Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu voor laptop  (gelezen 1134 keer)

Offline dillon

  • Lid
ubuntu voor laptop
« Gepost op: 2013/10/27, 08:55:41 »
Hallo allemaal;
Ik heb een Acer Aspire 7750G laptop en wou ubuntu  proberen met een usb stick. Ik heb al zoveel gelezen dat ik er duizelig van wordt.
Ik zie nergens op een site mijn specificaties of laptop staan, dus nu mijn vraag, kan ik eender welke versie (12.04 of 13.04) downloaden en testen via usb stick?
of hoe werkt dat? Op mijn pc ging dat wel, die draait onder 10.4 omdat hij al oud is.
even mijn specs van de laptop.
Acer Aspire
Intel core i5 prosessor
4Gig DDR3 ram geheugen
AMD radeon HD 6650M 1gig video kaart
Kan iemand mij wegwijs maken hierin? het is de bedoeling om (als het goed draait) volledig over te schakelen naar ubuntu.

Bij voorbaat dank

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/27, 09:22:39 »
Excellente, zeer toegankelijke site, zowel voor starters met Ubuntu als licht gevorderden zoals mij: https://sites.google.com/site/computertip/ , een site van Pjotr, lid hier op het forum. Na he doornemen van "A. Kennismaking en installeren" zal je al een goed idee hebben hoe één en ander in zijn werk gaat.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/27, 10:12:48 »
Die specs zijn bijna gelijk aan mijn laptop, een Acer Aspire 5535.
Dat is mijn productie PC, ook al is deze ruim 4 jaar oud, met Xubuntu kan hij makkelijk op tegen een nieuwe met dat andere OS :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/27, 20:20:48 »
Hallo allemaal;
Ik heb een Acer Aspire 7750G laptop en wou ubuntu  proberen met een usb stick. Ik heb al zoveel gelezen dat ik er duizelig van wordt.
Ik zie nergens op een site mijn specificaties of laptop staan, dus nu mijn vraag, kan ik eender welke versie (12.04 of 13.04) downloaden en testen via usb stick?
of hoe werkt dat? Op mijn pc ging dat wel, die draait onder 10.4 omdat hij al oud is.
even mijn specs van de laptop.
Acer Aspire
Intel core i5 prosessor
4Gig DDR3 ram geheugen
AMD radeon HD 6650M 1gig video kaart
Kan iemand mij wegwijs maken hierin? het is de bedoeling om (als het goed draait) volledig over te schakelen naar ubuntu.

Bij voorbaat dank
Probeer het eens...

Als je laptop niet automatisch opstarten vanaf USB ondersteund, moet je even vanuit het Bios de USB stick booten. De gemakkelijke manier is de .iso fikken op een DVD en dan met de DVD erin opstarten...

10.04 is inderdaad wat lichter, mocht Ubutnu 12.04 of 13.04 traag als stroop zijn, dan kan ik je nog Xubuntu of Lubuntu aanbevelen :)

Succes :)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/29, 03:03:12 »
Ik vergeet altijd in fora, dat we in een modern tijdperk met video leven!

Doe uw voordeel:
http://www.youtube.com/watch?v=nFT8OsrVsag

Is het gelukt?

Offline dillon

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/29, 12:30:57 »
Hoi bijd3hand;
Het is geluk, enkel heb ik een groot probleem, ik heb per ongeluk de windows partitie genomen om de swap area toe te wijzen en nu is die natuurlijk weg.
Kan ik ubuntu verwijderen en terug windows 7 installeren? en hoe doe je dat? ik heb al geprobeert om via cd-rom op te starten, maar dat lukt niet.
Nu moet ik een manier zien te vinden o ubuntu te verwijderen en even windows er terug op te zetten om de C: partitie op te nemen onder ubuntu.
Als iemand mij wil helpen daarbij..., maar ik zeg erbij dat ik GEEN programmeur ben, verre van.
Alvast bedankt

Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/29, 13:04:40 »
Is toch gewoon een kwestie van Windows 7 opnieuw installeren en bij de installatie opgeven dat Windows 7 de hele schijf mag hebben?

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/29, 14:58:11 »
Is toch gewoon een kwestie van Windows 7 opnieuw installeren en bij de installatie opgeven dat Windows 7 de hele schijf mag hebben?
Inderdaad. Doe net als dit filmpje en het kan niet misgaan:

http://www.youtube.com/watch?v=HpUgIkl4oFA

Edit: god, dit filmpje is ook al zo'n nerd....

Selecteer "Ubuntu naast Windows installeren" ipv al dat partitiegedoe...
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 15:08:03 door bijd3hand »

Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/30, 08:06:10 »
Over hoe je je Windows weer installeert zou in de handleiding van je laptop moeten staan.
Echter dat kan alleen als je je recovery partitie niet hebt gesloopt of een recovery-DVD heb gebrand.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/30, 18:52:48 »
Over hoe je je Windows weer installeert zou in de handleiding van je laptop moeten staan.
Echter dat kan alleen als je je recovery partitie niet hebt gesloopt of een recovery-DVD heb gebrand.
Als het een OEM versie is wel. Los gekocht moet hij de installatie DVD nog steeds hebben :)

Offline dillon

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/31, 09:17:02 »
hallo allemaal,
ik heb het gevonden, ik heb ook op internet gekeken en zag op youtube fimpjes over het hoe en wat zoals in mijn geval.
Ik heb gparted gedownload en daarnee kan ik de harde schijf leeg maken en daarne weer windows terug op zetten.
Toch allemaal bedankt voor jullie inzet en tot in de nabije toekomst want ik ben van plan ubuntu te blijven gebruiken.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/31, 18:30:20 »
hallo allemaal,
ik heb het gevonden, ik heb ook op internet gekeken en zag op youtube fimpjes over het hoe en wat zoals in mijn geval.
Ik heb gparted gedownload en daarnee kan ik de harde schijf leeg maken en daarne weer windows terug op zetten.
Toch allemaal bedankt voor jullie inzet en tot in de nabije toekomst want ik ben van plan ubuntu te blijven gebruiken.
Ah..

Mooi ook dat je niet perse een terminaltijger hoeft te zijn om het op te kunnen lossen..

Ik gebruik zelf de terminal ook zo min mogelijk en met Ubuntu software centrum, Updatebeheer, Synaptic Package manager en gParted kom je al een heel end  bij veel problemen :)

PS: zet even [opgelost] in je topictitel, kunnen anderen er weer van profiteren, en last but not least, het linkje naar het filmpje waar je het meest aan hebt gehad? :)

Offline dillon

  • Lid
Re: ubuntu voor laptop (opgelost)
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/31, 22:48:48 »
Hoi bijd3hand;
Hier de link waar alle andere lezers die zoals ik niet zoveel verstand hebben van computers toch zichzelf een klein beetje kunnen behelpen.
http://www.youtube.com/results?search_query=gparted+live+tutorial&oq=gparted&gs_l=youtube.3.0.35i39j0l9.74.1218.0.3282.6.6.0.0.0.0.157.572.4j2.6.0...0.0...1ac.1.11.youtube.3N_ml7gw2Wo

Hopelijk heeft iemand er iets aan, ik wel dus.

Groeten :D