Ik ben misschien wat achterdochtig, maar volgens mij is het de bedoeling van Canonical dat zij geld gaan verdienen aan de zoekresultaten die je in Dash voorgeschoteld krijgt, model Google zeg maar?
Als dat zo is, dan is er één belangrijk verschil.
Google verdient aan het laten zien van aan de zoekopdrachten gerelateerde reclame. Deze reclame is duidelijk van neutrale zoekresultaten onderscheiden.
Canonical zegt geen reclame te laten zien, maar dat 'alles' inclusief commerciële informatie via Dash te vinden moet zijn. Als Canonical zonder reclame toch geld wil verdienen aan zoekopdrachten via Dash, dan kan dat volgens mij dan alleen door het vragen van geld aan bedrijven voor het laten zien van bepaalde informatie bij zoekopdrachten van Dash.
Dit betekent dan dat er twee soorten informatie in Dash gemixed worden, informatie waar Canonical geld aan verdient, en informatie die neutraal is. Dat geeft Canonical dan een perverse prikkel om commerciële informatie voorrang te geven. Als dat het geval is, dan zijn de zoekresultaten van Dash wat mij betreft niet betrouwbaar.
Maar goed, wellicht ben ik gewoon achterdochtig, en wil Canonical helemaal geen geld verdienen met zoekresultaten via Dash?