

VirtualBox > Nieuw: Naam XP, Type Microsoft Windows, Versie Windows XP > Volgende Geheugen grootte: 256 MB > Volgende > Harde schijf: Maak nieuwe virtuele harde schijf nu aan > Aanmaken > Bestandstype harde schijf: VDI (VirtualBox Disk Image) > Volgende > Opslag op fysieke harde schijf: Vaste grootte > Volgende > Locatie en grootte virtuele schijf: Windows XP 15,00 GB. Als je dan klikt op Aanmaken, dan wordt de XP.vdi daadwerkelijk aangemaakt. Zie onderstaande afbeelding.   

Jolo dank je wel, maar ik had dit al begrepen.

Ik heb immers een paar programma's die alleen (nog) maar onder XP werken, daarom wil ik XP eigenlijk nog wel houden, maar dat dan niet meer via internet vanaf 8 april.
XP draait nu behoorlijk langzaam zelfstandig, dat ging virtueel behoorlijk wat sneller. Heb de aangemaakte partitie alweer verwijderd en wil dit nu toevoegen aan ext4. Alleen als ik het nu doe dan gaat het niet naar ext4 maar naar de linkerkant.
Hoe krijg ik dat bij ext4 zonder dat het naar links gaat in Gparted?

Plus het feit dat je dan niet de bootoptie wil verstoren, want dan moet veel, zo niet alles, opnieuw installeren, lijkt mij. Daar heeft Gparted me voor gewaarschuwd.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/30, 19:27:28 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #31 Gepost op: 2014/03/30, 20:22:51 »
"Gaat naar de linkerkant.." wat bedoel je daarmee? Dat die extended nu wel is toegevoegd aan ext4 maar als ruimte links van het in gebruik zijnde deel van ext4?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt dat niet uit of vrije ruimte links of rechts van de in gebruik zijnde ruimte staat. Wat Gparted laat zien is natuurlijk alleen maar een grafische weergave. Als de extended daadwerkelijk aan ext4 is toegevoegd kun je volgens mij nu gewoon verder gaan met je VirtualBox experiment.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline softbart

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #32 Gepost op: 2014/03/30, 22:55:15 »
In principe maakt het Virtualbox niet uit waar jij de virtual-hdd plaats, standaard in je home, of op een andere partitie. Je dient het virtualbox wel te vertellen.
Je hoeft dus niet de partities niet te wijzigen. Je kan gebruik blijven maken van je oude ntfs partitie, b.v. je oude D: vermoedelijk sda3.
Wat wel makkelijk is is de bewuste partitie een label te geven b.v xp-data.
Mogelijk dat je de rechten van /media/xxxxx moet aanpassen.

Oorzaak en gevolg: Omdat je probeert een virt-hdd aan te maken die groter is dan de beschikbare ruimte in je home wordt deze niet aangemaakt.

succes.

groet,

Theo

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #33 Gepost op: 2014/03/31, 10:06:55 »
"Gaat naar de linkerkant.." wat bedoel je daarmee? Dat die extended nu wel is toegevoegd aan ext4 maar als ruimte links van het in gebruik zijnde deel van ext4?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt dat niet uit of vrije ruimte links of rechts van de in gebruik zijnde ruimte staat. Wat Gparted laat zien is natuurlijk alleen maar een grafische weergave. Als de extended daadwerkelijk aan ext4 is toegevoegd kun je volgens mij nu gewoon verder gaan met je VirtualBox experiment.

Nee wat ik probeer uit te leggen is dat ik die 20 GB niet naar ext4 kan toevoegen, maar wel aan extended kan toevoegen. Pas als het aan extended is toegevoegd, dan pas kan ik het aan ext4 toevoegen om er dan een virtuelebox van te maken.
Nu kreeg ik toen ik dat wilde toevoegen aan extended een waarschuwing van Gparted dat het dan mijn bootoptie kan verstoren, zodat ik dan niet meer booten kan. Heb het dus gelijk maar gestopt en weer teruggezet naar ongebruikt.
Jij zei toch dat ik gelijk aan ext4 moet toevoegen, alleen gaat dat dus niet. Wel via eerst naar extended en dan pas naar ext4. (Gparted)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #34 Gepost op: 2014/03/31, 10:11:13 »
"Gaat naar de linkerkant.." wat bedoel je daarmee? Dat die extended nu wel is toegevoegd aan ext4 maar als ruimte links van het in gebruik zijnde deel van ext4?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt dat niet uit of vrije ruimte links of rechts van de in gebruik zijnde ruimte staat. Wat Gparted laat zien is natuurlijk alleen maar een grafische weergave. Als de extended daadwerkelijk aan ext4 is toegevoegd kun je volgens mij nu gewoon verder gaan met je VirtualBox experiment.

Nee wat ik probeer uit te leggen is dat ik die 20 GB niet naar ext4 kan toevoegen, maar wel aan extended kan toevoegen. Pas als het aan extended is toegevoegd, dan pas kan ik het aan ext4 toevoegen om er dan een virtuelebox van te maken.
Nu kreeg ik toen ik dat wilde toevoegen aan extended een waarschuwing van Gparted dat het dan mijn bootoptie kan verstoren, zodat ik dan niet meer booten kan. Heb het dus gelijk maar gestopt en weer teruggezet naar ongebruikt.
Jij zei toch dat ik gelijk aan ext4 moet toevoegen, alleen gaat dat dus niet. Wel via eerst naar extended en dan pas naar ext4. (Gparted)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #35 Gepost op: 2014/03/31, 10:13:22 »
"Gaat naar de linkerkant.." wat bedoel je daarmee? Dat die extended nu wel is toegevoegd aan ext4 maar als ruimte links van het in gebruik zijnde deel van ext4?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt dat niet uit of vrije ruimte links of rechts van de in gebruik zijnde ruimte staat. Wat Gparted laat zien is natuurlijk alleen maar een grafische weergave. Als de extended daadwerkelijk aan ext4 is toegevoegd kun je volgens mij nu gewoon verder gaan met je VirtualBox experiment.

Nee wat ik probeer uit te leggen is dat ik die 20 GB niet naar ext4 kan toevoegen, maar wel aan dev/sda2 extended kan toevoegen. Pas als het aan extended is toegevoegd, dan pas kan ik het aan ext4 toevoegen om er dan een virtuelebox van te maken.
Nu kreeg ik toen ik dat wilde toevoegen aan extended een waarschuwing van Gparted dat het dan mijn bootoptie kan verstoren, zodat ik dan niet meer booten kan. Heb het dus gelijk maar gestopt en weer teruggezet naar ongebruikt.
Jij zei toch dat ik gelijk aan ext4 moet toevoegen, alleen gaat dat dus niet. Wel via eerst naar extended en dan pas naar ext4. (Gparted)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #36 Gepost op: 2014/03/31, 10:15:56 »
Je hoeft dus niet de partities niet te wijzigen. Je kan gebruik blijven maken van je oude ntfs partitie, b.v. je oude D: vermoedelijk sda3.

sda3 is btw E:\ , D:\ is mijn cd/dvd speler/brander
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #37 Gepost op: 2014/03/31, 10:22:04 »
Eerst de vrije ruimte toevoegen aan de extended partitie. Daarna kan je die ruimte gebruiken om de ext4 uit te breiden.

Re: VirtualBox
« Reactie #38 Gepost op: 2014/03/31, 10:39:32 »
Citaat
Jana zegt:
Nu kreeg ik toen ik dat wilde toevoegen aan extended een waarschuwing van Gparted dat het dan mijn bootoptie kan verstoren, zodat ik dan niet meer booten kan.
Ja, dat is mij ook al eens overkomen. Ik moest toen inderdaad alles opnieuw installeren. Maar gelukkig had ik een backup van /home.
Toch zou je dit ook kunnen overwegen: Je installeert Xubuntu opnieuw. En als je dan bij de drie keuzes komt ( Xubuntu naast XP, Xubuntu in plaats van XP en Anders) dan kies je voor Anders, verwijdert alle niet XP partities, maakt een swap-partitie van 8 Gb en wijst de rest toe aan een boot-partitie. Maar ik weet natuurlijk niet hoever je bent met Xubuntu.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #39 Gepost op: 2014/03/31, 11:44:29 »
Toch zou je dit ook kunnen overwegen: Je installeert Xubuntu opnieuw. En als je dan bij de drie keuzes komt ( Xubuntu naast XP, Xubuntu in plaats van XP en Anders) dan kies je voor Anders, verwijdert alle niet XP partities, maakt een swap-partitie van 8 Gb en wijst de rest toe aan een boot-partitie. Maar ik weet natuurlijk niet hoever je bent met Xubuntu.

Bedoel hiermee hoe lang ik Xubuntu al gebruik, al behoorlijk lang, sinds versie 10.02. Daarvoor eerst nog een keer Ubuntu maar dat is te zwaar voor mijn systeem.
En zo lang het nog doet wat ie moet doen schaf ik me nog geen andere laptop aan.

Eerst de vrije ruimte toevoegen aan de extended partitie. Daarna kan je die ruimte gebruiken om de ext4 uit te breiden.

Jij zegt dus dat het wel zo kan, maar ik kan dan XP niet van C:\ afhalen, lijkt me, dan zou ik alles opnieuw dienen te installeren. Dat is mij nu even te lastig, er staat nu al vrij veel ook op Xubuntu mijn favo  ;)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Nero

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #40 Gepost op: 2014/03/31, 11:54:17 »
Volgens de documentatie is het ook mogelijk een bestaande Windows installatie toe te voegen aan VirtualBox. Ik heb het echter nooit zelf geprobeerd.

Re: VirtualBox
« Reactie #41 Gepost op: 2014/03/31, 11:58:06 »
Citaat
Bedoel hiermee hoe lang ik Xubuntu al gebruik, al behoorlijk lang, sinds versie 10.02. Daarvoor eerst nog een keer Ubuntu maar dat is te zwaar voor mijn systeem.
En zo lang het nog doet wat ie moet doen schaf ik me nog geen andere laptop aan.
Ik bedoel of je, naast Xubuntu, er ook veel andere programma's op draait die je, wanneer je Xubuntu opnieuw installeert, ook weer moet ophalen.
Toen ik eerder besloot opnieuw te beginnen (met een nieuwere versie van LinuxMint, mijn favoriet) maakt ik eerst een lijstje van wat ik had toegevoegd: FreefileSync, VirtualBox, Teamviewer, OpenShot enzovoort. Daarna maakte ik met FreefileSync een backup vanuit /home, daardoor dus ook van de in VirtualBox geinstalleerde Windows en Ubuntu-versies.
Vervolgens installeerde ik de laatste versie van LinuxMint en zette de backup terug, daarmee alles wat ik eerder had aan gegevens: Thunderbird-adressen en mails, Firefox bladwijzers en VirtualBox-toepassingen. Ik hoefde alleen de ontbrekende toepassingen opnieuw te installeren; in de verborgen bestanden van .home/bart stonden all parameters nog
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: VirtualBox
« Reactie #42 Gepost op: 2014/03/31, 12:01:42 »
Volgens de documentatie is het ook mogelijk een bestaande Windows installatie toe te voegen aan VirtualBox. Ik heb het echter nooit zelf geprobeerd.
Dat lukt prima. Middels Bestand>appliance exporteren wordt er een .ova bestand gemaakt die je desgewenst later weer via importeren kunt toevoegen. Ik weet niet of, als ik mijn Windows.ova aan iemand anders zou sturen, deze op een ander systeem ook zou draaien.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #43 Gepost op: 2014/03/31, 16:38:41 »
Volgens de documentatie is het ook mogelijk een bestaande Windows installatie toe te voegen aan VirtualBox. Ik heb het echter nooit zelf geprobeerd.
Dat lukt prima. Middels Bestand>appliance exporteren wordt er een .ova bestand gemaakt die je desgewenst later weer via importeren kunt toevoegen. Ik weet niet of, als ik mijn Windows.ova aan iemand anders zou sturen, deze op een ander systeem ook zou draaien.

Oh, hoe deed je dat dan, puur onder Virtual.Box? vanaf deze zelfde harde schijf?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #44 Gepost op: 2014/03/31, 16:40:45 »
Citaat
Bedoel hiermee hoe lang ik Xubuntu al gebruik, al behoorlijk lang, sinds versie 10.02. Daarvoor eerst nog een keer Ubuntu maar dat is te zwaar voor mijn systeem.
En zo lang het nog doet wat ie moet doen schaf ik me nog geen andere laptop aan.
Ik bedoel of je, naast Xubuntu, er ook veel andere programma's op draait die je, wanneer je Xubuntu opnieuw installeert, ook weer moet ophalen.
Toen ik eerder besloot opnieuw te beginnen (met een nieuwere versie van LinuxMint, mijn favoriet) maakt ik eerst een lijstje van wat ik had toegevoegd: FreefileSync, VirtualBox, Teamviewer, OpenShot enzovoort. Daarna maakte ik met FreefileSync een backup vanuit /home, daardoor dus ook van de in VirtualBox geinstalleerde Windows en Ubuntu-versies.
Vervolgens installeerde ik de laatste versie van LinuxMint en zette de backup terug, daarmee alles wat ik eerder had aan gegevens: Thunderbird-adressen en mails, Firefox bladwijzers en VirtualBox-toepassingen. Ik hoefde alleen de ontbrekende toepassingen opnieuw te installeren; in de verborgen bestanden van .home/bart stonden all parameters nog

Naast Xubuntu heb ik wel zo'n 30 programma's toegevoegd
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline softbart

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #45 Gepost op: 2014/03/31, 19:30:48 »
Je hoeft dus niet de partities niet te wijzigen. Je kan gebruik blijven maken van je oude ntfs partitie, b.v. je oude D: vermoedelijk sda3.

sda3 is btw E:\ , D:\ is mijn cd/dvd speler/brander

In jouw situatie dus E:. Ik neem aan dat dit de data schijf voor XP is/was?

Zie als voorbeeld de schermafdruk => locatie

groet,

Theo

Theo

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #46 Gepost op: 2014/03/31, 22:32:06 »
Je hoeft dus niet de partities niet te wijzigen. Je kan gebruik blijven maken van je oude ntfs partitie, b.v. je oude D: vermoedelijk sda3.

sda3 is btw E:\ , D:\ is mijn cd/dvd speler/brander

In jouw situatie dus E:. Ik neem aan dat dit de data schijf voor XP is/was?

Zie als voorbeeld de schermafdruk => locatie

groet,

Theo

Theo

Nee, XP stond en staat nog op C:\ de partitie waar het op geïnstalleerd is, misschien kan ik daar een .ova bestand van maken met Virtual.Box. (tenminste wanneer ik Bart goed begrepen heb.)
Nu heb ik 20 GB toegevoegd aan ext4 met Gparted geen bootproblemen gekregen.
Even afwachten nu wat Bart me nog kan vertellen inzake het virtuele .ova bestand.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: VirtualBox
« Reactie #47 Gepost op: 2014/03/31, 22:34:52 »
Je hoeft dus niet de partities niet te wijzigen. Je kan gebruik blijven maken van je oude ntfs partitie, b.v. je oude D: vermoedelijk sda3.

sda3 is btw E:\ , D:\ is mijn cd/dvd speler/brander

In jouw situatie dus E:. Ik neem aan dat dit de data schijf voor XP is/was?

Zie als voorbeeld de schermafdruk => locatie

groet,

Theo

Theo

Ja, XP stond en staat nog op C:\  en E:\ was en is nog de data partitie voor XP en Linux.
Misschien kan ik daar een .ova bestand van maken met Virtual.Box. (tenminste wanneer ik Bart goed begrepen heb.)
Nu heb ik 20 GB toegevoegd aan ext4 met Gparted geen bootproblemen gekregen.
Even afwachten nu wat Bart me nog kan vertellen inzake het virtuele .ova bestand.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: VirtualBox
« Reactie #48 Gepost op: 2014/03/31, 22:52:26 »
Volgens de documentatie is het ook mogelijk een bestaande Windows installatie toe te voegen aan VirtualBox. Ik heb het echter nooit zelf geprobeerd.
Dat lukt prima. Middels Bestand>appliance exporteren wordt er een .ova bestand gemaakt die je desgewenst later weer via importeren kunt toevoegen. Ik weet niet of, als ik mijn Windows.ova aan iemand anders zou sturen, deze op een ander systeem ook zou draaien.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om een "normale" Windows installatie zoals die op elke PC staat, maar om een eerder in VirtualBox geïnstalleerde (dus virtuele) Windows installatie. Zo heb ik ook een Xubuntu.ova, een Linuxmint13Xfce.ova, eerder in VirtualBox ter bestudering geïnstalleerde besturingssystemen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/01, 03:47:57 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: VirtualBox
« Reactie #49 Gepost op: 2014/03/31, 23:00:35 »
Citaat
Nu heb ik 20 GB toegevoegd aan ext4 met Gparted geen bootproblemen gekregen.

Prachtig! En wat gebeurt er nu als je dit eerder door mij aan jou geadviseerde stappenplan volgt(iets gewijzigd):

Probeer dit eens:
- Stop de schijf in de lade en sluit deze
- Ga naar VirtualBox, rechtermuis-klik op het groene XP vak en kies voor Verwijderen > Wis alle bestanden
- Klik op Nieuw,  Kies voor naam  XP, type Microsoft Windows en versie Windows (32 bit) > Volgende
- Geheugengrootte 512 Mb > Volgende
-Aanmaken >Volgende>Volgende
-kies bij Locatie en Grootte Virtuele schijf   20.00 Gb
- Aanmaken

Dan bovenin het VirtualBox-scherm: klik op Start
Controleer dat in in het nu verschijnende popup-scherm (Selecteer opstartschijf) de DVD-lezer van je computer staat ingevuld.
Klik dan op Start

En zo zou het moeten lukken.
Ben benieuwd
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.