Het verhandelen van klantgegevens door ING is een zijpad in deze discussie, maar is voor mij wel van invloed op mijn beslissingen. Als ik een Opt-in of Opt-out regeling niet betrouwbaar genoeg vind, dan ga ik alles wat contant kan worden afgerekend ook contant afrekenen. Of voor een betaalrekening overstappen naar een bank die aan dit soort geintjes niet meedoet.
Dan maar wat minder gemak en meer privacy.
ING is niet de enigste die jouw gegevens doorverkoopt aan 3e als hun plannetje doorgaat.
Ook appie hein met zijn pasje, Bouwmarkten waar je een pasje hebt, je shell pasje, credit cart en ja zelfs je provider verkoopt je gegevens waarna je weer spammail krijgt.... het gaat heel ver ......
Ik vrees dat maar weinig mensen de afgelopen 30 jaar de impact op hun privacy goed hebben ingeschat terwijl ze zo dagelijks bezig waren.
En nu ?
Nu is het te laat, er is altijd wel ergens een bedrijf waar jouw gegevens staan en die zijn allang weer doorverkocht, en nogmaals doorverkocht en nogmaals en nogmaals....
De banken keten van Dirk Scheringa waren hier een ster in, en die kochten al jarenlang alle gegevens van mensen waarna je weer gebeld werd omdat ze je lening goedkoper konden oversluiten, (komt dit je niet bekend voor?)
Of een aanbieding van een verzekering..........
Je word gebeld door een energie maatschappij ? en hoe denk je dat zij aan jouw gegevens komen ?
Nou simpel nootje, je huidige energie maatschappij heeft jouw gegevens doorverkocht aan die ander voor € 6.-
Maar als de ING hiermee gaat beginnen dan betaal ik niets meer voor de administratie kosten en voor mijn pasjes en rekeningen enz enz.
het is het 1 of het ander.
Want hoe dan ook, privacy heb je toch al niet meer, dus dan maar proberen er zelf een beetje voordeel uit te halen.
Nu terug komend op de vraag van de TS.
Buiten dat Linux ongelofelijk veilig is, ook zonder AV of extra firewall, lijkt het me een beetje bizar hoe banken nu nadat ze dicennia lang honderden miljoenen verlies geleden hebben komen met deze eisen.....
Want stel dat mijn rekening online word geplukt, hoe wil de bank dan gaan bewijzen dat mijn PC besmet is ??
Hoe wil de bank gaan bewijzen dat mijn firewall niet goed heeft gewerkt ?
Hoe wil de bank hard maken dat ik geen AV programma en firewall op mijn PC heb ??
Word mijn PC in beslag genomen en voor nader onderzoek naar TNO gestuurd om vervolgens in de rechtbank dmv een uitgebreid verslag aan te tonen dat ik onveilig aan het bankieren was ?
En dan nog, als ik 3 computers thuis heb staan, hoe wil de bank dat kunnen aantonen dat ik juist met die onveilige computer gebankierd heb ?
In Nederland geld bewijslast om te bepalen of je schuldig bent, en niet omgekeerd.
En dan nog, kan je nadat de boel geript is ff snel een AV programma en firewall op je PC zetten zodat de bank wederom met legen handen staat.
Ook Femke kan nu nog steeds met haar moeder aangifte doen en al het geld terug eisen, want de bank is ervoor verzekerd en zij moeten aantonen dat je nalatig geweest bent.
Zij kunnen bij geen enkele rechter aankomen met het verhaal dat je zomaar op straat je pasje aan een voorbijganger hebt uitgedeeld, want geen mens doet dit.
Dus het pasje is onvrijwillig afhandig gemaakt, wat op zich al strafbaar is waarna de bankrekening geplunderd is.
Mijn vader is hetzelfde overkomen en de bank heeft netjes al het geld terug gestort.
Voorwaarde is wel dat je zo snel mogelijk het verloren gewaande pasje blokkeert waarmee je aantoont je best te doen de schade te voorkomen of te beperken.