Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.10 is officieel verschenen!  (gelezen 8520 keer)

Re: Ubuntu 12.10 is officieel verschenen: vermijd de pijn van Windows 8!
« Reactie #25 Gepost op: 2012/10/19, 20:41:32 »
......knip...
Vermijd de pijn van Windows 8 kun je ook omschrijven als, neem Windows 8 want Linux ondersteund amper iets op je systeem. Dit is namelijk op mijn desktop het geval.
Leuk voor mensen die Ubuntu proberen en tegen dezelfde problemen aanlopen. Die krijgen een heel ander beeld van Ubuntu en zullen het puur als bashen zien en Ubuntu als waardeloos systeem wat niet werkt.

Als zelfs Linux niet goed wil werken op je PC ?
Dit is dan het gevolg van het samenstellen van merken/type/soorten hardware die niet goed samen kunnen werken.
En zelfs met alle drivers van windows werkt ook windows niet goed op die pc.

Uiteraard ga je tegen mij in, echter ik weet beter, zit er al te lang in en heb al teveel ervaring.
Het niet goed uit zoeken van de juiste hardware, en dan nog eens de hardware die moet samenwerken, en dan nog eens het model/type is een kunst.
En als je dat een beetje beheerst werkt zowel windows als Linux als een zonnetje op die pc.

Dat heeft totaal niets te maken met drivers of ondersteuning van de hardware.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2012/10/19, 21:02:37 »
@Joris Donders, Ik begrijp ook wel dat het een vertaling is en dat hij er verder niets mee bedoeld maar ik zelf en vrienden van mij die ik het forum liet ziet vinden het puur als bashen. Ze vroegen zich af of dit een zoveelste Windows bashforum is.
Dat Cononical het plaatst is al treurig genoeg en laat al zien hoe slecht hun marketing is.
Persoonlijk vind ik dit topic titel nooit zo geplaatst had moeten worden en dat zeker nu ze het zelf verwijderd hebben, het zeker hier verwijderd dient te worden.
Dit soort uitingen roepen automatisch voor tegen reacties en dan krijg je dezelfde onzin waar voornamelijk Apple fanboys fanatiek in zijn en dat is onzin verkopen.
Laat Linux niet zo zielig worden en laat ze eerst er voor zorgen dat alles goed werkt en alles ondersteund word voor ze uberhaubt gaan bashen.

Ik verbaasde mij al niet meer dat Cononical zo iets doet want ze maken op het gebied van marketing fout op fout maar dat is wat anders.

Xubuntu 12.10 is hier op de laptop stabiel en draait prima. Heb een kleine partitie gemaakt om het te proberen tot Voyager 12.10 er is. Draait nu naast Voyager 12.04.
Ubuntu was een ander verhaal want dat draaide dus niet echt denderend.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/10/19, 21:32:27 »
@Gandyman, Nee Windows 8 draait juist probleemloos op mijn desktop pc.
Het is niet zo dat bij mij Windows 8 slecht draaide maar ik bedoelde dat als ze Ubuntu proberen en eerst die tekst gelezen hadden, dat als ze dan tegen dezelfde problemen liepen die ik met Linux heb op mijn desktop, ze een heel ander beeld van Linux krijgen.
Waar Win 7 en Win 8 prima alles ondersteunen, doet X/Ubuntu dat niet en Ubuntu is zelfs z erg dat Compiz gelijk crashed.
Ik weet ook wel dat het deels dor drivers komt als zijn Xorg en Compiz deels ook het probleem maar iemand die jaren Windows heeft gebruikt en dit mee maakt zal niet klagen over Nvidia, Logitech en Razer maar over Ubuntu.

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/10/19, 22:44:38 »
Zo ubuntu 12.10 op een test pc geinstalleerd damn wat start die snel op!
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #29 Gepost op: 2012/10/20, 11:43:15 »
http://news.efytimes.com/e1/Avoid%20The%20Pain%20Of%20Windows%20%20Ubuntu/93134

Trouwens, ook goed nieuws want Tweakers.net heeft nu een grote thumbnail met link naar het Ubuntu 12.10-review op de homepage staan! :D
« Laatst bewerkt op: 2012/10/20, 11:57:15 door Vistaus »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.10 is officieel verschenen!
« Reactie #30 Gepost op: 2012/10/20, 12:32:13 »
Ik zal "de pijn van Windows 8" maar eens verwijderen uit het onderwerp... Ik vind het zelf wel grappig van Canonical, en kan er wel om lachen. Maar ze hebben het al weggehaald op de officiële Ubuntu-webstek, en ook hier struikelen sommigen erover.

Overigens vind ik 12.10 een leuke tussenversie: het enige ernstige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen, is dat ik Lubuntu 12.10 niet goed geïnstalleerd krijg op m'n proefbak (Xubuntu 12.10 en Ubuntu 12.10 lukken wel).

« Laatst bewerkt op: 2012/10/20, 12:33:45 door Pjotr »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #31 Gepost op: 2012/10/20, 13:32:18 »
Ik zal "de pijn van Windows 8" maar eens verwijderen uit het onderwerp... Ik vind het zelf wel grappig van Canonical, en kan er wel om lachen. Maar ze hebben het al weggehaald op de officiële Ubuntu-webstek, en ook hier struikelen sommigen erover.
Het zal per opzet zo gedaan zijn (publiciteit), anders zouden ze ook niet zoiets hebben als bug nr1:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Citaat
Overigens vind ik 12.10 een leuke tussenversie:
Dat denk ik ook. Heb 'm al een paar maanden draaien als dual-boot, zonder een enkel probleem.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2012/10/20, 14:37:04 »
Ik heb net de installatie achter de rug en ben m'n favoriete spullen weer aan het installeren.

Het eerste wat me opvalt is dat de prestaties echt geweldig zijn!
Ik zag dat de propriëtaire versie van de Ati/AMD-driver niet meer aanwezig is, maar zelfs met de opensource driver loopt Compiz als een zonnetje. Direct uit de doos zelfs. Gelukkig maar, want 'enhanced zoom desktop' kan ik toch wel goed gebruiken voor de vergroting.

Afgezien van Software Sources, dat pas na een aantal seconden start bij mij, en Software Centre, dat soms wat traag reageert op de Install-knop als er al downloads lopen, vind ik dat het OS snel reageert.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/10/20, 16:26:17 »
Ik mis in Xubuntu 12.10 in Thunar het netwerk gedeelte of is dat nooit aanwezig geweest en hebben ze dat in Voyager erbij gezet?
Opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/20, 16:41:31 door emiel1976 »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #34 Gepost op: 2012/10/20, 16:42:33 »
Bij mij zit het er wel in, maar ik heb ook Samba geïnstalleerd ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2012/10/20, 17:07:10 »
Dat heb ik ook gedaan en toen had ik hem maar nu is het weer weg.
Was vergeten dat ik dat had gedaan. Start hem net opnieuw op en het is weer weg.

Even opnieuw gedaan en het is er weer.
Denk een bugje.

Opstarten vanaf een SSD is sneller met 12.10 dan 12.04 maar met een HDD is het verschil een heel stuk kleiner.
Xfce 4.10 is fijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2012/10/20, 17:08:35 »
Dat heb ik ook gedaan en toen had ik hem maar nu is het weer weg.
Was vergeten dat ik dat had gedaan. Start hem net opnieuw op en het is weer weg.

Even opnieuw erop gezet en na het uitloggen en inloggen is het er weer maar als ik herstart is het weer weg.
Denk een bugje.
Als dit in Voyager ook is dan komt 12.04 van Voyager weer terug.

Opstarten vanaf een SSD is sneller met 12.10 dan 12.04 maar met een HDD is het verschil een heel stuk kleiner.
Xfce 4.10 is fijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/10/20, 17:11:03 »
Is weer weg als ik herstart.
Apart want in het software centrum geeft hij hem als niet geinstalleert.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2012/10/20, 22:37:15 »
De auteur van dat znet artikel dat ik noemde in mijn eerste reactie in deze draad, heeft wel gelijk. Ubuntu 12.10 is inderdaad trager, dan Ubuntu 12.04.1. Ik heb dit onder andere kunnen vaststellen op de laptop uit mijn onderschrift. Bij voorbeeld met benchmark applicatie globs. Ook stel ik op die laptop in mijn verse Ubuntu 12.10 installatie, nog drie crashes vast.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-photos/+bug/1058942
https://bugs.launchpad.net/bugs/1055573
http://osdir.com/ml/ubuntu-bugs/2012-10/msg11325.html

Die eerste is een duplicate bug van een private bug. En die andere twee zijn ook nog steeds private bugs.

Op de hoofd pc uit mijn onderschrift met die HD 6950 kon ik na het installeren van de fglrx drivers, niet meer in Unity inloggen. Het lijkt op deze bug https://bugs.launchpad.net/fglrx/+bug/1068661

Op mijn oude hoofd pc met die nvidia 7900GS nvidia had ik na het installeren van de gesloten bron nvidia, hetzelfde probleem. Daarvoor heb ik echter een workaround gevonden http://askubuntu.com/questions/202574/desktop-does-not-show-when-i-installed-nvidia-drivers in het eerste antwoord. Daarna kon ik weer wel inloggen op unity. Ofschoon de gesloten bron nvidia dan wel actief zijn, presteert volgens globs de videokaart net zo traag, als de open bron nouveau drivers.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2012/10/20, 23:08:30 »
Na de installatie en na enkele keren herstarten voelde Ubunyu 12.10 een beetje stroperig aan, je zou het traag kunnen noemen.
Nu, een dag na de installatie heb ik het idee dat het is gebeurd met de traagheid, het is alsof Ubuntu  12.10 moet "wennen "aan je pc . Alles loopt nu veel soepeler dan direct na de installatie.

Ik kon bijvoorbeeld niet, direct na de installatie van Ubuntu 12.10, starten met een aangekoppelde externe harddisk, een error melding, dit probleem is automatisch hersteld.  Het opstarten (koude start) van Firefox duurde +- 6 s , en nu binnen 2 s, en zo zijn er meer voorbeelden..
Ubuntu 12.10 is een dag na de installatie niet meer traag..  Ubuntu 12.10 is blijkbaar zelflerend

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2012/10/21, 01:54:26 »
Nvidia drivers 310 al geprobeerd?
Ik heb omdat ze nu er in zitten geprobeerd op mijn desktop pc en die geven bij mij geen problemen. zolang je het na het instellen maar niet meer terug wilt naar wat je had want dan moet je alles opnieuw installeren kwa video drivers.
Nvidia heeft wat ik merk wel meer problemen in 12.10 dan in 12.04.
Intel werkt juist wel goed en ik vind het wat soepeler draaien dan dan in 12.04. Merk het vooral met het afspelen van films op mijn laptop die vloeiender afspelen.

Laptop was wel vreemd maar nu draait alles goed en beter dan voorheen. Moest af en toe herstarten om dingen te laten werken. Software centrum geeft wat problemen door verkeerde dingen weer te geven.Heb je install gedaan dan laat hij na het installeren het weer zien en geen groen vinkje. Klik je dan op instal dan lijkt het dat hij het weer installeert maar dan word het verwijderd en hij geeft wat anders aan daarna.
Beetje vreemd.
Tevens vind ik het software centrum erg traag. Start wel snel op maar daarna in het software centrum is het 2 flinke stappen terug.
Maar als alles er op staat werkt ook alles prima.
Ik mis wel AWN en het blijkt dat als je bij het updaten van 12.04 naar 12.10 niet oplet dat hij AWN verwijderd.
Blijkbaar hebben ze AWN verbannen van 12.10.

Aantal dingen zijn beter in 12.04 en ik had liever gezien dat ze de goed werkende dingen hadden gehouden en het alleen verbeterd hadden maar dat is niet gebeurd. Xfce is wel een verbetering en op een SSD start hij als je de drivers erop hebt gezet in 11 seconden op waar 12.04 dat in 20 seconden deed maar op een HDD is er geen verschil bij mij.
Na het inloggen is hij wel wat sneller. Thunar is gewoon fijn hoe het nu is want in alle voorgaande versies was dat een ramp, ook op een SSD was dat traag.

Bij het installeren ziet hij alleen de home partitie niet meer. Moet je nadien zelf koppelen.
Wat ik altijd minder heb gevonden in Xubuntu is dat je een programma als Gimp en UbuntuOne mist.
Tevens dat je zelf je netwerk moet installeren wat ik liever gelijk tot mijn beschikking heb.
Een ander ding wat ik mis is dat hij niet meer zelf komt met drivers die je kunt installeren van de standaard drivers zijn net zo snel als een slak die stil staat.
Dan het window snappen is leuk maar je moet het zelf instellen dat hij niet naar een ander venster gaat. Beetje vreemd als je zo iets er in zet en het dan maar haf af levert.
Werkbalk kan nu helemaal transparant wat wel fijn is.

Van de ene kant ben ik tevreden over 12.10 en is het een verbetering maar van de andere kant vind ik het een tegenvaller. Het is wel stabiel maar heeft van die vreemde dingen die niet gelijk werken.
Xfce 4.10 is een verbetering maar door het beperkte window snap gedeelte en dat ik eigenlijk de balk boven vrij standaard houd en onder een eigen dock plaats is het voor mij niet echt een meerwaarde.

Voor mij is Xubuntu 12.10 leuk maar niet echt iets wat ik boven Xubuntu 12.04 verkies. Tevens mis ik een hoop dingen en voelt in basis Xubuntu erg kaal aan en moet ik een hoop doen om het te maken zoals ik wil.
Er moet een hoop software in en een deel vervangen worden.
Ik ga morgen Voyager 12.10 proberen en dan is het kijken wat ik doen, of ik Voyager 12.04 of toch 12.10 neem. Xubuntu word het niet in ieder geval.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2012/10/21, 08:58:01 »
Nog niet. In Ubuntu 12.10 draai ik nu nvidia 304.51. Maar omdat ik de nvidia-current-updates had geïnstalleerd, zullen die nvidia 310.14 op den duur wel binnenkomen via de updates. Nvidia 310.14 is nu nog bèta. Echter voor degene die niet willen wachten op de updates, is er nog deze hyperlink How to install nVIDIA 310.14 drivers, major changes. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2012/10/21, 10:25:57 »

Ik zou niet weten wat er nog beter kan met de standaard geïnstalleerde Nouveua driver. Zie :
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/stuurprogramma-voor-nvidia-in-ubuntu-12-10/

Waarom zou ik dan iets anders proberen, ik heb sinds 2008 nog nooit zo'n goede video weergave gehad.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2012/10/21, 10:46:31 »
Citaat
oftware centrum geeft wat problemen door verkeerde dingen weer te geven.Heb je install gedaan dan laat hij na het installeren het weer zien en geen groen vinkje. Klik je dan op instal dan lijkt het dat hij het weer installeert maar dan word het verwijderd en hij geeft wat anders aan daarna.
Beetje vreemd.
Hier heb ik geen last van maar het is mij wel opgevallen dat softwareCentrum elke .deb bestand die ik wil installeren de melding geeft dat het pakket een slechte kwaliteit heeft, zelfs met Google Chrome.

« Reactie #44 Gepost op: 2012/10/21, 11:11:53 »
@emiel: 11 seconden op je SSD? Dat is wel langzaam. Bij mij start Ubuntu 12.10 Unity in 4 seconden op van SSD :P

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2012/10/21, 16:37:32 »
Voor ik de Nvidia drivers erop zet is het vanaf de grub 4 a 5 seconden, na het installeren van de Nvidia drivers komen hier 4 a 5 seconden bij. Is wel na de grub allemaal. Op mijn laptop met HDD maakt het niets uit met 12.04.
Op mijn SSD is het nu wel sneller dan Windows 7. Daar was 12.04 met Nvidia drivers het ruim 20 seconden en dat is nu 10 a 11 seconden. Windows 7 zit op 14 seconden en dan zit ik op de desktop die werkbaar is.
Na het inloggen is het wel sneller geworden, zowel op mijn laptop als op mijn pc heb ik vrijwel gelijk de desktop voor mij.

De NouVeau drivers werken bij mij maar halen niet eens 50% van wat ik al met 1 kaart uit mijn systeem haal met de geteste Nvidia drivers. Ik heb er 2 kaarten in zitten en wil dan wel wat power hebben. Het lijkt wel of hij maar 1 kaart ziet aangezien hij ook de 3de monitor niet eens ziet. Niet dat de Nvidia drivers het zo goed doen met 3 schermen want de desktop word dan 2D en ontiegelijk traag en dan maakt het niet uit of je X/K of Ubuntu neemt. Alles draait dan nog trager dan met de NouVeau drivers tot je een spel opstart, dan krijg je ineens wel weer GPU power en kun je zelfs de spellen over 3 schermen laten gaan. Helaas zijn de spellen daar nog niet op voorbereid zodat het ook fijn werkt maar dan gebruikt hij wel OpenGL.
Nu nog dat hij dat ook op de desktop doet.

12.10 geeft wel wat meer problemen met Nvidia dan 12.04 lijkt het wel. Het werkt nu wel maar instellen en terug naar vorige instellingen wil wel eens problemen geven bij mij en in 12.04 was dat minder.
Heb al verschillende keren mijn drivers er opnieuw op moeten zetten.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2012/10/21, 20:49:04 »
Dat probleem heb ik niet want het draait bij mij soepel maar dat mag ook wel aangezien mijn laptop een i3 CPU heeft en mijn pc een i7 en flink wat GPU power.

Opstarten duurt alleen iets langer met de officiele Nvidia drivers.

Offline Patch

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2012/10/28, 11:50:13 »
Op de core desktop staat nog steeds op 10.04... Ttja, classic gnome heh? Voor mij met slimme compiz tricks toch wel erg fijn.
Dit systeem is zo smooth dat ik er moeilijk afscheid van kan nemen. In april valt de bijl voor 10.04 dus zal ik uiteindelijk toch over moeten naar een meer modern patform.

Mijn eigen laptop is altijd de sandbox voor het testen van linux distro's. Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Ubuntu 10.04 op de desktop.
Ik kan nog steeds genieten van het feit dat bij een nieuwe install de home map met rust kan worden gelaten waardoor de eigen data nooit een probleem is.
Dat blijft toch het mooiste verschil met MS installs.

De laatste tijd is dus erg veel uitgetest, van Fedora, OpenSuse tot Linux Mint, etc etc. Tot tot mijn eigen verrassing ben ik momenteel het meest tevreden met 12.04.
Verrassend omdat voor de point release Unity een drama was op mijn laptop.
Uiteraard heb ik Pjotr zijn geweldige site even geraadpleegd voor het gladstrijken van alle 'eigenheden'  van 12.04.
Mooi dat je dit blijft doen Pjotr, hulde!

Ook heb ik 12.10 getest op de laptop maar de performance voelde niet goed. De laptop is wel een zwakke performer: Compaq CQ60.
Ik zie wat meer commentaar van andere gebruikers mbt "stroperigheid". Dit herken ik op mijn laptop.
Alles  duurde wat langer en na enige tijd geen activiteit werd de taak dan plots toch nog uitgevoerd.

Sowieso ben ik wel blij met de LTS versies. Tot 10.10 pakte ik altijd nieuwste versie maar de LTS versies brengen wel rust in de tent.
Pas as als er echt weer eens een killer-functie bijkomt die niet bij een  LTS wordt geimplementeerd kunnen ze me overhalen om de sprong te wagen.
Computing is not about computers any more. It is about living.