Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MAC adres in IPv6 adres: IPv6 privacy extensions.  (gelezen 737 keer)

Offline Reijer

  • Lid
MAC adres in IPv6 adres: IPv6 privacy extensions.
« Gepost op: 2012/12/17, 11:46:10 »
Sinds kort kan ik met IPv6 het internet op. (xs4all, Fritz!Box 7360). Bij het testen van de verbinding zag ik dat de IPv6 adressen van de computers in m'n netwerk worden afgeleid van hun MAC-adres ( www.test-ipv6.com) . Toen ik de test met m'n GSM uitvoerde, zag ik zelfs dat het een HTC-MAC adres betrof !
Dat kan voorkomen worden door het installeren van de IPv6 Privacy Extensions on Ubuntu Linux
( http://ipv6-or-no-ipv6.blogspot.com/2011/02/enabling-ipv6-privacy-extensions-on.html )
Let op: in het artikel staat dat er 4 regels aan /etc/sysctl.conf toegevoegd moeten worden. In dat geval moet je er op letten dat je de juiste benamingen voor de draadloze- en kabelinterface geeft. ("sudo lshw" levert deze informatie.) Het tweede commentaar zegt echter dat twee regels genoeg zijn.
Mijn Ubuntu PC's heb ik inmiddels aangepast.  Het aanpassen van de HTC Desire met Cyanogen mod 7 is  me nog niet gelukt. (Hulp wordt op prijs gesteld !).
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 11:54:41 door Reijer »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: MAC adres in IPv6 adres: IPv6 privacy extensions.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/18, 21:49:47 »
Alleen de onderste 2 regels zijn nodig, dan gelden die voor alle netwerken:
net.ipv6.conf.all.use_tempaddr = 2
net.ipv6.conf.default.use_tempaddr = 2

Gebruik je Ubuntu 12.04 of nieuwer, dan hoef je niks aan te passen, de instellingen staan automatisch al goed.
De instellingen voor Ubuntu staan in dit bestand: /etc/sysctl.d/10-ipv6-privacy.conf

Offline daniel

  • Lid
Re: MAC adres in IPv6 adres: IPv6 privacy extensions.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/25, 17:02:38 »
Dit is een goeie vraag, hier kunnen we uit leren van de antwoorden...

Is het geen optie om ipv6 uit te schakelen, dit heb ik ook gedaan want het is niet altijd nodig...
 :|