Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 29240 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #125 Gepost op: 2012/12/14, 21:04:00 »
Een toepasselijkere wikipediatekst is wellicht Gepersonaliseerd adverteren. Zal Ubuntu (vanaf 12.10) daar eerdaags ook worden genoemd?
Gepersonaliseerd adverteren kan ook vragen oproepen ten aanzien van de privacy.
Dit soort vragen waren er tot en met Ubuntu 12.04 niet ;)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #126 Gepost op: 2012/12/15, 11:30:14 »
Ik vind dat als iedereen nu klaar is met klagen (wereldwijd) er nu eens een oplossing aangedragen moet worden bij Canonical waar iedereen zich in kan vinden.

Canonical heeft deze functie verzonnen omdat er behoefte aan is, dus er word gezocht op de pc en daarna op het www.
Op zich een hele handige functie en nix mis mee.

Nu komt het fenomeen om de hoek dat ergens iemand zijn zoekgedrag opgeslagen moet worden omdat de zoekfunctie in je pc moet gaan leren wat zijn baasje wil.
En hier begint iedereen over elkaar heen te vallen omdat dit nogal omstreden is.....

Wie gaat wat waar bewaren en waarom?

Zijn er belangen al dan niet financieel, dan is het begrijpelijk dat een bedrijf weet waar je naar zoekt om op die manier gerichte reclame te geven, dit gebeurt nu al in alle browsers....
En Google leeft ervan.

Heeft niemand er belang bij stel ik voor dat Canonical dit allemaal opslaat op de computer van de persoon zelf.
Op die manier kan niemand het financieel uitbuiten en komt de privacy niet in gevaar.......

Maarja?
Wil Canonical dit voor ons doen ?

En of is er iemand die een beter idee heeft om deze zoekfunctie toch te behouden zonder dat de privacy geschonden word ?

Nogmaals, erover klagen en zeuren heeft geen zin, tis lekker en lucht op, maar heeft geen meerwaarde....
Een oplossing geven wel, zonder dat ff snel deze functie afgeschoten word.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline MKe

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2012/12/15, 12:08:37 »
De oplossing is al heel vaak en overal op het internet aangegeven. Maak er voor het zoeken op internet een aparte lens van. Dan is de gebruiker veel bewuster van wat er allemaal naar buiten wordt gebracht en hebben we geen black box idee.
Zolang Canonical de boel integreert zoals nu zal het omstreden blijven. En meer valt hierover niet te discusieren denk ik.

« Reactie #128 Gepost op: 2012/12/15, 12:53:52 »
Als men niet gekend/gevolgd wil worden op het internet dacht ik dat dit daar toch voor bedacht is:

Citaat
Net zoals bij elke moderne browser kunt u ook met Firefox privé navigeren zodat u anoniem(er) kunt surfen.

Of is dit iets heel anders?  ???
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #129 Gepost op: 2012/12/15, 12:55:22 »
Anders, maar het idee is hetzelfde. Echter, je kunt dan ook gewoon in Systeeminstellingen Amazon uitschakelen en dan heb je dus eigenlijk hetzelfde bereikt als op een knopje voor incognito drukken.

« Reactie #130 Gepost op: 2012/12/15, 13:05:26 »
Als men niet gekend/gevolgd wil worden op het internet dacht ik dat dit daar toch voor bedacht is:

Citaat
Net zoals bij elke moderne browser kunt u ook met Firefox privé navigeren zodat u anoniem(er) kunt surfen.

Of is dit iets heel anders?  ???

Dit is geheel anders. Nu er een data retentie wet ligt en meer en meer controle komt, zoals er nu gepraat wordt over DPI ism met het Clean IT project is het wachten dat je searches lokaal worden verstuurd en opgeslagen. Zo kan de overheid nog verder mee kijken in je leven. Dat is niet paranoïde. Die plannen liggen er lang en breed.  Ik neem aan dat de Canical dev'ers dit weten en dus de afweging maken dat het hun geen ene donder boeit.

« Reactie #131 Gepost op: 2012/12/15, 13:10:54 »
De oplossing is al heel vaak en overal op het internet aangegeven. Maak er voor het zoeken op internet een aparte lens van. Dan is de gebruiker veel bewuster van wat er allemaal naar buiten wordt gebracht en hebben we geen black box idee.

1. Is het nodig dat het allemaal naar buiten word gebracht?
2. Waarom is het nodig?

Mijn oplossing lag dus in : Kan het niet zonder dat het naar buiten word gebracht.

Verzamelen en bijhouden mag maar dan op de pc van de persoon zelf.

« Reactie #132 Gepost op: 2012/12/15, 13:14:28 »

2. Waarom is het nodig?

Mijn oplossing lag dus in : Kan het niet zonder dat het naar buiten word gebracht.

Maar dan moet je bij Amazon zijn. Onderdeel van het contract tussen Canonical en Amazon is is dat Amazon wil weten wat men zoekt. Dat is een voorwaarde die Amazon gesteld heeft.

En verder: tja, het is iets nieuws wat Canonical probeert om geld te verdienen en ik vind ook dat het in principe niet verder zou moeten gaan dan de persoon zijn/haar computer.
Canonical zou zich beter kunnen houden "To Know, To Dare, To Will, To Keep Silent" i.p.v. van alleen aan de eerste 3. Maar nogmaals: dat is iets wat Amazon bepaalt voor ze op dit moment.

Gebruik Ubuntu, zet het desnoods uit en als je je er moreel niet fijn bij voelt: schakel over naar een andere distro of contacteer Amazon hierover of ze hun beleid willen aanpassen. Meer kunnen wij als gebruikers (helaas) niet doen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 13:18:18 door Vistaus »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #133 Gepost op: 2012/12/15, 13:27:29 »

2. Waarom is het nodig?

wil je dan de hele database van amazon gaan downloaden en op je eigen pc zetten? Als je iets zoekt wat op een externe server staat moet je op een bepaald moment toch info naar buiten sturen. En zo gauw het je computer verlaat heb je in principe weinig controle over wat er met deze info gebeurt. Wetgeving kan helpen, maar volgens mij weinig afdwingen. Je bent dan afhankelijk van de integriteit van de exterrne partij. Op zich is er ook niets mis met het feit dat amazon dit oppslaat.  Een winkelbediende weet soms ook waarin je geintereseerd bent als je een vaste klant bent. Het probleem is hier dat ook info wordt verstuurd die niets te maken hebben met amazon.
Verder lijkt me de integratie van deze externe en interne zoekopdracht tamelijk nutteloos voor de gebruiker zelf.  Een gebruiker weet echt wel wanneer hij iets intern of extern wil zoeken.  Oplossing is dus dat de gebruiker zelf bepaalt welke info naar buiten gaat ipv dat alles automatisch naar buiten gaat en dus is een aparte lens voor de hand liggend.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 13:31:13 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #134 Gepost op: 2012/12/15, 13:36:16 »
Misschien is brainstorm een goede plaats om dat idee van de aparte lens voor Amazon te promoten.

Wat ik nog niet goed begrijp aan 12.10 en dash : wordt nu élke zoekstring in je dash naar buiten gestuurd ? Of is het enkel zo als de dash geen resultaten vindt op je pc dat ie de string naar Amazon stuurt ?

edit: alles dus ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 13:51:15 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #135 Gepost op: 2012/12/15, 13:53:48 »
Misschien is brainstorm een goede plaats om dat idee van de aparte lens voor Amazon te promoten.

Wat ik nog niet goed begrijp aan 12.10 en dash : wordt nu élke zoekstring in je dash naar buiten gestuurd ? Of is het enkel zo als de dash geen resultaten vindt op je pc dat ie de string naar Amazon stuurt ?

Dat is dus een beetje de vraag want Jono Bacon van Canonical zegt dat alleen zoekstrings worden opgestuurd wanneer die zoekstring iets oplevert bij de Amazon search...

« Reactie #136 Gepost op: 2012/12/15, 14:01:51 »

Dat is dus een beetje de vraag want Jono Bacon van Canonical zegt dat alleen zoekstrings worden opgestuurd wanneer die zoekstring iets oplevert bij de Amazon search...

Maar dan heeft Amazon wel degelijk 'iets' verwerkt dat naar buiten is gestuurd m.a.w. ook een zoekstring die niet per se met hen te maken heeft. Allez dat is toch wat ik ervan begrijp op dit moment na wat opzoekwerk.
Ik kan niet geloven dat ze deze feature kunnen implementeren in de volgende LTS.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #137 Gepost op: 2012/12/15, 14:15:17 »

2. Waarom is het nodig?

wil je dan de hele database van amazon gaan downloaden en op je eigen pc zetten?
Lijkt me een beetje magertjes ? daar heb je niet zoveel aan...
De database van Google lijkt me iets completer.

Vraag ik me nog af of je die moet downloaden of dat je de lens anoniem op Google laat zoeken.

Citaat
Als je iets zoekt wat op een externe server staat moet je op een bepaald moment toch info naar buiten sturen.
Klopt, bijv.  moederbord
En niet je IP adres, kleur onderbroek, hoe vaak je witbrood eet, sex hebt per week/dag...... enz enz.
Het kan dus zeer beperkt blijven tot de tekst die je normaal gesproken ook bij een zoekmachine invult.

Nu we het toch daarover hebben ?  :o

Ik neem gemakshalve aan (als ik deze discussie lees) dat iedereen die loopt te klagen nooit een zoekmachine gebruikt ?
Want je wilt niet weten hoe slim die zijn dezer dagen.  :evil:
Ze weten alles van je.  =D

Of zit iedereen hier achter een anonieme proxy te surfen en te zoeken op internet ?
Zoniet heb je toch echt een serieus probleem atm.....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 14:17:05 door Gandyman »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #138 Gepost op: 2012/12/15, 14:48:46 »

2. Waarom is het nodig?

wil je dan de hele database van amazon gaan downloaden en op je eigen pc zetten?
Lijkt me een beetje magertjes ? daar heb je niet zoveel aan...
De database van Google lijkt me iets completer.

Vraag ik me nog af of je die moet downloaden of dat je de lens anoniem op Google laat zoeken.

Citaat
Als je iets zoekt wat op een externe server staat moet je op een bepaald moment toch info naar buiten sturen.
Klopt, bijv.  moederbord
En niet je IP adres, kleur onderbroek, hoe vaak je witbrood eet, sex hebt per week/dag...... enz enz.
Het kan dus zeer beperkt blijven tot de tekst die je normaal gesproken ook bij een zoekmachine invult.

Nu we het toch daarover hebben ?  :o

Ik neem gemakshalve aan (als ik deze discussie lees) dat iedereen die loopt te klagen nooit een zoekmachine gebruikt ?
Want je wilt niet weten hoe slim die zijn dezer dagen.  :evil:
Ze weten alles van je.  =D

Of zit iedereen hier achter een anonieme proxy te surfen en te zoeken op internet ?
Zoniet heb je toch echt een serieus probleem atm.....
Je snapt het niet. Als ik wat op google type heb ik bewust besloten een zoekterm in cyberspace te slingeren. Ik heb bewust een internet browser gekozen en weet ook dat het richting google gaat. Ik weet ook dat google het zal opslaan om b.v. de advertenties op hun site op mijn zoektermen aan te passen. En ik heb dat derhalve aanvaard en besloten dat het niet opweegt tegen het gebrek aan kennis dat ik heb omdat ik het niet durf op te zoeken  op google. Nu hebben we de andere situatie. Mijn eigen os stuurt automatisch alles door naar google/amazon etc. Ook als dat niet mijn bedoeling is.

« Reactie #139 Gepost op: 2012/12/15, 15:23:46 »
Nu hebben we de andere situatie. Mijn eigen os stuurt automatisch alles door naar google/amazon etc. Ook als dat niet mijn bedoeling is.

Dit laatste bestrijd ik ten stelligste aangezien de hele wereld nu wel weet dat de lens een nieuwe functie heeft, DWZ hij gaat ook op het www zoeken.
En bij wijze van test gaat hij op Amazone.com zoeken, ook Canonical heeft dat gezegd.
Om het een beetje prive te houden heeft Canonical besloten het op de eigen proxy te bewaren, voor zover mogelijk.

Enyway, dus je weet wat er gebeurt als je in de lens een zoekopdracht plaatst !

Nu is er ook een mogelijkheid om deze functie uit te zetten, en als Canonical dit netjes verteld aan de gebruiker lijkt mij dat er geen vuiltje meer aan de lucht is ?
Zet je het niet uit ben je idd welbewust in je roze onderbroek op amazone.com aan het winkelen, that ain't a pretty sight  :o
en ben je dus niet verbaasd als je de komende dagen reclame krijgt van roze slipjes ?

ergo waar zit het knelpunt duidelijk aangeven, niet hier maar bij Canonical, een goede oplossing voor het probleem aandragen en ervoor zorgen dat Canonical dit uitvoert.

Lijken me simpele duidelijke speerpunten voor de komende tijd, toch ?
En dan is alle pijn geleden en kan iedereen weer met een gerust hart Ubuntu gebruiken.

Ik hoop trouwens wel dat maikelonline die nogal drastisch is en deze kwade duivel in Ubuntu verafschuwt, wel al zijn gebruikers een goed alternatief heeft geboden voor Alle Zoekmachines.
Want heel consequent zijn en vervolgens al je gebruikers in Google Chrome of de Google zoekmachine laten typen doet dan wel afbreuk aan alle inspanningen die hij gedaan heeft.
Dus maikelonline, zet hem op.  :police:

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #140 Gepost op: 2012/12/15, 15:39:20 »
Mijn eigen os stuurt automatisch alles door naar google/amazon etc. Ook als dat niet mijn bedoeling is.
Precies. Als je een zoekmachine gebruikt om iets op internet te zoeken kan je aanvoelen dat je zoekopdracht ook naar internet gaat. Er is op zich ook niets mis met een goede shopping-lens maar niet samen met de Dash home, die je in Unity gebruikt om je toepassingen en bestanden te gebruiken.

Dat je het na installatie zelf weer kan verwijderen lijkt een goed advies voor de Direct Doen wikipagina maar is de wereld op zijn kop.
Op een vorige releaseparty stond op een flyer dat voor Ubuntu geen spywarescanners nodig zijn.  Staat er voortaan op Ubuntu flyers dat spyware eenvoudig zelf is te verwijderen met "sudo apt-get remove unity-lens-shopping"? :P

« Reactie #141 Gepost op: 2012/12/15, 15:56:48 »
Mijn eigen os stuurt automatisch alles door naar google/amazon etc. Ook als dat niet mijn bedoeling is.
Precies. Als je een zoekmachine gebruikt om iets op internet te zoeken kan je aanvoelen dat je zoekopdracht ook naar internet gaat. Er is op zich ook niets mis met een goede shopping-lens maar niet samen met de Dash home, die je in Unity gebruikt om je toepassingen en bestanden te gebruiken.
Inderdaad, en als ze het toch zo nodig in de Dash home willen implementeren, raad ik ze aan om eens te kijken naar het principe van duckduckgo, waar er met een soort van commando's kan worden aangegeven waar gezocht word: !yt voor YouTube, !gi voor Google Images, etc. En zo kan er bijvoorbeeld ook !amazon voor amazon zijn.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2012/12/15, 16:17:36 »
@gandyman, volgens mij hebben we de oplossing nu al tot in den treure aangedragen. Ook op launchpad is dit gedaan.  Wat is er tegen om de oplossing voor twee verschillende problemen ook op twee verschillende lensen op te lossen? De intergratie in 1 lens is nutteloos en geeft voor veel mensen een probleem.

Verder is bij jou blijkbaar de meer onderlegde linuxgebruikers al de hele wereld.  Mijn moeder b.v. weet niets van die functionaliteit. Voor haar moet een computer gewoon werken en zij zal niet alle tech sites afstruinen om te lezen wat Canonical nu weer voor dingen heeft verzonnen.

« Reactie #143 Gepost op: 2012/12/15, 16:46:21 »
"Ik neem gemakshalve aan (als ik deze discussie lees) dat iedereen die loopt te klagen nooit een zoekmachine gebruikt ?"

Jawel hoor. Ik vind het ook niet zo'n ramp van dat Amazon maar het kan geen kwaad om een beetje medeleven te tonen tot op zekere hoogte... en in die zin zou het dus beter zijn als het lokaal zou blijven.

Maar goed, ik gebruik gewoon Google en gewoon DuckDuckGo. Geen enkel probleem, ze mogen bijna alles van me weten :)

« Reactie #144 Gepost op: 2012/12/15, 17:12:58 »
Met dat hele BOYD gedoe moet je nu NGO medewerkers op de hoogte stellen dat hun laptop een pot. lekdoos is, totdat er bepaalde instellingen zijn veranderd. Ik snap dat data nudisme in Nederland echt niet.

Natuurlijk snap ik dat je gegevens weggeeft als je bijv. Google gebruikt. De lagen worden steeds meer en meer. Wat trouwens heel duidelijk in de huiveringwekkende film http://panopticondefilm.nl/ wordt uitgelegd en Canocal werkt nu mee om verder het panopticom bij default verder uit te breiden.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #145 Gepost op: 2012/12/16, 12:37:45 »
@maikel: Op basis van Cees zijn post, ga je dan ook nog even pleiten voor een opt-in voor Android en zodoende Android niet meer aanraden?
Omdat veel Android telefoons waarschijnlijk de Nederlandse Privacywetgeving overtreden maakt het niet als Ubuntu dat nu ook doet?
Ik kan niet geloven dat ze deze feature kunnen implementeren in de volgende LTS.
Waarom niet, in 12.10 is deze feature ook geïmplementeerd en Canonical wil het vooral uitbreiden.
Evolving the Dash from a place to search for local files and software into a place that can give users instant access to any content, whether on your device or available online, personal or for purchase
Er kan natuurlijk nog van alles veranderen maar ook in de "dailybuild" testversie van Ubuntu 13.04 Raring Ringtall kan je niet met de Dash home zoeken naar je eigen programma's en bestanden zonder dat Amazon regelmatig gerichte suggesties stuurt.

(tenzij je eerst uitzoekt hoe je dit anders kan instellen)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 14:49:14 door testcees »

« Reactie #146 Gepost op: 2012/12/16, 12:46:24 »
@Cees: Ja, maar dat is hetzelfde probleem: je kunt die telefoons niet laten voldoen aan onze wetgeving. Ter verduidelijking: kijk, mijn telefoon bijv. is grijze import maar ik mag hem dus gewoon gebruiken hier want grijze import van een niet-namaak-product = legaal. Hoe wil je mijn telefoon dan geschikt maken, achteraf aanpassen? Dan moet ik toestemming geven om hem in te leveren en no way dat dat gebeurt.

Dus voor enkele kun je wel een aanpassing verrichten, bijv. die bij Vodafone of T-Mobile verkocht worden, maar bij de retailers en electronicagiganten wordt het al moeilijker want een aardig deel doet aan grijze import.

« Reactie #147 Gepost op: 2012/12/17, 15:00:18 »
Goed nieuws trouwens in het kader van Canonical vs de Linuxers: http://www.thevarguy.com/2012/12/17/canonical-supplies-new-tools-for-linux-evangelists/

« Reactie #148 Gepost op: 2012/12/17, 15:30:05 »
Goed nieuws trouwens in het kader van Canonical vs de Linuxers: http://www.thevarguy.com/2012/12/17/canonical-supplies-new-tools-for-linux-evangelists/

Je omschrijft het mooi: Canonical gaat steeds verder weg van de Linux community.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #149 Gepost op: 2012/12/17, 15:38:11 »
Je omschrijft het mooi: Canonical gaat steeds verder weg van de Linux community.
Vind je zelf niet, dat je nou wel genoeg negatiefs over Ubuntu en Canonical hebt gezegd? Ik vind dat in elk geval wel, en ik ben je afkrakerij meer dan zat. Spuugzat zelfs.

Bevalt *buntu je niet meer: dan wegwezen a.u.b..  Ga Ubuntu maar elders lopen afkraken.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 15:39:49 door Pjotr »