Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen  (gelezen 8749 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/19, 06:53:41 »
Verder lossen ze het probleem dat die privacyschendende functies standaard aan staan in plaats van dat het opt-in zou moeten zijn niet op.
Mogelijk dat dit vanuit de installer ingesteld gaat worden, die geluiden vang ik althans op. En ook dan is de vraag weer: staat het standaard aan (opt-out  = m.i. niet-gewenst) of uit (opt-in = m.i. gewenst), maar het is in ieder geval inzichtelijk wat er gebeurt.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #26 Gepost op: 2013/02/19, 09:02:16 »
Als ik lokaal zoek verwacht ik niet dat er ongevraagd data naar externe servers wordt gestuurd. Zolang dit geen opt-in is, is het voor mij volstrekt onacceptabel.  Die server software die de analyse doet is ook niet open source, dus je moet er maar op vertrouwen dat ze niets privacy gevoeligs verzamelen. Privacy lijkt voor sommigen niet belangrijk, maar ik vind dit een volgende stap op de glijdende schaal waar canonical zich al een tijdje op bevindt.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/19, 09:20:32 »
Tja, een opt-in genereert vast en zeker niet zo veel inkomsten als de huidige situatie.
Daar lijkt het mij hier ook rond te draaien. Als ze eerlijk zouden zijn en zeggen wat ze willen doen (nl. gegevens doorverkopen) zou ik al iets instemmender kunnen zijn. Nu is Canonical ons gewoon aan het voorliegen waar we bij staan. Niet het soort bedrijf waar ik me mee wil associëren.

Google verkoopt ook mijn gegevens door voor advertentiedoeleinden, maar die winden er tenminste geen doekjes rond. Hun privacy-statements zeggen precies wat wel en wat niet van mij wordt behouden. Alhoewel dat nog geen zekerheid biedt of ik ze hierin moet vertrouwen, is het nog steeds niet zo achterbaks als wat Canonical nu probeert: "Sit down sir, and enjoy the flight!"

Voorlopig hou ik me dus ook bij Kubntu en Ubuntu Server, wat die hele onzin niet bevat. Wat is het volgende? Al je grep's gaan langs een centrale server?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/19, 09:51:37 »
Verder lossen ze het probleem dat die privacyschendende functies standaard aan staan in plaats van dat het opt-in zou moeten zijn niet op.
Mogelijk dat dit vanuit de installer ingesteld gaat worden, die geluiden vang ik althans op. En ook dan is de vraag weer: staat het standaard aan (opt-out  = m.i. niet-gewenst) of uit (opt-in = m.i. gewenst), maar het is in ieder geval inzichtelijk wat er gebeurt.

Dat woord 'mogelijk' zegt alles. We zouden helemaal niet moeten speculeren over dit. De helderheid moet vanuit Canonical komen. Zo ingewikkeld is dat toch niet. Period.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/19, 11:02:31 »
@SeySayux: Dash --> Legale informatie

Precies hetzelfde als Google dus.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/19, 11:04:46 »
Citaat
Dash --> Legale informatie
Wat is dat?

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #31 Gepost op: 2013/02/19, 11:10:47 »
@leoquant: Daar staat in wat Canonical doet met de Dash.

Sorry, maar dat vind ik wel wat vreemd. Wel blijven klagen over wat Canonical doet maar over het hoofd zien dat er een keurige privacy-statement gemaakt is met verwijzing in de Dash?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/19, 11:35:33 door Vistaus »

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #32 Gepost op: 2013/02/19, 11:15:51 »
@Vistaus: misschien is de verwarring té groot aan het worden ivm de Dash. Persoonlijk vind ik het een goede evolutie maar ook ik had toch vragen bij de intenties van Canonical.

Misschien zouden we beter wat supporten, ipv direct een idee of functie neer te sabelen vanuit speculatie.
De communicatie zou wel een stuk mogen verbeteren vanuit Canonical dat zonder meer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #33 Gepost op: 2013/02/19, 11:38:17 »
@Joris: Natuurlijk, ik zeg ook niet dat Canonical perfect is hè ;) Maar ik vind dat men in dit soort topics een beetje té ver gaat en zelfs als Canonical het goed probeert te doen (privacy-statement, opt-out in de installer inbouwen) dan leest ofwel niemand het ofwel het is nog niet goed.
Maar natuurlijk kan ook aan Canonicals kant wel e.e.a. verbeteren, ik wil absoluut de laatste zijn die Canonical als een heilig iets ziet.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #34 Gepost op: 2013/02/19, 12:39:10 »
Ik ben misschien wat achterdochtig, maar volgens mij is het de bedoeling van Canonical dat zij geld gaan verdienen aan de zoekresultaten die je in Dash voorgeschoteld krijgt, model Google zeg maar?

Als dat zo is, dan is er één belangrijk verschil.

Google verdient aan het laten zien van aan de zoekopdrachten gerelateerde reclame. Deze reclame is duidelijk van neutrale zoekresultaten onderscheiden.

Canonical zegt geen reclame te laten zien, maar dat 'alles' inclusief commerciële informatie via Dash te vinden moet zijn. Als Canonical zonder reclame toch geld wil verdienen aan zoekopdrachten via Dash, dan kan dat volgens mij dan alleen door het vragen van geld aan bedrijven voor het laten zien van bepaalde informatie bij zoekopdrachten van Dash.

Dit betekent dan dat er twee soorten informatie in Dash gemixed worden, informatie waar Canonical geld aan verdient, en informatie die neutraal is. Dat geeft Canonical dan een perverse prikkel om commerciële informatie voorrang te geven. Als dat het geval is, dan zijn de zoekresultaten van Dash wat mij betreft niet betrouwbaar.

Maar goed, wellicht ben ik gewoon achterdochtig, en wil Canonical helemaal geen geld verdienen met zoekresultaten via Dash?

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #35 Gepost op: 2013/02/19, 12:50:45 »
In mijn xp tijd draaide ik na een verse installatie altijd xpantispy om opties uit te schakelen waarmee MS naar huis belde. Dit waren ook allemaal opties die dus uit te schakelen waren, maar standaard wel aan stonden. Dit smart scope gebeuren komt voor mij op hetzelfde neer. En zoals Thomas aangeeft heet is waarschijnlijk dat canonical hier op een of andere manier geld mee probeert te verdienen, informatie lijkt het voornaamse product wat verhandeld kan worden met zo'n optie.
Citaat
Now to the big question. How much are people going to freak out about this? Well if they read the spec all the way to the end they will see all the stuff that is being collected, how it is aggregated, how much or how little privacy this is costing them and why it is being done for the greater good of having decent search results
http://www.theopensourcerer.com/2013/01/ubuntu-smart-scopes/

Dat groter goed wat genoemd wordt doet me erg aan google denken die per se wifi hotspots wil indexeren omdat ze anders bepaalde lokatie services niet kunnen aanbieden. In plaats van gewoon zo'n service dus niet aan te bieden, moet er maar privacy ingeleverd worden. Ik denk dat die smartscope nog niet van deze orde is, maar de manier van denken is er blijkbaar al wel.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #36 Gepost op: 2013/02/19, 14:04:58 »
Als Google alles zo netjes zou doen dan vraag ik me af waarom de EU een rechtszaak voorbereid omdat ze geen opt-out aanbieden?

Dus de mensen die nu zo tegen Canonical's Dash zijn: gebruiken jullie ook geen Google meer? En geen Facebook?

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #37 Gepost op: 2013/02/19, 14:23:30 »
Ik gebruik idd geen facebook of google+. Google gebruik ik wel om te zoeken, al wordt google als zoekmachine slechter en slechter. Ik ben echter nooit ingelogd (gebruik gmail voor wat mailinglists, maar niet voor 'echte' mail) en thuis gebruik ik googlesharing als een soort proxy. Google is in mijn ogen een enorm fout bedrijf. De kritiek die ik hier op canonical uit, valt in het niet bij hoe ik over de praktijken van google denk.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #38 Gepost op: 2013/02/19, 14:52:47 »
We kunnen moeilijk blijven volharden in het vergelijk tussen Canonical, Google, enz . Elk bedrijf heeft haar prioriteiten en/ of voorkeuren om voort te kunnen blijven bestaan.
Wat ik Canonical wel begin te verwijten is dat ze een koers uitstippelen om aan centjes te komen, een koers die quasi haaks op de verwachtingen en tolerantie van haar collectieve gemeenschap staat. Blijkbaar valt veel kritiek of bezorgdheid met het gebruik van Unity in complete dovemansoren. Men wil vooruit en iedereen moet maar volgen. Een soort visie die vergelijkbaar is met Microsoft op dit moment (pushen van de nieuwe interface, en 'vergeten' dat hardware-reuzen amper kunnen volgen), dat is zelfs Gates niet ontgaan.

Ook op Askubuntu is dit een poreus gegeven, wanneer je op een vraag mbt privacy en Unity, antwoordt dat je beter kan uitkijken naar alternatieven als Kubuntu en Xubuntu. Men noemt dat zelfs controversieel; om maar te zeggen hoe sommigen de bezorgdheid van mensen gewoon afschuift als 'wordt maar niet paranoïde' . Een slechte tendens.   
« Laatst bewerkt op: 2013/02/19, 14:56:18 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #39 Gepost op: 2013/02/19, 14:59:29 »
Ook op Askubuntu is dit een poreus gegeven, wanneer je op een vraag mbt privacy en Unity, antwoordt dat je beter kan uitkijken naar alternatieven als Kubuntu en Xubuntu. Men noemt dat zelfs controversieel.
Wat raar. Kubuntu en Xubuntu zijn immers officieel door Canonical erkende afgeleiden. Officiële leden van de Ubuntufamilie dus, die naar zeggen van Canonical zelf, een belangrijke bijdrage leveren aan het Ubuntuproject:
http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/derivatives

Hoe kan het dan in vredesnaam controversieel zijn om die aan te raden?  :o

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #40 Gepost op: 2013/02/19, 15:02:45 »
@joris donders goed verwoordt.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #41 Gepost op: 2013/02/19, 20:04:10 »
@SeySayux: Dash --> Legale informatie

Precies hetzelfde als Google dus.
Privacy-statement zijn ze wettelijk verplicht te geven. Het zou nog een heel stuk erger zijn mochten ze dat niet doen.

Het grote verschil zit er in hoe ze de gegevens gebruiken die ze verzamelen, en hoe ze verantwoorden dat ze juist die gegevens nodig hebben om te doen. Google kijkt behoorlijk hard mee, maar geeft open en bloot toe dat dat is om aan adverteerders te verkopen.

Canonical kijkt nu ook een serieus stuk mee, maar zogenaamd onder het mom van "zoekresultaten verbeteren" — iets wat je met opt-in en volledig geanonimiseerde informatie ook kan doen. En die data en daaruit afgeleide algortmes kan je dan later aan de community vrijgeven. Tenminste, als je een bedrijf bent dat achter open source staat en wilt aantonen dat je ook kan overleven door alles volledig vrij te maken.

Dus nogmaals, wat ik Canonical op dit moment het hardste kwalijk neem is dat ze ronduit weigeren toe te geven waarvoor ze de data gebruiken (namelijk doorverkopen) terwijl dat uit de manier waarop en de soort data onmiddellijk af te leiden valt. Bovendien: als het hun écht te doen was om gebruikerservaring te verbeteren, hadden ze wel geluisterd naar de input van de community om de privacy te verhogen — input die ze nu straal negeren.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #42 Gepost op: 2013/02/19, 20:04:51 »
Toch vreemd hoe de halve wereld ligt te kwijlen wanneer Ubuntu for Phones en Tablets gepresenteerd wordt, zelfs op dit forum, maar oh wee als het over de desktop gaat... terwijl de versie voor phones en tablets dezelfde online bronnen gebruikt als de desktop-versie.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #43 Gepost op: 2013/02/19, 20:07:56 »
@SeySayux: Dash --> Legale informatie

Precies hetzelfde als Google dus.
Privacy-statement zijn ze wettelijk verplicht te geven. Het zou nog een heel stuk erger zijn mochten ze dat niet doen.

Het grote verschil zit er in hoe ze de gegevens gebruiken die ze verzamelen, en hoe ze verantwoorden dat ze juist die gegevens nodig hebben om te doen. Google kijkt behoorlijk hard mee, maar geeft open en bloot toe dat dat is om aan adverteerders te verkopen.

Canonical kijkt nu ook een serieus stuk mee, maar zogenaamd onder het mom van "zoekresultaten verbeteren" — iets wat je met opt-in en volledig geanonimiseerde informatie ook kan doen. En die data en daaruit afgeleide algortmes kan je dan later aan de community vrijgeven. Tenminste, als je een bedrijf bent dat achter open source staat en wilt aantonen dat je ook kan overleven door alles volledig vrij te maken.

Dus nogmaals, wat ik Canonical op dit moment het hardste kwalijk neem is dat ze ronduit weigeren toe te geven waarvoor ze de data gebruiken (namelijk doorverkopen) terwijl dat uit de manier waarop en de soort data onmiddellijk af te leiden valt. Bovendien: als het hun écht te doen was om gebruikerservaring te verbeteren, hadden ze wel geluisterd naar de input van de community om de privacy te verhogen — input die ze nu straal negeren.

* Vistaus zucht

Lezen is niet je sterkste vak... klik nu eens op de Legale informatie-knop en lees dan dat er naar de Privacy Policy wordt gelinkt welke hier te vinden is: http://www.ubuntu.com/aboutus/privacypolicy
Er staat zelfs welke cookies ze gebruiken, dat zie ik zelfs Google nergens doen.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #44 Gepost op: 2013/02/19, 20:14:59 »
* Vistaus zucht
Lezen is niet je sterkste vak... klik nu eens op de Legale informatie-knop en lees dan dat er naar de Privacy Policy wordt gelinkt welke hier te vinden is: http://www.ubuntu.com/aboutus/privacypolicy
Er staat zelfs welke cookies ze gebruiken, dat zie ik zelfs Google nergens doen.

Hoor zie het zegt. Zoek waar de Dash vermeldt wordt in dat document. Hint: dit gaat alleen over de websites van Canonical.

Voordat je mensen van dingen beschuldigd, kijk eens eerst of je er zelf niet schuldig aan bent.

Loop geen dingen te roepen voordat je weet waar het over gaat.

Zet je oogkleppen af: Canonical en Ubuntu zijn niet perfect.

Kritiek is noodzakelijk om dingen te verbeteren.

Ik kan hier nog een halfuur langer gaan doorroepen, maar ik heb mijn punt nu al verschillende keren in verschillende threads in verschillende verwoordingen proberen duidelijk te maken. Of je nu mijn punt gewoon niet kan begrijpen omdat je niet intelligent genoeg bent, of je mijn punt om een of andere reden niet wilt begrijpen, kan me geen zak meer schelen: ik sta hier toch maar tegen een betonnen muur te schreeuwen.

PS. Goed, Nieuw sjabloon aangemaakt. Ga dit nog eens een paar keer nodig hebben vrees ik.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #45 Gepost op: 2013/02/19, 20:16:59 »
Toch vreemd hoe de halve wereld ligt te kwijlen wanneer Ubuntu for Phones en Tablets gepresenteerd wordt, zelfs op dit forum, maar oh wee als het over de desktop gaat... terwijl de versie voor phones en tablets dezelfde online bronnen gebruikt als de desktop-versie.
Dat heeft misschien meer te maken met on-topic discussieren. De wereld is niet zwart/wit en canonical wordt niet volledig afgeschreven, omdat ze hier een beleid voeren wat sommige mensen niet bevalt. Hun stappen richting een mobiel OS vind ik interessant, maar ook daar zal ik naar privacy kijken, al hebben ze daar een enorm voordeel dat op het gebied van privacy weinig nodig is om het beter te doen dan de concurrentie.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #46 Gepost op: 2013/02/19, 20:31:07 »
@SeySayux: Hoor wie het zegt? Natuurlijk zijn ze niet perfect, dat zei ik 2 posts geleden al tegen Joris. En dan zeeg je dat ik niet lees? HAHAHAHA oh dit is een grappig topic waar mensen niet lezen :D

En dan nog heeft niemand mijn post gelezen over: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/ubuntu-dash-to-add-private-incognito-mode-add-legal-notice-to-installer
Jammer, erg jammer.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #47 Gepost op: 2013/02/19, 20:34:19 »
Toch vreemd hoe de halve wereld ligt te kwijlen wanneer Ubuntu for Phones en Tablets gepresenteerd wordt, zelfs op dit forum, maar oh wee als het over de desktop gaat... terwijl de versie voor phones en tablets dezelfde online bronnen gebruikt als de desktop-versie.
Dat heeft misschien meer te maken met on-topic discussieren. De wereld is niet zwart/wit en canonical wordt niet volledig afgeschreven, omdat ze hier een beleid voeren wat sommige mensen niet bevalt. Hun stappen richting een mobiel OS vind ik interessant, maar ook daar zal ik naar privacy kijken, al hebben ze daar een enorm voordeel dat op het gebied van privacy weinig nodig is om het beter te doen dan de concurrentie.

Weinig nodig is om het beter te doen? Even kijken.

Desktop, weinig privacy:
-Windows
-Mac OSX
-ChromeOS
-Ubuntu (alhoewel er een opt-out is)

Tablet en phones, weinig privacy:
-iOS
-Android
-webOS (alhoewel die data niet meer boeit want men is bezig met OpenWebOS)
-Windows
-Ubuntu (alhoewel er een opt-out is)

Ja, ze hoeven weinig te doen want al hun concurrentie is net zo privacy-ongevoelig.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #48 Gepost op: 2013/02/19, 21:07:41 »
MIsschien kun je je eigen advies ter harte nemen en beter lezen. Het enige wat je nu doet is mijn punt over de concurrentie op het mobiel vlak herhalen.

Op de desktop zijn er zat alternatieven die privacy wel respecteren, Ubuntu is op dit moment de grote uitzondering onder de linux distros.

Re: Ubuntu 13.04 laat Dash-zoekacties via centrale server lopen
« Reactie #49 Gepost op: 2013/02/19, 21:14:14 »
@FreeTheBee: Het was dan ook een aanvulling op jou post. In lijstvorm is het wat duidelijker voor de meeste mensen ;)

En ja, op zowel desktop als mobiel vlak zijn er alternatieven maar ik noemde alleen even de grote spelers ;)