Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog 100 dagen windows xp  (gelezen 18027 keer)

Re: Nog 100 dagen windows xp
« Reactie #25 Gepost op: 2014/01/01, 11:13:32 »
@Tom,
Als je dit soort woorden gebruikt voor Windows kom en kwam je in de problemen op dit forum omdat dit bashen is.
Beetje vreemd als dan iemand die notabene in het ubuntu team zit zelf wel dit soort woorden gebruikt.
Maagoe........

De werkelijke boodschap is en blijft: Internetten en zeker telebankieren met XP is na 8 april onverantwoord. Punt.
Een pc met windows xp aan internet hangen is al onverantwoord, laat staan dat je er ook nog mee gaat bankieren  =D

Uiteindelijk lijkt het me niet zo moeilijk voor de banken om iemand die inlogt met IE of indien windows gedetecteerd word direct te weren van de site.
Dit is echter een utopie want dan zijn er een boel mensen die niet meer kunnen bankieren, een advies voor een andere browser zou wel kunnen.

Installeer geen illegale software.
*proest*

"Maar meneer de bank, voor die Photoshop heb ik echt betaald hoor! Ik ben alleen 't bonnetje even kwijt...."    :laugh:  :laugh:

Bonnetje voor Photoshop ?
Ik vrees dat +75% van windows xp en versies erna allemaal illegaal gedownload zijn, en dan ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #26 Gepost op: 2014/01/01, 12:50:15 »
@Tom: Precies! Dank.
@markba: Dat was de oorspronkelijke betekenis ja. Anno 2013 (en ja, het 1-1-2014 dus ik zeg toch maar even anno 2013) wordt de term ook op een minder negatieve manier gebruikt. En niet over een woordje gaan miezen, de rest van de post was al niet serieus bedoeld dus het woord meuk al zeker niet. Wat Tom dus al zegt: niet zo op de weegschaal leggen. Als je niet zeker bent hoe iemand iets bedoeld kun je het ook vragen voordat je meteen gaat beginnen over dat je iets onrespectvol vindt he. Als jij wil dat ik Ubuntu handel, dan verwacht ik dat andersom ook...
@Gandyman: Je moet ook niet naar het woord zelf kijken maar naar het gebruik in de zin. Die post was, nogmaals, helemaal niet zo serieus bedoeld. En je moet niet denken dat ik geen problemen krijg/kreeg alleen maar omdat er geen openbare post aan wordt gewijd.

Hoe dan ook: het mag nu wel duidelijk zijn. Stoppen met dat anti-Vistaus-gedoe: die post was niet zo serieus bedoeld.

Hoe kunnen we zorgen dat *buntu beter aan het licht komt onder de XP-gebruikers?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/01, 12:52:54 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #27 Gepost op: 2014/01/01, 13:01:53 »
Uiteindelijk lijkt het me niet zo moeilijk voor de banken om iemand die inlogt met IE of indien windows gedetecteerd word direct te weren van de site.
Interessante gedachte dit. Idd kun je dit obv de browser-agent aansturen. Maar je begeeft je als aanbiedende partij (de bank dus) wel op een hellend vlak, want wat is een bv een veilig systeem? Als ze zouden zeggen dat Linux een onveilig systeem is omdat niemand er anti-virus of een firewall draait, en je daarom zouden blokkeren, dan sta je toch raar te kijken....

« Reactie #28 Gepost op: 2014/01/01, 13:35:27 »
Interessante gedachte dit. Idd kun je dit obv de browser-agent aansturen. Maar je begeeft je als aanbiedende partij (de bank dus) wel op een hellend vlak, want wat is een bv een veilig systeem? Als ze zouden zeggen dat Linux een onveilig systeem is omdat niemand er anti-virus of een firewall draait, en je daarom zouden blokkeren, dan sta je toch raar te kijken....

Bovendien zijn sommige banken niet altijd op de hoogte. Wat nu als je Firefox ESA (de LTS van FF) draait op een veilige Linux-bak, maar de bank is niet op de hoogte van het bestaan van FF ESA en vereist dus dat je persé de allernieuwste FF moet hebben? Dan zit je dus alsnog met een probleem als gebruiker...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #29 Gepost op: 2014/01/01, 13:50:22 »

Bovendien zijn sommige banken niet altijd op de hoogte. Wat nu als je Firefox ESA (de LTS van FF) draait op een veilige Linux-bak, maar de bank is niet op de hoogte van het bestaan van FF ESA en vereist dus dat je persé de allernieuwste FF moet hebben? Dan zit je dus alsnog met een probleem als gebruiker...
Dat is wat ik bedoel. Maar ipv een whitelist, zouden ze ook kunnen beginnen met een blacklist waar een combinatie van bepaalde OS'en browsers (XP + IE als eerste) gedetecteerd wordt om mensen in ieder geval te waarschuwen..

« Reactie #30 Gepost op: 2014/01/01, 13:57:46 »
Dat zou inderdaad geen slecht idee zijn.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2014/01/01, 23:40:05 »
Mensen pleur die ouwe pc bij het oud vuil.
Computers hebben een beperkte levensduur. De economische levensduur is 3-5 jaar, de technische levensduur 5-8 jaar en daarna:
  • blijven de prestaties ernstig achter bij een moderne computer. Uitbreiden of vervangen van (software/hardware) onderdelen is soms een optie maar investeren in een apparaat wat economisch afgeschreven is.
  • neemt de kans op storingen fors toe en is de garantietermijn verlopen. Plotsklaps kan de harde schijf kapot gaan (back-up?) of een onderdeeltje doorbranden.
Windows Vista is vanaf 2005 beschikbaar als opvolger van XP. Voor computers jonger dan 8 jaar is er geen 'XP-probleem' (of je moet bewust voor een nieuwe computer met het verouderde XP hebben gekozen).
Door (een lichtgewicht versie van) Linux te installeren kan je een computer soms langer en relatief veilig blijven gebruiken ("de computer lijkt herboren") om bijvoorbeeld in te zetten als tweede of reserve apparaat (“in een oldtimer kan je ook blijven rijden”) maar anders is het te overwegen:
Afdanken via
milieustraat of winkelier bij aankoop van een soortgelijk nieuw apparaat
Dit is geen duurzame (en helaas kostbare) oplossing met veel en waarschijnlijk vervelend afval maar voor sommigen wel een eenvoudige/snelle oplossing (met zo veel mogelijk behoud van het bekende 'Windows' en de meeste 'garantie' dat toepassingen ongewijzigd blijven werken). Of is Ubuntu Haarlemmerolie voor oude XP-computers?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/01, 23:55:07 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #32 Gepost op: 2014/01/02, 00:01:29 »
blijven de prestaties ernstig achter bij een moderne computer.
Mijn werk-desktop is ooit afgeleverd met Windows 98 SE !
Moet ik nu een minderwaardigheidscomplex krijgen?
Met Xubuntu is deze vaak sneller dan een nieuwe computer :lol:
Ter info: Het Mobo is de eerste van MSI waar 1GB ram in past.
Enne ....... Nee, deze PC is niet te koop, ik ben er aan gehecht .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #33 Gepost op: 2014/01/02, 00:03:26 »
@testcees: Bewust gekozen voor XP? En wat als je een netboekje kocht na 2005? Die werden tot aan de lancering van Windows 7 niet met Vista maar met XP geleverd.

Offline Erik

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2014/01/02, 09:15:23 »
Ik heb nog een Windows XP draaien in Virtualbox voor een speciale situatie. Het werd nou wel tijd om XP de deur uit te gooien met die 100 dagen gepasseerd., vond ik. Maar om nou Windows 7 te gaan kopen voor die zeldzame gelegenheid dat ik iets via Windows wil bekijken?

Ooit eens op het spoor gebracht heb ik een Windows 7 Virtualbox image opgehaald bij http://www.modern.ie/ Met de uitstekende beschrijving in dit verhaal: http://pclosmag.com/html/Issues/201309/page15.html had ik Windows 7 geweldig snel in beeld.

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dat precies werkt met die Virtualbox snapshots. Ik vermoed zo dat je Windows 7 klaar kan maken met bijvoorbeeld de gewenste favorieten in IE en een virusscanner. Dan maak je die snapshot en je kloont hem. Je werkt dan verder op die kloon. Op die kloon activeer je ook pas Windows.

Is de 90 dagen activatie periode afgelopen, dan stel je je werkbestanden veilig. Die heb ik zelf niet in mijn speciale situatie. En dan pak je je ongeactiveerde kloon en trekt een nieuw kloontje. Die nieuwe kloon activeer je vervolgens. Ja, nogal omslachtig.

Overigens lees ik ook dat je die eerste Windows 7 nog 5 keer kan "re-arm"-en. Dat gaat via een erg simpel opdrachtje via de opdrachtprompt. Of je dan 30 of 90 dagen erbij krijgt is de hamvraag.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik dit gedoe echt in alle details door heb. Maar het werkt fijn & hopelijk heeft iemand anders hier er wat aan.
Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2014/01/02, 11:00:45 »
http://www.nu.nl/tech/3665807/gebruik-windows-xp-daalt-flink.html

Gebruik van Windows xp daalt, maar hebben we nu ook een opvallend groei met Ubuntugebruikers?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #36 Gepost op: 2014/01/02, 11:09:13 »
http://www.nu.nl/tech/3665807/gebruik-windows-xp-daalt-flink.html

Gebruik van Windows xp daalt, maar hebben we nu ook een opvallend groei met Ubuntugebruikers?
Ik heb geen cijfers, maar ik merk wel in mijn omgeving bij XP-gebruikers een flinke stijging in de belangstelling voor Linux....

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2014/01/02, 12:23:42 »
Citaat
Operating systems 2013   
                                jan  feb    mrt   apr    mei   jun     jul    aug   sep    okt    nov     dec

Windows XP   16.6 16.9 15.3 13.5   13.2 12.9 12.8  12.0 11.3 10.4 10.1     % gebruikers 

Linux                   0.5    0.5   0.5     0.8   0.7   0.5       0.6   0.6    0.7  0.5   0.6    

http://www.browserchecker.nl/browser-stats-statistieken

Ik merk in mijn directe omgeving veel meer dat mensen met een oude pc windows xp proberen te vervangen door een moderne windows maar uiteindelijk toch een andere snellere pc kopen, vaak 2e hands. 

« Reactie #38 Gepost op: 2014/01/02, 19:00:03 »
Citaat
Operating systems 2013   
                                jan  feb    mrt   apr    mei   jun     jul    aug   sep    okt    nov     dec

Windows XP   16.6 16.9 15.3 13.5   13.2 12.9 12.8  12.0 11.3 10.4 10.1     % gebruikers

Linux                   0.5    0.5   0.5     0.8   0.7   0.5       0.6   0.6    0.7  0.5   0.6   

Nou wil ik geen mierenn****r zijn, maar als je het genoemde tabelletje knipt en plakt in Calc en er dan een totaalregeltje aan toevoegt dan krijg je totalen die variëren tussen 99,9 en 101,7 procent... :evil:  :evil:  :evil:
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

« Reactie #39 Gepost op: 2014/01/02, 20:30:02 »
Maar het gaat hier toch niet om 100 procenten? :o X% van XP-gebruikers en Linux-gebruikers, niet totaal aantal OS-gebruikers.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2014/01/02, 20:44:44 »
Ik denk dat Old man wel naar de originele tabel zal gekeken hebben. Percentages werden afgerond tot 1 decimaal: de afrondingsfouten kunnen het totaal dus wel wat doen afwijken van 100. Een afwijking van 1.7 kan je echter hierdoor niet verklaren.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2014/01/04, 21:08:10 »
Het was mij op 1 januari ook al opgevallen, dat het Linux marktaandeel aan het groeien is. Alleen check ik dat liever via die website, die in dat nu.nl artikel van RikRik staat.
http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpaf=&qpcustom=Linux&qpcustomb=0 Daarop is een mooie stijgende lijn te zien. Of de dalende lijn van XP http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcustom=Windows+XP&qpcustomb=0

Wellicht komt dat deels, omdat er aandacht aan besteed wordt. Bijvoorbeeld in de Consumentengids van december 2013. Dat artikel heet: Stekker uit Windows XP. Echter wordt in dat artikel alleen Ubuntu en Lubuntu genoemd, als vervanger van Windows XP. Dat artikel staat bij mijn weten niet online.

Maar verscheen er ongeveer twee maanden geleden dit artikel Probeer Ubuntu & vertel ons erover. Ofschoon de deadline om je ervaringen te vertellen, al ruim voorbij is, kan er nog wel op het artikel zelf gereageerd worden. De reacties op dat artikel zijn overwegend positief. In ieder geval heb ikzelf die Digitaalgids van januari 2014, alvast besteld.   

En nu staat er in de Tips & Trucs van januari 2014 eveneens een artikel: Einde ondersteuning XP. Deze bestaat zelfs uit acht pagina's. Waarvan overigens alleen Tip 17 Ubuntu als optie genoemd wordt. Iets minder dan een halve bladzijde. Er staat een hyperlink in, om de meest recente versie te downloaden. Namelijk http://tipsentrucs.link.idg.nl/ubu
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #42 Gepost op: 2014/01/04, 21:20:00 »
Op het forum van het SeniorWeb is er ook aandacht aan besteed.
Helaas gaat dit forum in februari uit de lucht, maar er wordt al gevraagd naar een andere plek binnen SeniorWeb voor Linux.

« Reactie #43 Gepost op: 2014/01/04, 21:55:51 »
Helaas gaat dit forum in februari uit de lucht, maar er wordt al gevraagd naar een andere plek binnen SeniorWeb voor Linux.

Als het groeit, hoezo gaat het uit de lucht dan?

« Reactie #44 Gepost op: 2014/01/04, 23:14:58 »
Beste leden,

Afgelopen donderdag 28 november heeft de Ledenraad van SeniorWeb de voorgenomen wijziging van de Webcontact-diensten goedgekeurd. Dat houdt in dat SeniorWeb per begin februari zal stoppen met de diensten Forum, Trefpunt en Vraag & Aanbod en door zal gaan met de Mailgroepen en de Clubs. Wij beseffen dat dit voor u geen prettige mededeling is. Maar deze drie diensten kenden een lage waardering, overlapten elkaar en waren storingsgevoelig. De komende twee maanden tot februari kunt u de voor u interessante berichten van het Forum kopiëren naar uw computer, mocht u dat willen. Als dat een te groot aantal berichten is om zelf te kopiëren, mail mij dan (kgrabenhorst@seniorweb.nl). Dan kan ik kijken of wij u hierbij kunnen helpen.

In de toekomst kunt u voor online contact met andere leden terecht bij de Clubs. Dit zijn groepen rond 12 verschillende computeronderwerpen. Wij hopen van harte dat u met veel plezier zult deelnemen aan de Clubs.

Met vriendelijke groet,
Kai Grabenhorst
SeniorWeb
kgrabenhorst@seniorweb.nl

Bron: Seniorweb.nl
« Laatst bewerkt op: 2014/01/04, 23:16:35 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #45 Gepost op: 2014/01/04, 23:33:05 »
Als het groeit, hoezo gaat het uit de lucht dan?
Ach, er gaat daar erg veel fout, ze gebruiken verkeerde software voor de website en ook al zeggen ze, dat ze alles van ICT weten, een website maken volgens de W3C standaard lukt ze niet.
Het argument is, dat de CMS het niet aankan ....... terwijl er zoveel goede CMS systemen zijn!
Na elke update hebben ze weer problemen gecreëerd, een beetje lachwekkend .........

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #46 Gepost op: 2014/01/05, 09:57:17 »
was gisteren bij ikea en ELKE pc daar draait nog steeds windows XP, de tijd dringt....

« Reactie #47 Gepost op: 2014/01/05, 10:09:26 »
was gisteren bij ikea en ELKE pc daar draait nog steeds windows XP, de tijd dringt....
Ja, daar ga je op letten:
XP.
Nog bij Specsavers, de huisarts, het plaatselijk ziekenhuis. En vul maar aan.
Er is nog veel werk aan de winkel......
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #48 Gepost op: 2014/01/05, 10:21:35 »
Nog een paar maanden, dan is het echt Xtra  Problems :lol:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #49 Gepost op: 2014/01/05, 10:50:30 »
Onrustbarend. Die bedrijven zetten niet alleen hun eigen veiligheid op het spel, maar ook die van hun klanten (en patiënten).  >:(

Een bedrijf dat z'n automatisering serieus neemt, had al een jaar geleden begonnen moeten zijn met de migratie. Bijvoorbeeld na het verschijnen van Service Pack 1 voor Windows 7 (begin 2011), als ze binnen het Windows-ecosysteem willen blijven (wat ik helaas bij de meeste verwacht).

Dadelijk zitten wij met de brokken, let maar op....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/05, 10:53:37 door Pjotr »