Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition  (gelezen 13965 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Major Linux Problems on the Desktop 2013 edition
« Reactie #50 Gepost op: 2013/01/07, 19:23:17 »
Als je geen zin/tijd hebt om een Xubuntu netjes afgewerkt op iemands computer te zetten
Fluitje van een cent, zolang je een leek maar geen sudo rechten geeft, dus een aparte account voor de beheerder en een aparte account voor een gebruiker, met beperkte rechten.
In veel Windows versies kan dat ook, maar weinig thuisgebruikers hebben zo'n account met beperkte rechten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #51 Gepost op: 2013/01/07, 19:51:34 »
Dan moet Windows XP (+10 jaar) wel helemaal het walhalla zijn voor een systeembeheerder :)
Als je maar één keer in de 10 jaar zou hoeven opdraven voor XP, dan wel, ja. De realiteit is anders: in de tijd dat ik nog Windows-onderhoud deed bij anderen (XP), moest ik soms wel 1 x per maand opdraven. Bij een enkeling zelfs nog vaker, maar dat werd te gek en daar heb ik toen ook een punt achter gezet. Dan is 1 x per twee jaar zoals bij *buntu, om alleen maar even een opwaardering te doen naar de nieuwe LTS, bepaald een verademing.

Hmm, die ervaring heb ik niet, het was meestal om het half jaar ofzo dat er iets mis was. Had meestal met virussen te maken.

Citaat
Ik acht Linux niet helemaal geschikt, juist OMDAT er altijd een mannetje nodig is die 'er verstand van heeft' voor support. Een gebruiker zou daarvan niet afhankelijk moeten zijn. Dat fenomeen heb je bij Windows gebruikers toch veel minder denk ik (maar dat is een aanname).
Verkeerde aanname.... Zeer veel mensen zijn zeer afhankelijk van Windowsondersteuning door de handige buurman/neef/zoon/kleinzoon. Het bekende klikvee dat binnen de kortste keren een zorgvuldig en netjes afgewerkt systeem naar de verrekkenis helpt.... Juist die zijn erg gebaat bij een compleet dichtgetimmerde *buntu met de veiligheidsupdates op de volautomaat.

Eens, dat fenomeen ken ik ook... Maar het nieuwe security framework van W8 zou wel eens net zo goed kunnen zijn als een dichtgetimmerde Ubuntu...

Als je geen zin/tijd hebt om een Xubuntu netjes afgewerkt op iemands computer te zetten (wat een beetje jammer is, want dat is m.i. thans de beste keuze)

Natuurlijk kan ik netjes  een Gnome3/XCFE mix installeren. Maar zoals ik al zei, een gewone gebruiker kan dat dus niet.

« Reactie #52 Gepost op: 2013/01/07, 20:21:33 »
@Max: Waarom denk je dat het Ubuntu Softwarecentrum is uitgevonden? Ja, ik weet dat dat ding af en toe traag is maar het is uitermate geschikt voor de niet-technisch onderlegde gebruiker.

Ik snap trouwens niet hoe jij aan een Engelse Help komt want Ubuntu-NL heeft heel de Help met pijn en moeite vertaald naar het Nederlands.

« Reactie #53 Gepost op: 2013/01/07, 20:54:41 »
@Max: Waarom denk je dat het Ubuntu Softwarecentrum is uitgevonden? Ja, ik weet dat dat ding af en toe traag is maar het is uitermate geschikt voor de niet-technisch onderlegde gebruiker.

Ik geef het op. Ik zei dat een XFCE desktop niet erg functioneel is met de meegeleverde XFCE tools. Sommige moet je vervangen door Gnome tools. Je komt uiteindelijk uit op een XCFE/Gnome3 mix. Probeer een niet onderlegde gebruiker dat allemaal zelf te laten uitzoeken, dat lukt niet, met geen enkele software manager.

Ik snap trouwens niet hoe jij aan een Engelse Help komt want Ubuntu-NL heeft heel de Help met pijn en moeite vertaald naar het Nederlands.

Waar is die dan ? Hier niet in ieder geval: http://packages.ubuntu.com/raring/gnome-user-guide

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2013/01/07, 20:55:47 »
Tja, Ubuntu softwarecentrum is voor een newbie niet altijd even duidelijk, wat men wel of beter niet kan installeren.
Overigens ben ik van mening dat  vooral Ubuntu het leven van een linuxgebruiker gemakkelijker heeft gemaakt, in de afgelopen jaren met sprongen vooruit gegaan, en alle derivaten van Ubuntu profiteren hiervan. Ik installeer regelmatig Linux besturingssystemen op pc's van kennissen, vrienden en familie en het komt wel eens voor het men het moeilijk vind maar meestal gaat het goed en heeft men er veel plezier van. Ubuntu en haar derivaten zijn niet 100% perfect en heel veel problemen op dit forum zijn min of meer herkenbaar, maar ondanks alle perikelen:
http://fc08.deviantart.net/fs71/i/2011/324/f/b/i_love_ubuntu_by_alessio94x-d4gqfk9.jpg

« Reactie #55 Gepost op: 2013/01/07, 21:01:14 »

Ik geef het op. Ik zei dat een XFCE desktop niet erg functioneel is met de meegeleverde XFCE tools. Sommige moet je vervangen door Gnome tools. Je komt uiteindelijk uit op een XCFE/Gnome3 mix. Probeer een niet onderlegde gebruiker dat allemaal zelf te laten uitzoeken, dat lukt niet, met geen enkele software manager.

Waar is die dan ? Hier niet in ieder geval: http://packages.ubuntu.com/raring/gnome-user-guide

Zoek eens in de Dash (of in GNOME 3 in dat appmenu ding) op 'Help'. Keurig vertaald naar het Nederlands.
Overigens, wees dan wel zo eerlijk en ga niet een pakket geven van een versie die nog niet is uitgebracht (in dit geval 13.04).

« Reactie #56 Gepost op: 2013/01/07, 21:01:29 »

Een Mac Mini is anders erg goedkoop.
En zomaar een goedkope PC is ook niet gegarandeerd goed. Ooit Linux op een Packard Bell proberen te installeren?

Yep, AntiX liep er goed op en dat terwijl het raamprogramma er veel meer moeite mee had.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2013/01/07, 21:08:53 »

Een Mac Mini is anders erg goedkoop.
En zomaar een goedkope PC is ook niet gegarandeerd goed. Ooit Linux op een Packard Bell proberen te installeren?

Yep, AntiX liep er goed op en dat terwijl het raamprogramma er veel meer moeite mee had.
Ik had vorige week op een Packard Bell easynote, Linux mint 14 Mate geïnstalleerd, een dualboot met windows, ik vraag mij af of men windows nog wil gebruiken .

« Reactie #58 Gepost op: 2013/01/07, 21:16:45 »

Zoek eens in de Dash (of in GNOME 3 in dat appmenu ding) op 'Help'. Keurig vertaald naar het Nederlands.
Overigens, wees dan wel zo eerlijk en ga niet een pakket geven van een versie die nog niet is uitgebracht (in dit geval 13.04).

Quantal dan? http://packages.ubuntu.com/quantal/gnome-user-guide

Direct zoeken op gnome-user-guide-nl?: http://packages.ubuntu.com/search?searchon=names&keywords=gnome-user-guide-nl

Zoeken in de Overview van Gnome levert ook niks op, ik moet wel zeggen dat ik op LMDE (Debian) zit, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Gnome 3 is inmiddels bijna 2 jaar oud en dan zou er wel een distributieonafhankelijke NL help moeten zijn lijkt me zo.

Maar ik hou me aanbevolen voor de link naar het Ubuntu deb pakket. Als die niet is te vinden begrijp ik ook niet hoe jij een NL help te voorschijn kan toveren.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #59 Gepost op: 2013/01/07, 21:30:05 »
Hier in de Nederlandstalige versie moet ik 'hulp' (Nederlandse vertaling van help?) in de Dash typen voor: https://help.ubuntu.com/12.10/ubuntu-help/index.html
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #60 Gepost op: 2013/01/07, 21:33:18 »
Hier in de Nederlandstalige versie moet ik 'hulp' (Nederlandse vertaling van help?) in de Dash typen voor: https://help.ubuntu.com/12.10/ubuntu-help/index.html

Ik vermoed dat jullie het niet over de Gnome 3 help hebben maar over de generieke Ubuntu help. Daar zal wel meer over Unity in staan dan over Gnome. Lekker verwarrend weer allemaal. Windows heeft gewoon één help framework. Dus weer een verbeterpunt erbij dat aandacht behoeft.

Overigens: is "help" ook niet gewoon een Nederlands woord?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/07, 21:41:13 door Max Null »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #61 Gepost op: 2013/01/07, 22:01:56 »
Windows heeft gewoon één help framework.
En één desktop systeem .........

« Reactie #62 Gepost op: 2013/01/07, 23:59:47 »
Overdreven negatief verhaal.

Linux werkt probleemloos op 95 % van de apparatuur.

Dit komt op mij over als ongefundeerde grootspraak. Kun je dit toelichten?

Offline Gompie

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2013/01/08, 00:44:52 »
Citaat
Enorme fragmentatie ook qua UI toolkits. Het wordt tijd dat we gewoon op Qt standardiseren. Iedereen die niet akkoord gaat met die mening heeft nog nooit GTK+-code gezien.

Misschien voor Pearl of voor Python, dat weet ik niet omdat ik deze talen niet ken.
Voor C++ kost het maanden (jaren?) om goed bekend te raken met een UI toolkit.
Vaak is de keuze voor een toolkit gemaakt door de werkgever en veelal is dat MS Visual C++ of inderdaad QT.
Maar het kan ook wxWidget zijn of weer iets anders.
Al deze ontwikkelomgevingen hebben trouwe fans en goeroes en de bereidheid om een nieuw UI framework te leren, zal zo snel niet aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 00:56:29 door Gompie »

« Reactie #64 Gepost op: 2013/01/08, 00:51:55 »

Dat komt door de buggy Dash. Als ik 'help' typ in de Dash dan krijg ik ook de Hulp als resultaat. Meerdere mensen hebben al gerapporteerd dat sommige opdrachten geen resultaat opleveren terwijl diezelfde opdrachten bij anderen wel werken. Mogelijk heb ik daardoor verwarring gewekt hier wat niet de bedoeling was.

@Max Null: Ja, maar Windows heeft maar desktop-omgeving en dat heeft Linux niet. Daar zit dus een verschil in. Overigens hebben de meeste desktopomgevingen wel NL-hulp. GNOME 2, Unity, E17, OpenBox, etc. GNOME 3 dan toevallig niet maar dat is ook niet het enige wat ontbreekt bij GNOME 3 dus dat viel dan ook te verwachten ...

« Reactie #65 Gepost op: 2013/01/08, 00:55:42 »
Citaat
Enorme fragmentatie ook qua UI toolkits. Het wordt tijd dat we gewoon op Qt standardiseren. Iedereen die niet akkoord gaat met die mening heeft nog nooit GTK+-code gezien.
[/quote]

Die fragmentatie valt toch wel mee? Ik kan er maar 3 bedenken: GTK+, Qt en Elementary/Edje (van EFL, oftewel Enlightenment).

Ik ben ook voor het standaardiseren van Qt maar GTK+ en Elementary/Edje zijn wel makkelijker te leren ondanks dat de code zelf een rommeltje is (GTK) of het niet heel populair is op desktop (Elementary/Edje). Maar ik zie niet helemaal het probleem hiermee? Het ging toch om desktop als in 'normale gebruikers'? Volgens mij boeit het merendeel van de computergebruikers helemaal niet wat er zich achter de schermen plaatsvindt.

« Reactie #66 Gepost op: 2013/01/08, 01:16:09 »
Citaat
Dan moet Windows XP (+10 jaar) wel helemaal het walhalla zijn voor een systeembeheerder
Windows XP heeft veel weg van een "rolling release"  :laugh:

« Reactie #67 Gepost op: 2013/01/08, 09:35:28 »
Windows XP heeft veel weg van een "rolling release"  :laugh:

idd , ooit eens in het verre verleden ge-released en verder rolt het wel heuvel af............  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #68 Gepost op: 2013/01/08, 09:39:16 »
Nu mis ik nog één ding in het geheel.
Wanneer een fabrikant nieuwe chipsets gebruikt, dan wordt dit vaak al (onder de tafel ?) gecommuniceerd met Microsoft.
De Linux gemeenschap ziet het vaak pas, wanneer het apparaat op tafel staat.
Hierdoor is de ontwikkeling van hardware afhankelijke programma's (drivers) bij Linux vaak later dan bij Windows,
We moeten dus een onderscheid maken in hardware die nieuw is, en hardware die al een tijdje mee gaat.

« Reactie #69 Gepost op: 2013/01/08, 10:00:57 »
Wanneer een fabrikant nieuwe chipsets gebruikt, dan wordt dit vaak al (onder de tafel ?) gecommuniceerd met Microsoft.
Ik heb toch de indruk dat dit fenomeen steeds minder word, omdat de hardware fabrikanten andere mogelijkheden ontdekken.
Misschien dat een paar harde merken zoals XX zich nauw aangesloten houden bij Microsoft, maar over het algemeen is het een stuk minder dan een paar jaar geleden.

« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 11:38:41 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #70 Gepost op: 2013/01/08, 10:32:51 »
Overdreven negatief verhaal.

Linux werkt probleemloos op 95 % van de apparatuur.

Dit komt op mij over als ongefundeerde grootspraak. Kun je dit toelichten?
Natuurlijk geen hard cijfer (duh....), want harde cijfers hierover zijn er niet. Maar ongeveer mijn eigen ervaring. Van wat ik zelf onder handen heb gekregen in de loop der jaren. En dat zijn toch heel wat computers geweest.

Het verbaast me, dat je deze toelichting überhaupt nodig hebt. Was dat nou echt zo verschrikkelijk moeilijk om meteen te begrijpen?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/08, 10:41:10 door Pjotr »

« Reactie #71 Gepost op: 2013/01/08, 11:08:39 »
Hierdoor is de ontwikkeling van hardware afhankelijke programma's (drivers) bij Linux vaak later dan bij Windows,
We moeten dus een onderscheid maken in hardware die nieuw is, en hardware die al een tijdje mee gaat.

Dit was 13/14 jaar geleden ook al zo, toen ik net was begonnen met Linux. Maar ik had nooit gedacht dat dat probleem nu nóg zou spelen. Toen was ik nog hoopvol, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat probleem altijd zal blijven, het is gewoon een 'fact of life' geworden. Ik kan het moeilijk anders zien als ik mezelf geen oogkleppengedrag wil verwijten.

« Reactie #72 Gepost op: 2013/01/08, 11:23:34 »

Dit was 13/14 jaar geleden ook al zo, toen ik net was begonnen met Linux. Maar ik had nooit gedacht dat dat probleem nu nóg zou spelen. Toen was ik nog hoopvol, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat probleem altijd zal blijven, het is gewoon een 'fact of life' geworden. Ik kan het moeilijk anders zien als ik mezelf geen oogkleppengedrag wil verwijten.

Tuurlijk zal dat altijd blijven spelen. Maar dat geldt voor van alles: Linux, BSD, Haiku, en noem het maar op. Met zoveel verschillende hardware zul je altijd ergens een steekje laten vallen tenzij de computer er al mee is uitgerust (zie Windows--computers, zie Macs, zie AmigaOS-PC's, zie Ubuntu-PC's). Het kan nooit perfect maar het kan wel beter. En ten opzichte van 14 jaar geleden is Linux heeeel veel beter geworden in dat aspect.

« Reactie #73 Gepost op: 2013/01/08, 11:29:09 »
Helaas is dit idd nog steeds zo; ik vind een Linux alleen écht interessant op licht verouderde hardware en/of hardware die afgestemd is op Linux (en dan ook nog eens op een specifieke distributie). Ik herinner me nog heel goed hoe Suse 9.0 heel magnifiek lag te pronken in de winkelrekken, een 10 - 12 jaar geleden, maar hoe het een ramp was deze goed werkend te krijgen met een USB-modem en hoe de chipsets van mijn laptop voor Suse totaal onbekend waren.

Maar tussen toen en nu zitten toch ook al behoorlijke verschillen; op de meeste recente, zelfs nieuwe, laptops krijg ik - vooral (X)Ubuntu- toch meestal goed werken voor 95% (slechtste geval) : is dit met Windows dan beter ? ja in zekere zin wel, maar je moet de bedenking maken dat je voor sommige nieuwe drivers voor een of ander spul wel dient bij te betalen (verdoken onder het mom van 'begeleidende software' ), en dat die drivers meestal na jaren gebruik gewoon niet meer vindbaar zijn (gratis) . Zo ken ik die trucs van Acer alsook Toshiba en sommige Dell's , de lijst zal nog langer zijn, maar ik wil maar even dit duiden. Levert Windows 7 b.v. dan die drivers voor die verouderde XP spullen ? Voor sommige dingen wel, maar voor veel dingen: neen.

Dan kan je veel liggen roepen om Linux, maar, ook voor ons bedrijf, bedenk maar eens hoe gemakkelijk Linux computeren heeft gemaakt op dit moment. Is er plaats voor verbetering? Jazeker, maar dat is niet alleen bij Linux waar.
Onnodig te vermelden hoeveel servers al constant op Linux draaien, en hoe weinig daarvan terug omgepoold worden naar Windows-server (dat nu volgens Microsoft, fantastisch zou zijn) / 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2013/01/08, 11:38:59 »
Hardware ondersteuning zal nooit optimaal worden. Het is voor een hardware fabrikant makkelijker te communiceren met een fabrikant dan met heel veel. Windows met Microsoft is daardoor dus veel eenvoudiger voor hen dan de Linux community. Verder gaat een bedrijf het niet uit liefdadigheid doen. Er moet wel een duidelijke vergroting van afzetmogelijkheden zijn. Met het percentage Linux desktop gebruikers is dat blijkbaar niet zo. Blijkbaar voorzien de hardware fabrikanten ook geen potentiële groei van Linux in een markt verzadigd met Windows computers. Linux bied functioneel voor de gemiddelde desktop gebruiker ook niet zoveel meer mogelijkheden  dat het interessant is om over te stappen, eerder het tegenovergestelde (geen spellen). Linux is voor de fabrikanten geen gat in de markt, maar meer slechts een speldeprik. Het is een zichzelf in stand houdende situatie en erg frustrerend voor de Linux gemeenschap. Maar ik denk niet dat hierin heel veel zal veranderen.