Helaas is dit idd nog steeds zo; ik vind een Linux alleen écht interessant op licht verouderde hardware en/of hardware die afgestemd is op Linux (en dan ook nog eens op een specifieke distributie). Ik herinner me nog heel goed hoe Suse 9.0 heel magnifiek lag te pronken in de winkelrekken, een 10 - 12 jaar geleden, maar hoe het een ramp was deze goed werkend te krijgen met een USB-modem en hoe de chipsets van mijn laptop voor Suse totaal onbekend waren.
Maar tussen toen en nu zitten toch ook al behoorlijke verschillen; op de meeste recente, zelfs nieuwe, laptops krijg ik - vooral (X)Ubuntu- toch meestal goed werken voor 95% (slechtste geval) : is dit met Windows dan beter ? ja in zekere zin wel, maar je moet de bedenking maken dat je voor sommige nieuwe drivers voor een of ander spul wel dient bij te betalen (verdoken onder het mom van 'begeleidende software' ), en dat die drivers meestal na jaren gebruik gewoon niet meer vindbaar zijn (gratis) . Zo ken ik die trucs van Acer alsook Toshiba en sommige Dell's , de lijst zal nog langer zijn, maar ik wil maar even dit duiden. Levert Windows 7 b.v. dan die drivers voor die verouderde XP spullen ? Voor sommige dingen wel, maar voor veel dingen: neen.
Dan kan je veel liggen roepen om Linux, maar, ook voor ons bedrijf, bedenk maar eens hoe gemakkelijk Linux computeren heeft gemaakt op dit moment. Is er plaats voor verbetering? Jazeker, maar dat is niet alleen bij Linux waar.
Onnodig te vermelden hoeveel servers al constant op Linux draaien, en hoe weinig daarvan terug omgepoold worden naar Windows-server (dat nu volgens Microsoft, fantastisch zou zijn) /