Er zullen er nog wel een paar zijn die ik gemist heb. Noot aan de lezer: je kan deze problemen niet ontkennen; als je dat wel doet, ben je een delusionele, kortzichtichte Linuxzeloot. Als je iedere vorm van kritiek op je systeem als een persoonlijke aanval door "Linuxhaters" beschouwt, probeer dan eens even na te denken over hoe zielig het is je hele bestaan te verbinden met een *besturingssysteem*. Als je je door deze paragraaf aangesproken of aangevallen voelt, en mij wilt mededelen dat "dit wel een forum over Linux is", behoor je zelf tot deze categorie. Dat dit een forum over Linux is wilt nog niet zeggen dat we niet met een kritische blik er naar mogen kijken om zo fouten te ontdekken en Linux te verbeteren op zijn zwakke punten. Haal eerst de balk uit je eigen oog voordat je de doorn uit een anders oog probeert te peuteren.
Eens. Met subjectieve "kop in het zand" reacties komt Linux geen stap verder. Ik gebruik heel graag Linux maar ben er niet mee getrouwd. Ik zie dat stuk dan ook niet als een persoonlijke aanval op mijn echtgenote, maar als een objectieve opsomming van dingen die verbeterd zouden moeten worden aan gewoon een stuk techniek.
Overigens beginnen de voordurende fragmentatie en forks van distributies, desktop omgevingen, applicaties en grafische toolkits mij ook hoe langer hoe meer tegen te staan. Ik zag dat vroeger als een voordeel, maar na het droppen van Gnome2 (waarmee ik eindelijk een systeem had dat redelijk draaide) en het daaropvolgende gehannes met Unity en Gnome3 begon ik het wel een beetje beu te worden. Iets soortgelijks had ik immers al eerder meegemaakt bij de overgang van KDE3 naar KDE4. Toen moest ik noodgedwongen van Mandriva naar Ubuntu overstappen, omdat KDE4 letterlijk onbruikbaar was.
Ik krijg toch steeds meer de behoefte om gewoon te werken achter mijn computer in plaats van de tech-nerd uit te hangen en te gaan zitten hobbyen met desktopomgevingen en themes, het uitzoeken van de beste applicatie uit 25 verschillende mogelijkheden, gedoe met systeeminstellingen, gefröbel met bash scripts om bug workarounds te maken, en het gebrek aan sommige applicaties op te vangen door Windows in Virtualbox te draaien of te dual-booten.
Ik heb Gnome3 nu goed aan de praat maar ik heb toch weer de nodige workarounds via scripts en theming moeten schrijven. En wie zegt mij dat als Gnome3 eindelijk stabiel is dat we dan een paar jaar later niet wéér een situatie gaan meemaken waarbij het halve systeem op de schop gaat? Even ter vergelijking: Windows XP is meer dan 10 jaar stabiel geweest zonder grote veranderingen. Waarom is zoiets op Linux niet mogelijk ?