Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: stel je SSD optimaal in  (gelezen 32176 keer)

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #50 Gepost op: 2012/12/10, 12:29:35 »
Mijn tablet heeft ook een SSD en daar draait webOS (Linux) standaard op en die heeft ook gewoon CFQ als scheduler. Draait al anderhalf jaar probleemloos dus ik zie het probleem niet?
Lees eens wat vakliteratuur? Google is uw vriend.

Rustig maar, ik probeer er alleen achter te komen waarom ik fout zit zodat ik daarvan kan leren... vakliteratuur is mij iets té hoog gegrepen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #51 Gepost op: 2012/12/10, 12:38:35 »
Rustig maar,
??? Waarom denk je, dat ik niet rustig zou zijn?

Citaat
ik probeer er alleen achter te komen waarom ik fout zit zodat ik daarvan kan leren... vakliteratuur is mij iets té hoog gegrepen.
De info is er in alle soorten en maten.... Het is ook een van de redenen geweest, waarom Ubuntu 12.10 is overgestapt op Deadline.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 13:08:45 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #52 Gepost op: 2012/12/10, 14:28:49 »
Nuja, je reactie kwam een beetje aanvallend op me over... vandaar.

En ja, het kan goed dat Ubuntu overstapt maar zou jij mij dan kunnen uitleggen waarom mijn tablet met SSD al anderhalf jaar keurig met een CFQ-scheduler draait? Ik neem aan dat HP niet zomaar CFQ heeft gekozen voor mijn tablet... SSD=SSD of heeft het misschien te maken met generaties? Want ik kan me zo indenken dat mijn anderhalf jaar oude tablet misschien een wat ouder type SSD heeft die minder slijtage heeft met CFQ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #53 Gepost op: 2012/12/10, 14:49:32 »
En ja, het kan goed dat Ubuntu overstapt maar zou jij mij dan kunnen uitleggen waarom mijn tablet met SSD al anderhalf jaar keurig met een CFQ-scheduler draait? Ik neem aan dat HP niet zomaar CFQ heeft gekozen voor mijn tablet... SSD=SSD of heeft het misschien te maken met generaties? Want ik kan me zo indenken dat mijn anderhalf jaar oude tablet misschien een wat ouder type SSD heeft die minder slijtage heeft met CFQ?
CFQ veroorzaakt geen slijtage op een SSD, maar wel vertraging. Enfin, lees je zelf eens in, dat heb ik ook gedaan....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #54 Gepost op: 2012/12/10, 15:39:30 »
Hallo mensen,

Rustig nou maar! Ik zit het hier allemaal te volgen. Ik heb sinds kort een SSD in mijn Linux laptopje. Het ding is alweer van 2006. Nou vliegt-ie. Nou ben ik doende alles goed in te stellen. Ik ben dolblij met al jullie acties. Het is hoogst leerzaam ook.

Het wordt wat mij betreft heel erg gewaardeerd. De webstek van Pjotr, de discussies hier. Ik was al van plan de NOOP aanpassing te doen in mijn Ubuntu 12.10 installatie. Dan ga ik nou natuurlijk even niet doen.

Vergeet - als ik dat mag zeggen - de meelezers niet! Ik weet wel wat GRUB is. Die aanpassing van dat NOOP met de aanwijzingen van Pjotr krijg ik prima voor elkaar (ik ga dat nou niet meer doen). Maar die diepgang die jullie daarin hebben, dat heb ik helemaal niet.

Ik ben blij dat die discussie hier wat heen en weer vliegt. Ik snap ook wel dat daarbij wel eens de vlam in de pan kan vliegen. Dat heb je soms gauw op een Forum. Dat snap ik wel.

groeten,

Just Vecht

[Mod edit: Dhr. Vecht verwijst hier onder andere naar verwijderde berichten. Mocht het niet helemaal te volgen zijn, dat komt daar dus door.]
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 17:32:24 door TopGear »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #55 Gepost op: 2012/12/10, 15:50:37 »
Ik was al van plan de NOOP aanpassing te doen in mijn Ubuntu 12.10 installatie. Dan ga ik nou natuurlijk even niet doen.
Als je computer uitsluitend een SSD heeft, en dus geen gewone harde schijf erbij, dan zou je eens kunnen experimenteren welke jou het beste bevalt: "noop" of "deadline".... Het ene gebruiksprofiel is het andere niet, dus het zou best kunnen dat je voor jouw gebruiksprofiel meer hebt aan "noop".

In mijn handleiding hou ik het, ter wille van de eenvoud en de algemene bruikbaarheid, in elk geval op "deadline".  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/10, 15:53:17 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #56 Gepost op: 2012/12/10, 17:17:31 »
Als je computer uitsluitend een SSD heeft, en dus geen gewone harde schijf erbij, dan zou je eens kunnen experimenteren welke jou het beste bevalt: "noop" of "deadline".... Het ene gebruiksprofiel is het andere niet, dus het zou best kunnen dat je voor jouw gebruiksprofiel meer hebt aan "noop".

In mijn handleiding hou ik het, ter wille van de eenvoud en de algemene bruikbaarheid, in elk geval op "deadline".  :)

Mijn laptop heeft alleen een Intel SSD van 120GB. Die kostte maar 90 euro. Maar met die 120GB kom ik niet ver qua data. Ik fotografeer en video nogal wat af. Dus hangt er standaard een 640 GB externe USB schijf aan (zo' n lekker kleine) en er gaat om de haverklap een 8 of 16 GB SDHC kaartje in van de camera's plus ook al vaak een USB stick. Dan toch maar op deadline houden, begrijp ik? Ik gebruik Ubuntu 12.10.

Als ik nou WEL zou kunnen experimenteren, dan zou ik een snelheidsverschil zien?

groeten,

Just

En alles van die fotografie en video natuurlijk nabewerken in Linux. Woensdag doe ik mee aan een workshop fotobewerking op basis van Lightroom (PC en een enkele Macbook). Incognito natuurlijk - met Ufraw, Rawtherapie en Darktable. Stel je voor dat ze doorkrijgen hoe goed dat loopt op mijn laptopje met Ubuntu 12.10. Dan ben ik gelijk de Sjaak  O0 !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #57 Gepost op: 2012/12/10, 17:39:47 »
Als ik nou WEL zou kunnen experimenteren, dan zou ik een snelheidsverschil zien?
Geen flauw idee.... Probeer het eens?  :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #58 Gepost op: 2012/12/10, 18:48:03 »
@leoquant
[offtopic]
Kijk eens hier, een goede test van recente ssd schijven:
https://tweakers.net/reviews/2582/1/intels-330-series-ssds-betaalbare-snelheid-introductie-laag-inzetten.html
(Ik ben zelf voor de samsung 830 serie gegaan.)
[/offtopic]

dank voor de link :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #59 Gepost op: 2012/12/10, 19:39:57 »
Bij een scheduler als "noop" heb je inderdaad gelijk, maar "deadline" is in 12.10 sowieso al de standaard geworden, dus bij alle harde schijven....
https://wiki.ubuntu.com/QuantalQuetzal/ReleaseNotes/UbuntuDesktop#QuantalQuetzal.2BAC8-ReleaseNotes.2BAC8-CommonInfrastructure.Linux_kernel_3.5.5

Bedankt, dat wist ik nog niet. Tot voor kort was het algemene advies vooor normale schjiven om cfq te gebruiken. Alleen voor speciale gevallen als SSD's, RAID controllers etc. zou je noop of deadline kunnen gebruiken. Blijkbaar is dat recent veranderd.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #60 Gepost op: 2012/12/10, 20:10:50 »
En ja, het kan goed dat Ubuntu overstapt maar zou jij mij dan kunnen uitleggen waarom mijn tablet met SSD al anderhalf jaar keurig met een CFQ-scheduler draait? Ik neem aan dat HP niet zomaar CFQ heeft gekozen voor mijn tablet... SSD=SSD of heeft het misschien te maken met generaties? Want ik kan me zo indenken dat mijn anderhalf jaar oude tablet misschien een wat ouder type SSD heeft die minder slijtage heeft met CFQ?
CFQ veroorzaakt geen slijtage op een SSD, maar wel vertraging. Enfin, lees je zelf eens in, dat heb ik ook gedaan....

Nuja, die vertraging merk ik persoonlijk niks van. Maar goed, het zal wel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #61 Gepost op: 2012/12/10, 22:12:25 »
Als ik nou WEL zou kunnen experimenteren, dan zou ik een snelheidsverschil zien?
Geen flauw idee.... Probeer het eens?  :)
LOL! Die laptop is wel mijn vaste machine niet. Maar ik heb hem nodig voor de video's van het waterpoloteam. Na die workshop fotobewerking en in de winterpauze van het waterpolo seizoen dan (rond de Kerst).

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #62 Gepost op: 2012/12/11, 14:37:54 »
Ik heb in de middag Grub omgezet naar dat deadline volgens jouw aanwijzingen, Pjotr. Er stond in ieder geval nog helemaal niks in de default Grub inzake deadline of NOOP.

Nou geloof ik niet meer in kabouters. Ik bedoel: als ik het niet kan meten of objectief vaststellen dan is er geen echt voordeel. Het laatste stuk booten voor de wachtwoord prompt lijkt me echt flitsend te gaan. Verder zie ik het niet direkt verschillen. Ik ga eens bedenken of ik wat kan meten.

Citaat
Even off-topic: ik loop er over te denken van 12.10 terug te stappen naar 12.04 met deze laptop. Het enige echte voordeel was GIMP 2.8 vanuit de repo en niet vanuit een ppa. Het ding sluit niet af en het lezen van SDHC kaartjes in het standaard SD slot is ook minder. Eerst maar eens op studeren. Ik hou niet van heen en weer flapperen.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #63 Gepost op: 2012/12/11, 16:23:28 »
Ik heb in de middag Grub omgezet naar dat deadline volgens jouw aanwijzingen, Pjotr. Er stond in ieder geval nog helemaal niks in de default Grub inzake deadline of NOOP.

Nou geloof ik niet meer in kabouters. Ik bedoel: als ik het niet kan meten of objectief vaststellen dan is er geen echt voordeel. Het laatste stuk booten voor de wachtwoord prompt lijkt me echt flitsend te gaan. Verder zie ik het niet direkt verschillen. Ik ga eens bedenken of ik wat kan meten.

Citaat
Even off-topic: ik loop er over te denken van 12.10 terug te stappen naar 12.04 met deze laptop. Het enige echte voordeel was GIMP 2.8 vanuit de repo en niet vanuit een ppa. Het ding sluit niet af en het lezen van SDHC kaartjes in het standaard SD slot is ook minder. Eerst maar eens op studeren. Ik hou niet van heen en weer flapperen.

groeten,

Just
Intensieve lees/schrijfacties zouden meetbare verschillen moeten opleveren.... Ik ben benieuwd.

Overigens: standaard staat er inderdaad niks in de Grubconfiguratie over de scheduler, dat klopt. Wat je daarin zet voor de scheduler is altijd een afwijking van de standaard, en die is blijkbaar elders in het systeem gecodeerd.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #64 Gepost op: 2012/12/11, 16:28:22 »
Intensieve lees/schrijfacties zouden meetbare verschillen moeten opleveren.... Ik ben benieuwd.
OK, dus dan is het een kwestie van een beetje groot bestand kopieren met de stopwatch er naast. Dat ga ik vanavond eens even doen.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #65 Gepost op: 2012/12/11, 19:01:05 »
Interessant! Vergeet niet om na elke klus, even handmatig een trimopdracht te geven:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Handmatig-TRIM-uitvoeren

Twee verschillende soorten proeven kunnen handig zijn:
- Eén zeer groot bestand (DVD-film?)
- Vele kleinere bestandjes, die tezamen veel ruimte kosten (fotoverzameling?)

Overigens moet ik zeggen dat ik een blije SSD-bezitter ben.... werkelijk bliksemsnel. Ik klik op iets en *knal!* het staat meteen in beeld. Bijna tovenarij, zo vlot. =D
« Laatst bewerkt op: 2012/12/11, 19:05:45 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #66 Gepost op: 2012/12/11, 19:49:16 »
OK, dus dan is het een kwestie van een beetje groot bestand kopieren met de stopwatch er naast. Dat ga ik vanavond eens even doen.

Je kan ook het time commando gebruiken, bijvoorbeeld:
time sleep 3Dit commando laat zien hoe lang het sleep 3 commando duurt. (3 seconden)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #67 Gepost op: 2012/12/11, 21:18:57 »
Twee verschillende soorten proeven kunnen handig zijn:
- Eén zeer groot bestand (DVD-film?)
- Vele kleinere bestandjes, die tezamen veel ruimte kosten (fotoverzameling?)

OK, die heb ik allebei in tal van smaken. Ik ben net thuis. ga het proberen.

Hier zijn de resultaten:

Van externe USB schijf naar de SSD met deadline: 24,9 s, zonder deadline 25,3
met losse bestanden 26,4 en 26,8

testbestand is 900 MB gezipt bestaande uit 100 losse bestanden, die ik voor de proef met losse bestanden (zonder zip dus) gebruikte.

Van SSD naar SSD en alleen met het 858 grote bestand:
default 13,8, met deadline 12,8 en met noop 13,9.

Dat zijn geen interessante verschillen vind ik zelf.

Toen maar eens op mijn vaste desktop, alleen met het grote bestand:

Van externe USB schijf naar de harde schijf: 26,4 s
Van harde schijf naar harde schijf: 11,9

HEE!

Nou dan maar eens met die 100 kleine bestanden, nietwaar?

Van externe USB schijf naar de harde schijf: 32,1 s
Van harde schijf naar harde schijf: 10,9

Juist.

Er zit een vrij nieuwe WD 7200 rpm 2TB harde schijf in de desktop.

Dat is nou weer aardig. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2012/12/11, 22:30:16 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #68 Gepost op: 2012/12/11, 21:48:14 »
Hoe zou je veilig kunnen zien welke versie firmware je hebt?

Wat ik in de beschrijving vind voor de Vertex4 gaat de software dan ook gelijk aan de slag en dat wil ik dus niet.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #69 Gepost op: 2012/12/11, 21:50:04 »
Even een tussendoor vraag, zit er nog een verschil tussen de diverse merken met het aantal keren van schrijven en wissen voordat de SSD de geest geeft?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #70 Gepost op: 2012/12/11, 23:05:36 »
Hoe zou je veilig kunnen zien welke versie firmware je hebt?

Wat ik in de beschrijving vind voor de Vertex4 gaat de software dan ook gelijk aan de slag en dat wil ik dus niet.
Installeer smartmontools:
sudo apt-get --no-install-recommends smartmontools
(op deze manier installeren, anders krijg je er extragratis een mailserver op je systeem bij)
Daarna:
sudo smartctl -a /dev/sda

Even een tussendoor vraag, zit er nog een verschil tussen de diverse merken met het aantal keren van schrijven en wissen voordat de SSD de geest geeft?
Dat verschilt per merk en per type. Factoren die van invloed zijn: MLC vs. SLC geheugen, TRIM, wear levelling algoritmes, overprovisioning etc.
In de praktijk kan je een SSD zeker een aantal jaar intensief gebruiken voordat je hiervan last gaat krijgen. Bij normaal gebruik schrijf je immers niet meerdere GB's per dag weg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #71 Gepost op: 2012/12/11, 23:07:36 »
Blijkbaar zit er in deze (beperkte) proef weinig verschil tussen deadline en noop... Dank voor het uitvoeren.  :)

@Gijsbert: de garantietermijn kan een indicatie zijn. Voor de 520-serie geeft Intel vijf jaar garantie, voor de 330-serie "slechts" drie jaar.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #72 Gepost op: 2012/12/12, 01:46:48 »
Dat is nou weer aardig. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, de externe usb schijf is het langzaamst.
Dat zijn geen interessante verschillen vind ik zelf.
Voordeel van een SSD is om direct willekeurig welk bestand te lezen (en schrijven) en niet te wacht tot een (trage) mechanische kop en een draaiende harde schijf de juiste positie hebben.

Fragmentatie van bestanden heeft hierom ook geen invloed op de performance (interessant voor ntfs e.d.).

Maar voor het kopiëren van bestanden werkt een harde schijf ook goed. In het voordeel is een SSD (denk ik) vooral als meerdere processen gelijktijdig van (verschillende) bestanden gebruik willen maken.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #73 Gepost op: 2012/12/12, 08:53:34 »
Blijkbaar zit er in deze (beperkte) proef weinig verschil tussen deadline en noop...

Niet alleen dat. Er is ook weinig verschil tussen de SSD en een normale nieuwe harddisk. Simpel gezegd lijkt het erop dat ik onterecht 90 euro heb uitgegeven. Ergens is dat toch wel een behoorlijke verrassing voor me. Eens te meer geldt "meten is weten!" Wat een nepper dan.

Ik hoop dat er wat meer mensen eens aan het meten gaan slaan, zodat er een completer beeld ontstaat.

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #74 Gepost op: 2012/12/12, 09:55:38 »
Voordeel van een SSD is om direct willekeurig welk bestand te lezen (en schrijven) en niet te wacht tot een (trage) mechanische kop en een draaiende harde schijf de juiste positie hebben.

Maar voor het kopiëren van bestanden werkt een harde schijf ook goed. In het voordeel is een SSD (denk ik) vooral als meerdere processen gelijktijdig van (verschillende) bestanden gebruik willen maken.

OK, prachtig. En hoe zou ik dat dan kunnen meten? Een scriptje maken om een aantal bestanden te lezen en schrijven voor het eerste aspect misschien en een ander scriptje voor argument twee? Zo flitsend is mijn laptopje met de SSD nou ook weer niet in het gebruik in relatie tot argument twee.

Ik heb nou geen zin meer mezelf rijk te rekenen of naar het gewenste resultaat toe te zitten redeneren.

Oh!  Idee. Ik zal ImageMagick eens een hele rits foto' s laten verkleinen, verscherpen en denoisen en dan het tijdsbestek bezien. Dan kan ik gelijk dat "time sleep 3" voorbeeld van Thomas in stelling brengen. En wat betreft argument twee mijn slow motion scriptje laten draaien op een zware opdracht. Dat werkt via ffmpeg. Dat is dan een ander proces.

Is dat een bruikbaar idee?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021