Mwah, ik denk niet dat het echt vergelijkbaar is wat er tot 20 jaar geleden werd verzameld aan info en wat er nu op gigantische schaal wordt bijgehouden.
De telefoonvragen waren iets waarvoor je kon kiezen om eraan mee te doen. Dat is nu allang niet meer iets waar je voor gevraagd wordt, het wordt meteen bijgehouden via wifi tracking, online tracking, etc. Geheel onvrijwillig. je moet echt je best doen om er niet aan mee te doen.
Maar je zit een beetje te stangen zeker he.. 
Nee ik zit niet te stangen.
De techniek maakt het inderdaad makkelijker om meer te verzamelen. Vroeger was er geen internet dus viel je internetgedrag ook niet te volgen. Je had geen mobiel, dus viel je daarop ook niet te tracen.
Ook vroeger werd er al informatie uitgewisseld door allerhande instanties en bedrijven.
Had je problemen bij groot bedrijf A dan kon je regelmatig ook niet terecht bij conculega B.
Vergelijk maar eens wat rijken van toen voor post kregen en wat "armen". Adverteren was toen al afgestemd. Kregen jouw ouders ooit reclame binnen voor een rolls of jaguar? Van een reis naar een 5 sterren appartement in Cannes?
Camera's staan al langer langs snelwegen dan er internet is.
Ook in de jaren 50/60 al werden je telefoongesprekken al automatisch getapt (echelon). Telefoon was toen vernieuwend als het internet van nu.
Nee ik stang niet. Het gebeurde vroeger al, alleen nu met meer techniek is het handiger en is er ook meer te volgen waardoor het meer gebeurd.