Bij zo een goede distro als deze hoort een mooie desktop. Van zichzelf vind ik Xubuntu een aartslelijk gedrocht. Dit hier echter is mooi, strak en stijlvol. Chapeau!
Thanks! Maar de meeste credits gaan gewoon uit naar Xfce en Xubuntu zelf hoor. Ik heb, om dit voor elkaar te krijgen, geen bitje extra aan software hoeven installeren. Ja, oké... de Faenza en Obsidian iconen, maar voor de rest is het redelijk standaard en heb ik geen externe thema's gebruikt dan al aanwezig waren op Xubuntu.
Wat ik zo mooi vind aan Xfce is dat je het op alles kunt laten lijken. Moet het lijken op Windows? Geen probleem? Moet het lijken op MacOS? Ook geen punt. Maar het kan ook fungeren als vervanger voor KDE, Unity, GNOME of MATE. Laatstgenoemde heeft me trouwens doen besluiten volledig over te gaan op Xfce, omdat MATE steeds meer leunt op GTK3, en daar kruipt inmiddels ook al de "GNOME 3 geest" doorheen: minder makkelijk in te stellen onderdelen en alles grof, groot en kaal. Xfce is tenminste nog heerlijk makkelijk instelbaar, en dat maakt het - op dit moment althans - voor mij de nummer 1 desktop.
Xfce kan er héél spartaans uitzien als je het kaal installeert zonder enige thema's. Kijk bijvoorbeeld eens naar de meest recente
Devuan. Dat is een pure Xfce-beleving zonder toeters en bellen. Je kunt het dus zo mooi of zo lelijk maken als je wilt. Ik vind beide mooi. De ene keer heb ik zin in een Spartaanse, jaren 90-achtige desktop, het andere moment snak ik weer even naar een shiny desktop. "Zoals de wind waait!", zullen we maar zeggen.