Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 29238 keer)

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #150 Gepost op: 2012/12/17, 15:44:17 »
Damn, ik schopte alleen in een open doel met die vs. voorzet....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #151 Gepost op: 2012/12/17, 15:49:34 »
Onzin. Gedraag jezelf (d.i. hou op met afkraken) of smeer 'm a.u.b. naar elders.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2012/12/17, 16:53:38 »

Constructief: welke actie onderneem jezelf gezien je kritiek? Welke daden onderneem je? Je kunt op launchpad via ontopic draadjes/bugs constructief bijdragen aan de discussie. Je wordt daar gehoord.
Andere distro misschien? Andere smaak van Ubuntu?

Wat ik heb gedaan? Tja, voorlopig lubuntu gebruiken. En mijn stem laten horen via launchpad. lubuntu heeft geen dash/unity/shopping lens. meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend. De bekritiseerde functionaliteit zie ik niet 1 2 3 verdwijnen overigens. Maar er zijn alternatieven en hacks mogelijk.

Succes.

« Reactie #153 Gepost op: 2012/12/17, 17:23:55 »
Wat ik gedaan heb? Handleidingen schrijven en bugfixen omwille van privacy/anonimiteitstools:
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/schleuder-gpg-versleutelde-maillijst-installatie-onderhoud-en-gebruik/

Niet echt distro gerelateerd, maar even zo belangrijk?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #154 Gepost op: 2012/12/17, 17:55:32 »
Mensen, graag on-topic en netjes blijven.
Ook niet op de man spelen, anders lopen we het risico, dat het op slot gaat.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #155 Gepost op: 2012/12/17, 20:23:01 »
Maar nogmaals: als je maar kritiek blijft hebben, wordt het dan niet tijd dat je een andere distro gaat zoeken? Want zo komen we nergens... je blijft maar bezig met afkraken maar uiteindelijk blijf je het gewoon gebruiken...

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2012/12/17, 20:50:21 »
Wat ik gedaan heb? Handleidingen schrijven en bugfixen omwille van privacy/anonimiteitstools:
http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/schleuder-gpg-versleutelde-maillijst-installatie-onderhoud-en-gebruik/

Niet echt distro gerelateerd, maar even zo belangrijk?

Je bekritiseert het OS om privacy/amazon/spyware gerelateerde zaken, terwijl dat er uit te 'hacken' is, en terwijl er binnen het OS alternatieven zijn. Gaat het je om Canonical?  Geen kans daar. Dat beleid is via Zeitgeist al in 2009 ingezet. Dacht je daar invloed op te hebben, en dacht je dat Can. daar op terug komt? Ik denk dat dit niet waarschijnlijk is. Misschien dat men dingen verzacht, of opt-out/in maakt. Dit forum is geen beleidsforum, maar een support forum. Hier wordt geen beleid gemaakt. Kritiek hebben op ontwikkelingen lijkt mij alleen wenselijk wanneer er ontwikkeling is, oplossingen worden aangedragen, en argumenten niet roteren. Er is hier al al lang geleden aan de bel getrokken in draadjes over het nieuwe beleid namelijk. Ik zelf vind launchpad een meer geschikte/centrale plek om te discussieren.
Ik kan je indien wenselijk met een howto een iptables sh doorspelen die je computer potdicht timmert. Je boet wel in op functionaliteit, en je moet je verdiepen in iptables. Nogmaals er zijn veel alterrn. OS-en, en ubuntu smaken, waarom niet overstappen. O ja, ik ben ook nog steeds niet zo blij met de koers. Dat dit maar duidelijk is......
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 20:58:22 door leoquant »

« Reactie #157 Gepost op: 2012/12/17, 20:57:24 »
(...) Dat beleid is via Zeitgeist al in 2009 ingezet. (...)
Een raar voorbeeld. Zeitgeist is geen spy- of adware, en schend de privacy niet. Alles wat Zeitgeist aan informatie verzameld blijft namelijk op je eigen PC, en wordt niet via het netwerk naar derden verzonden.

« Reactie #158 Gepost op: 2012/12/17, 21:02:45 »
Zoals al gesteld: alternatieven zat en hacks a volonté.

Xubuntu is volgens mij voor maikeonline het betere alternatief, mocht hij nog Canonicalproducten wensen.
Bij 'Andere Distributies' gaat momenteel een interessant topic over Debian en wat er mee te maken heeft. Mocht je daar interesse in hebben zou ik zeggen: lees eens die dingen goed door.

Ik schaar me volledig achter de stelling dat dit een supportforum is en geen beleidsforum, maar enige kritiek of suggestie is natuurlijk altijd welkom zij het constructief.

Maikonline; leoquant steekt de hand uit om je systeem dicht te timmeren: misschien is dat wel een oplossing voor je zonder alles te herinstalleren bij alle mensen waar je je service hebt gegeven. Ik zou in ieder geval daar op ingaan ;)

[ik ga nu snel naar het Debian-topic; gezien we daar ook testen mee doen ]

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #159 Gepost op: 2012/12/17, 21:11:03 »
Ten eerste, ik vul hier dan geen expert in, maar iptables dat snap ik wel, geen howto voornodig. in mijn rechter ooghoek zie ik inmiddels het versleten pocket reference van iptables liggen  :D

Ten tweede, ik keek,wilde een discussie aangaan, omdat dit mijn waanzinnig verontrust. Sure, ik placht hier geen verandering van koers te brengen. After all, wie ben ik met mijn marge batch aan  'klanten'.  Zelf gebruik in Debian en Slackware, toch maak ik voor vele mensen een uitstap naar Ubuntu. Ik voel mij erg onbevredigd en zeker met het fanatisme hoe tekeer wordt gegaan tegen terechte vragen en opmerkingen imho. Ik was geen zins van plan om een flamewar te starten. Ik heb wel betere dingen te doen. Desalniettemin stelt de weg van canocical mij erg teleur. Ik vond de eye-candy altijd zeer goed verkoopbaar, maar daar zit een balans is. Dit debat gaat helemaal niet hier over poster X of poster Y.

Discussie doet leven, als er geen discussie mag zijn over beleid.....Erg teleurstellend.

OT: waar is dat debian debat?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2012/12/17, 21:36:47 »
de huiveringwekkende film http://panopticondefilm.nl/ wordt uitgelegd en Canocal werkt nu mee om verder het panopticom bij default verder uit te breiden.
Ik wil me niet bemoeien met jullie discussie maar wel even bedanken voor je link.  ;)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #161 Gepost op: 2012/12/17, 21:55:19 »
de huiveringwekkende film http://panopticondefilm.nl/ wordt uitgelegd en Canocal werkt nu mee om verder het panopticom bij default verder uit te breiden.
Ik wil me niet bemoeien met jullie discussie maar wel even bedanken voor je link.  ;)
Zoekplaatje: in de film komt Ubuntu in-het-wild voor. Wie vindt 'm het eerst?  :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2012/12/17, 21:55:31 »
(...) Dat beleid is via Zeitgeist al in 2009 ingezet. (...)
Een raar voorbeeld. Zeitgeist is geen spy- of adware, en schend de privacy niet. Alles wat Zeitgeist aan informatie verzameld blijft namelijk op je eigen PC, en wordt niet via het netwerk naar derden verzonden.

Welke software/via welk instrument koekeloert Ubuntu dan in je home? En verstuurt die dan naar externen.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #163 Gepost op: 2012/12/17, 22:07:10 »
Welke software/via welk instrument koekeloert Ubuntu dan in je home? En verstuurt die dan naar externen.
Het betreft je toetsaanslagen in de Unity Dash home

(dat is  nog wat anders dan je /home ;), niet dat ik iets te verbergen heb)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #164 Gepost op: 2012/12/18, 00:00:55 »
[ietwat OT]

Ik kan je indien wenselijk met een howto een iptables sh doorspelen die je computer potdicht timmert. Je boet wel in op functionaliteit, en je moet je verdiepen in iptables.

Misschien hebben wel meer mensen interesse voor zo'n script en howto. Ik wel in ieder geval. Een idee voor Tips en Trucs?

[/ietwat OT]
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #165 Gepost op: 2012/12/18, 02:02:46 »
Nog wat interessant leesvoer aangaande het onderwerp van dit draadje: http://www.linuxinsider.com/story/76866.html

Offline markba

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2012/12/18, 07:58:05 »
Nog wat interessant leesvoer aangaande het onderwerp van dit draadje: http://www.linuxinsider.com/story/76866.html
Een goed en uitgebalanceerd artikel waarin eigenlijk iedereen het over eens is dat Stallman gelijk heeft, dank. Jono Bacon, die de uitspraken van Stallman eerder als FUD had bestempeld, verexcuseert zich:

Citaat
"Quite possibly the most significant reason why so many of us respect Richard for his lifelong body of work is due to his clarity and commitment to his view of freedom, and although there is debate about the approach in which he articulates these views at times, it was nonetheless wrong of me to describe his position as 'childish'; he is not a child, quite the opposite," Bacon explained.

En nu is het de beurt aan Mark S.:
Citaat
"The only childish thing involved is Ubuntu's unwillingness to admit its error, a typical hallmark of corporations operated by those who believe themselves to be above reproach," Espinoza pointed out. "At least Jono realized and admitted his mistake -- now it's Mark's turn."
We gaan het meemaken....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 08:02:55 door markba »

« Reactie #167 Gepost op: 2012/12/18, 10:02:37 »
http://home.nedlinux.nl/~bart/?page=3 Fijn tutorial over iptables

en je kist is dicht met:
iptables --table filter --policy INPUT        DROP
iptables --table filter --policy OUTPUT       DROP
iptables --table filter --policy FORWARD      DROP

Citaat
Did Stallman's post "somewhat over-sensationalize" the issue, as Bacon ended up putting it? Or was Bacon simply rationalizing a new commercial approach for the popular Linux distro?
. Dat is duidelijk merkbaar.

en met dit
Citaat
Espinoza told Linux Girl. "Ubuntu's Amazon integration is unquestionably spyware by definition, as the user is not informed as to what data is collected, where it is sent, or how it will be treated."
Lijkt mij stellingname vrij makkelijk en ligt niet meer de discussie of het spyware is, maar of het acceptabel is.

Citaat
Canonical "needs to monetize their distribution and selected Amazon as their partner; Ubuntu gives Amazon info to improve search results," he pointed out. "This is something rather common these days."
Bagatelliseren van spyware, maakt het nog niets minder dan spyware.

Efin, we zullen er nog meer over horen de komende weken. Het is een trending topic aan het worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 10:14:40 door maikelonline »

Offline markba

• Lid
« Reactie #168 Gepost op: 2012/12/18, 10:19:09 »
Citaat
Espinoza told Linux Girl. "Ubuntu's Amazon integration is unquestionably spyware by definition, as the user is not informed as to what data is collected, where it is sent, or how it will be treated."
Lijkt mij stellingname vrij makkelijk en ligt niet meer de discussie of het spyware is, maar of het acceptabel is.
Precies. Laten we eerst vaststellen wat spyware is en dat de kooplens in Unity volgens die definitie inderdaad spyware is en dáárna voor onszelf kijken of we dit erg vinden. Als we het over de eerste twee punten niet eens kunnen worden  (= vaststellen van feiten, zonder oordeel), dan heeft het derde (het vormen van een waarde-oordeel) geen enkele zin.

« Reactie #169 Gepost op: 2013/01/09, 10:15:20 »
De volgende in de reeks van opgetrokken wenkbrauwen: http://www.extremetech.com/computing/138200-key-parts-of-ubuntu-13-04-will-be-developed-in-secret-to-escape-the-critics-ire

Citaat
Shuttleworth is sick of Ubuntu features being torn apart by critics before they’re ready. “We’ve … figured out that critics will be critics whether you discuss an idea with them in advance or not. Working on something in a way that lets you refine it till it feels ready to go has advantages: you can take time to craft something, you can be judged when you’re ready, you get a lot more punch when you tell your story, and you get your name in lights.”

« Reactie #170 Gepost op: 2013/01/09, 11:09:42 »
Ik zie het probleem niet echt? Ik ken tal van open source-projecten die sommige features eerst uitwerken voordat ze het op hun Git gooien.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #171 Gepost op: 2013/01/09, 11:28:00 »
De volgende in de reeks van opgetrokken wenkbrauwen: http://www.extremetech.com/computing/138200-key-parts-of-ubuntu-13-04-will-be-developed-in-secret-to-escape-the-critics-ire
De laatste jaren teste ik (voor de lol) in een aparte partitie de vooruitgave (nu 13.04) en de daily-build in grub2.
Als ik het artikel goed begrijp is het testen van werkelijk nieuwe ontwikkelingen voortaan voorbehouden aan een geselecteerd gezelschap en niet meer voor de hobbyist.
Voor "spek-en-bonen" meetesten is niet echt uitdagend. Dan kan ik mijn tijd en aparte test-partitie wel beter gebruiken en wacht voortaan wel tot de nieuwe versie echt uit is.  :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #172 Gepost op: 2013/01/09, 11:37:49 »
De laatste jaren teste ik (voor de lol) in een aparte partitie de vooruitgave (nu 13.04) en de daily-build in grub2.
Als ik het artikel goed begrijp is het testen van werkelijk nieuwe ontwikkelingen voortaan voorbehouden aan een geselecteerd gezelschap en niet meer voor de hobbyist.
Voor "spek-en-bonen" meetesten is niet echt uitdagend. Dan kan ik mijn tijd en aparte test-partitie wel beter gebruiken en wacht voortaan wel tot de nieuwe versie echt uit is.  :|

Een deaf, dumb and blind distro. :/
Bij tegengeluid de handen stevig rond de oren en ogen: "ik hoor en zie lekker niets, nah, nah."
« Laatst bewerkt op: 2013/01/09, 11:40:00 door leoquant »

« Reactie #173 Gepost op: 2013/01/09, 11:54:15 »

Nuja, niet lullig bedoeld maar echte testers testen toch wel iets puurders dan Ubuntu. Zie ook gebruikers op Phoronix en Linuxquestions.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #174 Gepost op: 2013/01/09, 12:01:03 »
echte testers testen toch wel iets puurders dan Ubuntu.
Dat denk ik niet (helemaal).
Hier test ik 13.04 met mijn configuratie en opties.
Alle fouten worden (automatisch) gerapporteerd en teruggekoppeld.
Volgens mij ben ik best nuttig bezig, en komen ervaringen met mijn kromme systeem de stabiliteit van het eind-product ten goede.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.