Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met installeren  (gelezen 523 keer)

Problemen met installeren
« Gepost op: 2013/11/02, 12:32:42 »
Hallo, ik heb problemen met het installeren van Ubuntu 12.04.3 LTS op een nieuwe laptop.
Ik heb het nu voor elkaar dat ik Ubuntu, die ik op een USB stick heb gezet, kan opstarten.
Ook heb ik (in Windows 8) het aantal primaire partities teruggebracht naar 3.
Ubuntu uitproberen van af de USB stick gaat probleemloos.

Eigenlijk zou ik nu tijdens de installatieprocedure, op de harde schijf ruimte voor Ubuntu moeten kunnen toewijzen, maar dit gebeurt dus niet.
Als ik Ubuntu wil installeren, dan geeft het aan dat er geen besturingssysteem is aangetroffen. (hoe kan dit want Windows 8 staat er echt op??)
Dan kies is: "iets anders" ipv "harde schijf formatteren en Ubuntu te installeren"
Maar dan moet ik een partitie 'uitkiezen' waarop Buntu moet worden geinstalleerd.
Ik neem aan dat dit de (grootste) partitie is waarop ook Windows 8 staat, maar dat 'durf'ik niet echt omdat ik niet zeker weet of dit goed is.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Willem

Re: Problemen met installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/02, 12:36:45 »
Nee die moet je niet hebben, dan overschrijf je Windows 8. Je moet lege (niet toegewezen) ruimte beschikbaar hebben om nieuwe partities aan te kunnen maken voor Ubuntu.

Re: Problemen met installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/02, 13:49:21 »
Hoi Erik,
Moet ik dan eerst de partitie waar Windows 8 op staat verkleinen en dan een nieuwe (primaire??) partitie aanmaken??
En wat voor partitie moet het zijn??  Een NFTS partitie??

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/02, 13:55:18 »
Ik heb zelf geen Windows, maar kijk eens hier op de uitstekende site van Pjotr, lid van dit forum: https://sites.google.com/site/computertip/windows

Offline Nollie

  • Lid
Re: Problemen met installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/02, 19:52:33 »
Ja, je moet binnen Windows een partitie verkleinen. C, of een andere. Windows maakt er de NTFS van. In de live Buntu versie heb je GParted. Daarmee maakt je 3 partities; EFI (fat32), swap en root (/) voor het systeem (ext4). EFI rond 200 mb, swap 2x het geheugen en systeem rest. Je kunt ook nog een apart Home aanmaken tijdens installatie (koppelpunt /Home).

De link van Vanadium gaat over EFI (nieuwe bios) en secure boot. Er is een hoop gedoe rondom dual boot van Win8 en iets anders. Zie vele topics. Door dat gedoe ben ik Windows vrij. 

Voor dat je uberhaupt iets doet...... backups !
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 19:56:03 door Nollie »
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.