Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: stel je SSD optimaal in  (gelezen 40941 keer)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #100 Gepost op: 2012/12/18, 19:47:38 »
Hebben jullie ook al eens gekeken naar welke programma's er veel schrijfacties uitvoeren?
Met een beetje browsen (20 tabs open) schrijft chrome in een paar uur tijd zo 1 GB aan data weg...
Andere grootverbruikers zijn Clementine (met een muziekbibliotheek van bijna 15.000 nummers) en gek genoeg xchat.
Ik ben nu aan het kijken wat ik in een ramdisk kan plaatsen zonder dat ik belangrijke dingen kwijtraak.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #101 Gepost op: 2012/12/18, 19:57:09 »
Hebben jullie ook al eens gekeken naar welke programma's er veel schrijfacties uitvoeren?
Met een beetje browsen (20 tabs open) schrijft chrome in een paar uur tijd zo 1 GB aan data weg...
Klopt, maar ook in Chrome schakel ik de cache gewoon uit:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Beperk-de-schrijfacties-van-Chrome-en-Chromium

Citaat
Andere grootverbruikers zijn Clementine (met een muziekbibliotheek van bijna 15.000 nummers) en gek genoeg xchat.
Van xchat sta ik te kijken.... zo'n simpel progje.  :o
Wat schrijft die voor dingen weg dan?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #102 Gepost op: 2012/12/18, 20:03:25 »
Van xchat zijn het de logbestanden denk ik. Ik zit in een stuk of 10 kanalen verspreid over 2 servers.
Maar dan nog is een paar 100 MB in een dag tijd wel veel, veel meer dan de tekst in de logs zou moeten zijn.
* Johan van Dijk gaat het verder uitzoeken

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #103 Gepost op: 2012/12/18, 20:04:09 »
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Beperk-de-schrijfacties-van-Chrome-en-Chromium

Citaat
Van xchat sta ik te kijken.... zo'n simpel progje.  :o
Wat schrijft die voor dingen weg dan?

Als je in een beetje een druk kanaal zit (Ik noem maar even #freenode), dan puilen je logs al snel boven een aantal MB uit. Dat is veel voor tekst. Maar dat het zo uit de klauwen loopt... Vreemd, wat valt er weg te schrijven voor IRC?

[Paranoïde modus]Het zal vast een of andere duistere backport in xChat zijn waardoor je verschillende Trojans en dergelijke op je pc krijgt :o[/Paranoïde modus]

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #104 Gepost op: 2012/12/18, 21:24:58 »
De cache helemaal uitschakelen zie ik niet zo zitten, dat gaat vast allerlei onnodige vertragingen en extra dataverkeer opleveren. Wat ik wel wil proberen is om een kleine cache in het geheugen te draaien.

Een ander punt van Chrome is dat het profiel (dus niet de cache!) ook veel data verbruikt. De databases voor de geschiedenis blijven maar groeien zonder limiet en leveren na enkele maanden vele gigabytes aan opslag op. Dit is een bekende bug in chrome die al jaren open staat helaas. Dit los ik nu af en toe handmatig op door gewoon bepaalde bestanden handmatig in het ronde archief te deponeren. Dat is vast niet de meest elegante manier maar het werkt wel :)

Offline cabra

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2012/12/19, 10:02:34 »
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

doe je deze aanpassingen het best voor installatie??
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #106 Gepost op: 2012/12/19, 10:09:34 »

Sommige wel, andere niet. Zoals het er staat.  :)

Offline cabra

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2012/12/19, 10:12:18 »

Sommige wel, andere niet. Zoals het er staat.  :)

:-[ had het nog niet aandachtig bekeken,thx
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #108 Gepost op: 2012/12/19, 12:31:13 »
Inmiddels staat de cache van Chrome nu in het geheugen.
Dit heb ik gedaan via /etc/fstab:
# Google Chrome cache in tmpfs
tmpfs /home/johan/.cache/google-chrome tmpfs defaults,size=200m,mode=0700,uid=1000,gid=1000 0 0
Nu het profiel nog klein zien te houden. Heeft iemand een idee? Misschien loont het om de geschiedenis van bezochte pagina's te verkleinen of uit te zetten?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #109 Gepost op: 2012/12/19, 13:10:52 »
@Johan: inmiddels begin ik er een beetje spijt van te krijgen, dat ik in mijn nieuwe PC "slechts" 2x2 GB RAM heb laten zetten.... 2x4 zou toch wat toekomstbestendiger zijn geweest, zeker als je veel in de weer gaat met tijdelijke RAM-schijven.  :P
Firefox en Chrome lopen bij mij trouwens gesmeerd, ook al heb ik bij beide de cache geheel uitgeschakeld.

Overigens heb ik de handleiding aangepast voor de rc.local-toepassing van TRIM (mijn nieuwe voorkeur):
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Via-rc.local

« Reactie #110 Gepost op: 2012/12/19, 16:15:07 »
Ben ik nu aan het doen.

Voor wie ook het e.e.a. wil inventariseren, iostat en iotop zijn handige progjes daarvoor.

iostat
sudo iostat -mN -p /dev/sda(-N is handig als je lvm gebruikt, je kan het ook weglaten, /dev/sda is het pad naar je ssd Let op, fstrim zorgt er bij mij voor dat de schrijfdata veel hoger wordt, dat kan je dus het best uitschakelen voor het inventariseren .)
In de uitvoer zie je direct wat er vanaf de boot is gebeurt. De laatste kolom geeft het totaal aantal geschreven MB's per volume.

Bijvoorbeeld:
Linux 3.2.0-4-amd64 (tommie-laptop) 12/19/2012 _x86_64_ (2 CPU)

avg-cpu:  %user   %nice %system %iowait  %steal   %idle
          10.40    0.00    4.28    0.99    0.00   84.33

Device:            tps    MB_read/s    MB_wrtn/s    MB_read    MB_wrtn
sda              18.43         0.31         0.13        826        358
sda1              0.08         0.00         0.00          0          0
sda2              0.12         0.00         0.00          1          0
sda3              0.08         0.00         0.00          0          0
sda4             17.54         0.30         0.13        823        358

Ik ben wel beniewd wat verschillende gebruikers maximaal in een uurtje aan data naar hun ssd wegschrijven. Laat het volgende commando in een terminal lopen, dan krijg je ieder uur een update van de stats zodat je makkelijk kan zien wat er zo per uur gebeurt.
sudo iostat -mN /dev/sda 3600
iotop
Een ander commando om te achterhalen waar die schrijfacties vandaan komen:
sudo iotop -aMet dit commando krijg je een overzicht van de cumulatieve io acties geordend per proces. Zo kan je uitvogelen welke processen het meest schrijven.

TID  PRIO  USER     DISK READ  DISK WRITE  SWAPIN     IO>    COMMAND                                                                             
4576 be/4 thomas        3.00 M      9.57 M  0.00 %  0.00 % firefox-bin

Kijken of we nog andere boosdoeners kunnen vinden. :D

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #111 Gepost op: 2012/12/19, 16:36:16 »
Ik doe mee: sysstat geïnstalleerd. Iostat draait. Even afwachten maar. Er draait hier een 3.1 Gig upje naar YouTube, dus ik ben benieuwd.

[ OT: Ik had dit laptopje eerst op Ubuntu 12.10. Dus met de laatste Unity. Dat was niet veel. Nou staat hij op Xubuntu 12.10. Het is nou wel een vrolijke Frans. Dat YouTube filmpje editten liep heel puik. Renderen trouwens niet. Ik heb GIMP daarnet even voor de eerste keer gestart. Raket, leek me zo. Het is op zich natuurlijk heel logisch dat een SSD een ietwat magere grafische toestand niet zal verbeteren.]

Eerste output:

just@just-xub1210-A100:~$ sudo iostat -mN /dev/sda 3600
Linux 3.5.0-21-generic (just-xub1210-A100) 19-12-12 _i686_ (2 CPU)

2,69    0,02    0,95    0,16    0,00   96,18

sda               2,62         0,10         0,15       2977       4808
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #112 Gepost op: 2012/12/19, 19:25:03 »
Nog wat iostat output:

1,80    0,16    0,86    0,02    0,00   97,17

sda               1,80         0,10         0,02        370         59

1,96    0,00    0,72    0,01    0,00   97,30

sda               0,91         0,03         0,01         99         38

Die dikke upload is klaar. Nu draait er alleen de browser en thunderbird.

Hebben we hier wat aan?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #113 Gepost op: 2012/12/19, 22:29:21 »
Op basis van de gemeten gegevens kom ik vandaag gemiddeld uit op zo'n 0,2 Gb aan schrijven, en zo'n 0,18 Gb aan lezen per uur.

Is dat iets om me zorgen over te maken? Ik heb eigenlijk geen idee...

De grootste boosdoener is een Virtualbox webserver, wat wel te verwachten was. :)

TID  PRIO  USER     DISK READ  DISK WRITE  SWAPIN     IO>    COMMAND
 5949 be/4 thomas       17.70 M    386.46 M  0.00 %  0.00 % VirtualBox
 4569 be/4 thomas        0.00 B    139.08 M  0.00 %  0.01 % firefox-bin
« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 22:33:09 door Thomas de Graaff »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #114 Gepost op: 2012/12/26, 16:23:21 »
Geen tip
Swap kan op SSD gebruik maken van discard/trim maar dat wordt niet geadviseerd. Standaard wordt er geen gebruik van gemaakt. Het is mogelijk maar geeft meestal geen verbetering.

man swapon       -d, --discard
              Discard freed swap pages before they are reused, if the
              swap device supports the  discard  or  trim  operation.
              This  may  improve  performance  on  some  Solid  State
              Devices, but often it does not.

"The story behind" deze (minder nuttige) optie http://www.spinics.net/lists/util-linux-ng/msg03565.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #115 Gepost op: 2012/12/26, 19:43:27 »
Swap kan op SSD gebruik maken van discard/trim maar dat wordt niet geadviseerd. Standaard wordt er geen gebruik van gemaakt.
Klopt; standaard wordt de swap eenmalig getrimd bij aankoppeling. Tijdens de opstart dus. En dat lijkt inderdaad ook de beste oplossing voor de swap, althans bij de huidige stand van de SSD-techniek. Zeker bij een sterk verlaagde swapneiging (naar 0 of 1) zal dat niet gauw tot problemen kunnen leiden.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/26, 20:09:13 door Pjotr »

« Reactie #116 Gepost op: 2012/12/26, 20:03:26 »
Geen tip
Swap kan op SSD gebruik maken van discard/trim maar dat wordt niet geadviseerd. Standaard wordt er geen gebruik van gemaakt. Het is mogelijk maar geeft meestal geen verbetering.

Ik heb toch anders geleerd: http://www.groths.org/?page_id=322

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #117 Gepost op: 2012/12/27, 19:26:52 »
Geen tip

Dat kan. Mijn opmerking ging over Ubuntulinux. Je link verwijst naar een download pagina voor Mac OSX TrimEnabler.dmg.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2012/12/27, 19:47:15 »
Ben de draad al een poosje kwijt in deze.
We wachten de wiki van ubuntu.nl maar af dan.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #119 Gepost op: 2012/12/27, 20:04:54 »
We wachten de wiki van ubuntu.nl maar af dan.
Wacht niet, deze wiki bestaat al jaren: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SSD  :)
In de praktijk zal een SSD schijf zonder enige aanpassing met Ubuntu goed functioneren en een normale levensduur hebben.

« Reactie #120 Gepost op: 2012/12/27, 20:35:57 »
Geen tip

Dat kan. Mijn opmerking ging over Ubuntulinux. Je link verwijst naar een download pagina voor Mac OSX TrimEnabler.dmg.

Een SSD = een SSD dus komt op hetzelfde neer.

Trouwens, op mijn tablet heb ik ook geen TRIM op de SSD en toch geen problemen. Ben wel op Pjotrs aanraden begonnen met experimenteren met Noop op mijn tablet en dat lijkt een verbetering; snellere schrijfacties met name.

« Reactie #121 Gepost op: 2013/01/15, 17:09:16 »
Zojuist een artikel gevonden over hoe je TRIM voor je SSD kan opzetten.
Enable TRIM on SSD (SOLID-STATE DRIVES) in Ubuntu
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #122 Gepost op: 2013/01/15, 18:52:55 »
Zojuist een artikel gevonden over hoe je TRIM voor je SSD kan opzetten.
Enable TRIM on SSD (SOLID-STATE DRIVES) in Ubuntu

Staat ook in mijn artikel.  :)

Overigens vind ik de cron-oplossing minder goed dan de rc.local-oplossing die ik adviseer in mijn artikel. Vertraagt de opstart nauwelijks en je bent er meteen vanaf....

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #123 Gepost op: 2013/01/16, 10:12:11 »
Als je je computer altijd aan laat staan (en dus niet zo vaak opstart) is een oplossing via cron wel handig :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #124 Gepost op: 2013/01/16, 10:57:17 »
Als je je computer altijd aan laat staan (en dus niet zo vaak opstart) is een oplossing via cron wel handig :)
Dat is inderdaad waar.... Zelf doe ik dat niet, maar er zijn natuurlijk mensen bij wie een computer (server?) 24/7 aanstaat. Ik denk dat ik m'n handleiding ga aanvullen voor deze categorie. :)