Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical introduceert zijn toekomstige smartphone: Ubuntu Edge  (gelezen 20763 keer)

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
Re: Canonical introduceert zijn toekomstige smartphone: Ubuntu Edge
« Reactie #50 Gepost op: 2013/08/02, 09:28:53 »

Op dit moment niet nee. Maar ik ga alleen uit van wat Jane Silber gezegd heeft, het kan natuurlijk dat tegen de tijd van release van Edge dat Canonical alsnog besluit de markt op te gaan ermee.
Exclusive to Indiegogo backers. The Edge will NOT be available to buy at launch.

Even de essentie van de edge door Mark zelf verteld.
http://www.youtube.com/watch?v=-HNFBHwcrFM&feature=youtu.be&t=3m45s

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #51 Gepost op: 2013/08/02, 11:18:42 »
Op dit moment niet nee. Maar ik ga alleen uit van wat Jane Silber gezegd heeft, het kan natuurlijk dat tegen de tijd van release van Edge dat Canonical alsnog besluit de markt op te gaan ermee.
Exclusive to Indiegogo backers. The Edge will NOT be available to buy at launch.

Even de essentie van de edge door Mark zelf verteld.
http://www.youtube.com/watch?v=-HNFBHwcrFM&feature=youtu.be&t=3m45s

En zoals ik al zei: dat kan natuurlijk nog veranderen. Soms wijzigen plannen tussentijds hè.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2013/08/02, 12:41:13 »
Plannen kunnen tussentijds best veranderen maar dit is punt een van de Quick facts prominent op de openings pagina
http://igg.me/at/ubuntuedge/x/1250490
Maar je hebt gelijk het is niet in marmer gebeiteld... het stond slechts op mijn beeldscherm ;)

edit:  marketing bladzijde
« Laatst bewerkt op: 2013/08/02, 18:04:08 door dallco »

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #53 Gepost op: 2013/08/08, 17:43:05 »
http://nutech.nl/mobiel/3545930/prijs-ubuntu-edge-verlaagd-crowdfunding-stimuleren.html

De prijs van de smartphone Ubuntu Edge is verlaagd van 775 naar 695 dollar!

« Reactie #54 Gepost op: 2013/08/09, 23:06:26 »
Ja en ook dat heb ik niet over voor een telefoon. Persoonlijk vind ik dat hij moet kunnen concurreren met de top telefoons, HTC One, Samsung Galaxy S4 etc. Ik denk ook niet dat veel mensen meer dan 700 dollar willen dokken. Ben benieuwd naar Sailfish, Tizen en Firefox OS, volgens mij gaan die meer in mijn budget liggen  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #55 Gepost op: 2013/08/10, 11:42:54 »
Ja en ook dat heb ik niet over voor een telefoon. Persoonlijk vind ik dat hij moet kunnen concurreren met de top telefoons, HTC One, Samsung Galaxy S4 etc.

Ehm, dit ding krijgt een 4x zo sterke processor als die telefoons en ook nog eens meer opslagruimte en dat terwijl ie even dun is als een iPhone 5. En hij dual-boot met Android. Dus ik weet niet wat jij daar niet "concurreren" aan vindt?

En FirefoxOS, wat een grap. Als we het dan toch over concurerren hebben, FF OS gaat nooit kunnen concurreren met toptelefoons.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #56 Gepost op: 2013/08/10, 14:03:38 »
Ja en ook dat heb ik niet over voor een telefoon. Persoonlijk vind ik dat hij moet kunnen concurreren met de top telefoons, HTC One, Samsung Galaxy S4 etc.

Ehm, dit ding krijgt een 4x zo sterke processor als die telefoons en ook nog eens meer opslagruimte en dat terwijl ie even dun is als een iPhone 5. En hij dual-boot met Android. Dus ik weet niet wat jij daar niet "concurreren" aan vindt?
Klopt. De Edge moet state-of-the-art worden, het beste wat er op dit moment te krijgen is. Prijs-kwaliteitsverhouding ligt beter dan de iPhone bijvoorbeeld.
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Ubuntu-Edge-Officially-Challenges-Apple-s-iPhone-5-and-Samsung-s-Galaxy-S4-372758-2.jpg?1375446507

Deze telefoonmevrouw  :) legt het goed uit:
http://www.youtube.com/watch?v=wbGpag2DWdw

Citaat
En FirefoxOS, wat een grap. Als we het dan toch over concurerren hebben, FF OS gaat nooit kunnen concurreren met toptelefoons.
Klopt ook. Nadrukkelijk positioneert FF OS zich in het lagere segment, de zogenaamde feature phone (= wannabee smart phone). Ook hier een appels-met-peren vergelijking.

Desalniettemin vind ik het toch best een bedrag die 695, - dollar wat ik er op dit moment niet voor over heb. Je hebt dan wel een desktop-vervanger (als je 'm dockt, krijg je de volledige Ubuntu-desktop), maar toch.

« Reactie #57 Gepost op: 2013/08/10, 14:55:53 »
"Desalniettemin vind ik het toch best een bedrag die 695, - dollar wat ik er op dit moment niet voor over heb. Je hebt dan wel een desktop-vervanger (als je 'm dockt, krijg je de volledige Ubuntu-desktop), maar toch."

Dat ben ik wel met je eens. Ik legde alleen even de feiten op tafel, die jij bovendien nog mooi benadrukte waarvoor dank, maar ik vind het inderdaad wel een bedrag dat ik er niet voor over heb :)

Offline wowo

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2013/08/11, 17:11:19 »
Na erg lang dubben, ben ik toch overstag gegaan.
Hoop dus dat het door gaat.:)
Heb ook wat vrienden en kennissen de ubuntu edge widget (zie de indiegogo website) rondgestuurd.

Echte sociale media freaks (doe zelf niks met facebook en zo) kunnen wellicht deze campage ook gaan verspreiden want er moeten toch wel 40.000 mensen te vinden zijn op deze wereld ???
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline bwman

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2013/08/11, 20:44:06 »
indeed femke if i was a rich (wo) man had ik r ook eentje besteld
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2013/08/16, 13:35:09 »
Vandaag op Nu: www.nu.nl/tech/3551871/ubuntu-smartphone-haalt-recordbedrag.html

In slot regel wordt al gezegd dat doel waarschijnlijk niet wordt gehaald en iedereen geld terug krijgt.

Maar dan ? Een alternatieve lichtere varriant ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

« Reactie #61 Gepost op: 2013/08/16, 14:39:52 »
695$ ???

sorry maar: klik eens hier op ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2013/08/16, 14:52:56 »
695$ ???

Deze is nóg goedkoper (€ 15,90).  :)

Appels-peren.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #63 Gepost op: 2013/08/16, 16:54:39 »
Vandaag op Nu: www.nu.nl/tech/3551871/ubuntu-smartphone-haalt-recordbedrag.html

In slot regel wordt al gezegd dat doel waarschijnlijk niet wordt gehaald en iedereen geld terug krijgt.

Maar dan ? Een alternatieve lichtere varriant ?

Ik denk dat het vooral een publiciteitsstunt is, vanaf het begin al. De doelstelling was onrealistisch hoog (3 keer zoveel als het tot dan toe "duurste" project) en het is voor een bedrijf dat nog nooit een telefoon gemaakt heeft een onmogelijke opgave om in zo'n korte tijd een telefoon te maken die de vlaggenschepen van de al bestaande fabrikanten kan overtroeven.

Wat ze in ieder geval wel gelukt is, is het peilen van belangstelling zowel bij consumenten als fabrikanten voor een dergelijke telefoon. Een aantal fabrikanten en telefoonmaatschappijen hebben al interesse getoond en zullen na deze campagne misschien wel samen met Canonical een telefoon maken, ook al is deze campagne niet gelukt.

Tot slot is het natuurlijk ook een prima kans voor gratis publiciteit. Kijk maar naar alle nieuwssites die hierover berichten.

Er is dus zeker een kans dat de Edge toch gemaakt gaat worden, al zal die niet zo groot zijn. De kans dat andere fabrikanten een telefoon op basis van Ubuntu gaan maken is door deze campagne wel vergroot.

« Reactie #64 Gepost op: 2013/08/16, 20:07:22 »
695$ ???

[offtopic]
Hahahahaha, FWVGA op een 4.7" scherm? Ik ben niet zo van de hoge resoluties enzo maar FWVGA op 4.7" is echt niet te doen.

@Johan: Ubuntu gaat de telefoon ook niet helemaal zelf maken, wel meewerken aan het bouwproces.

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2013/08/16, 20:58:17 »
Deze leek me ook wel wat: http://nutech.nl/mobiel/3539877/xiaomi-brengt-quadcore-smartphone-van-130-dollar.html
Als op zoiets Ubuntu kan draaien dan zou dat geweldig zijn.

Qua specificaties heb ik er de ballen verstand van. Heb nu ook zo'n simpele Nokia.
Het gaat me eigenlijk alleen de fotocamera en als afstandsbediening voor de smart-tv ;-)

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2013/08/16, 21:01:53 »
@Johan: als ze in de toekomst weer iets aankondigen, zal iedereen het dan nog serieus nemen ?

« Reactie #67 Gepost op: 2013/08/16, 21:12:20 »
Die Xiaomi kan Ubuntu Touch niet draaien, Mediatek maakt niet bepaald snelle processoren (zelfs hun quad-core is aan de trage kant in vergelijking met de competitie).

« Reactie #68 Gepost op: 2013/08/17, 09:08:59 »

Ja, maar voor mij is het teveel geld. Ik vergelijk alleen de prijs wat $79 inclusief $30 beltegoed is bij FF OS, en nee kun je niet vergelijken, maar ik ben niet zo gek om $700 aan een telefoon te spenderen ;)
En als ik zo de desktop experience zie is dat nou nog niet echt een soepele ervaring, en ik houd van snel, daarom draai ik toch Linux?  :o
En ja dat hij kan dualbooten met Android is natuurlijk een prachtige add on.  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #69 Gepost op: 2013/08/17, 11:02:27 »
Natuurlijk is die desktop experience niet snel. Het is ook nog lang niet af en bovendien krijgt de Edge een veel krachtiger CPU dan dat testding wat ze nu gebruiken voor die demovideo's.

« Reactie #70 Gepost op: 2013/08/17, 11:47:54 »

[offtopic]
Hahahahaha, FWVGA op een 4.7" scherm? Ik ben niet zo van de hoge resoluties enzo maar FWVGA op 4.7" is echt niet te doen.

@Johan: Ubuntu gaat de telefoon ook niet helemaal zelf maken, wel meewerken aan het bouwproces.
[offtopic] lol idd is een FWVGA niet superieur; maar hier op het werk hebben we afgestapt van het HD-hype-ding ivm smartphones. Tot op heden heeft niemand geklaagd over de kwaliteit van deze smartphone die ik als voorbeeld aangaf. We hebben er zelfs heel onze verkoops-en service-afdelingen mee bevoorraad. En ook van die mensen geen enkele opmerking over de 'slechte' weergave van die telefoon. Soit.

Ik zou het eerder logisch vinden mocht Ubuntu zich richten op willekeurige smartphones (a la carte) en een goede flitstool maken om die smartphone dan te voorzien van dat besturingssysteem. Op XDA zijn ze daar ook halsreikend naar aan het uitkijken, en ik vermoed dat ze daar wél hard aan het werken zijn om dat te verwezenlijken. Ik weet niet zo zeker of een specifieke Ubuntu-telefoon een kans maakt op de nu al overzadigde markt, én in gedachten houdend dat de Chinezen druk bezig zijn hun 'merkloze' telefoons erdoor pushen met een aanvaardbare (in mijn ogen zelfs goede) kwaliteit. In ieder geval: mocht dat Ubuntu-ding zijn weg vinden op de markt, zal een lagere prijs toch zeker een must moeten zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2013/08/17, 12:32:22 »

[offtopic]

[offtopic] lol idd is een FWVGA niet superieur; maar hier op het werk hebben we afgestapt van het HD-hype-ding ivm smartphones. Tot op heden heeft niemand geklaagd over de kwaliteit van deze smartphone die ik als voorbeeld aangaf. We hebben er zelfs heel onze verkoops-en service-afdelingen mee bevoorraad. En ook van die mensen geen enkele opmerking over de 'slechte' weergave van die telefoon. Soit.
De Ubuntu-telefoon moet naast een 'gewone' smartphone, ook als desktopvervanger dienen. Daarom zit er voor een smartphone ook zo'n grote opslag n (128 GB) die (nog) op geen enkele andere telefoon voorkomt. Ook de processor en het intern geheugen (4 GB) dient op het desktop-gebruik afgestemd te zijn. Wat betreft intern geheugen heeft de iPhone 5 slechts 1 GB en de Samsung S4 een magere 2 GB.
http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-Edge-Officially-Challenges-Apple-s-iPhone-5-and-Samsung-s-Galaxy-S4-372758.shtml

Als je de desktopmode niet hoeft te hebben, dan kun je idd gebruikmaken van veel lichtere varianten. Ubuntu Touch (de software) draait bijvoorbeeld ook op de Samsung S3, maar die heeft wat weinig opslag dus voor desktopgebruik niet echt geschikt. Zelfs de S4 is met 2 GB intern en 16 GB opslag maar krap aan.

De Edge voldoet prima aan de gestelde eisen voor desktopgebruik en lijkt hierin voorlopig de enige smartphone te zijn. 

« Reactie #72 Gepost op: 2013/08/17, 13:38:42 »
@Joris: Nee, dat HD is een hype maar ik had het over die schermgrootte. FWVGA is niks mis mee behalve als het zo'n groot scherm betreft, dan wordt alles veel minder scherp en dat is niet echt wat je wil op zo'n groot scherm.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/17, 13:48:26 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #73 Gepost op: 2013/08/17, 18:15:27 »
Stephen Fry vindt het wel wat: https://twitter.com/stephenfry/status/368754033177010177 :)

Zijn er nog meer bekende mensen die het project steunen?

« Reactie #74 Gepost op: 2013/08/17, 20:16:29 »
Nee, maar Jonathan Goldsmith weet er in ieder geval wel de aandacht mee te trekken ;) ;) ;)