Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?  (gelezen 683 keer)

Offline Merel

  • Lid
Ik heb twee oude desktop PC's met XP. Ik heb de nieuwste Ubuntu life CD "als test" gebruikt op beide.

Aangezien ik op PC1 geen problemen heb ondervond bij het testen, komt deze in aanmerking om een standaard installatie uit te voeren via de life CD.

Heel anders ging de test op PC2, waarbij er problemen zijn. Die test geraakt niet op dreef qua gebruik van display (nadat echter bij het openen welkomst en de taalkeuze keurig op het scherm komen)
Met de manuele instellingen voor display kom ik niet veel verder dan het optie-menu.
Ook komt de muis buiten gebruik. Voor zover de test via de life CD.

Op PC2 is dus nog geen installatie en ook geen vroegere Ubuntu versie .

Vraag voor PC2 :
Is de installatie via Windows XP  diepgaander inzake detectie van de aanwezige hardware en de bijhorende drivers dan via een standaard installatie via life CD ?
Of zal ik exact dezelfde problemen tegenkomen als bij de mislukte testen met life CD ?

Vraag voor PC1 :
Hier staat een oude versie van Ubuntu naast Windows XP.
Ik vermoed dat een nieuwe installatie dus geen problemen zal geven via life CD.   
Zal ik "upgraden" vanuit de bestaande oude Ubuntu of zal ik ben ik beter af met een clean install ?
Ik vermoed het laatste maar hoor graag advies

Bedankt voor advies


Geheel terzijde: Weten ze het nu nog altijd niet ... waarom nog steeds geen keyboard instelling mogelijk om "Ubuntu te testen" met een life CD ??!! Probeer nu eens te werken met azerty !

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/28, 15:06:47 »
Ik had ooit een oude pc met VIA-processor er in i.p.v. een Intel of AMD.
Op deze pc kreeg ik met geen mogelijkheid Linux op, misschien is dat het probleem? ???
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/28, 15:44:05 »
Toetsenbordlayout kun je wijzigen naar Azerty via Systeeminstellingen op de Live CD.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/28, 16:53:41 »
Ik heb twee oude desktop PC's met XP. Ik heb de nieuwste Ubuntu life CD "als test" gebruikt op beide.

Op oude pc's zal Xubuntu of Linux Mint beter draaien dan Ubuntu, denk ik.

Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/28, 18:18:00 »
PC1 - Zoals je zelf al dacht is heeft een schone installatie de voorkeur.

PC2 - Je kan onder Windows bekijken wat voor videokaart er in zit.
Op basis van deze info is er meer over vinden.

Welke voor Ubuntu versie heb je?


Offline Merel

  • Lid
Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/28, 23:58:36 »
Allen bedankt.

@ Arjen
Ik kreeg hier het advies dat een clean install de betere optie zou zijn voor PC1, wat ik zelf reeds verondersteld had.

Met een schone installatie voor PC1 wordt de bestaande versie sowieso overschreven. Onder die voorwaarde is de oude versie irrelevant.

Maar kan het eventueel nog deze optie kunnen beïnvloeden of veranderen als ik de geïnstalleerde oude versie alsnog  opgeef ? Ik heb ze alleszins al lange tijd niet meer gebruikt en weet het niet uit mijn hoofd. Ik denk dat het versie 10 is (ben op dit moment in XP).

@ Mikkel Vooraleer aan Ubuntu te denken had ik inderdaad een Mint CD gebrand.
Die "Life CD" gedroeg zich eerder als een halfdode CD op beide PC's. Ik heb dan maar een tweede gebrand (beide waren ok met MD5 check)  Dat bracht niet veel aarde aan de dijk en ik werd al misselijk van de groene default kleuren.

Bij het 'life' testen van Unbuntu op PC1 was het echter een openbaring dat er toch al veel was verbeterd tegen vroeger. Ubuntu vond meteen zijn weg in de configuratie van het systeem en het inhouse netwerk was meteen al operationeel, zoals tevens het internet. Ik vermoed dat de hardware het wel zal aankunnen (indien aangepaste drivers voor PC2 worden geïnstalleerd, maar waar het echter niet lukt in de 'life test )



 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Welke installatie methode als "testen" via life CD niet werkt ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/01, 17:23:58 »
Geheel terzijde: Weten ze het nu nog altijd niet ... waarom nog steeds geen keyboard instelling mogelijk om "Ubuntu te testen" met een life CD ??!! Probeer nu eens te werken met azerty !
De taal&toetsenbordindeling kan je met de functietoetsen aanpassen. Zodra je op je scherm een icoontje ziet, druk op een toets (pijltje of spatie). Vervolgens zie je een menu waarin de gewenste instellingen vastgelegd kunnen worden (F2 en F3, zie plaatje).

De kwestie van de liveCD met de 2e pc kan je misschien oplossen door op F6 te drukken en in dat menu te kiezen voor nomodeset. Nadat je dat hebt vastgelegd, ENTER en kijken of het daarmee lukt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce