Beste Jos,
om eens op je oorspronkelijke vraag terug te komen...

We hebben diverse discussies op dit forum gehad over hetgene jij vraagt. Linux is wezenlijk anders dan Windows en OS X in deze, omdat we een verschil maken tussen het systeem en de grafische omgeving: de desktopomgeving, de GUI (graphical user interface), oftewel het geheel van programma's, menu's en schermen dat je ziet.
Grafische omgevingen 'veel' met elkaar vermengen geeft op den duur problemen. Ik ben helaas in deze een ervaringsdeskundige, en ik heb wel eens bonkend met mijn hoofd op het toetsenbord gezeten terwijl een vaalgrijze achtergrond op mijn beeldscherm mijn deel was, met een boos kijkende knipperende cursor. Waar de kritische grens ligt: geen idee. Een enkel programmaatje kan echt geen kwaad, maar veel te veel is niet goed. Omdat die grens nogal vaag is, wordt doorgaans gezegd om het zo min mogelijk te doen. Dat is niet om de ivoren toren uit te hangen, maar meer om mensen voor teleurstelingen te behoeden. Niet iedereen houdt van 'prutsen'
Btw, synaptic wat jij noemt, is een van de eerste programma's die ik op mijn KDE-bak zet na een installatie. Net zoals bv. Gimp en nog zo een paar. Nog nooit problemen mee gehad, dus zo heet wordt de soep niet gegeten doorgaans.
NB: Bv. KMail met aanhangende afhankelijkheden op een niet-KDE omgeving installeren, dat zou ik je afraden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Als je het wat concreter vraagt, zijn er vast wel mensen die dat al een keer gedaan hebben.
En dan blijkt Linux toch niet zo ingewikkeld te zijn