Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Wifi & Privacy en meer....  (gelezen 16413 keer)

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #25 Gepost op: 2014/01/31, 13:35:52 »
Citaat
Ja, want in Nederland doen we dat beter zeker ???
Daar deed ik geen uitspraak over. Overigens heb ik in Europese context nog noooit gehoord van onderscheid bij het bespioneren dan wel doden van eigen burgers en vreemdelingen. Misschien houden ze het beter geheim.

Citaat
Kan me toch nog herinneren een paar jaar geleden toen een vrouw gezakkerold werd, vervolgens de dief een klap gaf en de vrouw werd veroordeeld voor het slaan van een burger. En de man zijn dief-daad niet eens werd genoemd in de rechtszaak. Dus je mag iemand zelfs niet een harde klap geven als ie je spullen steelt omdat een klap erger is... Raar onderscheid.
Ik ken de casus niet, maar dat gaat over iets anders, namelijk of de reactie proportioneel is. (Je mag een inbreker niet tot moes slaan met een baseball bat nadat hij al is uitgeschakeld of is vast gezet, als wat extremer voorbeeld.) Het kan overigens best zijn dat de rechter in dit voorbeeld een  rare uitspraak deed.

Citaat
(zal ik het nog maar even niet hebben over het onderscheid in de wet wanneer een auto een fietser doodrijdt de automobilist straf krijgt, zelfs als de fietser bewezen door rood reed)
Het gaat niet om straf maar meebetalen aan de schade. Dat voelt misschien wel als hetzelfde, maar is het juridisch niet. De wetgever laat een automobilist voor vijftig procent (meen ik) meebetalen aan schade voor fietser als de fietser schuld heeft, ervan uitgaande dat de auto door zwaarte en snelheid de schade altijd extra groot maakt. De automobilist wordt dus mede aansprakelijk gesteld voor schade, wat juridisch iets anders is dan schuldig verklaard en gestraft worden. Maar het voelt zuur, dat wel.

OK, een eind offtopic inmiddels, sorry.
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

« Reactie #26 Gepost op: 2014/02/01, 13:12:05 »
Dit is wel een eind offtopic gegaan ineens :o

Nuja, om dan maar weer ontopic te gaan, ook in België zijn belangrijke mensen niet veilig voor de NSA: http://tweakers.net/nieuws/94049/nsa-hackte-belgische-professor-cryptografie.html

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2014/02/12, 17:45:16 »
Probleem opgelost: zet telefoon uit om wifi-tracking tegen te gaan.
Volgens Teeven moeten mensen zelf bepalen hoeveel gegevens ze prijs geven.  ""Sommige mensen zitten juist wel te wachten op wifi-tracking", zei Teeven woensdag in de Tweede Kamer. Volgens hem is het daarom de eigen verantwoordelijkheid van burgers om hun telefoon uit te zetten als ze niet willen worden gevolgd. Overigens voldoet het uitschakelen van wifi en bluetooth ook.

Sommige mensen, met name winkeliers, bedrijven en overheden zitten er juist wel op te wachten om anderen (consumenten, verdachten, iedereen) nog beter en ongemerkt te volgen. Met dank aan de 'technische vooruitgang' steeds meer en beter.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #28 Gepost op: 2015/01/27, 12:59:25 »
Iedereen dus zijn mobieltje uit als je naar Rotterdam gaat. 8-)

Hahaha. Dan zet hem maar definitief uit. 8-)
Al jaren worden zo ook stomen gemeten op snelwegen, waarbij ook gekeken wordt afritten bij welke steden auto's nemen enzo.
Ook worden zo al jaren parkeerstromen gevolgd.
Dit alles wordt al een hele tijd gebruikt voor beleidsbepalingen in aanleg van wegen en parkeerplaatsen.

Wat denk je waar bedrijven als telefoonproviders en google enzo hun data aan verkopen? En wie de budgetten hebben om die te kopen?
Daar zitten nou net de verdienmodellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #30 Gepost op: 2015/04/15, 15:17:14 »
Ik zit hier net te lezen in de C't december 2014.. Daar gaat een artikel over dit wifitracking.
Voor gerootte Android apparaten is er een app Pry-Fi om de boel in de war te sturen, zodat je wel wifi kunt gebruiken, maar niet per sé al jouw gegevens toont.
De makers gaan hiervan uit:
Citaat
Though of course the companies involved with these trackers claim they wouldn't use the data maliciously, the possibility is there, and we all know that if something can be abused, ultimately it will be.

Eigenlijk is het te zot om los te lopen, al dat gespioneer en bijhouden van gegevens zonder ook maar een beetje expliciete toestemming aan de burger te vragen. Het is technisch mogelijk, dus dan doen bedrijven en overheid het maar. Nee, ik ben voor dat Privacy by design idee.

Ben wel benieuwd waar de EU heengaat, maar het zal wel even duren voor er iets uit komt.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #31 Gepost op: 2015/04/15, 17:33:52 »
Het is technisch mogelijk, dus dan doen bedrijven en overheid het maar. Nee, ik ben voor dat Privacy by design idee.

De techniek biedt alleen meer mogelijkheden aan iets wat vroeger wat omslachtiger op papier en geluidsbandjes al gebeurde.
Eigenlijk is er niet zoveel veranderd aan de doelstelling. Wel makkelijker door de techniek.
Nooit gehoord van echelon? Prism?

De bedrijven konden het voorheen ook al. Ken je nog die vragenlijsten die onze ouders kregen? Welk wasmiddel je gebruikt? Welke koffie je drinkt. Welke koffie je buren drinken?
Toen werd je gebeld "heeft u 5 minuutjes? mogen wij u wat vragen stellen"?
Precies zoals FB en dergelijke nu hun informatie verzamelen.
En iedereen antwoordde maar wat graag want je KON een pannenset winnen.
Ook toen al wist men vanalles van je en kreeg je "reclame en aanbiedingen" op maat. Niets veranderd.

Ja het kan dus ze doen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 17:37:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #32 Gepost op: 2015/04/16, 17:19:44 »
Het is technisch mogelijk, dus dan doen bedrijven en overheid het maar. Nee, ik ben voor dat Privacy by design idee.

De bedrijven konden het voorheen ook al.
Precies zoals FB en dergelijke nu hun informatie verzamelen.

Ook toen al wist men vanalles van je en kreeg je "reclame en aanbiedingen" op maat. Niets veranderd.

Ja het kan dus ze doen.

Mwah, ik denk niet dat het echt vergelijkbaar is wat er tot 20 jaar geleden werd verzameld aan info en wat er nu op gigantische schaal wordt bijgehouden.

De telefoonvragen waren iets waarvoor je kon kiezen om eraan mee te doen. Dat is nu allang niet meer iets waar je voor gevraagd wordt, het wordt meteen bijgehouden via wifi tracking, online tracking, etc. Geheel onvrijwillig. je moet echt je best doen om er niet aan mee te doen.

Maar je zit een beetje te stangen zeker he.. ;)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2015/04/16, 18:19:56 »
De EU gaat nu Google Android officieel onderzoeken: http://www.neowin.net/news/eu-officially-accuses-google-of-unfair-practices-launches-investigation-into-android

De EU moet eens stoppen met dat gesodemieter tegen Google en nu Android ,niemand is verplicht het te gebruiken ,en Google is een Firma die probeert het beste voor hun eruit te halen.
Die hele EU zou zich wat meer om de Banken bemoeien met hun rotzooi.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #34 Gepost op: 2015/04/16, 18:31:54 »
De EU moet eens stoppen met dat gesodemieter tegen Google en nu Android ,niemand is verplicht het te gebruiken ,en Google is een Firma die probeert het beste voor hun eruit te halen.
Die hele EU zou zich wat meer om de Banken bemoeien met hun rotzooi.

Volledig mee eens; Google is een dienst die je *vrijwillig* gebruikt dus laat die mensen dan ook gerust met hun bedrijf.
De EU zou idd beter eens kijken naar de enorme inflatie en misbruiken bij banken. Ik gebruik enkel Gmail van hun en ben daar 100% tevreden over; ook GoogleMaps is soms iets dat ik enorm handig vind.
Mocht Google me enerveren met iets stop ik met het gebruik van hun diensten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #35 Gepost op: 2015/04/16, 18:47:31 »
Ik zit hier net te lezen in de C't december 2014.. Daar gaat een artikel over dit wifitracking.
Voor gerootte Android apparaten is er een app Pry-Fi om de boel in de war te sturen
Grappige app om (mogelijke) persoonlijke wifitracking te bemoeilijken door een fake netwerkadres (mac) voor Wifi te gebruiken. Heel serieus is het (nog) niet, het is expirimenteel, een proof-of-concept.

Tip: wifitracking kan je zelf voorkomen door WiFi op je telefoon Uit te zetten tijdens het winkelen. :)

Een andere mogelijke oplossing is Wi-Fi Matic (open source via F-Droid of Play store). Wi-Fi Matic zet WiFi automatisch Aan op locaties waar je werkelijk WiFi gebruikt (thuis, werk, bij vrienden, enz.) en weer Uit als je daar weg gaat (werkt ook op een toestel zonder root).

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #36 Gepost op: 2015/04/16, 19:18:15 »
Volledig mee eens; Google is een dienst die je *vrijwillig* gebruikt dus laat die mensen dan ook gerust met hun bedrijf.
Omdat jij diensten graag en vrijwillig gebruikt is alles toegestaan? Een beschuldiging is dat Google hergebruik (forken) van “hun” opensourceonderdelen tegenwerkt. Dat zou jammer zijn, dan mis je een belangrijk voordeel van opensource en heb je met opensource alsnog een vendor lock-in.

« Reactie #37 Gepost op: 2015/04/16, 19:25:06 »
Omdat jij diensten graag en vrijwillig gebruikt is alles toegestaan? Een beschuldiging is dat Google hergebruik (forken) van “hun” opensourceonderdelen tegenwerkt. Dat zou jammer zijn, dan mis je een belangrijk voordeel van opensource en heb je met opensource alsnog een vendor lock-in.
Waar je al dan niet zelf aan meewerkt. Voor mijn part trappen mensen in die vendor lock-in zo veel ze willen, net als bij Apple als je niet nadenkt ben je sowieso de klos, het zal mij worst wezen.
Voorlopig zijn hun diensten goed en handig, en zoals gesteld; zie ik daar problemen opkomen verlaat ik hun diensten en zoek elders mijn heil.
OpenSource betekend niet dat je zomaar alles kan en mag gebruiken, je hebt een open broncode en soms kan het logisch en juist zijn dat je niet zomaar mag forken. Nogmaals je kiest zelf voor die dingen of niet ; Jolla, Sailfish, Firefox OS, enzovoort zijn alternatieven.

Moesten ze het logisch vinden Google daarom aan te klagen, vind ik ook dat Microsoft mag aangeklaagd worden wegens niet vrijgeven van de broncode.

« Reactie #38 Gepost op: 2015/04/17, 10:00:46 »

Tip: wifitracking kan je zelf voorkomen door WiFi op je telefoon Uit te zetten tijdens het winkelen. :)

Een andere mogelijke oplossing is Wi-Fi Matic (open source via F-Droid of Play store). Wi-Fi Matic zet WiFi automatisch Aan op locaties waar je werkelijk WiFi gebruikt (thuis, werk, bij vrienden, enz.) en weer Uit als je daar weg gaat (werkt ook op een toestel zonder root).
Nice, bedankt voor de tips. Bij de eerste smartphone hier zal ik dat er zeker op zetten, tot nu toe had ik het nergens voor nodig, maar binnenkort gaat dat veranderen.

« Reactie #39 Gepost op: 2015/04/17, 18:05:32 »
Nice, bedankt voor de tips. Bij de eerste smartphone hier zal ik dat er zeker op zetten, tot nu toe had ik het nergens voor nodig, maar binnenkort gaat dat veranderen.

Let wel op: die app stuurt en leert data van je mobiele netwerk: de software moet *leren* waar je je WiFi al dan niet gebruikt. Dat kan dat die de ID van de antenne kan uitlezen maar het kan ook een vorm van spyware zijn die meer data doorstuurt dan gewoon een locatie (de app claimt geen GPS te gebruiken) via je mobiele data.

Niet zomaar die dingen vertrouwen; je kan makkelijk zelf je WiFi aan - en uitzetten met een redelijk eenvoudige touchklik in het basis OS.
Of je gebruikt de Firewall van jtscholl uit de PlayStore, en je stelt je profielen in (white list en black list) voor WiFi.

« Reactie #40 Gepost op: 2015/04/17, 20:07:45 »
Over WiFi gesproken: als je de straling van je mobiele telefoon wilt verminderen, dan is dit hoesje wellicht iets voor je:
http://www.waschbaer.nl/Wolvilt-tasje-voor-mobiele-telefoon-Handy-Hood-met-stralingsbescherming--608n5a441122.html?query=*&material=&farbe=&marke=&preis=&groesse=&sort=&pageSize=12

« Reactie #41 Gepost op: 2015/04/18, 11:23:50 »

Let wel op: die app stuurt en leert data van je mobiele netwerk: de software moet *leren* waar je je WiFi al dan niet gebruikt. Dat kan dat die de ID van de antenne kan uitlezen maar het kan ook een vorm van spyware zijn die meer data doorstuurt dan gewoon een locatie (de app claimt geen GPS te gebruiken) via je mobiele data.

Niet zomaar die dingen vertrouwen; je kan makkelijk zelf je WiFi aan - en uitzetten met een redelijk eenvoudige touchklik in het basis OS.
Of je gebruikt de Firewall van jtscholl uit de PlayStore, en je stelt je profielen in (white list en black list) voor WiFi.

Sjonge, je moet goed uitgeslapen zijn toch. In het artikel over wifitracking las ik add nog twee soortgelijke apps voor Android: Tasker en Llama.
Goed, dan ga ik één van die apps misschien installeren, of ik zet wifi gewoon uit. Bedankt voor het oplettend houden, Joris. Wanneer de phone er is, zal ik hier nog even teruglezen welke tips en aps er zoal genoemd zijn. Toch handig naslagwerk, zo'n forum.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2015/04/18, 13:15:40 »
SPYWARE? Wi-Fi Matic is open source en een voordeel van open source leek me dat de kans op spyware uitermate klein is. De F-Droid appstore gegarandeerd alleen open source software aan te bieden nadat deze grondig is onderzocht op onwenselijk gedrag (waaronder spyware).

Heb je een serieuze aanwijzing dat Wi-Fi Matic  spyware kan bevatten? Deze app heb ik namelijk in gebruik en wil dan bij F-Droid melden dat ze Wi-Fi Matic maar beter uit hun pakketbron kunnen halen. :'(

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #43 Gepost op: 2015/04/18, 13:48:24 »

Dat die app moet leren is duidelijk. Aan de hand van de aanwezigheid van (bepaalde) cell-towers weet hij of een bepaald wifi-punt binnen bereik is.

Citaat
Wi-Fi Matic needs to go through a training process for each of the Wi-Fis you want it to handle, until it knows all cell tower ids the yellow area is composed of:
...
https://sites.google.com/site/wifimaticapp/home/frequently-asked-questions

Maar waar lees je dat die app ook gegevens verstuurt? En waar naartoe dan?

Offline valk

• Lid
    • mpvalk
« Reactie #44 Gepost op: 2015/04/25, 16:39:34 »

Dat die app moet leren is duidelijk. Aan de hand van de aanwezigheid van (bepaalde) cell-towers weet hij of een bepaald wifi-punt binnen bereik is.

Citaat
Wi-Fi Matic needs to go through a training process for each of the Wi-Fis you want it to handle, until it knows all cell tower ids the yellow area is composed of:
...
https://sites.google.com/site/wifimaticapp/home/frequently-asked-questions

Maar waar lees je dat die app ook gegevens verstuurt? En waar naartoe dan?

Als ik naar de permissies kijk dan kan die app niet eens iets versturen?

« Reactie #45 Gepost op: 2015/04/25, 20:51:34 »
Mwah, ik denk niet dat het echt vergelijkbaar is wat er tot 20 jaar geleden werd verzameld aan info en wat er nu op gigantische schaal wordt bijgehouden.

De telefoonvragen waren iets waarvoor je kon kiezen om eraan mee te doen. Dat is nu allang niet meer iets waar je voor gevraagd wordt, het wordt meteen bijgehouden via wifi tracking, online tracking, etc. Geheel onvrijwillig. je moet echt je best doen om er niet aan mee te doen.

Maar je zit een beetje te stangen zeker he.. ;)

Nee ik zit niet te stangen.
De techniek maakt het inderdaad makkelijker om meer te verzamelen. Vroeger was er geen internet dus viel je internetgedrag ook niet te volgen. Je had geen mobiel, dus viel je daarop ook niet te tracen.
Ook vroeger werd er al informatie uitgewisseld door allerhande instanties en bedrijven.
Had je problemen bij groot bedrijf A dan kon je regelmatig ook niet terecht bij conculega B.
Vergelijk maar eens wat rijken van toen voor post kregen en wat "armen". Adverteren was toen al afgestemd. Kregen jouw ouders ooit reclame binnen voor een rolls of jaguar? Van een reis naar een 5 sterren appartement in Cannes?
Camera's staan al langer langs snelwegen dan er internet is.
Ook in de jaren 50/60 al werden je telefoongesprekken al automatisch getapt (echelon). Telefoon was toen vernieuwend als het internet van nu.
Nee ik stang niet. Het gebeurde vroeger al, alleen nu met meer techniek is het handiger en is er ook meer te volgen waardoor het meer gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/25, 21:20:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline markba

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2015/04/25, 21:19:20 »
....
Nee ik stang niet. Het gebeurde vroeger al, alleen nu met meer techniek is het handiger en is er ook meer te volgen waardoor het meer gebeurd.
Ja, het gebeurde vroegah ook al, daar heb je gelijk aan. Maar wat Kirstie zegt, het gaat om de schaal waarin het gebeurt. Het zou me niets verbazen als dan minimaal 1000 keer zo veel is.

« Reactie #47 Gepost op: 2015/04/27, 08:05:20 »

Nee ik zit niet te stangen.
De techniek maakt het inderdaad makkelijker om meer te verzamelen. Vroeger was er geen internet dus viel je internetgedrag ook niet te volgen. Je had geen mobiel, dus viel je daarop ook niet te tracen.
Ook vroeger werd er al informatie uitgewisseld door allerhande instanties en bedrijven.
Had je problemen bij groot bedrijf A dan kon je regelmatig ook niet terecht bij conculega B.
Vergelijk maar eens wat rijken van toen voor post kregen en wat "armen". Adverteren was toen al afgestemd. Kregen jouw ouders ooit reclame binnen voor een rolls of jaguar? Van een reis naar een 5 sterren appartement in Cannes?
Camera's staan al langer langs snelwegen dan er internet is.
Ook in de jaren 50/60 al werden je telefoongesprekken al automatisch getapt (echelon). Telefoon was toen vernieuwend als het internet van nu.

Hai Partyrabbit,
Oké, je maakt geen grapje hier.
Nee, wij kregen geen reclames van Jaguars etc. Maar eerlijk gezegd kan ik me überhaupt weinig reclame herinneren van vroeger, behalve die in de Donald Ducks die al tweedehands waren en dus verouderd  ^-^

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat er vroeger ook veel werd gevolgd en dat dat kon.

« Reactie #48 Gepost op: 2015/04/27, 11:16:10 »
Zelfs bij de 1e telefooncentrales werden de gesprekken afgeluisterd door nieuwsgierige mensen  :evil:

Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig en willen zaken van andere weten, zo is natoer.....
En bij bedrijven is dit een factor erger want zij willen verkopen....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2015/04/27, 11:34:53 »
Zelfs bij de 1e telefooncentrales werden de gesprekken afgeluisterd door nieuwsgierige mensen  :evil:
Ja, zo ging dat vroeger. Met heel veel moeite kon er één (1) telefoongesprek afgeluisterd worden. En nu, met het grootste gemak, zo ongeveer alle gesprekken en andere vormen van communicatie. Geen vergelijk dus.